Permalänk
Medlem

Deltaco (Huntkey) 500W

Tjena.
Har beställt ett nytt system, och fick i min snålhet för mig att köpa ett Deltaco (Huntkey) 500W. http://www.dustinhome.se/pd_5010114734.aspx

Agget levererades igår och har ej testat det än eftersom inte alla delarna till datorn levererats ännu. Sökte runt lite på forumet om detta agg, men hittade inte något av värde. Mest hat mot billiga aggregat i allmänhet, och uppmaningar till den som nämnde ett billigt aggregat att köpa ett Corsair.

Är det någon här som har erfarenhet av just detta agg?

Systemet psu:n ska driva är följande:
Phenom II 940
Gigabyte GA-MA790X-UD3P
Xfx HD4890 XXX
Hitachi Deskstar 500GB
Corsair 4GB DDR2 XMS2 PC6400

Teoretiskt ska agget palla denna setup. Jag kommer förmodligen inte att överklocka något heller för den delen.

Vad tror ni? Kommer billighetsaggregatet implodera och ta datorn med sig ner i avgrunden, eller kommer det fungera finfint trots att det inte är ett Corsair?

Permalänk
Avstängd

Jadu...

Var har agget för specc? alltså vad står det på det, Amper osv?

jag kör med E7400CPU EP45T-EXTREME Moderkort 4GB DDR3 minne, 2x4830 och lite annat på ett sketet ACE620Watt, det går men det blir varmt som fan..

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk

DC utmatning +3,3V min 0,5A - max 32A
DC utmatning +5V min 0,5A - max 38A
DC utmatning +12V1 min 1A - max 15A
DC utmatning +12V2 min 1A - max 18A
DC utmatning -12V min 0A - max 0.5A
DC utmatning +5VSB min 0A - max 3A

om du kollade länken han länkade till

totalt typ 350W på +12v linorna då altså

låter som at det ska fungera om det levererar vad det står på etiketten vill säga...

inte så mycket under speccen på mitt Tagan nånting 580W som ligger på 2*20A, totalt 420W på +12V

satte mig å högg till med din hårdvara i http://extreme.outervision.com/PSUEngine

la på ett par 120 flärrar å nåra usb tillbehör

den fick det till att du skulle klara dig på typ 320W låter snålt men kan ske går jag vet inte ATi korten kanske inte är så törstiga

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
DC utmatning +3,3V min 0,5A - max 32A
DC utmatning +5V min 0,5A - max 38A
DC utmatning +12V1 min 1A - max 15A
DC utmatning +12V2 min 1A - max 18A
DC utmatning -12V min 0A - max 0.5A
DC utmatning +5VSB min 0A - max 3A

om du kollade länken han länkade till

totalt typ 350W på +12v linorna då altså

låter som at det ska fungera om det levererar vad det står på etiketten vill säga...

inte så mycket under speccen på mitt Tagan nånting 580W som ligger på 2*20A, totalt 420W på +12V

satte mig å högg till med din hårdvara i http://extreme.outervision.com/PSUEngine

la på ett par 120 flärrar å nåra usb tillbehör

den fick det till att du skulle klara dig på typ 320W låter snålt men kan ske går jag vet inte ATi korten kanske inte är så törstiga

SRY glömde den..

ja om det levererar det som står så ska det gå

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Precis, om det håller vad det lovar så bör det räcka.
Jag undrar alltså om någon på forumet har erfarenhet av om det gör det eller ej.

Permalänk
Medlem

18+15 A på 12V-linorna var lite snålt, det är mindre än t.ex. FSP 350W som har 18+16 A, och det har inte ens aktiv PFC. Med tanke på att det är ganska strömtörstiga komponenter du har så känns det lite tveksamt faktiskt. Det kommer säkert fungera, men jag skulle inte bli förvånad om nätagget i så fall blir varmt och högljutt. Det finns som du säger mycket hat mot billiga nätagg här, men det hatet är för det mesta rättfärdigat. I min erfarenhet så blir det i längden billigare att lägga på en hundring eller två och skaffa ett bra nätagg direkt. Men nu har du ju redan skaffat nätagget, så det är väl bara att testa. Funkar det så är det väl bara att vara glad, annars så har du betalat medlemsavgift i "hata-billiga-nätagg"-klubben

