Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Phunky : Glömt tacka dig för din möda att behöva lyssna på mig innan.

Men nu har linan funkat klockers sen ett halvår tillbaka och jag har nu vågat beställa 24 mbit.

Får ut 26/11 känner mig super nöjd. Är det sån här kvalité i hela Comhem nätet så är det ett bra alternativ till fiber

Roligt att höra att iaf någon är nöjd

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Roligt att höra att iaf någon är nöjd

Jag har över 9Mbit upload nu enligt tptest så jag är nöjd med hastigheten nu, synd bara att det kopplar ner ganska ofta, hade jag fortfarande spelat WoW hade det varit helt oacceptabelt.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

Har 50/10 och får ut ~46/10, så jag är ganska nöjd. Lite mer kräm skulle jag vilja ha i nedströms eftersom huset jag bor i är väldigt färskt och ligger relativt centralt, men man kan ju inte få allt här i världen. Jag önskar att peeringen mot utländska adresser var lite bättre, för min ping brukar ligga runt 70-80 på brittiska servrar. När polare spelar på servrar som jag hostar så ligger de på ungefär 50 ping.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

om pingen är bra inom sverige men dålig utanför sitter felet troligen hos telia internetcarrier m.f. vilket inte comhem brukar få så bra repons från desvärre.

Säger inte att det inte bör felanmälas till comhem men räkna inte med snabb åtgärdstid om ens någon då det ligger utanför deras händer. Dock är nog 80-90 i ping inget de på comhem bryr sig om. Tycker det låter helt OK faktiskt. Dock ska ju rejäla dropps/pingtoppar anmälas.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Fyfan va bra, ringer in igen.... och kollar min felanmälan... de frågar om tptest?? vafan jag har packetloss inte hastighetsproblem de har lagt flera hastighets felor i rad utan att det är problemet.

Så ber henne kolla på min uppkoppling för det är packetloss just nu....

"oj då, hela ditt hus ligger ju nere!"

DOOOOH comhem i nötskal detta har pågått i 2 månader nu minst.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag råkat ut för något jag inte sett förut.

Igår flyttade jag på modemet då jag skulle måla om rummet där den stod tidigare.

Kort efter att jag satt igång det igen så bootade det om, då fick jag en config-fil som inte hette som den vanliga.
Testade att köra TP-test och fick helt normala värden så jag brydde mig inte mer om det.

Så idag, alldeles nyss så bootar modemet om igen, får en annan config-fil som heter "Configuration File:
fg87dsfd;kf ".

Fortfarande normala värden i TP-test men vafan är det som händer?

Permalänk
Medlem

Minns inte riktigt men det har med nån kryptering att göra och är inget farligt. Brukar ta några timmar och sedan visas det rätt igen. Det är alltså inte fel utan bara vad modemet visar. Har man rätt hastighet kan man således vara 99,999% säker att det är rätt konfig trots att det står annat.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel när uppkopplingen bryts i någon minut minst en gång per dygn? Jag har en extradator som är påslagen dygnet runt och så gott som varje gång jag kommer hem från jobbet eller gått upp ur sängen och tittar till datorn så är det en sån där baloon i aktivitetsfältet som talar om att den är ansluten till lokalt nätverk, alltså har den blivit nerkopplad och anslutit igen.

Det har även hänt några gånger medans jag surfat.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter som returstörning. Brukar försvinna med tiden (försvinna lika snabbt som den uppkom) alt. när comhem fixat dit en tekniker vilket de vid allvarligare störningar gör utifrån larm. Således inget man brukar behöva felanmäla. Dock bör du ju kolla med deras support eller deras hemsida om det är samma tex imorgon.

Det höll på så först efter typ 2 dagar, sen på dag 4-5 så gjorde den så typ 3 gånger på en dag

jag mailade då 2 mail till dom, fick dock sånna löjliga svar som "starta om routern (vilket jag inte äger)" osv... endå var jag tydligen med att jag har gjort allt som behövs och haft med it å göra i 10 år typ...

men men i vilket fall så har jag inte haft sånna störningar sen dess.. så nu funkar det bra igen efter dom 3 avbrotten, jag e nöjd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Vad är det för fel när uppkopplingen bryts i någon minut minst en gång per dygn? Jag har en extradator som är påslagen dygnet runt och så gott som varje gång jag kommer hem från jobbet eller gått upp ur sängen och tittar till datorn så är det en sån där baloon i aktivitetsfältet som talar om att den är ansluten till lokalt nätverk, alltså har den blivit nerkopplad och anslutit igen.

Det har även hänt några gånger medans jag surfat.

