Permalänk

Tripplehead 2 go

Beställt Tripplehead 2 go nu ifrån komplett.se

Behöver utöver det 3 stora skärmarn, minst 22" men med fördel runt 24"
Såg att komplett har ett erbjudande på 1800kr för 23,6" skärm med 1920x1080 upplösning, tror ni det duger bra till 3 huvud?
Har en 24" samsung som klarar 1920x1200 i upplösning, dvs lite mer än de andra.

Man vill gärna ha en skärm med så liten "kant" som möjligt då skärmarna bildar en stor skärm så man inte får onödigt fula skarvar.

Vart såld på youtube filmerna med 3 skärmar, bilspel flygspel bla verkar svincoolt med 3 huvud.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Alla tre skärmar bör ha samma upplösning, så köp två skärmar med 1920x1200.

Permalänk
Medlem

Jag tror def att du bör satsa på 16:10 och inte 16:9 med tanke på att det kommer bli ordentligt avlångt ändå.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
Alla tre skärmar bör ha samma upplösning, så köp två skärmar med 1920x1200.

Beställde 3st Acer 23,6" skärmar, 5ms. Borde duga kan man tycka ?

Ville inte ha 1 samsung i mitten och 2 acer på sidorna, skulle inte se estetiskt bra ut med olika skärmar.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Om du köper 3st 24-tummare (1920*1200 lr 1080) så kommer du inte kunna köra dem i den upplösningen, det går över vad DVI/VGA kan skicka, det stryps iallafall vid spelande.
Jag är inte 100 på hur vanligt surfande och skrivbordsarbete påverkas dock.

Permalänk
Medlem

Jepp, max på triplehead:en är 3stycken 1680x1050 upplösningar, men även den upplösningen strular ibland såvitt jag läst. (kanske inte ens går att få igång på ATI-kort?)
Köra LCD:erna i icke-native upplösning för jämnan känns inte speciellt lockande IMHO... Men det är ditt val..

Håller väl med om att man knappast behöver bredare än en 16:10 när man ska tre stycken förresten

Kolla upp lite vad Tripleheaden klarar för upplösningar osv innan du slår till!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Max upplösning för Matrox TripleHead2Go är 3840 x 1024, alltså 1280x1024 per skärm. Så dina fina 23,6-tummare kommer inte att köras i native upplösning, vilket är väldigt synd. TripleHead2Go DP-edition stödjer dock 1x5040x1050 (3x1680x1050). Fast du kan fortfarande inte köra native upplösning med den heller.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Om du köper 3st 24-tummare (1920*1200 lr 1080) så kommer du inte kunna köra dem i den upplösningen, det går över vad DVI/VGA kan skicka, det stryps iallafall vid spelande.
Jag är inte 100 på hur vanligt surfande och skrivbordsarbete påverkas dock.

Ville ha stora skärmar, upplösningen är väl tänkt 3800x1024 lr vad man nu har till tripplehead, såg lite tattigt ut med 3st 19"are som man sett på youtube.
Tanken är att bygga en simulator i framtiden, fast kommer nog använda 3st projektorer då ist.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jepp, max på triplehead:en är 3stycken 1680x1050 upplösningar, men även den upplösningen strular ibland såvitt jag läst. (kanske inte ens går att få igång på ATI-kort?)
Köra LCD:erna i icke-native upplösning för jämnan känns inte speciellt lockande IMHO... Men det är ditt val..

Håller väl med om att man knappast behöver bredare än en 16:10 när man ska tre stycken förresten

Kolla upp lite vad Tripleheaden klarar för upplösningar osv innan du slår till!

Redan beställt allt, 8500kr ca gick det på.

Hmm ja återkommer med en recension, fast att köpa 3 småskärmar kändes inte ett dugg intressant man vill ju ha så stort som möjligt för maximal inlevelse i tex flygspel, att sitta på 3st 19" kändes inte så värt.

http://www.sweclockers.com/album/?id=4071

Han har 3st 24" o verkar nöjd, hoppas han fäller in lite åsikter.
Han lyckas ju köra på tom högre upplösningar än 3800

Det är brett synfält jag är ute efter, ser så grymt ut på youtube spec i flygspel då man faktiskt ser mer än bara cockpitten.