Permalänk
Medlem

Känns konstigt när du köpt relativt dyra produkter annars att inte kunna lägga till någon hundralapp extra och köpa ett kvalitetsagg.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
18+15 A på 12V-linorna var lite snålt, det är mindre än t.ex. FSP 350W som har 18+16 A, och det har inte ens aktiv PFC. Med tanke på att det är ganska strömtörstiga komponenter du har så känns det lite tveksamt faktiskt. Det kommer säkert fungera, men jag skulle inte bli förvånad om nätagget i så fall blir varmt och högljutt. Det finns som du säger mycket hat mot billiga nätagg här, men det hatet är för det mesta rättfärdigat. I min erfarenhet så blir det i längden billigare att lägga på en hundring eller två och skaffa ett bra nätagg direkt. Men nu har du ju redan skaffat nätagget, så det är väl bara att testa. Funkar det så är det väl bara att vara glad, annars så har du betalat medlemsavgift i "hata-billiga-nätagg"-klubben

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Känns konstigt när du köpt relativt dyra produkter annars att inte kunna lägga till någon hundralapp extra och köpa ett kvalitetsagg.

Klockrena kommentarer.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Huntkey Generellt sett är mest skräp men det finns reko agg där med, detta är inte en av dem dock troligen.

Med lite tur kanske den beteer sig som de flesta huntkeys i den klassen, ett ton rippel på linorna och en explosiv död vid ~80% last.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har du inte öppnat agget, så skulle jag skicka tillbaka det och skaffa ett vettigare, det behöver inte vara ett corsair finns en hel del andra bra agg
Men corsair väldigt prisvärda, tex ett http://www.dustinhome.se/pd_5010206548.aspx skulle funka 10x bättre än det du skaffat, och är inte sådär väldigt mycket dyrare.

Sedan som sagt så riskerar du nästan hela datorn när sakerna börjar dra ström, och agget går en våldsam och explosiv död till mötes med följd att du antagligen får byta modekort och kanske lite till.

Tycker inte det finns hat emot billiga agg här, däremot hat mot dåliga agg
och du har skaffat ett praktexempel på ett sånt, det kanske funkar (med lite tur) i en enkel kontorsdator, men med tanke på dina komponenter i övrigt så skaffa ett annat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Kan inte annat än hålla med resterande poster, använd ångerrätten och uppgradera det till ett märkesaggregat.

Köpa dator för många tusen och ett PSU för 375,- blir lite som att ta svarttaxi hem från krogen för att spara en hundralapp efter att ha använt ett par tusen på en helkväll.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Köpa dator för många tusen och ett PSU för 375,- blir lite som att ta svarttaxi hem från krogen för att spara en hundralapp efter att ha använt ett par tusen på en helkväll.

Vad som också måste påpekas (igen) är att man mycket sällan kan räkna samman 12V-linorna och tro att det är vad agget klarar. Man måste titta vilken maxeffekt totalt som anges för hela 12V, något billigare agg aldrig gör. Anledningen till det kan ni säkert lätt räkna ut.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är så billigt att få ett kvalitetsnätagg [jämfört med vad resten av utrustningen kostar] att det inte är något att orda om.

Ett 500W för 358 kr.. Det är som att mata Usain Bolt med polsk micropizza för 10kr/kg och tro att han kommer springa fort längre än en vecka till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan

Vad som också måste påpekas (igen) är att man mycket sällan kan räkna samman 12V-linorna och tro att det är vad agget klarar. Man måste titta vilken maxeffekt totalt som anges för hela 12V, något billigare agg aldrig gör. Anledningen till det kan ni säkert lätt räkna ut.

