Permalänk
Medlem

Tänkte passa på och fråga vilken lur som skulle vara bäst som musikspelare? Hur står det till HERO VS iPHONE 3G S?

Är HTC Hero nåt att ha över huvud taget om man inte planerar att använda sig av 3G surf så mycket utan endas WIFI när man har tillgång till det. Eller är telefonen värdelös utan internet.

Batterimässigt också, iPhone vs HERO?

Är det sant att iPhone 3G S har överhettningsproblem eller är det bara bullshit?

Kommer den komma med svenska menyer när den lanseras till Sverige eller är det engelska som gäller?

Permalänk
Medlem

ska du inte surfa så blir iphone 3Gs rätt dyr me de abonnemang som nu finns. kommer ju dock bli fler när den verkligen kommer

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghiabi
...
Är det sant att iPhone 3G S har överhettningsproblem eller är det bara bullshit?
...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=932...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
Fördelen med apple e deras garanti. den är riktigt bra jämfört med branchen. och sen kan du nästan lämna in den varsom i världen bara de har ett applecenter etc. så oroa dig inte för missfärgningar o andra fabriksfel !

Apple är bland de sämsta när det gäller garanti om du frågar mig. Dom har t.ex. ingen DOA (Dead On Arrival) på sina mobiltelefoner, d.v.s. om mobilen är defekt när du öppnar kartongen så måste du ändå skicka den på service. ALLA andra märken som vi säljer på mitt jobb har en DOA-tid på 6 dagar.

Dessutom har vi skickat in en massa apple-möss till deras verkstad för att scrollhjulet strulade. Felen på alla mössen klassades som "yttre åverkan" där kunderna skulle stå för kostnaden (som vi dock tog då kunderna ej skulle behöva lida för det), trots att det var ett solklart fall där garantin borde ha hoppat in.

Personligen så har jag bojkottat allt som har med Apple att göra p.g.a. deras nonchalanta attityd gentemot kunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
1. Ja, det är onödigt att skaffa iPhone med extra surf utan att nyttja... tja... just surf. Man betalar då för något man egentligen inte behöver. Hur är det svårt att förstå?`

2. Ja, om du främst ska använda iPhone till att surfa med så är jag benägen att tro att just detta erbjudande är ett riktigt kap för dig. Har jag uppfattat dig rätt om jag tror att du inte kommer att använda iPhone till något annat än just surf? Jag har exakt samma telefon som du har nu - en Nokia N73 - och jag byter till iPhone främst för att få en bättre telefon med PDA i första hand, och Internet appliance i andra hand. Jag är lite nyfiken på hur du själv prioriterar där.

1. Det jag menade var ju att man förmodligen kommer att använda iPhonen till att surfa med en del ändå, och därför kommer att betala för surf oavsett. Därför är inte de 199 kronorna av avgiften "bortkastade" och bör inte ses som en ren avgift.

2. Jag kommer ju givetvis att nyttja iPhonen som telefon också! Men där jag idag har PDA-funktionalitet i iPod Touch:en och telefondelen i min N73 så blir ju iPhonen en kombination av dem. När jag idag inte har WiFi-access så tvingas jag vänta tills jag kommer hem då jag helst inte surfar på min N73:a, för smått och begränsat. Det är detta jag vill komma ifrån, plus att slippa släpa på två gadgets

Permalänk
Medlem

Hittade en bra video som visar herons mp3 spelare väldigt genomgående.

http://www.youtube.com/watch?v=AFPwfS9777Y

Jusst mp3 spelaren kommer jag använda väldigt flitigt, så jag undrar om ni med iPhone skulle kunna jämföra hur snabb mp3:n är i heron jämfört med iPhonen?
Är de jämnlika när det gäller snabbhet och funktionalitet?

Själv tycker jag att mp3:n verkar bra men inte riktigt rapp när han byter låt (switchar med fingret över albumbilden).

Permalänk
Medlem

Android ska tydligen få multitouch som standard med Donut (version 2.0?). Operativsystemet ska också bli snabbare.

Vi får se hur detta påverkar Hero...

