Hårddiskpriset under 75 öre per gigabyte

Permalänk
Melding Plague

Hårddiskpriset under 75 öre per gigabyte

Trots en skakig valuta och ett turbulent läge på lagringsmarknaden fortsätter priserna på hårddiskar att falla. Nu går det att få tag på en terabyte lagring för så lite som 750 kronor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då blir det bara att skaffa två diskar till antar jag...

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Avstängd

Det kanske blir en echo green till höst mysandet då:) och ett das Keyboard

Vilken är den tystaste svalaste hårddisken av alla i listan

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Bra att priset sjunker, då blir det billigare för mig som kunde och de sätter större press på ssd diskarna!

känns skönt att hårdiskar mm blisr större medans mp3 filer, dvd rippar mm stannar på samma storlek, då får jag plats med så mycket mer nu är tidigare.

Men sen kom HD och full HD och nu är vi tillbaks på ruta 1 igen, vi fick bättre bild men istället tar de välldans massa plats mot för dvd rip på 700MB...

Och såhära fortsätter det, när våra hårdiskar är stora nog att lagra massor med HD filmer så kommer något äännu mera platskrävande komma ut...

MEN! någon gång i framtiden borde vi ha ett farmat som är så bra så det inte behövs uppgraderas då vi människor inte ser skillnad, DÅ är det bara börja tanka in filmer i datorn!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Det kanske blir en echo green till höst mysandet då:) och ett das Keyboard

Vilken är den tystaste svalaste hårddisken av alla i listan

WD Green skulle jag säga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Bra att priset sjunker, då blir det billigare för mig som kunde och de sätter större press på ssd diskarna!

känns skönt att hårdiskar mm blisr större medans mp3 filer, dvd rippar mm stannar på samma storlek, då får jag plats med så mycket mer nu är tidigare.

Men sen kom HD och full HD och nu är vi tillbaks på ruta 1 igen, vi fick bättre bild men istället tar de välldans massa plats mot för dvd rip på 700MB...

Och såhära fortsätter det, när våra hårdiskar är stora nog att lagra massor med HD filmer så kommer något äännu mera platskrävande komma ut...

MEN! någon gång i framtiden borde vi ha ett farmat som är så bra så det inte behövs uppgraderas då vi människor inte ser skillnad, DÅ är det bara börja tanka in filmer i datorn!!!

Herregud, du ska ju inte klaga på att tekniken går framåt, hellre större filer än sämre kvalitet. Sedan är det ju inget som hindrar dig från att fortsätta tanka xvid om du tycker det är tillfredsställande.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att detta betyder att de tar bort alla 80GB diskar nu från marknaden. De är inte direkt prisvärda...

Permalänk
Medlem

Djuplodande teorier och hetlevrade riposter.

Permalänk

Har varit grymt sugen på att skaffa två stycken 1 TB-diskar nu ett tag.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Inte för att vara petig men jagar man specialerbjudanden så kan man alltid hitta billiga grejor som tex hårddiskar. Kunde redan för ett halvår sedan köpa 3 st WD Green för 799 kr/st.

Och visst har man nytta av stora diskar även om man är laglig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Inte för att vara petig men jagar man specialerbjudanden så kan man alltid hitta billiga grejor som tex hårddiskar. Kunde redan för ett halvår sedan köpa 3 st WD Green för 799 kr/st.

Och visst har man nytta av stora diskar även om man är laglig!

Specialerbjudanden i all ära, men det är väl ändå normalpriset vi dregglar över?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Det kanske blir en echo green till höst mysandet då:) och ett das Keyboard

Vilken är den tystaste svalaste hårddisken av alla i listan

Jag skulle säg Ecogreen F2:

http://www.silentpcreview.com/Silent_Samsung_F2_EcoGreen_HD50...

Vet iofs inte om den håller samma klass som 500gb..

Jag gillar datormarknaden! Mat blir nästan bara dyrare men datormarknaden blir BÅDE bättre och billigare, samtidigt! Helt underbart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Inte för att vara petig men jagar man specialerbjudanden så kan man alltid hitta billiga grejor som tex hårddiskar. Kunde redan för ett halvår sedan köpa 3 st WD Green för 799 kr/st.

