SweClockers drop!

Kända återförsäljare sponsrar fildelningssajt

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller vitsen med att lägga upp denna artiklen, håll er till hårdvara, som denna saiten varit väldigt bra på. Skvaller läser ja på Aftonbladet.

Visa signatur

Intel 4790k, gigabyte gaming 7,16gb ddr3 2400mhz,Sapphire rx470 oc 8gb.

Permalänk

visst kanske lite fel tänkt eftersom det är en fildelnings sida, men eftersom många som har hobby / gillar att sitta vid datorn och gör bilder för att vinna priser. Dator företag vet också att folk sitter där och ser erbjudanden och tävlar och kanske får mer kunder till sitt företag, kan vara det också !?

Visa signatur

Intel Core i7 860 2.8GHz | Gigabyte GA-P55-UD4 | 4GB DDR3 1333Mhz | 1TB Hårddisk | ATI Radeon HD5770 1GB | Fractal Design Newton R2 650W modulär |
Kabinett
Antec Three Hundred | Windows 7 Home Premium 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ni som inte förstår varför denna artikel finns måste vara lite seg. Fildelning är kontroversiellt och extremt aktuellt. Vad ni/jag än tycker är fildelning olagligt. Därför är det intressant att höra vad företagen har att säga om detta. Eller hur?

Och ta inte det här som att jag är en antipiratist, jag kommer lugnt rösta på PP nästa val så.

Visa signatur

AMD 7800X3D // Geforce RTX 4080 // 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattenMongo
Förstår mig inte på dem som klagar över vare sig nyheten i sig eller om man anser att inget nyhetsvärde låg i artikeln, på sweclockers som publicerar den!

Tycker att detta är en nyhet värd att rapportera!
Har varit frekvent besökare av sidan sedan tidigt 2000-tal och i och med att industrin runt hårdvara förändras så förändras nyhetsrapporteringen om detta.

I detta fallet så tror jag också att sweclockers skulle ha rapporterat liknande om situationen i det tidiga 2000-talet.

dessutom tror jag det föreligger en hel del kunskapsluckor bland vissa läsare av artikeln.
tex, kunskaper som gör att man anskaffar sig förmågan att kunna "läsa MELLAN raderna" och analysera innehåll. ( tänk om jag själv nu har fel i min analys va? )

Detta verkar vara ett försök av författaren/sweclockers att kolla läget på marknaden och i industrin om de kan tänka sig vara redo att stå upp för vissa åsikter som antagligen många av deras kunder/förväntade kundkrets verkar ha.

tack, inte många som förstår detta.

Det roliga med det hela är att personer som besöker Sweclockers inte tycker nyheten är av värde. Varför inte bara hantera det som i en annan tidning och sluta läs och gå vidare till nästa. Allt kan inte vara intressant för alla.

Det är ju faktiskt lite konstigt att företag vågar gå in och sponsa en tävling på swebits! För mig är det verkligen en antydan på att sverige ändå är väldigt liberalt ställt när det gäller sånna här frågor. Trots nyligen ansatta lagar!

Att de till och med står för det och inte tycker det är något fel visar på detta.
Helt klart intressant för både pirater och konsumenter

Permalänk
Medlem

Lite väl vinklad artikel. Håll er neutrala om ni ska skriva en sådan här nyhet. Och för övrigt är det absolut inte ert jobb att ringa upp datorbutiker och få dem att dra sig ur en tävling.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Vad är prolemet?

Det borde vara ganska uppenbart att det finns en viss intressekonflikt i att man som återförsäljare av mjukvara samarbetar med organisationer vars primära syfte är att sprida samma mjukvara gratis. Det finns även en viss risk att leverantörer av sagda mjukvara kan ha synpunkter på detta och kanske inte vill fortsätta sälja sina produkter till dessa butiker, vilket naturligtvis vore väldigt negativt om de utgör en betydande del av butikens omsättning. Därför är det, oavsett vad man tycker om piratkopiering, lite uppseendeväckande att flera datorbutiker lierar sig med swebits.

edit: missförstånd.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Sprider dem länkar med anknytning till piratkopierat material? Nej

Diskuterar dem hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddat material? Nej

Antyder dem till innehav av piratkopierat material? Nej

Pratar de om hur man gör lagliga kopior? Nej [/B]

Dem har adressen till swebits på framsidan och skriver att det finns piratkopierat material där.....

Det finns absolut inget syfte med detta, och om ni tycker detta är en nyhet så är ni idioter.

I så fall kanske vi borde ha 10-20 nyheter varje dag om alla företag som stödjer alla olika sorters olagliga hemsidor via reklam varje dag? Fullständigt idiotiskt och absolut ingen nyhet...

Permalänk
Medlem

"Alla läsare som tipsat SweClockers om tävlingen kan därmed slappna av – svenska datorbutiker verkar inte vara intresserade av politik i år heller."