XDA-developers:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=540740

Via Phandroid:
http://phandroid.com/2009/07/25/morning-donuts/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Vet att det står G-sensor på HTCs egen sida.
Dock skrivs det i de flesta reviews jag läst att den är utrustad med accelerometer.
Se t.ex:
http://www.slashgear.com/htc-hero-review-2149880/
http://www.gsmarena.com/htc_magic-review-377.php
http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/htc-her...
osv.
Men de kan ju ha fel.

Även HTC Dream (G1, den första Androidtelefonen) hade accelerometer så jag vet inte vad det dillas om här. iPhone har inte vart ensam om accelerometer på läääänge (alla featurephones ifrån SE har ju accelerometer t.om). Den hade även, som redan nämts, digital kompass (alltså innan iPhone fick det).

Anledningen till att du, ElectroGeeza, inte vet om saker som digital kompass och accelerometer är att HTC av någon anledning valt att inte blåsa upp dessa punkter som några superfeatures som Apple valt att göra. Jag tror nog att Apple skulle kunna få styluspenna och resistiv skärm att verka nytt och jättecoolt, folk verkar ju slukas av deras "propaganda". Apple var alltså inte först med digital kompass, och är låångt ifrån ensamma om accelerometer.

Och vad snackar du om? Widgetsen i Android är med stor säkerhet inte "stulet och förbättrat" ifrån iPhonen. Isåfall har iPhone... stulit deras "ikonsystem" ifrån Windows Mobile där ikonerna sedan Mobiles (och även Pocket PCs, dock inte CE) gryning använt sig utav matriser av ikoner för att starta olika program. Att det heter widgets har nog inte att göra med OS X, utan snarare ordets betydelse.

Och för att glädja någon så kommer man med all säkerhet kunna installera en annan Android-ROM på Heron när den kommer ut. Om man nu upplevel lagg vill säga. Själv skulle jag göra detta direkt då jag inte tycker det UI:t är vidare snyggt alls.

Nu försöker jag inte trycka ner dig eller så, ElectroGeeza, men du verkar tro att alldeles för mycket är "stulet och förbättrat" från iPhone. Läs gärna på lite mer innan du skriver såna välskrivna inlägg, folk kan ju faktiskt tro på allt.

Permalänk

Vid det här laget har iPhone 3G S redan lanserats på den svenska marknaden. Från den 31/7 finns den också att köpa med valfritt abonnemang från Telia och inte bara med Prata på med Extra Surf som från början. Den finns nu även att köpa hos andra operatörer än Telia dessutom vilket är mycket positivt. Den 24/7 fick jag ett erbjudande från Tre så från det datumet har man kunnat köpa den hos Tre. Strax efter det, dagen efter eller så, så kunde man även köpa den hos Telenor. Månadskostnaden var då och är fortfarande än idag högst hos Telenor, följt av Tre, och lägst hos Telia. Jag tycker att Telias abonnemang ger mest valuta för pengarna.

Jag ville faktiskt köpa en iPhone 3G S på lanseringsdagen hos Telia genom butiken. Men jag var tydligen för sent ute för den var slutsåld, den sista gick iväg precis när jag kom in i butiken. Men den var vit, så jag hade ändå inte velat ha den. Jag blev varnad av personalen innan lanseringen att komma in tidigt men det struntade jag i och det ångrar jag lite nu. Den slutsåldes på en halvtimme sa de, fortare än jag hade väntat mig med andra ord. Jag räknade inte med att förfrågan skulle vara så stor i och med att det redan finns tre olika iPhone generationer ute hos kunder. Men där hade jag fel, eller så beställde Telia för få exemplar bara för att kunna skryta att de sålde snabbt, man vet aldrig för de sa aldrig hur många de hade eller skulle ha.

Numera kan man även köpa HTC Hero hos Telia. Som jag vet så är det den första operatören som erbjuder HTC Hero.

Väntetiden för iPhone 3G S är tre till fyra veckor. Så ni som vill ha en sån så ställ er i kö om ni vill vara säkra på att få en vid nästa leverans.

Den som har Tele2 som operatör ska kunna förlänga bindningstiden och få en iPhone 3G S. Några prisexempel ser ni här nedan.