Och visst har man nytta av stora diskar även om man är laglig!

En person som redigerar film behöver stor hårddiskvolym, det finns säkerligen någon till arbetsgrupp (och hobby-användare) som behöver det också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antee89
En person som redigerar film behöver stor hårddiskvolym, det finns säkerligen någon till arbetsgrupp (och hobby-användare) som behöver det också.

Köpte en ny kamera, D90, och har redan tagit drygt 1000 bilder på totalt 16 gb nu. Om ett halvår har jag väl tagit några hundra GB, om inte mer. Allt ska sparas. Semesterfotografier tar plats

Permalänk
Medlem

Bara ett tips:
Dustinhome.se har 1TB för 737kr inkl frakt.
Billigaste priset med studentrabatt för närvarande, låt någon studentkompis köpa ut åt dig om du ej själv är student!

http://www.dustinhome.se/pd_5010195919.aspx
(pris inloggad student, 737kr som sagt)

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Mumma!! Crazy vad billigt det börjar bli! Nästan så att man vill köpa bara för sakens skull!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Bara ett tips:
Dustinhome.se har 1TB för 737kr inkl frakt.
Billigaste priset med studentrabatt för närvarande, låt någon studentkompis köpa ut åt dig om du ej själv är student!

http://www.dustinhome.se/pd_5010195919.aspx
(pris inloggad student, 737kr som sagt)

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/1tb-samsung-...

Där har du en bättre hdd och för 760kr och gratis frakt är detta ett bättre val rakt igenom... ger min vänstra pungkula om jag har fel.

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk

Vad blir det för skilland när hårdisken har lägre rpm? Blir den långsammare? Går det bra att ha en 5400RPM hårdisk om man ska spela upp film ifrån den och packa upp filmer?

MVH Henrik!

Permalänk
Medlem

Seagates LP är också "strömsnål" med 5900rpm, bara så ni vet (då det inte nämndes i nyheten).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiddareRocco
Vad blir det för skilland när hårdisken har lägre rpm? Blir den långsammare? Går det bra att ha en 5400RPM hårdisk om man ska spela upp film ifrån den och packa upp filmer?

MVH Henrik!

Den får lite högre accesstid (knappt märkbar) och överföringshastigheten går ner till bara 20 gånger mer än vad som "maximalt" krävs för HD-film.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RiddareRocco
Vad blir det för skilland när hårdisken har lägre rpm? Blir den långsammare? Går det bra att ha en 5400RPM hårdisk om man ska spela upp film ifrån den och packa upp filmer?

MVH Henrik!

Den blir långsammare, men tystare. Knackandet är nog ingen skillnad, men har man en riktig tyst dator kan det bli riktigt störande med det tjutande ljudet som hårddisken ger ifrån sig.

Knackandet får man bort med gummiupphängning.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

Dyrt för en sak som för så mycket oväsen och har så dålig prestanda.

Permalänk

Gott.. jag undrar vart mitt utrymme tagit vägen.. (iofs pluppade jag ur 1TB Pata diskar för ett tag sedan )

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Har själv beställt en Samsung ecogreen F2 som jag skall hämta ut om nån timme när sms-avviseringen kommer, köpte den för ca 740 på inet, med gratis frakt,

Kommer ihåg när man köpte 500gb diskar för 1000 kr st och tyckte det var hur billigt som helst,

Permalänk
Medlem

Köpte några F2: or från Inet för några veckor sedan, ca: 720kr/TB då.

Måste säga att som lagringsdiskar så har dom helt ok prestanda, faktum är att syntetiska testprogram visar prestanda som ligger nästan lika med mina andra F1: or, det är inget fel på F1: orna , jag har ett gäng av dom att testa emot så.

