Uppdatera till Windows 11

Permalänk
Medlem

Uppdatera till Windows 11

Hej på er,

Jag har en äldre dator där jag aldrig riktigt känt behovet av att uppgradera till windows 11. Men när alla datorer i min omgivning börjar ha det förutom min så känns jag lite väl offside.

Min dator har stöd för windows 11 och jag slog på TPM 2.0 i mitt bios imorse men hur gör jag för att uppgradera? Kommer det automatiskt? Kan jag göra något för att få det att "hoppa igång" nu?

Som ni märker på min beskrivning är jag ingen guru men klarar av att göra det mesta bara jag har en instruktion att följa

MVH Daniel

Permalänk
Medlem

Från M$:

Så här kontrollerar du om Windows 11 är redo för din enhet:

1. Högerklicka på Start-menyn.

2. Välj Inställningar.

3. I fönstret Windows-inställningar som öppnas väljer du Uppdatera & säkerhet.

4. Välj knappen Sök efter uppdateringar i fönstret Windows Update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Från M$:

Så här kontrollerar du om Windows 11 är redo för din enhet:

1. Högerklicka på Start-menyn.

2. Välj Inställningar.

3. I fönstret Windows-inställningar som öppnas väljer du Uppdatera & säkerhet.

4. Välj knappen Sök efter uppdateringar i fönstret Windows Update.

Hej,
tack för ditt svar.

Det har jag gjort men den säger att jag har de senaste uppdateringarna

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Draxim:

Hej,
tack för ditt svar.

/Daniel

Ligger inte Windows 11 under "Valfria uppdateringar" (eller något sådant), det går ju att fortsätta med 10:an om man så vill. Det kan ju även vara så att den i maklig takt håller på att laddar hem 11'an till din maskin, för att presentera sig när den är klar.

Om du vill forcera det hela får du nog hämta ISO-filen hos Microsoft, eller köra deras media creation tool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Draxim:

Hej,
tack för ditt svar.

/Daniel

Då du slog på TPM 2.0 idag så kanske det inte är mycket mer att göra än att vänta några dagar och se om uppdateringen kommer.
Antar att det kommer automatiskt om din dator funkar för Win 11.

Lämnar detta här ifall någon annan undrar.
För att kolla om Win 11 stöds kan man ladda ner PC Health Check app från Microsoft:
https://support.microsoft.com/en-us/windows/how-to-use-the-pc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Ligger inte Windows 11 under "Valfria uppdateringar" (eller något sådant), det går ju att fortsätta med 10:an om man så vill. Det kan ju även vara så att den i maklig takt håller på att laddar hem 11'an till din maskin, för att presentera sig när den är klar.

Om du vill forcera det hela får du nog hämta ISO-filen hos Microsoft, eller köra deras media creation tool.

Det är möjligt att W11 ligger där, men jag skulle vilja kunna se det isåfall Har absolut inga problem med att fortsätta med 10:an ett tag till men hade varit kul att veta så det fungerar när man gjort sig omaket att börja greja för att få Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Draxim:

Hej på er,

Jag har en äldre dator där jag aldrig riktigt känt behovet av att uppgradera till windows 11. Men när alla datorer i min omgivning börjar ha det förutom min så känns jag lite väl offside.

Min dator har stöd för windows 11 och jag slog på TPM 2.0 i mitt bios imorse men hur gör jag för att uppgradera? Kommer det automatiskt? Kan jag göra något för att få det att "hoppa igång" nu?

Som ni märker på min beskrivning är jag ingen guru men klarar av att göra det mesta bara jag har en instruktion att följa

MVH Daniel

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

klicka på Ladda ner under Installationsassistenten....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Draxim:

Det är möjligt att W11 ligger där, men jag skulle vilja kunna se det isåfall Har absolut inga problem med att fortsätta med 10:an ett tag till men hade varit kul att veta så det fungerar när man gjort sig omaket att börja greja för att få Windows 11

vad har du för version nu?

vill minnas att du behöver iaf 22h2 och ett gäng uppdateringar ev 23h2 för att du ska få uppdateringen via win update alls

vet att win update kunde sluta få uppdateringar om man hade för gammal version och behöver isf manuellt uppdatera win update först men har för mig det bara är ett problem om den har en version från före 22h2

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Då du slog på TPM 2.0 idag så kanske det inte är mycket mer att göra än att vänta några dagar och se om uppdateringen kommer.
Antar att det kommer automatiskt om din dator funkar för Win 11.

Lämnar detta här ifall någon annan undrar.
För att kolla om Win 11 stöds kan man ladda ner PC Health Check app från Microsoft:
https://support.microsoft.com/en-us/windows/how-to-use-the-pc...

Skrivet av ggustavsson:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

klicka på Ladda ner under Installationsassistenten....

Skrivet av Rouge of Darkness:

vad har du för version nu?

vill minnas att du behöver iaf 22h2 och ett gäng uppdateringar ev 23h2 för att du ska få uppdateringen via win update alls

vet att win update kunde sluta få uppdateringar om man hade för gammal version och behöver isf manuellt uppdatera win update först men har för mig det bara är ett problem om den har en version från före 22h2

Tack för era svar, jag fick det att fungera genom att följa länken som @ggustavsson postade så nu sitter jag med W11