Datapaket 200 MB 29 kr/mån Snackis 39 kr/mån iPhone 3G S 16 GB 350 kr/mån ---------------------------------- 418 kr/mån Datapaket 200 MB 29 kr/mån Kompis 49 kr/mån iPhone 3G S 16 GB 350 kr/mån ---------------------------------- 428 kr/mån

(Lägg till 50 kr på varje månadsavgift ovan för att få det rätta priset om man ska välja en 32 GB modell eftersom den kostar 400 kr/mån.)

Om ni vill ha en iPhone 3G S genom Tele2 så måste ni dock ringa till dem. Det finns ingen information via deras webbplats. Jag misstänker också att det endast gäller befintliga kunder.

Är det någon av er här som har köpt en iPhone 3G S eller HTC Hero nu?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag har bokat en Htc hero från telenor, men är det sant att man kan få en iphone 3gs genom tele2 (comviq)?

Jag har idag comviq kompis kontantkort men jag skulle kunna binda upp mig med kompis abonnemanget om det går att få en 3gs på det viset...?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av misr
Jag har bokat en Htc hero från telenor, men är det sant att man kan få en iphone 3gs genom tele2 (comviq)?

Jag har idag comviq kompis kontantkort men jag skulle kunna binda upp mig med kompis abonnemanget om det går att få en 3gs på det viset...?

Okej. Men som sagt, iPhone 3G S tog slut inom en halvtimme i min lokala Telia butik, och att beställa från webben är ju ingen ide för de flesta som har förbokat den med Prata på och Mobilsurf Extra har beställt den via webben, så där lär den ha tagit slut ännu snabbare än i butikerna. Just nu så säger de på Telia att de ska ha den i lager igen mellan vecka 35 och 37, det är de preliminära uppgifter som finns just nu.

Apple iPhone 3G med 8 GB ska finnas på lager hos Telia via webben åtminstone. Men de flesta som köper idag, och speciellt de som köper en iPhone för första gången vill nog helst ha den nya 3G S. Åtminstone jag vill det, jag ser ingen anledning att välja den gamla. iPhone 3G på 16 GB är redan slut och ska inte komma in mer igen eftersom den har ersatts av den nya 3G S på 16 GB. Jag vet inte hur länge det dröjer innan Apple slutar tillverka 8 GB modellen också, men den kommer att säljas under en tid parallellt med den nya 3G S.

Jag har kollat med Telia också angående HTC Hero och de säger att den ska finnas i lager på webben åtminstone, i båda färgerna då. Den som vill ha en sån kan räkna med en snabb leverans alltså om man beställer nu.

Jag ville ju ha en iPhone 3G S men jag vet inte om jag orkar vänta till vecka 37, det känns lite som en evighet. Så jag funderar nu på att kapa en HTC Hero. Det som för mig talar mest emot Hero just nu är den utskjutande hakan den har. Vill helst ha tunn och platt lur liksom iPhone, eller HTC Magic då.

Jag har också Tele2 Kompis idag, men jag har abonnemang istället. När jag ringde till Tele2 och frågade om jag kunde portera mitt nummer till Telia så undrade de varför jag ville byta. När jag sa att det är mest för telefonens skull så blev jag erbjuden en iPhone 3G S.

Ni vet att när man ringer en operatör och ska säga upp abonnemanget eller byta operatör så har de en speciell avdelning man ringer till. Där sitter såna där experter på sälj liksom som övertalar en till att stanna kvar som kund, och då kan de komma med såna där erbjudanden som i mitt fall att köpa en iPhone 3G S hos dem.

Jag vet inte exakt vad som gäller i ditt fall, Misr, men du kan ju ringa Tele2 och se om du kan få en iPhone 3G S mot att du binder upp ditt Kompis kontantkort och gör om det till abonnemang. Eventuellt måste du kanske ha haft abonnemang först och inte kontantkort, men du kan ju ringa och kolla med dem om du är intresserad. Priserna som jag blev erbjuden har du däruppe. Vem vet, du kanske kan få ännu bättre erbjudande.

