Komma åt access point via routern.

Permalänk
Medlem

Komma åt access point via routern.

Jag sitter just nu hos min pappa som har skaffat en dreambox till TV:n och jag tänkte prova streama till datorn via VLC. Comme ca: http://www.dreamboxx.nu/wiki/index.php/Titta_p%C3%A5_TV_i_dat...

Jag undrar nu hur man gör för att koppla upp sig mot Dreamboxens IP adress när den är kopplad till routern via två trådlösa accesspunkter?

I mitt fall så har jag:
- En router som jag är kopplad till (en D-Link Gamers Lounge utan trådlöst stöd) som har IP 192.168.0.1.
- Den routern har en trådlös accesspunkt kopplad till sig (en Netgear WG602) för att ge trådlöst nätverk till Pappas bärbara datorer och dreamboxen på nedervåningen. Den har IP 192.168.0.150.
- En Compex Accesspunkt på nedervåningen med IP 192.168.0.150. Det är den som har Dreamboxen ansluten till sig.
- Dreamboxen har i sin tur tilldelats IPn 192.168.168.2 av Compexen.

Så jag vill ta mig från Datorn -> D-Link -> Netgear -> Compex -> Dreambox.

Och när jag kollar i listan över anslutna enheter till Gamers Lounge routern som jag är direkt ansluten till via kabel ser jag min egen dator, Netgearen, Compexen och pappas två bärbara datorer, men inte Dreamboxen som är ansluten till Compexen.

Såå öööh... Hur kan jag ansluta till Dreamboxen från min dator?

Visa signatur

E6400 / GA-965P-S3 / 2GB Kingston 533 / Samsung SP-250 / GigaByte 8800GT 512mb / Hiper HPU-4M530

Permalänk
Vila i frid

Ställ in det så att endast EN enhet sköter utdelningen av DHCP, föslagsvis routern närmast vägg-jacket/adsl/fiber och ställ in de andra att inte hantera DHCP utan enbart agera gateway/switch.