Permalänk
Medlem

Destillerat vs Avjoniserat vatten

Har läst en bunt poster här på forumet där man rekomederar destillerat eller avjoniserat vatten för vattenkylning.

Hittade en post som säger att avjoniserat vatten är inte att rekomendera eftersom det kommer korrodera vattenblock/radiator.

Se följande:

http://www.xoxide.com/water-cooling.html

Water Cooling Liquid
A final yet important consideration to make is liquid coolant type. Theoretically, you could fill your water cooling system with anything, but some fluids work much better than others. First of all, do not use tap water. Tap water has minerals, bacteria, and algae in it which will corrode and cloud your water cooling system, possibly causing a catastrophic failure. Another alternative is de-ionized water. De-ionized or non-conductive water may seem desirable initially, because it is a poor electrical conductor, and therefore will not cause much damage if a leak occurs. However, water is an excellent solvent, and so if de-ionized water is put into a water cooling system, it will corrode the water blocks to get its ions back. Therefore, de-ionized water is not something we recommend, either.
A good choice is distilled water, because it is relatively cheap yet pure enough to use in a water cooling system. Distilled water will not deposit harmful minerals in your system, nor will it cause algal blooms because there are no living organisms present. It will not, however, corrode your water blocks because it is not de-ionized. There are various additives which may be added to the coolant in your system. Water wetter is great for increasing the cooling capacity of your system by altering the properties of water and making it even more thermally capacitive. Water wetter will also help reduce corrosion in your water cooling system. Other additives, such as UV-reactive dyes, may be added for aesthetic reasons.

Verkar som alla batterivatten jag har hittat är avjoniserat vatten och inte destillerat. Enda stället jag hittade äkta destillerat vatten var på Apoteket, 19 kr per 0,5 liter.

För att motverka att alger bildas i systemet bör man skaffa PT Nuke PHN om du inte kommer att blanda in något annat som tex färg och Standard PT Nuke om du vill mixa in färg.

Tror iofs att glykol fungerar lika bra på att motverka algbildning men tydligen tappar vattnet lite värmeöverföringsförmåga.

Visa signatur

Lian Li PC-P80 Powder Coated Black | i7 920 @ 0.0GHz | EVGA GTX 275 | ASUS Rampage II Extreme | Corsair Dominator 6Gb | Corsair HX850W | Intel X25-M G2 80GB | Samsung SpinPoint F1 1TB | MDPC White Sleeve

Water cooling: Aquastream XT Ultra | XSPC RX360 | Heat Killer CPU Rev. 3.0 LT | EK Water Blocks EK-FC275 GTX | EK Multioption Res 150

Permalänk
Medlem

De kanske borde nämna att det kommer ta vansinnigt lång tid innan vattnet kommer kunna synligt skada radiatorn/blocken så att folk inte överreagerar.

Den mängd vatten man har i slingan är för liten för att den ska kunna skada kopparn, hade det varit ett öppen system med rinnande avjoniserat vatten som inte cirkulerar i slingan, då blir det lite "farligare".

Och kör med silver istället för ptnuke, det är inte lika farligt för din hälsa.

Destillerat vatten är som sagt bättre, men vill man snåla och köpa avjoniserat så kommer det inte leda till trasiga block/radiatorer.

Och en till sak, pt_nuke är väl kopparsulfat, har du det i slingan lär det avjoniserade vatten inte sno joner från blocken, samma sak gäller om du kör med vatten som har silverjoner i sig.

En till liten edit, tar inte destillerat vatten också upp joner med tiden, annars skulle väl inte en saker i still med en silver killcoil fungera med destillerat vatten.

Permalänk
Entusiast

Det verkar som om de svamlar lite där.
Både avjoniserat vatten och destillerat vatten kommer över tid korrodera metalldetaljer. Dock är den effekten så minimal att den är försumbar ur slitagesynpunkt.
Varken destillerat eller avjoniserat vatten innehåller några joner men avjoniserat vatten innehåller dock fortfarande bakterier och annat gunk som kan få fäste och börja växa. Sen kommer det efter ett litet tag vara fullt av bakterier och aljer även i destillerat vatten så det är inte heller ett argument som håller.
Den där sidan har helt enkelt fått lite saker om bakfoten.
För datorkylning spelar det ingen roll om du har destillerat eller avjoniserat vatten. Bakterier och alger måsta man döda oavsätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Avjoiserat vatten kommer ganska snabbt att ta åt sig metalljoner från metall komponenterna, när vattnet väl är mättat avstannar processen och vattnet är därefter inte mer korrosivt än "vanligt" kranvatten. Mängden vatten som krävs för att mätta avjoniserat vatten är försumbar med avseende på komponenternas livslängd.
Om man hade kört en öppen loop där man låtit nytt avjoniserat vatten strömma genom komponenterna hade man däremot haft ett problem.
Sen ska man veta att det finns flera renhetsgrader av avjonicerat/destilerat vatten, till exempel är en del avjoniserat vatten är även destillerat.