Jag förstår inte riktigt varför Tele2 inte finns med på listan av operatörer som säljer iPhone i Sverige på Apples webbplats. Där står ju bara Telia, Telenor, och Tre. Kanske får de inte sälja den egentligen? Förra året framkom det ju t.ex. att Tele2 sålde den gamla iPhone 3G till sina företagskunder, men den affären var helt laglig om jag förstått det rätt för de sålde den via sitt dotterbolag Datamatrix från Norge som hade rätten att sälja den. Du kan söka på "Tele2 säljer iPhone 3G" på Google för mer info om det. Det finns att läsa om på bl.a. Metro Teknik, och IDG - Computer Sweden. Nu har det dykt upp olika forumstrådar på nätet där det diskuteras 3G S via Tele2 precis som vi gör här. Bland annat på Mac World kan man läsa om en Tele2 kund som precis som jag har blivit erbjuden en iPhone 3G S.

Men om du är intresserad av en iPhone 3G S genom Tele2 så tycker jag att du ska ringa och fråga så att du vet exakt vad som gäller i ditt fall, så att du vet vad du har att välja på så att säga.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Kommer HTC hero med ett svenskt gränssnitt?
Kommer beställa den från en svensk hemsida på nätet.
O jag vill inte få hem någon HTC med svenskt operativsystem.
Finns massor av text buggar i de svenska.
De vet jag för att min polare har en htc touch hd med svenskt operativ o jag hade engelskt, o då saknades de massor av ord mm...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Kommer HTC hero med ett svenskt gränssnitt?
Kommer beställa den från en svensk hemsida på nätet.
O jag vill inte få hem någon HTC med svenskt operativsystem.
Finns massor av text buggar i de svenska.
De vet jag för att min polare har en htc touch hd med svenskt operativ o jag hade engelskt, o då saknades de massor av ord mm...

De HTC Hero enheter som säljs på den svenska marknaden ska normalt sett ha svenskspråkigt gränssnitt. Det blir nog svårt att hitta en sådan enhet som är engelskspråkig på den svenska marknaden, men det betyder inte det inte finns. Återförsäljare kan t.ex. beställa dessa med engelskt språkstöd från leverantören. Men köper man den hos en svensk telekom operatör däremot så är det ganska säkert att gränssnittet är på svenska.

Men oavsett med vilket språkstöd enheten levereras med som standard så ska det gå att byta språk när man väl har startat upp enheten, det vet jag eftersom jag har kollat upp det, det står till och med i manualen som du kan ladda ner och läsa även om du inte har köpt telefonen än. I iPhone går det ju att byta språk på allt, och i och med att HTC Hero klart och tydligt är riktad som en konkurrent till iPhone så hade det varit en för stor miss om HTC inte hade gjort det möjligt för Hero användare att byta språk.

Jag är inte helt säker på vad du egentligen frågade om, vilket språk det är du föredrar eftersom du rörde ihop det så. Men jag misstänker att du vill att den ska vara på engelska, även om det är svenskt gränssnitt du frågar om... ja, jag är lite osäker där som sagt. Själv skulle jag också föredra engelskt faktiskt om jag kunde välja.

Men hur vet du att språkskillnaden som fanns mellan svensk och engelsk HTC Touch HD består även mellan svensk och engelsk HTC Hero?... du verkar inte ha några som helst belägg eller argument för det, du verkar mest utgå från att det är så även om du inte har sett HTC Hero ännu.

Jag beklagar verkligen att din HTC Touch HD blev stulen! Jag hoppas att du inte hade någon viktig information på den och den var skyddad på något sätt. Var mer rädd om din HTC Hero nästa gång.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Här har jag saxat och klistrat beskrivning och instruktioner för några av de språkinställningar du kan göra i HTC Hero. Allt är taget från den engelska användarguiden (user's guide) för HTC Hero.

Citat:

Chapter 1 - Phone Basics

[...]

1.6 Getting Started

Once you’ve installed your SIM card, battery, and microSD card, you can turn on
your phone and start using it.

[...]

Setting up your phone for the first time

[...]

Choose the language you want to use and then tap Next

1.10 Settings

Control and customize phone settings on the Settings screen.
To open the Settings screen, do one of the following:
Press HOME > MENU, and then tap Settings.
Press HOME, then tap , and then tap Settings.

