Testa dina kunskaper och utmana mina krav!

Permalänk
Medlem

Denna kabel brukar följa med nVidia grafikkort som stödjer ljud via HDMI

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=376201

Här är ett nVidia 9500GT som är tyst och har HDMI men som inte säljs av Inet

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=331917

Här kan du läsa omdömen för MSI 9500GT med HDMI

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=331917

Här är ett test på MSI 9500GT som är på Danska men du kan använda Google översättning

http://www.konsumentguiden.se/dator/grafikkort/pci-express/ms...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Här kanske är en länk för dig:

List of tested graphics display cards for Photoshop CS4

Själv har jag ett Sparkle Geforce 9600GT Heatsink (alltså nvidia) som är bra och knäpptyst. Använder själv min dator till i princip exakt samma sak som du (men inte professionellt).

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dinajel
Här kanske är en länk för dig:

List of tested graphics display cards for Photoshop CS4

Själv har jag ett Sparkle Geforce 9600GT Heatsink (alltså nvidia) som är bra och knäpptyst. Använder själv min dator till i princip exakt samma sak som du (men inte professionellt).

Tack för länken, tyvärr hade ditt kort inte HDMI..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEXtheGreat
Då ska vi se vad jag kom fram till

http://img196.imageshack.us/img196/7496/dator12341243.jpg

Detta paket är likt Cables. Skillnaden ligger i minnet och grafiken.

Jag offrade lite hastighet på minnet för att istället dubblera mängden. 4 gig är visserligen riktigt mycket fortfarande, men med 8 gig kan du ha fler och större filer igång samtidigt utan att det 'nånsin' kommer ta slut. Och minnet är fortfarande snabbt nog.

Grafikkortet tror jag passar dig perfekt. Det har hdmi och passiv kylning utan fläkt och drar nästan inte ström alls.
Den kan fortfarande accelerera hd bra. Men saken med gpu (grafikkort) acceleration av video är att det inte ännu är en automagisk historia. Du måste alltså fixa lite själv, rätt program, inställningar och bra videofil osv. Så oftast körs videon på processorn i alla fall, och med denna feta processorn så går det helfint!

Som det är nu så används grafikkortet i CS4 endast till att rendera bilden på skärmen och zoomning osv. Filter och redigering sker på processorn. Så det ställs inga höga krav. (Än så länge)
MEN jag är ingen expert på området så någon annan får gärna rätta/bekräfta detta!

Och om det i CS8 nu kommer riktigt stöd för all sorts gpu verksamhet är det ingen konst i världen att uppgradera!

SSD ser jag som en självklarhet för dig då det kommer göra under!

Så detta paket satsar på processor (samma som de andra förslagen) och mycket minne så att det då finns pengar över till montering inom budgeten! Men jag tycker du ska montera själv! Så med de pengarna som blir kvar tar du ett fetare nätagg för framtiden som stödjer ett biffigare grafikkort tex.

Sparmöjligheter:
Billigare chassi
4gig minne
Billigare/mindre ssd (Som nån sa tidigare en billigare ssd är fortfarande bättre än en hårddisk)

Lycka till!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calliii90
Mycket intressant läsning! Nu kommer en riktig nybörjarfråga: Varör ska jag satsa så hiskeligt på internminne. Jag tycker det känns som att en SSD fyller mycket av internminnets funktion. Då jag läst vad internminnet gör (ja, hade ingen aning om vad internminnet egentligen hade för funktion innan) så tycker jag att visst, den är viktig, men blir det någon större skillnad för mig om jag kör på 8 gig än 4 gig? 4 gig lär ju klara av mina behov och få det att flyta.

Min andemening är alltså: Om det flyter bra med 4 gig, kommer jag märka av någon konkret skillnad med 8 gig eller är skillnaden försumbar?

