Permalänk
Medlem

Jag tar 2 sugrör och blåser genom dom, då får man lagom tryck för att blåsa bort damm, kostar bara några ören!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Jag tar 2 sugrör och blåser genom dom, då får man lagom tryck för att blåsa bort damm, kostar bara några ören!

fail.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Men hörrni, vad tror ni om en elektrisk madrasspump som finns att köpa lite här och där? Dom är det hyffsat bra drag i, men självklart inte samma tryck som i en riktig kompressor.

http://www.biltema.se/ artnr: 26-009

"lämnar stora luftvolymer vid lågt tryck".
Kostar 129 spänn.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

tryck luft på burk ska de ju vara! den är fukt fri.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swemil
Köp en burk "Tryckluft på burk" och sluta klaga på att det är dyrt.

Det verkar ju vara skitdyrt å dammsuga å städa också, eftersom ni har så j-vla mkt damm i datorerna. Eller har inte mamma tillgång till lillgrabbens rum längre ?

Varför så bitter..? Och ja, 100kr för LUFT är dyrt. Vad kostar luft att tillverka nuförtiden förresten ? Eller är det företagens "utvecklingskostnader" som står för merparten av priset ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Varför så bitter..? Och ja, 100kr för LUFT är dyrt. Vad kostar luft att tillverka nuförtiden förresten ? Eller är det företagens "utvecklingskostnader" som står för merparten av priset ?

Jag är inte bitter, jag bara skrev att man köper luft på burk å så gör man ren maskinen med tryckluft. Man behöver som regel inte en hel bruk för å göra rent en dator, det räcker med några tryck så är det mästa borta. Men visst är det kul å vända burken upp/ned så det sprutar å blir vita fläckar.

Sitter skiten hårt fast, får man väl ta lös delen å använda sig av andra ting.
Våtservetter, sprit. etc. Är kylflänsen full av kletig tjära från röknade personer, tar man kylflänsen med sig til diskhon å använder YES och diskborste för å få bort skiten. Torka den sen noga. Man skal INTE diska fläkten eller annan elektronik.

Visa signatur

Sertifierad Dell, HP, Lenovo å Cisco tekniker.

Permalänk
Avstängd

Att städa datorn med dammsugare är ju rena döden eftersom att komponenterna kan skadas via annan typ av spänning.

Jag blåser rent med min dator i garaget med hjälp utan lutftryck ifrån kompressor, dock försiktigt eftersom att det är ett jävla tryck.

Har man inte tillgång till kompressor så är nog det bästa att köpa lufttryck på burk som någon sa här innan mig, på Biltema eller Klas Ohlssons eller liknande affär.

Permalänk
Medlem

Biltemas luftburk brukar räcka för en hel rengöring. Funkar bra.

men det funkade ännu bättre o köra med Kompressorn i Garaget.
Väldigt värt om du har tillgång till det hos nån polare eller nåt.
Så mycket mer tryck än i luftburkarna.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Går det inte att koppla ett sånt där handledsband till dammsugarens munstycke för att slippa risken för stötar?

Permalänk
Inaktiv

Stoppa alla komponenter i diskmaskin på 95 gradigt inkl blekmedel så ska du se att det blir rent

Permalänk
Medlem

Jag köper en ny dator varje månad istället. Mycket lättare.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Tryckluft poå burk blir rätt så dyrt. Omdet nu går använda den ca 2 ggr så blir det 2 burkar varje gång (har fyra datorer)

Den där lilla från biltema verkar vara trevlig.

Permalänk
Medlem

Jag brukar sätta dammsugaren på blås... har svårt att tänka mig att nått skulle skadas då... Förra datorn lever än efter 10 år och den har jag alltid blåst med dammsugaren...

Permalänk
Medlem

Så länge man inte kommer i direkt kontakt med datorn så är ju dammsugaren ingen fara direkt.. Men det är klart att det inte är att föredra.

Någon som har haft problem med COs luft-spray-burk? Tror den brände mitt förra nätagg..

Visa signatur

<| Phenom II X2 550 @ X4 3,4 Ghz | GA-MA790X-UD4 | 4 Gb OCZ Platinum DDR2 6400 @ 4-4-4-12 | XFX HD4850 1Gb | HAF 922 |>

Permalänk
Medlem

Oj ser att min gamla tråd lever än. Jag inskaffade hursomhelst burkluft från Claes Olsson för 89 spänn och har blåst rent burken vid två tillfällen plus använt några tryck till annan elektronik och det finns fortfarande luft kvar i burken.