[...]

Locale & text Set the operating system language and region. You can also set onscreen keyboard options.

Citat:

Chapter 2 - Using Phone Features

[...]

2.5 Adjusting Phone Settings

You can adjust the phone settings of your phone such as your voice mail number,
or enable additional call services from your wireless service provider.
To open the phone settings menu, press HOME > MENU, and then tap Settings >
Call settings.

[...]

Cell broadcast settings Configure channels and language for cell broadcast messages.

Citat:

Chapter 4 - Entering Text

[...]

4.3 Adjusting Touch Input Settings

Open the Touch Input settings by doing one of the following:
On any of the keyboard layouts, tap to open the Touch Input settings.
On the Home screen, press MENU and then tap Settings > Locale & text >
Touch Input.

Touch Input settings

Keyboard language Tap to select the language layout of the keyboard.

Citat:

Chapter 10 - Managing Your Phone

10.1 Changing Basic Settings

[...]

Language settings
You can change the platform language of the phone.

To change the language of the operating system
1. Press HOME > MENU, then tap Settings.
2. Tap Locale & text > Select Locale and then select the language you want to
use.

Som du kan se så är alla de vanliga språkinställningar som man kan tänkas vilja ha fullt möjliga med HTC Hero. Du kan ju läsa på den manualen om du vill lära dig mer om hur HTC Hero fungerar. RTFM som det brukar heta! Nej, men det är bra att manualen har funnits ett tag nu även om själva telefonen inte har riktigt ens nått den svenska marknaden. Den finns hos vissa återförsäljare men långt ifrån alla. Köper man direkt från en operatör, kanske med abonnemang då också så har man just nu bara Telia och Telenor att välja på. Men endast Telia har den klar till försäljning redan nu, medan Telenor som jag har pratat med verkar inte veta något alls typ, det enda de vet är att de kommer att kunna sälja den någon gång i framtiden i princip. Men den är på väg in.

Jag har lärt mig genom åren att det bästa är att gå åt motsatt håll och först läsa manualen till en pryl och sedan köpa den, istället för omvänt först köpa den för att sedan upptäcka att den saknar en funktion man gärna vill ha. Försäljare är ju bara säljare, förvänta dig inte att få svar på alla tekniska detaljer från dem, och förvänta dig inte att de svar du får är korrekta. Så för varje gång jag ska köpa en ny pryl så brukar jag göra lite research om den innan jag bestämmer mig. Det är bara ett tips.

Den kompletta manualen kan du ladda ner på följande adress.
http://member.america.htc.com/download/web_materials/Manual/H...

Länken ovan är givetvis på engelska eftersom du verkar föredra engelska framför svenska.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

aokej. btw, hittade att komplett sålde med engelskt gränssnitt.
Ang språkskillnaden så gick jag bara efter htc touch HD, så det kan du ta med en nypa salt.
Jag vill att de ska vara på engelska ;). Det vart kanske lite luddigt. Borde istället ha skrivit "kommer htc med engelskt gränssnitt?"

De värsta är väl alla nummer som jag måste samla ihop igen, men jag tror att jag har backup på datorn, sen lite low quality videos från sonispere, bla på the Hives o Metallica.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
aokej. btw, hittade att komplett sålde med engelskt gränssnitt.
Ang språkskillnaden så gick jag bara efter htc touch HD, så det kan du ta med en nypa salt.
Jag vill att de ska vara på engelska ;). Det vart kanske lite luddigt. Borde istället ha skrivit "kommer htc med engelskt gränssnitt?"

De värsta är väl alla nummer som jag måste samla ihop igen, men jag tror att jag har backup på datorn, sen lite low quality videos från sonispere, bla på the Hives o Metallica.

Du kan se HTC Hero webbplatsen för mer info om själva telefonen. Där står också några av de återförsäljare som säljer telefonen. Se upp med var du köper den, för det finns självklart fler återförsäljare än vad som listas på HTC Hero webbplatsen, men alla återförsäljare är ju inte helt seriösa. Det finns många skojare på nätet. Där listas liksom bara de bästa webbutikerna och andra återförsäljare. Där listas bl.a. Dustin och Katshing. Men Komplett är absolut ett säkert kort. Jag såg nu att de har ett bra pris också. Jag har sett den här telefonen säljas för upp till 5800 SEK, men hos Komplett kostar den 5590 SEK.