+1 ^^

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Det borde vara ganska uppenbart att det finns en viss intressekonflikt i att man som återförsäljare av mjukvara ekonomiskt stöder organisationer vars primära syfte är att sprida samma mjukvara gratis.

Var har du fått informationen om att företagen stöder Swebits ekonomiskt? Som jag uppfattat det tjänar Swebits exakt 0 kronor på tävlingen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Skandalen är väll de idioter som har tipsat Sweclockers om detta, helt onödigt att dra uppmärksamhet till fildelningssajten.

Håller med....

.....men, vad är detta??

Sitter och läser om den så kallade "nyheten" och försöker se om jag missat något, det måste jag gjort.

Aja, hur som helst, kanske off topic, men: var det inte Alina som stod för någon riktig baddare till dator i en tävling här för inte så länge sedan!
Såna företag gillar vi väl, borde inte hängas ut på detta sätt här.

citat:

Trots att de tre e-handlarna öppet skyltar med sina varumärken handlar det inte om något inlägg i fildelningsdebatten. Istället drar företagen öronen åt sig och vägrar kännas vid verksamheten. Alina ger följande uttalande:

Aftonbladet vet jag inte, men är det jag som sover här, har jag missat något och i så fall vad?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fildelarN^
Var har du fått informationen om att företagen stöder Swebits ekonomiskt? Som jag uppfattat det tjänar Swebits exakt 0 kronor på tävlingen..

Ok. jag som missförstod då, det är ändrat.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Det borde vara ganska uppenbart att det finns en viss intressekonflikt i att man som återförsäljare av mjukvara samarbetar med organisationer vars primära syfte är att sprida samma mjukvara gratis. Det finns även en viss risk att leverantörer av sagda mjukvara kan ha synpunkter på detta och kanske inte vill fortsätta sälja sina produkter till dessa butiker, vilket naturligtvis vore väldigt negativt om de utgör en betydande del av butikens omsättning. Därför är det, oavsett vad man tycker om piratkopiering, lite uppseendeväckande att flera datorbutiker lierar sig med swebits.

edit: missförstånd.

Är väl inte så mycket värre än att datorbutiker hänger på Dreamhack?

Permalänk
Medlem

Är det bara Sweclockers som rapporterat om detta?

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Medlem

Är det inte bra att marknadsföra sig där målgruppen finns?

Om det nu finns 40 tusen medlemmar på swebits och dessa borde vara i helt rätt målgrupp för dessa företag så är det väl bra att marknadsföra sig där.

Det är inte upp till privata företag att upprätta hålla lagen, sen kan det ju vara en helt moralisk fråga.

Torrentsiter är väl accepterade communitys hos många och många hänger mer på forumen än att ladda ner.

Jämförelsen med dreamhack är slående. Bara för att vissa där bryter mot upphovsträttsregler skall väl inte det hindra seriösa aktörer att marknadsföra sig.

Kanske är det till och med på swebits APB skall marknadsföra sig...

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Avstängd

Tycker detta är fel område för Swec, tumme ner för denna nyhet!

Vill vi se skvaller går vi till Aftonbladet -.-.

Permalänk
Medlem

Ja detta känns som Swec har "gjort" den här nyhet för att upp besökarantalet...... Swec vs Swebits = BEEF....

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk

"nyheten" har legat på Swebits startsida i snart 3 veckor...
Sen är det inte fildelningen dom stödjer utan en TÄVLING i forumet,och som andra sagt så hänger där en hel del datorintresserat folk.

Mvh

Visa signatur

|C2Duo E6750|Gigabyte P45-DS3|Ati 4850|Corsair 2GB|1*320 Samsung|2*160 Seagate|1*640 WD|Antec SonataIII|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag tycker det var intressant att höra vad företagen hade att säga.
Jag förstår inte alla konstiga reaktioner här...

Håller med.

Läser ni andra nåt mellan raderna som går mig förbi? Det känns verkligen som att många av kommentarerna här är helt obefogade.

Sweclockers har tveksamma nyhetsartiklar ibland, men det här är inte en av dem.

Permalänk
Medlem

Känns lite skumt, man får inte prata om fildelning i forumet men ni skriver nyheter om det, då givetvis fler blir intresserade av att få ett konto där om man inte redan har det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xaxa
Detta är en typisk icke-nyhet. Passar bättre på aftonbladet än här på SweClockers.

Eller IDG.se..:P

Permalänk
Medlem

Detta är väl exempel på upphovsrättsskyddat material?

http://www.sweclockers.com/imagebank/200908/Swebits_stor001.j...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Destromath
Så otroligt löjligt att datanova är sånna jäkla fegisar och drar sig ur att sponsra tävlingen.