Rent praktiskt kommer allt vatten vid ett eventuellt läckage i en dator att bli elektriskt ledande då det finns tillräckligt mycket damm och annat skit på datorns komponenter för att göra vattnet ledande.

Glykol är på intet sätt en effektivt medel mot alger, enda gången man ska använda glykol är om man tänker kyla vattnet till under 0° (frysrisk) eller för att minska korrosions risken om man blandar koppar och aluminium i loopen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Offeranod?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treffin
Offeranod?

Nu vill jag inte låta elak, men hade du läst inläggen i denna tråden så hade du insett att det vore totalt meningslöst då den mängd joner som vattnet är mer eller mindre ofarligt för komponenterna i ett slutet system.

Permalänk
Proffsmoddare

Grejen är ju den att man vill ha så lite skit som möjligt i loopen. Avjoniserat vatten fungerar bra men destillerat är bättre så vitt jag har förstått. Dock så är det ganska svårt att få tag på destillerat vatten i Sverige. Och det är framförallt dyrt om man jämför med en 4L dunk avjoniserat på OKQ8 för typ 40kr eller något...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Jag slänger i några matskedar vanlig glykol för bilar för känslans skull...det påverkar nog inget men ändå Självklarhet för mig att köpa batterivatten på macken istället för att krångla med några tior.....det har funkat i över tio år för mig ! Har dock inga grejor som är tio år gammla, men har har inga problem att använda grejor efter tre fyra år som gammla 775 block tex.. och skulle det bli något så går ju grejorna att plocka isär och ta med til närmaste gymnasium med mekanisk linje och låta dom köra den några sekunder i sandblästern på innsidan så är det som nytt igen Människor har en tendens att oroa sig för mycket !
Alla former av vatten påverkar metall förr eller senare hur mycket man än försöker undvika, och saker har begränsad livslängd så sant dom är tagit i bruk, och jag tror inte på att jag har grejorna om fem seks år ändå så jag kör på bara jag har köpt dom för att använda dom ...HÅRT...

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Jag slänger i några matskedar vanlig glykol för bilar för känslans skull...det påverkar nog inget men ändå

Innehåller inte glykol alkohol? Så vitt jag vet så gillar inte akryl alkohol. Men med den doseringen så kanske det inte gör något. Dock inget jag skulle chansa med.

Kolla vad som händer med 3mm plexiglas/acrylic och lite alkohol: http://www.youtube.com/watch?v=cU9Ty0L0g7E

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Nu vill jag inte låta elak, men hade du läst inläggen i denna tråden så hade du insett att det vore totalt meningslöst då den mängd joner som vattnet är mer eller mindre ofarligt för komponenterna i ett slutet system.

Jag läste faktiskt allt
Men om man nu är så orolig över jonisering av avjoniserat vatten kan man väl lika gärna stoppa i en bit zink och sova tryggare om natten? Det var väl trots allt det tråden handlade om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treffin
Jag läste faktiskt allt
Men om man nu är så orolig över jonisering av avjoniserat vatten kan man väl lika gärna stoppa i en bit zink och sova tryggare om natten? Det var väl trots allt det tråden handlade om?

Iofs, dock skulle jag använda silver då det faktiskt fungerar som ett alggift

Permalänk
Medlem

silver är ju "ädlare" än koppar, borde inte det bryta ner kopparn snabbare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yagel
silver är ju "ädlare" än koppar, borde inte det bryta ner kopparn snabbare?

Om jag minns min gymnasiekemi rätt så är det du säger korrekt.

Permalänk
Medlem

Re: Destillerat vs Avjoniserat vatten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whinston
Har läst en bunt poster här på forumet där man rekomederar destillerat eller avjoniserat vatten för vattenkylning.

Hittade en post som säger att avjoniserat vatten är inte att rekomendera eftersom det kommer korrodera vattenblock/radiator.

