Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Re: mustigt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverbullit
Körde med Shells batterivatten med resultat total algbildning...
(Körde med Waterwetter och Ferarri Red som algdödare)
Summa sumarum, har aldrig sett så mycket alger i hela livet - fan dom borde hälla denna kombo i världshaven som håller på att dö ut för att få lite fart på ekologin...

Fråga, varför Silverbesticken i vattnet? Blandar ni ihop alger och varulvar?

Hä hä,

/Silverbullit

För att silver är the shit på att ta kål på alger helt enkelt.

En till fördel är ju att man kan dricka vatten som har silverjoner i sig.

Kan ju vara bra om man har husdjur och inte vill använda massor med onödiga gifter och då oroa sig att de små krypen ska slicka upp det om man råkar spilla det på golvet när man tex dränerar ett system.

Permalänk
Medlem

Körde med avjoniserat vatten och silver.
Känns bra mycket bättre än att ha massa tillsatser (glykol etc) i vattnet.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Glykol har även en smörjande effekt vilket kanske inte är så dumt om man som jag, valde en L30 för ett par hundra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
För att silver är the shit på att ta kål på alger helt enkelt.

En till fördel är ju att man kan dricka vatten som har silverjoner i sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Körde med avjoniserat vatten och silver.
Känns bra mycket bättre än att ha massa tillsatser (glykol etc) i vattnet.

Om ni vill få ut någonting alls av erat silver så måste ni se till att ha silvret väldigt nära kopparn och få vattnet att rinna mellan dessa. Det är inte först då Koppar- och Silverjonisering sker, vilket jag förmodar att ni är ute efter.

Metallerna måste placeras nära varandra om vattnet som passerar elektroderna ska desinficeras. En elektrisk ström uppstår mellan koppar och silver, och små mängder av positivt laddade joner uppstår (elektrolys), som dödar alger och bakterier som passerar genom den strömmen.

Om man bara har en bit silver liggande i något hörn i lopen så gör den inte mycket nytta (förutom att den kanske håller en och annan varulv och vampyr borta från att sno er vattenkylning). Då gör nog kopparn i era block ett bättre jobb när det kommer till att döda bakterier.

Sen vete faen om jag skulle vilja dricka vattnet mangler har i sitt system.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Om ni vill få ut någonting alls av erat silver så måste ni se till att ha silvret väldigt nära kopparn och få vattnet att rinna mellan dessa. Det är inte först då Koppar- och Silverjonisering sker, vilket jag förmodar att ni är ute efter.

Metallerna måste placeras väldigt nära varandra om vattnet som passerar elektroderna ska desinficeras. (En elektrisk ström uppstår mellan koppar och silver (elektrolys) och små mängder av positivt laddade joner uppstår som dödar alger och bakterier som passerar genom den strömmen).

Om man bara har en bit silver liggande i något hörn i lopen så gör den inte mycket nytta (förutom att den kanske håller en och annan varulv och vampyr borta från att sno er vattenkylning). Då gör nog kopparn i era block ett bättre jobb när det kommer till att döda bakterier.

Hur kommer det sig då att folk som använt dest. vatten + en bit .999 silver i reservoaren eller i nån slang, klarat sig från alger och annat junk i längre tider?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07

Permalänk
Medlem

Kan man inte tänka sig att de hade klarat sig ändå, även utan silverbiten?

Man kanske kan ha i lite silverpulver i vattnet för bästa effekt? Dvs, slipa ned silvret.

Förresten vad menas med .999 silver? Är det att det är rent silver till 99.9%?

Om det är så att det skulle hjälpa med en silverklump, borde man märka någon slags korrosion på metallen då? Jag menar, silvret måste väl ändå lossna för att ge någon effekt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Kan man inte tänka sig att de hade klarat sig ändå, även utan silverbiten?

Man kanske kan ha i lite silverpulver i vattnet för bästa effekt? Dvs, slipa ned silvret.

Förresten vad menas med .999 silver? Är det att det är rent silver till 99.9%?

Om det är så att det skulle hjälpa med en silverklump, borde man märka någon slags korrosion på metallen då? Jag menar, silvret måste väl ändå lossna för att ge någon effekt?

.999 är 99,9% silver ja.
En sån här använder jag och många andra utan problem.

Visa signatur

Permalänk

http://www.2000taletsvetenskap.nu/nyheter/silver.htm

Och många andra sidor säger att silver är bakteriedödande.

Det som vi hoppas på när vi kör i loopen är ju lite lite korrosion som leder till att silverjoner far runt i vattnet och dödar encelliga organismer.