Can handle resolutions up to 5040 x 1050 over 3 displays
Står det på en review hemsida :-S

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Max upplösning för Matrox TripleHead2Go är 3840 x 1024, alltså 1280x1024 per skärm. Så dina fina 23,6-tummare kommer inte att köras i native upplösning, vilket är väldigt synd. TripleHead2Go DP-edition stödjer dock 1x5040x1050 (3x1680x1050). Fast du kan fortfarande inte köra native upplösning med den heller.

Det är i 4:3 format det bara går att köra det formatet men vem fan kör 4:3 nu för tiden?

"Widescreen resolution support (16:9/16:10) 3 x 1680 x 1050"

Saxat ifrån matrox hemsida.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Can handle resolutions up to 5040 x 1050 over 3 displays
Står det på en review hemsida :-S

Jo, 5040x1050 är 3 stycken 1680x1050 skärmar som jag sade

Får du den att funka bör den ju vara så bra du kan få det på 24tummare...

...

Det Preacherman menar är att det finns två versioner av Triplehead: en analog (med max 3840x1024) och en digital (med DVI kontakter och max 5040x1050 i 57hz) så jag hoppas du skaffade den digitala!

*edit*

Är det denna skärm du köpt? (Acer V243HQbd)
Undrar vilken upplösning den har egentligen: de säger att det är en 16:9 skärm, men ändå att den har 1920x1200, och det går banne mig inte ihop!! Jag gissar på att det är en 1080 skärm, och frågan är om det finns några vettiga 16:9 lägen på Tripleheadskärmen? 1280x720 är ju ett alternativ, men lite pyttigt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jo, 5040x1050 är 3 stycken 1680x1050 skärmar som jag sade

Får du den att funka bör den ju vara så bra du kan få det på 24tummare...

...

Det Preacherman menar är att det finns två versioner av Triplehead: en analog (med max 3840x1024) och en digital (med DVI kontakter och max 5040x1050 i 57hz) så jag hoppas du skaffade den digitala!

*edit*

Är det denna skärm du köpt? (Acer V243HQbd)
Undrar vilken upplösning den har egentligen: de säger att det är en 16:9 skärm, men ändå att den har 1920x1200, och det går banne mig inte ihop!! Jag gissar på att det är en 1080 skärm, och frågan är om det finns några vettiga 16:9 lägen på Tripleheadskärmen? 1280x720 är ju ett alternativ, men lite pyttigt.

Japp tog digital versionen.

Denna skärm är det. https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=480940

"1920x1080 upplösning 23,6tum

I windows spelar inte det mig så stor roll vilken upplösning det blir, kommer förmodligen bara använda en skärm då, detta köpte jag mest för spelandes skull och för att kunna se brett.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Men även i spel blir bilden klart bättre om du kan köra native!
Att köra en 16:10 upplösning (som tex 1680x1050) på en 16:9 skärm lär inte göra saken bättre... då får du även räkna med att bilden kommer stretchas lite horisontellt. Du får kolla vilka 16:9 lägen Th2go klarar helt enkelt... 1360x768 är ju ett alternativ tex.

Personligen skulle jag aldrig kompromissa så att jag inte kunde köra nativeupplösningen för varken spel eller skrivbordsarbete, men det är ju IMHO förstås.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Men även i spel blir bilden klart bättre om du kan köra native!
Att köra en 16:10 upplösning (som tex 1680x1050) på en 16:9 skärm lär inte göra saken bättre... då får du även räkna med att bilden kommer stretchas lite horisontellt. Du får kolla vilka 16:9 lägen Th2go klarar helt enkelt... 1360x768 är ju ett alternativ tex.

Personligen skulle jag aldrig kompromissa så att jag inte kunde köra nativeupplösningen för varken spel eller skrivbordsarbete, men det är ju IMHO förstås.

Har kört sedan 800x640 upplösningen på 90talet o man klaga inte då heller
1680x1050 det blir den upplösningen att köra, kört det förut på en 22" skärm o det dög fint åt mig, inte lika klart som det jag har nu med 24"arn. 1920x1200
Men det finns inga andra vägar att gå för att få bra känsla o kunna se åt sidorna tyvärr.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Det är skillnad mot att köra 800x600 på en ganska liten gammal tjockskärm... Den är inte känslig alls för att köra olika upplösningar, och den har lite mer naturlig oskärpa som minskar intrycket av de taggiga pixlarna.