Vad var det som var så fel med HTC Touch HD som du tänkte på vad gäller språket? Var det konstig översättning av det engelska gränssnittet eller vad? Kan du ge exempel?

Om du har dina kontakter på datorn så ska det nog gå ganska enkelt att ordna det i HTC Hero. Då är det bäst om du har kontakterna i något PIM program så som Outlook eller Apple Mail eller Entourage (om du kör Mac) eller något annat kompatibelt PIM program. Tråkigt nog så brukar inte gratis PIM program så som Thunderbird eller Postbox inte stödjas av några som helst mobiltillverkare. Det kanske det blir ändring på med Google Android (HTC Hero), hoppas kan man.

Det enda som du går miste om är väl de kontakter som du har matat in i HTC Touch HD men som inte har synkats till datorn. Därför är det viktigt att man synkar ofta. Jag brukar alltid lägga in nya kontakter via datorn som jag sedan synkar till mobilen, då vet jag att jag alltid har en exakt kopia av mina kontakter på datorn även om jag skulle glömma att synka och datorn är svårare att tappa eller sno.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

I den svenska versionen av HTC TOUCH HD, så saknades det bla ord. Var i vissa fall inte ens korrekt svenska o de säger jag som är väldigt dålig på grammatik i överlag.

Permalänk

Hmmm... det är inget jag läst om i alla fall. Men är inte HTC Touch HD baserad på Windows Mobile?... det är ju sällan som något är som det ska när det börjar W och slutar på S.

Just dessa Windows Mobile baserade lurar är ju kända för att vara otroligt sega dessutom. Detta beror på att Windows Mobile körs på en minst 10 år gammal och trött kod. Windows Mobile var från början inte byggt för att hantera dagens "multimedia" telefoner och "smartphones". Så för att göra systemet kompatibelt med dessa enheter så har Microsoft valt att bara bygga ut den med kompletterande kod istället för att börja om från början, precis som med mycket annat. De bara lappar om det och täpper till hål i systemet och sedan säljer det som något nytt.

Dessutom kör ju HTC med sitt eget gränssnitt på de flesta av sina Windows Mobile lurar, det s.k. HTC TouchFLO 3D. Det är tack var det den som man har kunnat snabba upp Windows Mobile telefonerna, jämfört med att köra originalgränssnittet i Windows Mobile. Nu finns även ett liknande gränssnitt som heter HTC Sense i HTC Hero. Men tvärtom mot hur det var med Windows Mobile så tros HTC Sense sakta ner Android jämfört med Androids originalgränssnitt. Med andra ord så behöver inte Android telefonerna något extra gränssnitt för att fungera snabbare så som med Windows Mobile telefonerna. Relativt sett så är nog Android telefonerna generellt snabbare än motsvarande Windows Mobile telefoner med eller utan HTC Sense eller HTC TouchFLO 3D.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Japp det var ju windows mobile 6.1. Gillade dock det väldigt mkt, negativa var väl att det var så segt. Men TouchFlo 3d funkade ypperligt.

Permalänk

Android finns inte på svenska än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Hmmm... det är inget jag läst om i alla fall. Men är inte HTC Touch HD baserad på Windows Mobile?... det är ju sällan som något är som det ska när det börjar W och slutar på S.

Just dessa Windows Mobile baserade lurar är ju kända för att vara otroligt sega dessutom. Detta beror på att Windows Mobile körs på en minst 10 år gammal och trött kod. Windows Mobile var från början inte byggt för att hantera dagens "multimedia" telefoner och "smartphones". Så för att göra systemet kompatibelt med dessa enheter så har Microsoft valt att bara bygga ut den med kompletterande kod istället för att börja om från början, precis som med mycket annat. De bara lappar om det och täpper till hål i systemet och sedan säljer det som något nytt.