Japp, det är sant. Ampere-angivelsen per 12V-lina är ju vad den linan är avsäkrad för, i de flesta fall klarar inte nätaggregatet av att ge tillräckligt med ström för att komma upp i det angivna värdet på båda linorna samtidigt.
Det är vad 12V-linan totalt klarar av att belastas med som är intressant och som säger något. Men som sagt, så anges det sällan på budgetaggregat.

Tyvärr tittar folk på värdena som anges per 12V-lina, lägger ihop dem och drar sedan slutsatser därefter (som är helt felaktiga i de flesta fall).

När det gäller det aktuella aggregatet, så finns det helt enkelt för lite information (även på tillverkarens hemsida), för att man skall kunna dra några vettiga slutsatser. Det kan funka utmärkt, men det kan lika gärna skita sig.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hmm... Jag tror att jag åtminstone testar med Huntkey-agget. Vad är det värsta som kan hända? Om det inte pallar så lär det väl bara stänga av sig? Eller?

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ellmark
Hmm... Jag tror att jag åtminstone testar med Huntkey-agget. Vad är det värsta som kan hända? Om det inte pallar så lär det väl bara stänga av sig? Eller?

Det står redan i tråden vad som kan hända.

GL HF

Permalänk
Citat:

Har du missat "explosiv död tillmötes" i de tidigare posterna?
Jag kan dock varken bekräfta eller dementera sådana påståenden, men borde man inte kunna kräva tillverkaren på ersättning om deras produkt förstör hela datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpparkaka
Har du missat "explosiv död tillmötes" i de tidigare posterna?
Jag kan dock varken bekräfta eller dementera sådana påståenden, men borde man inte kunna kräva tillverkaren på ersättning om deras produkt förstör hela datorn?

HardwareSecrets och ett par andra sidor har provat några billigare huntkey-agg, nästan samtliga av de billigare gick en mer eller mindre dramatisk död till mötes med rätt kraftigt rippel som höll den sällskap.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dessa nätagg brukar vi leverera till våra kunder när dom skall ha en duo eller quad core dator (vi har intel som partner så gör mycket lite AMD bygge). Funkar bra, dör sällan. Det är iaf min erfarenhet.

Men är väl inget du skall satsa på om du är intresserad av något som ska hålla länge.

Man får vad man betalar för, speciellt när det gäller nätdelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meega
Dessa nätagg brukar vi leverera till våra kunder när dom skall ha en duo eller quad core dator (vi har intel som partner så gör mycket lite AMD bygge). Funkar bra, dör sällan. Det är iaf min erfarenhet.

Men är väl inget du skall satsa på om du är intresserad av något som ska hålla länge.

Man får vad man betalar för, speciellt när det gäller nätdelar.

så ni levererar datorer som inte ska hålla så länge?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
så ni levererar datorer som inte ska hålla så länge?

Hur kunde du tolka det jag skrev som det?

Nej, vi levererar billigt system som ska hålla.

Företag är inte intresserade av en nätdel som ska/bör hålla i 6 år, vilket en PSU som du lägger ca 1000kr för ska göra, i min mening.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Hur kunde du tolka det jag skrev som det?

Nej, vi levererar billigt system som ska hålla.

Företag är inte intresserade av en nätdel som ska/bör hålla i 6 år, vilket en PSU som du lägger ca 1000kr för ska göra, i min mening.

Enkelt att tolka det så eftersom det var exakt vad du skrev.:)

Ett Corsair VX450 kostar under 700kr och är hållbart både för komponenterna i datorn och i sig självt.
Mina företagskunder uppskattar att jag upplyser om fördelarna med kvalitet och betalar gärna några hundralappar extra. Ärlighet vara längst.

Men tack för att företag som ert (maximal profit, skit i kvalitet) ger mig extra inkomster bl a genom nätaggsutbyten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Enkelt att tolka det så eftersom det var exakt vad du skrev.:)

Ett Corsair VX450 kostar under 700kr och är hållbart både för komponenterna i datorn och i sig självt.
Mina företagskunder uppskattar att jag upplyser om fördelarna med kvalitet och betalar gärna några hundralappar extra. Ärlighet vara längst.

Men tack för att företag som ert (maximal profit, skit i kvalitet) ger mig extra inkomster bl a genom nätaggsutbyten.