Haha inte för att va kinkig men vart det inte ett litet väl dåligt kort nu? Nu tenderar jag ju att låta som någon som aldrig blir nöjd men runt 500 kr har dom mest "prisvärda" korten enligt er legat på. Man vill ju inte vara dumsnål, men visst, om det räcker för mig är jag glad!

En allmän fundering jag haft är processorerna. Hur kan en av processorerna från samma märke heta PRO medans det andra inte gör det? PRO brukar man ju rent allmänt sätta på dom bästa grejerna..? Just att det finns så många i samma prisklass gör mig fundersam. Vad är egentligen skillnaden på dom..? Har dom olika specialiteter?

GRYMT förklarat och ett trevligt paket. Tummen upp för dig ALEXTheGreat!

om jag inte minns fel så har amd tagit bort ddr2 minnes controlern på blandannat 955 så du kan inte ha ddr2 minnen till den

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Jamen hallå, sluta anbefalla ATI kort nu då. Nvidia är oslagbara när det gäller produktiva maskiner (Photoshop, Premiere etc)

finns ATI's Fire GL också

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Du talar i nattmössan, det där funkar absolut, min rigg i sign. drar ca 250W max belastning (och den är strömtörstigare pga så grov överklockning).

Edit: Oj, jag såg inte att det fanns en hel sida till

Paketet som du länkar ser skitbra ut Tror den kommer passa perfekt för det du kommer göra, snabbt och smidigt. Som sagt så behövs inget kraftfullt grafikkort för att rendera HD (eller, ja, det du har där räcker iallafall gott och väl) och eftersom du inte tänkt spela så ställs inga större krav på grafikkortet. Snabba internminnen och SSD, toppen.

Jag tror du kommer bli nöjd

kan ju hänvisa till temavecka nätagg i vad jag tog mitt påstende ifrån.
och jag tror den snubben har bra koll

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Compucase
Hi!

If you have a quality-PSU then nothing will happen. Good PSU always coming with integrated safety functions which will prevent your hardware from any damage. If you put 100 or even 110% on your PSU, it will be less efficient, warmer, louder and it will decrease it´s lifetime. Sure it is OK to use a 700W PSU with 700W.
But best is always to be at 50-60% load in average.
Especially because of the heat the PSU produces, better is to keep it cool. for the PSU and your System.

When you put too much load on a good PSU, it will just shut down. That´s it.
Then you can switch it on again and it will function normal.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
kan ju hänvisa till temavecka nätagg i vad jag tog mitt påstende ifrån.
och jag tror den snubben har bra koll

Läste igenom där, tyvärr lutar det alltså åt att jag behöver ett starkare nätagg än 450..

Däremot hittade jag ett grafikkort som verkade som gjutet för mig:

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/leadtek-gefor...

..eller vad säger ni?! Nu väcker jag liv i denna "gamla" tråden, hoppas ni fortfarande är på hugget!

Permalänk
Medlem
Citat:

Läste igenom där, tyvärr lutar det alltså åt att jag behöver ett starkare nätagg än 450..

..eller vad säger ni?! Nu väcker jag liv i denna "gamla" tråden, hoppas ni fortfarande är på hugget!

varför är du ute efter just det kortet? om det bara handlar om att "ha" ett grafik kort vilket typ 9500 Serien är (om du frågar mig [a]) så är ett
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra... billigare eller ett https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

eventuellt https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

men det kortet du prata om 9500GT har ingen HDMI port som du efter fråga

Visa signatur

Permalänk
Citat:

varför är du ute efter just det kortet? om det bara handlar om att "ha" ett grafik kort vilket typ 9500 Serien är (om du frågar mig [a]) så är ett
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra... billigare eller ett https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

eventuellt https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

men det kortet du prata om 9500GT har ingen HDMI port som du efter fråga

För att det är ett nVidia utan fläkt och som har CUDA vilket underlättar väldigt mycket när jag kör Photoshop. Radeon går tyvärr bort vilket begränsar antalet kort ganska kraftigt då dom egentligen är mer prisvärda osv som du säger.