Och det är även stor skillnad att köra 1680x1050 på en 22 tummare som är byggd för den upplösningen, mot att köra samma upplösning på en 24 tummare!
Har du testat ställa om din nuvarande 24 tummare till 1680 på skrivbordet? Blir lite suddiga ojämnheter här och var på linjer och tecken, eller hur?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Det är skillnad mot att köra 800x600 på en ganska liten gammal tjockskärm... Den är inte känslig alls för att köra olika upplösningar, och den har lite mer naturlig oskärpa som minskar intrycket av de taggiga pixlarna.

Och det är även stor skillnad att köra 1680x1050 på en 22 tummare som är byggd för den upplösningen, mot att köra samma upplösning på en 24 tummare!
Har du testat ställa om din nuvarande 24 tummare till 1680 på skrivbordet? Blir lite suddiga ojämnheter här och var på linjer och tecken, eller hur?

Jag har haft 22" med, och körde med 1680x1050 och det var suddigt på den skärmen med, samma suddighet som upplevs om jag nu provar på min 24"

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Då hade du väl en väldigt oskarp 22 tummare då... Eller en med 1080p upplösning

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Spelar ju ingen större roll, om inte Hammarslag stör sig på den suddigheten så.. Trots allt hans setup det gäller

Själv är jag väl också rätt kräsen och hade ju hellre kört 3x2209WA, framförallt för att inte behöva vinkla TN-skärmarna perfekt för att kunna se alla tre samtidigt.. utan att ha lite bättre betraktningsvinklar.

Men om du inte stör dig på den suddighet som blir så är ju ingen skada skedd. Jag är själv otroligt sugen på liknande setup.. Men ja.. CSN verkar inte vara sugna på att dubbla mitt bidrag, så det får nog vänta tills man är färdigutbildad!

Visa signatur

<| Phenom II X2 550 @ X4 3,4 Ghz | GA-MA790X-UD4 | 4 Gb OCZ Platinum DDR2 6400 @ 4-4-4-12 | XFX HD4850 1Gb | HAF 922 |>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fadiie
Spelar ju ingen större roll, om inte Hammarslag stör sig på den suddigheten så.. Trots allt hans setup det gäller

Själv är jag väl också rätt kräsen och hade ju hellre kört 3x2209WA, framförallt för att inte behöva vinkla TN-skärmarna perfekt för att kunna se alla tre samtidigt.. utan att ha lite bättre betraktningsvinklar.

Men om du inte stör dig på den suddighet som blir så är ju ingen skada skedd. Jag är själv otroligt sugen på liknande setup.. Men ja.. CSN verkar inte vara sugna på att dubbla mitt bidrag, så det får nog vänta tills man är färdigutbildad!

Han har nog rätt i det han skriver att det var en 1080 upplösningsskärm.

Lite ovant är det må jag säga, blir nästan lite åksjuk
Lär ta ett tag o vänja sig att faktiskt se åt sidorna, normalt rör man ju bara ögonen nu måste man vrida på nacken med.

Dock kan jag mer än starkt rekomendera detta, fan så sjukt skoj det var o köra bilspel tex.
Väntar på beställd saitek X52 joystick kit med så man kan flyga lite
Ja lite drygt o plugga, pengarna räcker ogärna då.
Jag är en gamling på 28år o har jobb så då kan man unna sig lite mer än på CSN bidraget, du kommer dit du med snart

http://www.youtube.com/watch?v=PGRhVK012U4

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Avundsjuk, ja e så avundsjuk ....
Känns det inte lite konstigt att behöva titta till vänster för att se sin status?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YPro
Känns det inte lite konstigt att behöva titta till vänster för att se sin status?
[/B]

Iofs, han spelar juh WoW, finns gott om addons för att flytta runt
status fönstret så de kommer lite mer mot mitten. dessutom finns de
en väldig massa mods för att lösa sån problematik på
widescreengamingforum.
Dock