Dessutom kör ju HTC med sitt eget gränssnitt på de flesta av sina Windows Mobile lurar, det s.k. HTC TouchFLO 3D. Det är tack var det den som man har kunnat snabba upp Windows Mobile telefonerna, jämfört med att köra originalgränssnittet i Windows Mobile. Nu finns även ett liknande gränssnitt som heter HTC Sense i HTC Hero. Men tvärtom mot hur det var med Windows Mobile så tros HTC Sense sakta ner Android jämfört med Androids originalgränssnitt. Med andra ord så behöver inte Android telefonerna något extra gränssnitt för att fungera snabbare så som med Windows Mobile telefonerna. Relativt sett så är nog Android telefonerna generellt snabbare än motsvarande Windows Mobile telefoner med eller utan HTC Sense eller HTC TouchFLO 3D.

TOUCHFLO3D snabbar INTE upp telefonen, prova ta bort det helt så ska du se på skillnad, dom gjorde det för att komma med i "PETA MED FINGRET" konceptet, och få till smidigheten i luren, samt göra det snyggare.

Windows Mobile är fortfarande grunden, TOUCHFLO är bara ett skal ovanpå. Samma sak med Sense till Android, bara ett skal.

Ganska logiskt : Ta bort skalet så går det fortare!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Som sagt så gör knappast HTC UI att WM fungerar snabbare, tvärt om. Det är ju rätt självklart att att kladda på ett tjockt UI över WM gör det långsammare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
TOUCHFLO3D snabbar INTE upp telefonen, prova ta bort det helt så ska du se på skillnad, dom gjorde det för att komma med i "PETA MED FINGRET" konceptet, och få till smidigheten i luren, samt göra det snyggare.

Windows Mobile är fortfarande grunden, TOUCHFLO är bara ett skal ovanpå. Samma sak med Sense till Android, bara ett skal.

Ganska logiskt : Ta bort skalet så går det fortare!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Som sagt så gör knappast HTC UI att WM fungerar snabbare, tvärt om. Det är ju rätt självklart att att kladda på ett tjockt UI över WM gör det långsammare.

Det är mycket möjligt att ni båda har rätt där angående snabbhet/respons i Windows Mobile med TouchFLO vs. utan TouchFLO. Men är det möjligt att byta mellan dessa två "skal" i telefonen då? Jag fick bara för mig att de hade gjort två saker egentligen, dels tagit bort en massa biprodukter/skitkomponenter från Windows Mobile och dels lagt på ett eget gränssnitt som de döpt till TouchFLO som binder ihop hela skiten. Men jag är inte helt hundra på det här. Ni har säkert bättre koll.

Sedan funderar jag nu på om TouchFLO verkligen är ett "skal" (eng. skin), det är väl snarare ett komplett gränssnitt som är egenutvecklat från HTC? Men i vilket fall som helst så är fi****na från Microsoft sällan, om ens någonsin villiga att dela med sig av sin redan dåliga kod till sina program, i synnerhet till operativsystemen. Vad är det för SDK/APIs man kör med egentligen när man utvecklar till Windows Mobile?... Samtidigt är deras system sällan konstruerade för att kunna kompletteras och utökas av tredje part, t.ex. då med ett extra gränssnitt. Det gör att integrationen blir lidande i många fall beroende på vad det är man ska göra och hur omfattande det ska vara, och därför är det då mycket möjligt ju att det redan sega systemet Windows Mobile blir ännu mer segt med TouchFLO än utan.

Jag tänker i alla fall aldrig köra med Windows Mobile på min mobiltelefon. Jag är redan beroende av Microsoft och deras operativsystem mer än jag hade velat. Det räcker liksom så som det redan är, inte fan vill ja mer att göra med det.

Jag kör just nu Symbian OS på mobiltelefonen, men ganska snart byter jag till antingen Android eller iPhone OS, beroende på vilken telefon som kommer först in på lager igen och vilken som ger mig mest friheter och extra funktioner.