Det är precis det jag och phunky snackat om i inlägget ovanför där... ta dig en titt

Permalänk
Medlem

Phunky har ett problem du kanske kan hjälpa mig med. Sen jag fick 50/10 så verkar jag tappa kontakten när jag ska ladda ner nått på dc++ eller göra en Tp Test. Hastigheten är bra i några sekunder sen sjunker hastigheten som en sten. Provade att dra hem testfilen från Banhof och låg då på stadiga 5,60 MB/s hela filen igenom. Detta märks oxå ibland när jag tittar på streamad tv på aftonbladet då jag får refresha efter en stund då bilden bara fryser och det händer inget mer. Hade aldrig dom här problemen på mitt 24/10 abonemang.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Har du router? Annars tror jag det är fel på ditt modem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Ja jag har en D-Link 655 och det funkade felfritt med det förra modemet och 24/10..

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Testa iaf utan den, nog är första steget i alla comhems felsökning dessutom Annars kommer du endå måsta göra det om du ringer till comhem alltså. Den kanske inte klarar såpass hög hastighet iom nån bugg i mjukvaran. Tror jag hört talas om exakt samma grej förut och det berodde på routern. Fungerar det utan routern så testa med en annan firmware till den. Har en likadan router som klarar 100mbit utan problem men minns ej vilken mjukvara jag kör, dock hört att iaf senaste europeiska mjukvaran (vilket jag inte har) verkar ha endel buggar som endel kommer runt med att köra senaste us-releasen.

http://dlink.se/cs/Satellite?c=TechSupport_C&childpagename=DL...

Annars som sagt troligt modemfel.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hej Phunky och tack för dina svar. Jag har samma problem med och utan router. Det började i samma veva som jag bytte modem från Webstar modemet till Cisco EPC2607 modemet. Både telefonin och internet har strulat sen modembytet. Comhem är ju väldigt pigga på att säga att det är fel hos mig men har jag kabeln direkt från modemet till datorn så är det exakt samma fel som när jag har routern ikopplad. Har en ny felanmälan ligger hos dom igen men teknikern säger att alla värden är bra så jag vet inte hur det ska gå. Det enda jag vet är att allt fungerade perfekt innan jag uppgraderade till 50/10 och bytte modem.

Tack igen för dina svar..... Jefe

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Någon mer som har problem med höga pingtider?

Jag har 50mbit tjänsten och får bra hastighet både ner och upp. Men nu har jag börjar köra lite counter strike source och hittar knappt några serverar under 50ms. Många ligger på 300-700 serverar så nära som danmark.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

aa fan...speciellt nu på senaste tiden, hela jävla tiden är det problem..
jag kör spelserver på min dator, eller försöker iaf... men problem problem hela tiden, telefonen slutar funka.. internet tar en evighet och ja.. ni fattar.. jag tror inte jag e den enda som har problem med dem...

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
aa fan...speciellt nu på senaste tiden, hela jävla tiden är det problem..
jag kör spelserver på min dator, eller försöker iaf... men problem problem hela tiden, telefonen slutar funka.. internet tar en evighet och ja.. ni fattar.. jag tror inte jag e den enda som har problem med dem...

Låter som lokalt signalrellaterat problem om telefonin också berörs. Kan vara bara ditt hus eller området men pingrellaterat är det knappast för comhem telefoni går annan väg än bredbandet. Det är alltå snarare ett mer grundläggande fel än pingen, pingen blir ju dock dålig om det är andra störningar i tjänsten.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur man uppgraderar till en snabbare tjänst i mina sidor på comhem?
Verkar vara svårt.

Permalänk
Medlem

Ser ut som det bara är att gå in på abonnemang-och-tillval och sen välja tjänsten man vill ha.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk

Uppgraderade mitt bredbandspaket från small till medium och fick med ett Modem som heter Cisco EPC2425.
Nu är det så att jag har ett modem sedan tidigare som heter Scientific Atlanta EPC2434.

Vilket modem är bäst?

Är det som jag tror att mitt gamla Scientific Atlanta EPC2434 är bättre då den heter 2434 istället för 2425?

Permalänk

Hej!

Jag tänkte kolla om någon har upplevt de problem jag har haft med comhem. Modemet/routern i fråga (om det är det som är problemet) är ett Cisco EPC2425, och jag bor i Göteborg (Järntorget). Anslutningen är Medium med extra upload, så 10/10 mbit.

Det är inget allvarligt, men kolossalt irriterande när man spelar onlinespel etc. "Lag spikes" förekommer rätt ofta. När jag använder Ventrilo så kan det bli helt tyst, sen "buffras" allt och kommer 5 sekunder senare i en klump.

Tre gånger den här veckan har modemet dessutom startat om sig, vilket det också gjort ett tiotal gånger tidigare. Verkar vara oberoende av om torrents är igång, om jag spelar, surfar eller lyssnar på spotify. Eller bara låter datorn stå, för den delen.

Jag skrev till comhem's kundtjänst och förklarade i detalj mitt problem. I första svaret, tyckte de att jag skulle testa att använda nätverkskabel istället för trådlös anslutning. Jag förklarade att jag inte använde det trådlösa. Andra svaret bestod i att jag skulle avaktivera allt under Firewall.