Se följande:

http://www.xoxide.com/water-cooling.html

Water Cooling Liquid
A final yet important consideration to make is liquid coolant type. Theoretically, you could fill your water cooling system with anything, but some fluids work much better than others. First of all, do not use tap water. Tap water has minerals, bacteria, and algae in it which will corrode and cloud your water cooling system, possibly causing a catastrophic failure. Another alternative is de-ionized water. De-ionized or non-conductive water may seem desirable initially, because it is a poor electrical conductor, and therefore will not cause much damage if a leak occurs. However, water is an excellent solvent, and so if de-ionized water is put into a water cooling system, it will corrode the water blocks to get its ions back. Therefore, de-ionized water is not something we recommend, either.
A good choice is distilled water, because it is relatively cheap yet pure enough to use in a water cooling system. Distilled water will not deposit harmful minerals in your system, nor will it cause algal blooms because there are no living organisms present. It will not, however, corrode your water blocks because it is not de-ionized. There are various additives which may be added to the coolant in your system. Water wetter is great for increasing the cooling capacity of your system by altering the properties of water and making it even more thermally capacitive. Water wetter will also help reduce corrosion in your water cooling system. Other additives, such as UV-reactive dyes, may be added for aesthetic reasons.

Verkar som alla batterivatten jag har hittat är avjoniserat vatten och inte destillerat. Enda stället jag hittade äkta destillerat vatten var på Apoteket, 19 kr per 0,5 liter.

För att motverka att alger bildas i systemet bör man skaffa PT Nuke PHN om du inte kommer att blanda in något annat som tex färg och Standard PT Nuke om du vill mixa in färg.

Tror iofs att glykol fungerar lika bra på att motverka algbildning men tydligen tappar vattnet lite värmeöverföringsförmåga.

Hmm, detta var intressant!

Jag fick någon grå/svart/brun aktig beläggning i mitt block (Supreme lt acryl) + i pump/res (xsps ddc res top) efter bara 2 - 2,5 månader, detta återkommer dessutom med ett par månaders mellanrum så jag får riva systemet, skruva isär block osv och helt enkelt rensa dom emellanåt.
Tycker det känns lite nervöst då jag inte vill att pumpen ska börja gå trögt el stanna, märkte detta första gången av att larmet tjöt vid uppstart av datorn.

Har pratat med Tom (Chilled PC) om saken och han trodde på algteorin, jag kör avjoniserat vatten + PT Nuke så jag tycker det verkar skumt att få det redan efter ett par månader?
Har garanterat inte för lite i alla fall då jag har höjt mängden PT rejält på slutet, men vad skulle det kunna vara?

Det är inte så enorm dyrt att köpa färdig lösning från Chilled PC heller ifall det skulle vara så, rekommendationer någon?

Kan lägga till att jag alltid är extremt noggrann, inget smuts i loopen, ordentligt ursköljda prylar, nya slangar, inget aluminium el liknande i loopen osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Innehåller inte glykol alkohol? Så vitt jag vet så gillar inte akryl alkohol. Men med den doseringen så kanske det inte gör något. Dock inget jag skulle chansa med.

Kolla vad som händer med 3mm plexiglas/acrylic och lite alkohol: http://www.youtube.com/watch?v=cU9Ty0L0g7E

Nu blev jag orolig, har ungefär 1dl glykol i mitt system och har acryl på pumptopen samt CPU-blocket och reservoaren! Kan någon bekräfta eller dementera att det skulle vara skadligt? Kanske inte gör så mycket i de koncentrationerna?

Orolig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Grejen är ju den att man vill ha så lite skit som möjligt i loopen. Avjoniserat vatten fungerar bra men destillerat är bättre så vitt jag har förstått. Dock så är det ganska svårt att få tag på destillerat vatten i Sverige. Och det är framförallt dyrt om man jämför med en 4L dunk avjoniserat på OKQ8 för typ 40kr eller något...

apoteket (icke shop affärer) säljer destilerat vatten för 19kr per 0,5 liter om jag minns priset rätt.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Utter91
Det bästa vore ju om vattnet var både avjonat och destillerat, det är sånt vatten man använder i pannor.

Destillerat vatten blir avjonat och som folk redan skrivit så blir det fullt med joner och bakterier direkt ändå så det spelar ingen större roll. Dock innehåller kranvatten ofta massa kalk som lätt fäller ut och geggar igen.
Destillerat eller avjonat är skit samma. Tillsätt bara nåt som faktiskt dödar alger och bakterier.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Innehåller inte glykol alkohol? Så vitt jag vet så gillar inte akryl alkohol. Men med den doseringen så kanske det inte gör något. Dock inget jag skulle chansa med.

Kolla vad som händer med 3mm plexiglas/acrylic och lite alkohol: http://www.youtube.com/watch?v=cU9Ty0L0g7E

Glykol är en alkohol.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

I den här tråden finns mycket läsvärt i ämnet.

(Min) Slutsats: Det går bra med vilket som.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

En sån där liten silver coil i resen har gjort under för mig, avjoniserat vatten (billigt samt lätt att hitta) + pt nuke + lite G11 utöver silver skruven och har aldrig problem numer.

Supernöjd helt enkelt!

Har även jag acryl i cpu blocket, valde det bedvetet för att ha bättre koll på hur rent det egentligen är i cpu blocket.