Ser man bara till friheter så leder ju Android ganska markant före alla andra OS just nu för mobiltelefoner. Men det är ju inte lika etablerat om man säger på marknaden, inte riktigt ännu i alla fall, och därför är det viktigt att alla vi som sitter här gör ett medvetet val och tänker till lite och inte impulsköper en ny telefon bara sådär. Apple är ju väldigt aggressiva när det gäller marknadsföring, och de kan få även den klokaste att svälja hela äpplet liksom. Men vad har liksom iPhone som t.ex. HTC Hero saknar?... i alla fall jag överväger först alla val jag har och tar in allt i beräkningen innan jag fattar ett beslut. Just därför försöker jag följa alla diskussioner om de båsa telefonerna på olika forum.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag har idag ringt till min Telia butik och just nu är det 80 personer som står i kön för den nya iPhone 3G S, och jag är en av dem. Men HTC Hero har de däremot fått och den finns på lager, jag har för mig att den finns bara i en av två färgerna. Jag tror att de har den bruna, men inte den vita, har för mig att den var slut.

Anledningen till att de har HTC Hero på lager men inte iPhone 3G S beror på att Apple levererar telefonerna 10 stycken per leverans typ, medan HTC levererar sin telefon minst fyra gånger så många per leverans. Apple försöker liksom alltid få sina användare att falla på knä och böna för att få ett ex.

Jag ska gå till butiken imorgon och spana lite på HTC Hero. Det är liksom först när man ser produkten i verkligheten som man kan få sig en korrekt uppfattning.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

personligen så tycker jag det känns halvt galet att köpa en -mobil- som kostar mer än en "vanlig" dator och att folk inte ens verkar reflektera över det..

men om man bortser från det så verkar det ju vara en kul leksak,fast själva styrkulan ser bara för lökig ut..jag avvaktar något tills nästa intressanta modell kommer... från vilket märke det nu är..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darknessviking
personligen så tycker jag det känns halvt galet att köpa en -mobil- som kostar mer än en "vanlig" dator och att folk inte ens verkar reflektera över det..

De kan ju ersätta en dator oxå om man inte jobbar med datorn utan mest slösurfar och småspelar...
(Kan iofs bara tala för iPhone men förutsätter att Hero är kompetent även den även om den saknar en del som iPhone har.)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Windows Mobile är fortfarande grunden, TOUCHFLO är bara ett skal ovanpå. Samma sak med Sense till Android, bara ett skal.

Ganska logiskt : Ta bort skalet så går det fortare!

En ny uppdatering till HTC Hero ska tydligen förbättra prestandan.
http://phandroid.com/2009/08/19/upcoming-htc-hero-update-remo...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
Fördelen med apple e deras garanti. den är riktigt bra jämfört med branchen. och sen kan du nästan lämna in den varsom i världen bara de har ett applecenter etc. så oroa dig inte för missfärgningar o andra fabriksfel !

Jag som trodde det var tvärt om? rätta mig om jag har fel, men alla jag frågat tycker apple har världens sämsta garanti, allt räknas som att du har använt produkten fel etc, aldrig hört talas om ngn som fått en söndrig appleprodukt som blivit nöjd, oftast får butiken som sålt produkten själva stå för alla kostnader

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
Windows Mobile är fortfarande grunden, TOUCHFLO är bara ett skal ovanpå. Samma sak med Sense till Android, bara ett skal.

Såvitt jag vet så är inte Sense ett skal som ligger ovanpå Androids standard-GUI, utan ett helt ersatt, eget gränssnitt. Det blir alltså inte lager på lager, vilket förstås skulle söla ner.

Det som gör att Sense kan lagga är snarare att de har blingat till saker och ting lite för mycket; transparens, tuffa skuggor och framför allt animationer är en killer för en telefon som saknar grafikacceleration.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M-
Såvitt jag vet så är inte Sense ett skal som ligger ovanpå Androids standard-GUI, utan ett helt ersatt, eget gränssnitt. Det blir alltså inte lager på lager, vilket förstås skulle söla ner.

Det som gör att Sense kan lagga är snarare att de har blingat till saker och ting lite för mycket; transparens, tuffa skuggor och framför allt animationer är en killer för en telefon som saknar grafikacceleration.

Okej, kan ha fel om SENSE men det är hur som helst en sak som körs utanpå android, som är söligare än standard gränssnittet.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!