När det fortfarande inte avhjälpt problemet frågade jag om jag inte kunde få modemet att fungera som en "brygga", forwarda allt till en linux-burk (som jag använt som gateway/router förr), och fick då:

Citat:

Dessvärre så har vi ingen support på detta, du bör därför konttakta någon typ av datasupport för mer hjälp och information.

Och så tog det stopp. Har inte orkat bry mig om det mer, har letat förgäves efter firmware-uppdateringar och googlat/forum-trollat för att leta efter lösningar.

Sorry för wall-of-text, men har någon annan stött på liknande problem?

Mvh Christoffer

Permalänk

Du kan inte få ComHem att skicka dig ett gammalt EPC2203 istället?
Jag hade också fruktansvärda problem med mitt gamla trådlösa skitmodem som jag fick när jag beställde ComHem för knappt ett år sen.
Det var inga problem för mig att få det trådlösa modemet utbytt mot ett EPC2203 och efter det har det aldrig varit några problem. Har en D-Link 655 router kopplat till modemet.

Permalänk
Medlem

Har just uppgraderat från 10/10 till 50/10.
Får ut 49,2/9,8. Helt klart nöjd.

10/10-tjänsten har pendlat mellan 9-11 både upp och ner.

Hittills har ComHem inte gjort mig missnöjd. BBB however, ska vi inte tala om.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

Comhem har faktiskt funkat bra för mig också sedan dom löste överbelastningsproblemen här i området..
http://img16.imageshack.us/img16/1241/tptestgraphphp.png
En liten dipp på nån vecka där när 50 Mbit-modemet gick och dog...

Det enda jag nu är missnöjd med är dom 429 kronorna dom sliter av en varje månad efter att dom 6 subventionerade har tagit slut...

Kommer nog bli en downgrade till 10/1 när bindningstiden är slut... Är aldeles för få ställen man får ut i närheten av 50 mbit ifrån ändå...

Permalänk
Medlem

Samma problem här

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jefe
Phunky har ett problem du kanske kan hjälpa mig med. Sen jag fick 50/10 så verkar jag tappa kontakten när jag ska ladda ner nått på dc++ eller göra en Tp Test. Hastigheten är bra i några sekunder sen sjunker hastigheten som en sten. Provade att dra hem testfilen från Banhof och låg då på stadiga 5,60 MB/s hela filen igenom. Detta märks oxå ibland när jag tittar på streamad tv på aftonbladet då jag får refresha efter en stund då bilden bara fryser och det händer inget mer. Hade aldrig dom här problemen på mitt 24/10 abonemang.

Jag har exakt samma problem som du, har precis uppgraderat från 24/10 som funkat klockrent i 2 år. Jag har samma router som du , testat med och utan den men det funkar inte ändå.Kan precis som du tanka hem filen från bahnhof utan problem men inga andra. Jag skall ringa Comhem idag och klaga på detta. Tänkte vi kunde hjälpa varandra med detta problem genom att hålla kontakten och tala om hur det går. Om du vill förståss!

OBS! Jag har skickat ett PM till dej, kolla det.

P-A

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II, Corsair AX750, Asus Maximus Formula V, I7 3770K@4.5GHz , 2 x Asus GTX680 DCII Top, 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

Fortfarande problem.

När jag kom hem från jobbet idag så körde jag en test på bredbandskollen igen innan jag skulle ringa comhem och klaga.
Då fick jag jättedåliga värden där. ca. 0.3 Mbit både ner och upp.
Samt att telefonin inte funkade.
När jag pratade med supporten visade det sej att mitt modem hade "avaktiverat" sej.
Detta fixade supporten ganska snabbt och jag fick bra värden igen.

Men jag kan inte ladda hem någon större fil, vare sej via http eller ftp utan att nedladdningen stannar efter en stund, förutom just testfilen från Bahnhof som funkar med maxfart hela tiden.
Detta verkar ju helt sjukt!!
Kan nån begripa hur det kan vara så här?

Nu är det felanmält ialla fall, får se vad som händer.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II, Corsair AX750, Asus Maximus Formula V, I7 3770K@4.5GHz , 2 x Asus GTX680 DCII Top, 16GB DDR3

Permalänk

Hittar inte hur man söker i tråden...

Är det mkt klagomål på packetloss här eller? Jag får mellan 25-50% packetloss titt som tätt. Det pågår typ 1-2 dagar ungefär varannan vecka.

Första gången sa dom att dom jobbade på ngt men det var flera månader sen. Nu ska det inte vara några probs enligt kundtjänst.

Permalänk
Medlem

mackbrich: låter som en returstörning som de inte upptäckt, antar att hastigheten dippar rejält då detta inträffar? Främst uploaden?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

mackbrich: låter som en returstörning som de inte upptäckt, antar att hastigheten dippar rejält då detta inträffar? Främst uploaden?

Ja, antar att det är upphastiheten som störs mest. Det blir segt när man surfar men det går fortf bra att t.ex lira online. Dock när jag sitter på teamspeak så kan folk inte höra alls vad jag säger men jag hör dom bra som vanligt.