Annars slog tanken mig att en hårtork kanske funkar oxo om man inte vill köpa på burk. Vissa hårtorkar kan man ställa så dem inte blåser varmluft, ifall det vore skadligt på nått sätt med värmen. Har dock aldrig provat med hårtork själv men det borde väl fungera kan man tycka.

Permalänk
Medlem

lastar burken i skuffen på bilen, drar ned till Macken och blåser på utav helskotta med deras luftpumpar.

Jag ser dock till att fläktblad sitter fast innan jag blåser på, 2 ggr i månaden och burken är mer eller mindre dammfri

Permalänk
Medlem

dammfilter ?!

Permalänk
Medlem

Dammfilter?? Jag kör med kaffefilter XD

Nej seriöst, jag har dammfilter men det kommer alltid lite damm oavsett hur man gör.

Permalänk

Ähh vafan det är ju bara att dammsuga skiten. Det mesta fastnar ju på fläktar och kylflänsar så det är ingen fara.
Sålänge man vet att det är "farligt" så är det inga problem.

Permalänk
Medlem

Jag gav 200:- för en 400ML flaska idag i brist på en nära CO eller Kjell butik. Känner mig helt ripped off.

Hade jag vetat om denna http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-138782 så hade jag fan beställt den istället för 800:-. Går ju att ha till bilen och annat med. Fast det kanske är bättre med en med tank.

Visa signatur

Main - i7 2600K | MSI P67A-GD65 REV B3 | Corsair XMS 8GB | Intel 510 120GB | Gigabyte GTX570 OC 1280MB | Cooler Master 690 II Adv. | Corsair HX 850W 80+ | Noctua NH-U12P SE2
HTPC - i5 3570K | Asus P8H77-I | Corsair XMS 8GB | Samsung 840 120GB | be quiet! Pure Power 430W 80+ Bronze | Fractal Design Node 304 | Mobilt Samsung GT Pro 8.4 | LG G3 D855

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

Jag tar 2 sugrör och blåser genom dom, då får man lagom tryck för att blåsa bort damm, kostar bara några ören!

Hade en polare som gjorde detta dock följde det med lite spott genom sugrören

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Antagligen något som jag missat, men får inte det här att gå ihop.
Använd damsugare = dammet rör på sig och skapar möjligen statisk elektricitet
Använd tryckluft = dammet rör på sig och skapar inte(?) statisk elektricitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av 99-99:

Antagligen något som jag missat, men får inte det här att gå ihop.
Använd damsugare = dammet rör på sig och skapar möjligen statisk elektricitet
Använd tryckluft = dammet rör på sig och skapar inte(?) statisk elektricitet

Statisk laddning från dammsugarmunstycket/slangen. Har kört med en ESD-dammsugare i min dator en gång, var väl sådär. Tryckluft på burk rekommenderar jag, lätt att komma åt, och den tar inte så mycket plats efteråt. En större burk räcker väl åt en 2-3 städningar, speciellt om det bara gäller smådamm som smitit förbi dammfilter.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Statisk laddning från dammsugarmunstycket/slangen. Har kört med en ESD-dammsugare i min dator en gång, var väl sådär. Tryckluft på burk rekommenderar jag, lätt att komma åt, och den tar inte så mycket plats efteråt. En större burk räcker väl åt en 2-3 städningar, speciellt om det bara gäller smådamm som smitit förbi dammfilter.

Säger inte att du har fel, du har antagligen rätt men förstår ändå inte.

Skulle den statiska elektriciteten komma ifrån luften som strömmar i munstycket då? För det strömmar ju även luft inuti kannans mustycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 99-99:

Skulle den statiska elektriciteten komma ifrån luften som strömmar i munstycket då? För det strömmar ju även luft inuti kannans mustycke.

http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...

Visa signatur

Main - i7 2600K | MSI P67A-GD65 REV B3 | Corsair XMS 8GB | Intel 510 120GB | Gigabyte GTX570 OC 1280MB | Cooler Master 690 II Adv. | Corsair HX 850W 80+ | Noctua NH-U12P SE2
HTPC - i5 3570K | Asus P8H77-I | Corsair XMS 8GB | Samsung 840 120GB | be quiet! Pure Power 430W 80+ Bronze | Fractal Design Node 304 | Mobilt Samsung GT Pro 8.4 | LG G3 D855

Permalänk
Medlem

Funkar det inte med hårfön som blåser kall luft?

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Själv har man ett sådant kitt nära till hands ^^
http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator/Tillbehor/Tillbeho...