Och ja det är ofarligt och enligt vissa till och med bra att dricka silvervatten.

dock kan jag tänka mig att man får stora problem i mag-tarmkanalen då de encelliga organismer som finns där kan få lida lite...

Annars är det nog bara så att det är algdödande oavsett om du har det nära koppar eller inte...

att tänka ut något så konstigt som att det uppstår en laddning som leder till att den statiska elektriceiteten skulle ta kål på bakterierna är ju sjukt
iaf för mig.

jag kommer att köra med silver och jag vet att det kommer att funka för att det är en beprövad metod.

Förresten så slänger man bara silverbiten i tanken (om man har en sådan) och låter det vara...

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk

jag har hört att alger måste ha ljus för o leva.

kan man inte bara ha slangar som inte e genomskinliga då llr?
o en bit silver ngn stans.

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Citat:

Metallerna måste placeras väldigt nära varandra om vattnet som passerar elektroderna ska desinficeras. En elektrisk ström uppstår mellan koppar och silver, och små mängder av positivt laddade joner uppstår (elektrolys), som dödar alger och bakterier som passerar genom den strömmen.

Så nära behöver de väl inte vara för att få elektriskt kontakt, skulle jag tex slänga en bit aluminium i min vattentank skulle den till slut visa tecken på galvanisk korrusion och ett av villkoren för att det ska hända är väl en elektrisk kontakt mellan kopparen och aluminiumbiten?

Och med tex en silver spole kan man ju faktiskt placera den direkt framför tex cpu blocket i slingan om man nu vill det.

Permalänk
Medlem

Silver är en tungmetall som är giftig och dödar alger, små mängder silver komer att lösa dig i vattnet och på så sätt fungera som antialg medel.

Icke genomskinliga slangar bör ge ett gott skydd mot allt som behöver ljus för att växa, gäller väll tyvärr inte svampar och bakterier och annat skräp som klarar sig bra utan solljus, men det är definitivt ett bra sätt att slippa lager.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

hmm, Koppar är ju också en tungmetal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordsqueak
hmm, Koppar är ju också en tungmetal.

Jo, men Silver ala .999 är ju så mycket häftigare vet du.

Ärligt vänner, varför inte bara byta vatten 1-2ggr/år. Allt annat är bara dumt.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, men Silver ala .999 är ju så mycket häftigare vet du.

Ärligt vänner, varför inte bara byta vatten 1-2ggr/år. Allt annat är bara dumt.

Varför är det dumt, är ju inte som att silver kostar mycket mer än de andra alggifterna, 60sek(engångskostnad) om du köper den och antagligen lite billigare om du gör den själv.

Och helt plötsligt så har du vatten med både silver och kopparjoner och med den kombinationen kan man mer eller mindre helt sluta oroa sig över att något lever i vattnet.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om hederligt Desivon

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klorhexidin

Visa signatur

//Ove

Permalänk

Klorhexidin.. sure klor i vattnet är ju bra.. men det kanske skadar slangarna och allt annat av gummi...

jag måste dock säga.. silver eller 5-10% glyckol borde ju funka utmärkt.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk

Koppar är ju en gammal hederlig algdödare, som både använts i husfärg och båtfärg. Vilket är förbjudet (med vissa undantag), då det dödade lite mer än bara algerna som försökte växa på själva färgen.

Silver används ju som bakterie/algdödare även den (finns ju bl.a. i silversockor) men användningen i bl.a. tyger (som bakteriedödare), ger problemet att reningsverken fungerar sämre, eftersom silverjoner följer med tvättvattnet när man tvättar plagget.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Koppar är ju en gammal hederlig algdödare, som både använts i husfärg och båtfärg. Vilket är förbjudet (med vissa undantag), då det dödade lite mer än bara algerna som försökte växa på själva färgen.

Silver används ju som bakterie/algdödare även den (finns ju bl.a. i silversockor) men användningen i bl.a. tyger (som bakteriedödare), ger problemet att reningsverken fungerar sämre, eftersom silverjoner följer med tvättvattnet när man tvättar plagget.

Men nu ska man väl inte direkt använda vattenkylningen till att tvätta kläder?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

Kör med såndära sprit man har i kollektor slangararna i bergvärme installationer. Dom slangarna som går ner i berget och plockar värme ur det. Vet dock inte vad för sprit det är men det är nog bra=).

Permalänk
Medlem

Om man kokar sitt vatten i MICRON istället för på spisen blir det sterilt.
Det finns inga bakterier som överlever några minuter i micron. Blir billigare - om man har en micro vill säga ..

Mvh