Tipps:
Jag har kört multihead väldig massa år och brukar ha 3 skärmar på
skrivbordet kopplade till ngr datorer med Kvm etc. bästa lösningen
ja hittat är att skafa lite större avstånd till skärmarna, Då behöver
man inte längre vrida huvudet utan kan igen bara titta åt sidan
med ögonen.
Summera tangentbords hylla som är utdragsbar
under skrivbordet funkar fint. då får du även plats med skön fotpall
hur långa ben du än har under skrivbordet
(Hammarslag)Men ja ser att du kör med monstruösa stora
tangentbordet så de kanske blir litet för lite plats med musen.
men funns juh andra större utdragsskivor.
eller så köper man Happyhacking2pro Filco
Väldigt sköna (och små) -mekaniska- tangentbord och kör med
tredjeparts mjukvara för att komma åt scripts och macron.
*väldigt svårt att inte bli mkt mkt snabbare på tangentbordet när
man vant sig vid mekaniska knappar. (helat annan kännsla än
gummiknappar(gummi-membran) som på nästan alla vanliga
tangentbord. "über" är ett ord man kasnke t.o.m. kan änvända om sån tangentbords-porr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Han har nog rätt i det han skriver att det var en 1080 upplösningsskärm.

Lite ovant är det må jag säga, blir nästan lite åksjuk
Lär ta ett tag o vänja sig att faktiskt se åt sidorna, normalt rör man ju bara ögonen nu måste man vrida på nacken med.

Dock kan jag mer än starkt rekomendera detta, fan så sjukt skoj det var o köra bilspel tex.
Väntar på beställd saitek X52 joystick kit med så man kan flyga lite
Ja lite drygt o plugga, pengarna räcker ogärna då.
Jag är en gamling på 28år o har jobb så då kan man unna sig lite mer än på CSN bidraget, du kommer dit du med snart

[Hittade varken lösen eller vilken email jag använde till min gamla sweclockers
handle så blev att regga en ny, var nog 5år sen man använde tyverr]
men VAR TVUNGEN att svara på denna tråden eftersom:

Hej!
Jag har Två stycken likadana skärmar som du. och funderar jusst att skaffa
en tredje och Triplehead2Go-digital.

Men Lyckades du få 1680x1050x3 (5040x1050) på dem!!?
Underbart!
vart rätt fundersam själv eftersom det är 16x9 skärmar.
Hur?
Vart det bara att välja när allt va ihop kopplat?
Har själv snurrat runt på http://www.widescreengamingforum.com/
en massa och sett väldiga underliga lösningar fram och tillbaka för att få max
upplösningen att funka på 16:9 etc. en del har inga problem allt "bara funkar"
när man väl pluggat ihop triplehead dosan (även om det inte borde).
Andra har ett rent helvete sen går det och vissa får inget att fungera.
[57Hz problematik och 16:9problematik verkar inge roligt, eftersom man är så
beroende av att först hitta ngn annan som fått de funka så man säkert vet]
(och du verkar juh fått allt att fungera!! HEJ!

En annan sak är väll at ATI/AMD settups kan ha lite problem etc. Men du kör
me ati kort?

Sitter själv med nästan samma burk (även om min ligger klockad i 4.1Ghz )
och har för tillfället ett gtx285, (tänkte dock byta till crossfire 5870 när de
kommer)

Så vääldigt nyfiken på hur du tacklade det problemet?

Även efterssom nya Triplehead2go-digital DP (DisplayPort) börjar smyga sig
ut på marknaden funderar ja på om det inte vore bättre att vänta på den ( full
60Hz stöd och ATI/AMD stöd ) om man ändå skaffar sig nya kort med Display
port's.

[Triplehead2Go-digital-DP är samma som vanliga digital men kopplingen
mellan grafikkort och boxen måste vara en display port, efter boxen går de
bra med vanliga DVI(bara enkel omkopplingsdongel behövs (DVI-DP)]
[intressant eftersom DVI kopplingen i sig är bottleneck för upplösningen , den
stödjer helt enkelt inte mer pixlar än 3x5040x1050 -> 5.300.00pixlar mer eller mindre (med triplehead-dosan) i throughput, därav 57Hz
problemet]

Disclamer:
Ärligt talat så kan de nog va rätt skönt att köra med mindre än 3x5040x1050
eftersom det verkar krävas Sli/crossfire settups för att stödja det i vettiga FPS
och med schysst kvalitet/AA.
I vilket fall som hellst.
SNÄLLA! berätta mer om dina erfarenheter med triplehead2go och dessa
skärmar!!! (och lite om ati kort med please)
Verkar även som senaste Drivern till ATI kort fixat tidigare problem med ati/amd+triplehead2go så det kanske är onödigt, såg det nu precis.