Här smutskastar vi hej vilt. Inte riktigt så det ligger till nä.

För att förtydliga, om det var oklart. Hållbarheten på produkten är helt okej, vi har inte många som går sönder, och vi levererar 10talet burkar i veckan. Som mycket annat är priset avgörande, och kan vi erbjuda ett bra pris, och ändå utlova att datorn håller i 3 år, så är det inget våra kunder klagar över.

Skall inte kommentera vidare, men hade uppskattat om ni inte drog slutsatser enbart efter hur ni själva har förutfattade meningar om billiga nätdelar.

Permalänk

Don't be stupid. Köp ett:

Permalänk
Medlem

Jag gör nog som flera sagt och returnerar, och köper ett corsair. Duger 450W-modellen även till att kanske i framtiden komplettera med ytterligare ett HD4890?

Permalänk
Medlem
Citat:

Här smutskastar vi hej vilt. Inte riktigt så det ligger till nä.

Skall inte kommentera vidare, men hade uppskattat om ni inte drog slutsatser enbart efter hur ni själva har förutfattade meningar om billiga nätdelar.

Det är inte smutskastning direkt eller förutfattade meningar, men återkom gärna efter du utfört ett test med oscilloskop och 100% last på nätaggen i fråga. Det sagt håller de inte vad de lovar i nästan samtliga fall. Men det innebär också som du sa att nätaggen går inte nödvändigtvis går sönder vid de betydligt lättare laster som era datorer utgör (~200-300W) utan fortsätter fungera som tänkt även om ripplet är under kritik.

Kortfattat: Sådana Nätagg, med vissa undantag, är oftast ren skrot då de ens inte pallar de utsatta specarna och ripplet är skyhögt. Sen att de fungerar till en datorer som knappt drar 40-50% av utsatt effekt i ett par-tre-fyra år är ju en helt annan femma.

Visa signatur

Permalänk

För den som är intresserad av ett huntkey-agg så finns hardwaresecrets reviews på youtube

Permalänk

Re: Deltaco (Huntkey) 500W

Citat:

Tjena.
Har beställt ett nytt system, och fick i min snålhet för mig att köpa ett Deltaco (Huntkey) 500W. http://www.dustinhome.se/pd_5010114734.aspx

Agget levererades igår och har ej testat det än eftersom inte alla delarna till datorn levererats ännu. Sökte runt lite på forumet om detta agg, men hittade inte något av värde. Mest hat mot billiga aggregat i allmänhet, och uppmaningar till den som nämnde ett billigt aggregat att köpa ett Corsair.

Är det någon här som har erfarenhet av just detta agg?

Systemet psu:n ska driva är följande:
Phenom II 940
Gigabyte GA-MA790X-UD3P
Xfx HD4890 XXX
Hitachi Deskstar 500GB
Corsair 4GB DDR2 XMS2 PC6400

Teoretiskt ska agget palla denna setup. Jag kommer förmodligen inte att överklocka något heller för den delen.

Vad tror ni? Kommer billighetsaggregatet implodera och ta datorn med sig ner i avgrunden, eller kommer det fungera finfint trots att det inte är ett Corsair?

jaga hr typ nästan likadan setup det som skiljer är moderkotet och grafikkort som är ett 8800GT 256mb ,detta nätagg håller inte att köra denna setup .. en kortare tid på några månader går men sedan kommer det bli blådumparnas herravälde då nån rail bara tvärt bara inte orkar ge ström =/ så byt snarast till ett bättre

Visa signatur

//pelleplutt

Permalänk
Medlem

Nått jag skulle kunna tänka mig att testa i nån dator, (lillgrabben ska ha ny snart)
Är ett COUGAR CM 550W MODULAR http://www.dustinhome.se/pd_5010330448.aspx
Visserligen bara 3 års garanti, men kvalitén är säkert bra, har dock inte läst några tester eller annat ännu.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Har sett ett par tester och de verkar positiva förutom att det endast har 4xSATA power vilket verkar lite för ett 550W nätagg.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.