Dessutom så håller dom i burkarna dom sitter i (CM ATSC840 + Antec300) i stort sätt alltid rumstemperatur enligt Everest m.f, dvs 18 - 22 grader beroende på om det är kväll eller dag, så länge det inte är riktigt varmt ute då dom kan stiga upp till 25 grader.
Mina tidigare F1: or har alltid varit snäppet kallare än mina WD, Seagate och Hitachi diskar, men dessa är helt absurda när det kommer till tempavläsning.
Inte förren nu då det börjar bli kallare så har jag sett dom landa på någon grad varmare än omgivningen, lägsta jag sett är 17 grader, mätt när disken varit igång minst ett dygn, högsta uppmätta tror jag var 26 vid något tillfälle.

Att jag sedan inte kan höra dom alls genom chassit är super, annat mot min ena Seagate (systemdisk), som jag hör ordentligt 3 meter utanför chassit!!!
Sen kan man höra hur motorn rent fysiskt accelererar och spinner upp, genom fläktar och allt, helt sjukt egentligen vilken skillnad!

Jag är ingen expert, men överdriver inte heller när jag säger att jag har/har haft en del mekaniska diskar och dessa F2: or är super som lagring, ifall du vill ha en disk som är TYST.

Permalänk
Medlem

Det här med strömsnåla diskar har blivit överdrivet. Ett par watt hit eller dit är det de handlar om. Knappt märkbart i ett system.
Samtidigt som de flesta har extremt feta grafikkort som suger oerhört med ström. Dessa watt från hårddiskar blir knappt märkbara i sammahanget.
Det är mest ett försäljningsargument med gröna hårddiskar.
Visst säljer man mijloner hårddiskar gör det står skillnad räknat totalt sätt. Men gemena man är det nästan tramsigt.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Det här med strömsnåla diskar har blivit överdrivet. Ett par watt hit eller dit är det de handlar om. Knappt märkbart i ett system.
Samtidigt som de flesta har extremt feta grafikkort som suger oerhört med ström. Dessa watt från hårddiskar blir knappt märkbara i sammahanget.
Det är mest ett försäljningsargument med gröna hårddiskar.
Visst säljer man mijloner hårddiskar gör det står skillnad räknat totalt sätt. Men gemena man är det nästan tramsigt.

Håller med dig fullständigt. Strömförbrukningen för hårddisken/hårddiskarna är försummbar i ett datorsystem. Sen så sitter man på grafikkort som slurpar i sig ström, sen har man en plasma tv som drar massor med ström, sen har man en andra dator (htpc) i vardagsrummet. Tror knappast man kan kalla sig miljömedveten med med allt detta bara för att man köper "green diskar".

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Det här med strömsnåla diskar har blivit överdrivet. Ett par watt hit eller dit är det de handlar om. Knappt märkbart i ett system.
Samtidigt som de flesta har extremt feta grafikkort som suger oerhört med ström. Dessa watt från hårddiskar blir knappt märkbara i sammahanget.
Det är mest ett försäljningsargument med gröna hårddiskar.
Visst säljer man mijloner hårddiskar gör det står skillnad räknat totalt sätt. Men gemena man är det nästan tramsigt.

Många bäckar små...

Visa signatur

Halvfet dator med 98"skärm

Permalänk
Medlem

Hårddiskar saknar fläkt & har inte plats för några större kylfänsar, så det krävs luftflöde kring dom för att de inte ska bli för varma (känn på hårddiskarna efter en stunds användning, de kan bli rätt varma).
Ju mindre effekt de drar, destå mindre varma blir dom, så en halvering av effektförbrukning halverar ju kylbehovet.
Så jag tycker det är en stor fördel att de drar lite energi så man inte behöver tänka så mkt på kylbehovet.

Permalänk

Det är ändå viktigt med gröna diskar. I extremsystem med 900W nätaggregat bidrar de givetvis bara försumbart men sådana system är som sagt ganska extrema. Marknaden domineras av bärbara datorer och datorer som har mer medelmåttig prestanda och där drar systemet kanske bara 50-150W totalt sett och då kan en watt hit och dit göra skillnad!

Permalänk
Avstängd

Detta var goda nyheter ska fasa ut 4 pata diskar mot en western green 2tb i höst!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Sparar ytterligare 150,- per TB på att köpa utanför Sverige

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]