Som fan. Är säker på att dom visste till 100% vad swebits är för nåt, men drog sig ur bara för att det uppmärksammades.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zepteer
Ja, verkligen! Nu har sweclockers sänkt sig ännu en gång till... fattar inte ens vad dem har med fildelning att göra.

Sänkt sig....för att? Dom bara skriver hur det är? Det enda jag misstycker i artikeln är att sweclockers skriver att företagen skulle förneka att dom vet vad dom sysslar med. T ex på alinas citat förstår man mycket väl att dom vet vad sidan sysslar med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Varför fan skrev ni denna nyhet? Ta bort!
Det är fruktansvärt att företag sponsrar Dream Hack (DH), vi alla vet ju vad som föregår där.

Lägg ner.......

Lägg ner, själv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Varför hänga ut butiker som att dem gör något fel!?
Tycker det är roligt när butiker går inn och sponsrar tävlingar

Vem har sagt att dom gjort fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foilan
Sen när började SweClockers vara knähundar till antipiratbyrån? Riktigt lågt...

Var skriver dom att fildelning är dåligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pawz
Haha, vafan är detta?
Sånt här patetiskt jävla skit hör hemma på aftonbladet, inte här... Riktigt jävla dåligt gjort

Förklara dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vfrolunda
Sweclockers sjukt bra sida!

Swebits sjukt bra tracker och sida!

Riktigt Dåligt gjort av en Grymm sida att ta upp att några data företag marknadsför sig på ett annorlunda sätt.

Tycker inte att det hör hemma på en hårdvarutidning.

Baad

Nu är iofs sweclockers inte en renodlad hårdvarutidning.
Varför dåligt gjort? Företagen får ju bra reklam.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
Sweclockers goes aftonbladet!

Hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vfrolunda
Sweclockers goes APB!

Säger det igen, var står det att dom tycker piratkopiering är dåligt?
Sen att det står i reglerna att man inte får prata om sånt är ju för att dom inte vill ha media och företag på sig som en fildelningssida.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av elbarto
Har ni inget bättre att skriva ??

Pinsamt.

Du är pinsam.
Vad var det för fel på artikeln?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeTonic
Sweclockers datorvärldens aftonbladet. Vart fan är ni på väg? Skärp er och börja skriv om något vettigt istället annars är det skvaller pressen nästa.

Det kanske finns såna som tycker det här är vettigt?
Vart fan är du på väg? Skärp dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawa
Tycker detta är fel område för Swec, tumme ner för denna nyhet!

Vill vi se skvaller går vi till Aftonbladet -.-.

Vad är skvallret i detta?
Fel område för swec, det var ingen som klagade när dom skrev om piratebay-rättegången?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Känns lite skumt, man får inte prata om fildelning i forumet men ni skriver nyheter om det, då givetvis fler blir intresserade av att få ett konto där om man inte redan har det.

Man får prata fildelning på forumet så länge det är inom reglernas ramar.

-

Sorry för lång post, men jag blir så trött på folk.

Permalänk
Medlem

SweClockers rapporterar om hårdvara, företagen säljer hårdvara, piratkopiering är ett nutida ämne.

Jag förstår inte problemet, tycker ni inte det är intressant skiter ni i det, men uppenbarligen tycker ni det, då ni klickar och även kommenterar.

Det viktiga är väl om det ligger i intresse för läsaren, inte hur stort nyhetsvärde det har?

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Lotux, tungan blir brun av att äta brunmålarfärg med.

Permalänk
Medlem

kan inte se någon skillnad med att de sponsrar swebits forum vs att något företag sponsrar detta forum. Forum som forum. Att det sedan finns en tracker på sidan har ingenting med detta att göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser inte felet med att de sponsrar en tävling på en sajt med ca 40 000 användare.
Reklamvärde??

Att förknippas med fildelning är inte särskilt negativt med tanke på hur många teknik intresserade som köper hos t.ex. indomo. Här påstår jag att teknik intresserade ägnar sig åt fildelning om inte för de ekonomiska aspekterna så för tillgängligheten.

Självklart ägnar sig många andra åt fildelning men jag vill påstå att det finns en koppling mellan tekniskt intresse och fildelning.

Visa signatur

Här är internet.

Permalänk
Medlem

Ojj tack sweclockers hade glömt av att swebits var uppe igen, nu ska det tankas!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Lägg ner, själv...

Vill bara säga att du är dum i huvudet.

Ursäkta för onödig post.

Permalänk

Tycker inte alls det är något fel att göra tävlingar på ett forum.. De vill ju bara åt en större målgrupp som har ett delat intresse som kasnek inte är så aktiva på Swec o liknande sidor mm

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Aspen-
Vill bara säga att du är dum i huvudet.

Ursäkta för onödig post.

Väldigt givande det där, du