Permalänk
Medlem

Kanske det här kortet då? Ligger visserligen en bit över din budget, men har allt som du vill ha.

- Passivt kylt
- HDMI
- CS4-stöd
- CUDA
- nvidia

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-gefo...

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

För att det är ett nVidia utan fläkt och som har CUDA vilket underlättar väldigt mycket när jag kör Photoshop. Radeon går tyvärr bort vilket begränsar antalet kort ganska kraftigt då dom egentligen är mer prisvärda osv som du säger.

men hur bra är ett 9500GT på cuda egentligen? är det värkligen så myket du vinner på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ingen HDMI dock...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Ingen HDMI dock...

Haha nej, jag märkte det sen.. Fan, om ändå nVidia låg i samma prestanda/pris som ATI..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dinajel
Kanske det här kortet då? Ligger visserligen en bit över din budget, men har allt som du vill ha.

- Passivt kylt
- HDMI
- CS4-stöd
- CUDA
- nvidia

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-gefo...

Ja.. Men ah, jag behöver verkligen bara grafikkortet till HD filmer/klipp och Photoshop. Detta känns så overkill men det är kanske något jag måste räkna med för att få det jag vill ha..

Permalänk

Ett 9500 ger lite prestanda, men frågan är om du då inte lika gärna kan satsa på ett moderkort med inbyggt 9400mGPU (Gigabyte och DFI har dessa).

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Ett 9500 ger lite prestanda, men frågan är om du då inte lika gärna kan satsa på ett moderkort med inbyggt 9400mGPU (Gigabyte och DFI har dessa).

brukar dom ha hdmi ?

Visa signatur

Permalänk

Såådäär! Då väcker jag liv i den här gamla tråden då jag tror att jag äntligen är klar med min dator!

Jag har tagit bort SSDn, detta pga att jag inte riktigt kan motivera att ha denna värstinggrej just nu, dels pga priset. Men detta ska ju vara en av dom enklaste sakerna att sätta dit i efterhand? Så tanken är väl att jag ska sätta in en så småningom.

Jag kör, som ni ser, till slut på ett radeon kort. Provade CS4 på en polares dator som var helt ny, och visst, lite hack i zoomen men det kan jag trots allt överleva med. Min nya dator kommer ÄNDÅ att kännas som ett monster jämfört med den jag har nu.

Såå, är det en framtidssäkrad dator jag satt ihop nu och funkar alla komponenter bra. Det enda jag inte har full koll på fortfarande är vilket moderkort jag ska ha till i5an men detta verkade rätt vettigt.

MASSOR av kommentarer på detta vill jag ha nu, litet som smått, konstateranden som långa utlägg. Ge mig denna sista feedback och jag kommer vara er evigt tacksamma (det är jag iofs redan, ni har ställt upp något så grymt för mig!)!!

Permalänk
Medlem
Citat:

brukar dom ha hdmi ?

jodå det är ganska vanligt även om grafikkortet är integrerat i moderkortet!
kör på integrerat tycker jag för hdfilmer kommer du kunna kolla på ändå. det är väl om du ska använda CUDA du kan slå till på ett 9500gt eller liknande. även om det är ett budgetkort så ger det en ordentlig skjuts när väl CUDA används vilket i och för sig kanske inte är så ofta men kör det om photoshop har stöd för det!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk

Ser fint ut!

Jag skaffade en ssd själv och nog är det grejer alltid
Men som du säger lätt att smälla in sen! Priserna lär blir lägre efter jul.

Grafiken blir nog riktigt bra. Jag testade cs4 och det var inte alls krävande med gpu zoom osv, vad jag såg i alla fall.

Vet inte om man tjänar så mycket på att gå ner i effekt, men 650W nätagg är ju lite väl mycket för just det paketet. Är ju bara om du tänkt köra typ fermi eller crossfire som du behöver så mycket. Om du tänkt uppgradera till nått värsting kort sen, så visst.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

http://img44.imageshack.us/img44/5416/datorn3.jpg

Såådäär! Då väcker jag liv i den här gamla tråden då jag tror att jag äntligen är klar med min dator!

