Återansluta extern hårddisk?

Permalänk

Återansluta extern hårddisk?

När jag kopplat ifrån min externa hårddisk så verkar det inte finnas något annat sätt att koppla upp den igen än att antingen starta om datorn eller dra ut och sätta in usb-kontakten.

Någon som vet om det finns programvara/batch-fil/inbyggd finess i Windows XP som möjliggör återanslutning på ett smidigare sätt?

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag förstått rätt så har du inte någon strömkontakt på HDD:n?
Det du skulle kunna göra är att koppla strömmen till ett grenuttag med strömknapp på, och koppla din/a externa HDD:er.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen, Jalle64. Nu känner jag mig nästan lite dum över att jag fått gråa hår för en sådan simpel lösning.

Permalänk
Entusiast

Använd enhets-hanteraren och skanna efter hårdvaru-ändringar (Eng: Scan for Harware changes).
Start --> Högerklicka på "Den här datorn" (eng: Computer), sedan "Hantera" (Eng: Manage)
I den högra menyn, välj "Systemmverktyg" (Eng: System tools), sedan "Enhetshanteraren" (Eng: Device Manager)

I den vänstra menyn som nu borde lista hårdvaran i datorn, högerklicka på datornamnet högst upp och välj "Skanna efter hårdvaruändringar" (Eng: Scan for hardware changes)

Frånkopplade enheter borde nu detekteras på nytt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

SysGhost: Det fungerade inte för mig. Kanske datorn är för gammal? Där rök antagligen möjligheten att ha en enkel genväg/applikation på skrivbordet som kan starta/stoppa hårddisken med ett enkelt klick.

Det lutar mest åt Jalles tips; att helt sonika gå low tech och bryta/slå på strömmen via en grendosa.

Tack för tipset dock, kan vara av nytta i andra sammanhang.