Internet till student bostäder Mälardalens högskola

Permalänk

Internet till student bostäder Mälardalens högskola

Verkar som det blir till att flytta till Västerås eftersom jag ska börja på MDH till hösten. Därför sitter jag och kollar på lite lägenheter och vad det finns för bredband tillgängligt.

De olika alternativen verkar vara

Mälardalens Datorförening (MDF)
verkar billigast men erbjuder bara 10 Mbit/s verkar det som, finns i flest lägenheter också.

Tele2
upp till 100 Mbit/s som ingår i hyran, hittar inte så mycket info om upphastigheten

ComHem
vill ej ha comhem så dom är uteslutna

Bredbandbolaget
Måste vara 100/10 och upload per ip eller?

Vill så klart ha billigt eftersom man är student men vill gärna ha så hög hastighet som möjligt också.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk

Jag hade sagt MDF, trevliga killar och riktigt bra support. Även om hastigheten inte är den bästa, så är priset underbart.

Permalänk

Jo verkar som MDF är bäst för en stundent ekonomi. Tele 2 ingår i hyran men vet ej om det är 10 eller 100 upp och tror dom lägenheterna var lite dyrare.
Alla val är ju en uppgradering från att dela ett 8/1 BBB adsl med brorsans som spelar online spel hela tiden

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

tele2 är alltid 10Mbit upload och inte ens i närheten av genorisiten av BBB med 5st ip. Ja undrar igentligen hur man klarade sig bakom router med en ip förr i tiden

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
tele2 är alltid 10Mbit upload och inte ens i närheten av genorisiten av BBB med 5st ip. Ja undrar igentligen hur man klarade sig bakom router med en ip förr i tiden

På de lägenheter som har Tele2 så står det att det ingår i hyran så jag antar att det är tjänsten Bredband via datauttaget och inte Bredband via stadsnät. Via datautaget ska ha 100/100 enligt Tele2 hemsida fast det är antagligen 100/10 som ingår i hyran.
Håller med dig om ip-addresser är riktigt nice med flera addresser har som sagt BBB adsl just nu.

Visa signatur

Permalänk

MDF är inte direkt den stabilaste tjänsten, men billiga. De flesta lägenheterna är väl anslutna till stadsnätet. Då har du dom här att välja på
http://www.malarenergistadsnat.se/serviceguide/consumers/inte...

100/100 är dubbelt så dyrt, men 10gånger så snabbt också

EDIT: MDF verkar bara kosta 135kr nu så blir visst lite mer än dubbel så dyrt.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte när ni säger att det inte är stabilt. Internet har varit nere pga MDFnet 2 gånger i år och jag betalar 100kr/mån för 10/10. Och jag vill säga att de andra leveratörerna som min kompisar har, har minsta lika mycket downtime.

MDFnet med andra ord, men du måste få ditt användarnamn på skolan innan du kan beställa det. Men allt det där vet du ju kanske redan. MDFnet västerås ligger ovanför Bistro 65 ett stenkast ifrån högskolan.

Off topic: Vad ska du läsa på MDH? Plugga där själv nämligen.

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Argit
Jag förstår inte när ni säger att det inte är stabilt. Internet har varit nere pga MDFnet 2 gånger i år och jag betalar 100kr/mån för 10/10. Och jag vill säga att de andra leveratörerna som min kompisar har, har minsta lika mycket downtime.

MDFnet med andra ord, men du måste få ditt användarnamn på skolan innan du kan beställa det. Men allt det där vet du ju kanske redan. MDFnet västerås ligger ovanför Bistro 65 ett stenkast ifrån högskolan.

Off topic: Vad ska du läsa på MDH? Plugga där själv nämligen.

Synd att dom "bara" kan leverera 10/10 hade gärna haft lite mera. 30/30 abonnemangen är ju ett ganska bra kompromiss annars, men drömen är ju 100/100.:)
Har fått en lägenhet som är ansluten till stadsnätet nu iaf så blir att välja någon där sen när jag har flyttat och planerat ekonomin.
Datornätverk och datakommunikation ska jag läsa för övrigt.

Visa signatur

Permalänk

Jag har inte haft MDFnet själv, men har kompisar som har klagat endel och val en annan leverantör. Hörde en historia om att MDFnet fick springa upp till Netcenter (som håller i nätverksutbildningarna) och låna en switch för en av deras hade gått sönder. Så bra redundans och backup hade dom i nätet...

Kan tillägga att BB2 har strulat endel för mig under våren, men funkar bättre nu. Kan ha haft nått att göra med att dom köpte upp Adamo (?) och tog över alla deras kunder.

Permalänk

Fick precis email om att Banhof har behandlat min beställning så nu väntar jag bara på att dom ska aktivera mitt uttag i stadsnätet. Hastigheten blev 100/100 också.

Visa signatur