Jag har tagit bort SSDn, detta pga att jag inte riktigt kan motivera att ha denna värstinggrej just nu, dels pga priset. Men detta ska ju vara en av dom enklaste sakerna att sätta dit i efterhand? Så tanken är väl att jag ska sätta in en så småningom.

Jag kör, som ni ser, till slut på ett radeon kort. Provade CS4 på en polares dator som var helt ny, och visst, lite hack i zoomen men det kan jag trots allt överleva med. Min nya dator kommer ÄNDÅ att kännas som ett monster jämfört med den jag har nu.

Såå, är det en framtidssäkrad dator jag satt ihop nu och funkar alla komponenter bra. Det enda jag inte har full koll på fortfarande är vilket moderkort jag ska ha till i5an men detta verkade rätt vettigt.

MASSOR av kommentarer på detta vill jag ha nu, litet som smått, konstateranden som långa utlägg. Ge mig denna sista feedback och jag kommer vara er evigt tacksamma (det är jag iofs redan, ni har ställt upp något så grymt för mig!)!!

Men vänta nu!

Om jag ser rätt så har du köpt ett paket med 3 stycken minnen, medan dina utvalda delar egentligen ska ha 2 eller 4 minnen...

Kolla upp det!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Men vänta nu!

Om jag ser rätt så har du köpt ett paket med 3 stycken minnen, medan dina utvalda delar egentligen ska ha 2 eller 4 minnen...

Kolla upp det!

Haha, nu fattar jag ingenting.. Du får inte ge sådana slangförklaringar till mig då jag inte är heeelt inne i den här branschen.

Det är alltså bättre med 2 delar än 3..? DET är ju inte logiskt någonstans, eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEXtheGreat
Ser fint ut!

Jag skaffade en ssd själv och nog är det grejer alltid
Men som du säger lätt att smälla in sen! Priserna lär blir lägre efter jul.

Grafiken blir nog riktigt bra. Jag testade cs4 och det var inte alls krävande med gpu zoom osv, vad jag såg i alla fall.

Vet inte om man tjänar så mycket på att gå ner i effekt, men 650W nätagg är ju lite väl mycket för just det paketet. Är ju bara om du tänkt köra typ fermi eller crossfire som du behöver så mycket. Om du tänkt uppgradera till nått värsting kort sen, så visst.

Lycka till!

Haha, hoppas du blev nöjd! Vilken köpte du? Nej men det går ju inte att motsätta sig prestandan i det precis, men just nu känns det lite overkill.

Ah, glädjande att höra!

Hmm mjo det jag tänkt på. Men 450W är väl för lite och 520W är ju bara en hundring billigare (ja, jag vill ha Corsair). Plus att 650Wn är ju en bättre serie. Så resonerade jag.. Men kom med tips, dom är alltid lika klockrena från din sida!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
jodå det är ganska vanligt även om grafikkortet är integrerat i moderkortet!
kör på integrerat tycker jag för hdfilmer kommer du kunna kolla på ändå. det är väl om du ska använda CUDA du kan slå till på ett 9500gt eller liknande. även om det är ett budgetkort så ger det en ordentlig skjuts när väl CUDA används vilket i och för sig kanske inte är så ofta men kör det om photoshop har stöd för det!

Klockrent inlägg, tack! Jag ska fundera på saken!

Permalänk

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/sparkle-gefor...

Hittade denna tack vare Emrik! Känns inte den klockren?! Inget prestanda kort at all antar jag men det känns ju perfekt för mina behov: CUDA, HDMI och INGEN fläkt!

Permalänk
Medlem

du kan inte ha triple channel minnen till socket 1156, du måste ha dubbel, dvs 2x 4x 8x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onkelken
Se på HD filmer är inte så krävande som det låter, om du inte sitter och spolar stup i kvarten. Så det är väl bildbehandlingen som kommer tynga ditt system, och det är tyvär inte mitt starka område.

