Windows server 2008 vs xp/vista

Permalänk

Windows server 2008 vs xp/vista

Hej!

jag planerar att göra om en gammal dator till server. På grund av att jag är student har jag gratis tillgång till windows 2008 server. Om jag bara tänker ha servern som filserver vad är då fördelen med windows 2008 server gentemot vista eller xp?

Permalänk
Avstängd

Flertalet.
Framför allt får du tillgång till flertalet nya eller förbättrade funktioner. Gentemot Vista är det kanske inte lika märkbart men mot XP så får du en fungerande indexeringsfunktion, sökfunktion och så används ramminnet mycket mer effektivt. Men det bygger också på att du har modern hårdvara, den eviga diskussionen om Vista är genialt eller bara suger brukar ofta handla om hur resurstungt det är. Vista, och där med Server 2008, behöver mycket hårdvara för att ta till vara på hårdvara. Av naturliga anledningar kan exempelvis inte Superfetch arbeta om det inte finns mycket med ram.

Permalänk

Har du tillgång genom MSDNAA så kom ihåg att 2008 R2 (Windows 7) RTM är tillgänglig med full nyckel.

Fördelar beror ju helt på din användning av servern. Om du endast har den som filserver och inte bryr dig om fil/mapp -säkerhet är väl det enda du egentligen märker att 2008 är mycket snabbare på nätverksöverföring än XP. Men det kommer ju mycket annat med 2008 som du kan använda - Hyper-V, AD, DHCP server etc etc.

@Damodred, 2008 kräver mycket mindre resurser än Vista (även fast kärnan är identisk).

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Server 2008 är mycket stabilare också. Det är väl största anledning. Till en filserver skulle jag dock köra Linux...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12

@Damodred, 2008 kräver mycket mindre resurser än Vista (även fast kärnan är identisk).

Jo det vet jag, men tänkte bara röra lite vid det då TS skriver "gammal" dator utan att specificera mer ingående. Har inte testat Win 2008 på äldre hårdvara men det kanske kan tänkas att det får det jobbigare på exempelvis en AthlonXP Barton 2500+ och 512mb ram än vad XP skulle haft?

Permalänk
Medlem

Skall du göra om en gammal burk till server så är Linux att rekommendera, betydligt resurssnålare än Windows. Vilken dist som helst är OK.

Permalänk
Medlem

Tycker du skall fråga vad du vill ha ut av din burk och sedan välja operativ efter det, behöver du inte ha nätverksfunktion som dhcp, dns osv så har du inte direkt någon användning utav ett kraftigt server operativ.

Är det ren filserver du är ute efter skulle jag rekommendera freenas

Visa signatur

2x HP ProLiant DL380 G5, Xeon E5430, 44GB Ram, VMware ESX 3.5