Men för att ge dig och andra något att diskutera om och ändra på så la jag ihop den här listan från Inet
http://i30.tinypic.com/nwycyx.jpg

På priset finns marginal för att få ett snyggare chassi, en uppsättning tysta fläktar och om du känner att det behövs, ett snabbare grafikkort.

Men genom att skriva att du aldrig spelar spel så sänker du ribban ganska ordentligt.

Du kan köpa mina OCZ reaper 800mhz/2*2gb 4-4-4-15 för 300:-

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Hej Calliii!

Som jag ser så har du kastat in ett Nexus Caterpillar chassi in i ditt paket. Men nu har Fractal Design lanserat ett nytt chassi som slår det där chassit något och ser dessutom fräschare ut!

Båda är ungefär lika tysta, och så har Fractal Design chassit fler förnuftiga funktioner och slår Nexus Caterpillar ganska hårt prismässigt. Kolla på sweclockers artikel om du vill veta mer.

Länk på inet: Fractal Design R2

Chassit finns i flera färger, jag föredrar svart (ska själv köpa detta chassit snart).

Lycka till!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cable
Hej Calliii!

Som jag ser så har du kastat in ett Nexus Caterpillar chassi in i ditt paket. Men nu har Fractal Design lanserat ett nytt chassi som slår det där chassit något och ser dessutom fräschare ut!

Båda är ungefär lika tysta, och så har Fractal Design chassit fler förnuftiga funktioner och slår Nexus Caterpillar ganska hårt prismässigt. Kolla på sweclockers artikel om du vill veta mer.

Länk på inet: Fractal Design R2

Chassit finns i flera färger, jag föredrar svart (ska själv köpa detta chassit snart).

Lycka till!

Hmm.. Någonting säger mig att man spelar lite på gränsen om man måste ha så mycket isolering för att få det tyst och så många fläktar för att få bort värmen från isolering..

dvs.. Kan det verkligen vara tyst? Den där burken känns som gjord för sådana med lite tyngre grejer. Jag kommer ha väldigt tysta komponenter eftersom jag satsat mer på ljudet än prestandan. Dvs, det kommer inte alstra speciellt mycket värme och därmed behövs inga externa fläktar som kyler extra.

Förstår du mitt kanske aningen virriga resonemang..?

Permalänk

Vad ska jag ha för 4 gig alternativ 8 gigs internminne till detta paket? Där har jag verkligen fastnat efter att ni beskrev problematiken med 6 gig.. Fattar inte hur många pins, nummer, mhz or what so ever jag ska ha..

Permalänk
Medlem
Citat:

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/sparkle-gefor...

Hittade denna tack vare Emrik! Känns inte den klockren?! Inget prestanda kort at all antar jag men det känns ju perfekt för mina behov: CUDA, HDMI och INGEN fläkt!

det där duger nog alldeles utmärkt!
när man har passiva grafikkort så får man bara se till att luftflödet runt grafikkortet är ganska bra. annars så blir det lätt varmt. och nexus caterpillar som du kollat på så är moderkortet upp och ner. så grafikkortet är i taket och ingen fläkt i närheten. hade det funnits en fläkt i taket hade det varit kanon men nu är det tyvärr inte det.
så jag skulle rekommendera R2an

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
det där duger nog alldeles utmärkt!
när man har passiva grafikkort så får man bara se till att luftflödet runt grafikkortet är ganska bra. annars så blir det lätt varmt. och nexus caterpillar som du kollat på så är moderkortet upp och ner. så grafikkortet är i taket och ingen fläkt i närheten. hade det funnits en fläkt i taket hade det varit kanon men nu är det tyvärr inte det.
så jag skulle rekommendera R2an

..eller kanske köra på grafikkortet som redan finns i paketet? Vad tycker du?