Sjukt sugen på MBP 13.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saxdalen
det att använda vilken skärm som helst som fungerar till en "vanlig" pc?

Vilken skärm som helst fungerar. Tänk bara på att du med största sannolikhet behöver en displayport till dvi adapter för att det ska fungera.

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem
Citat:

om jag köper en MBP 13. Och sedan uppgraderar minnet, blir den snabbare då? menar istället för att köpa en MBP 15. KÖper hellre en extra skärm att ha hemma. Går det att använda vilken skärm som helst som fungerar till en "vanlig" pc?

Well, om du använder datorn på så sätt att du använder mer än 2GB minne så blir det självklart snabbare om du uppgraderar till 4GB.

Personligen ser jag ingen anledning till att inte installera 4GB direkt, det är billigt och ger en bra boost.

Angående skärmar så fungerar alla skärmar som fungerar till en vanlig PC - tänk på att du behöver en adapter för att det ska gå att koppla ihop dem bara. Det finns Mini Displayport -> VGA samt Mini Displayport -> DVI. Om din skärm har DVI-anslutning så köper du den för DVI - om inte så köper du den för VGA.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Ja, det blir nog en runda till macforum imorgon. MBP 13 kostar med studentrabatt bara några hundra mer än att beställa på nätet. Och jag gillar inte att vänta... Får i alla fall vänta på skärm tills nästa månad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, det blir nog en runda till macforum imorgon. MBP 13 kostar med studentrabatt bara några hundra mer än att beställa på nätet. Och jag gillar inte att vänta... Får i alla fall vänta på skärm tills nästa månad.

Ok, ja det kan ibland vara värt att lägga på ett par kronor extra för at få saker snabbare.. helt klart!

Lycka till!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk
Medlem

Läste runt lite om att folk har haft problem med att spela upp MKV filer tidigare... är det fortfarande ett problem med nya mpb eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zopyrus
Läste runt lite om att folk har haft problem med att spela upp MKV filer tidigare... är det fortfarande ett problem med nya mpb eller?

Att spela upp filformatet .mkv är inget problem, frågan är vilken bitrate det är på videoinnehållet och hur hårt komprimerat det är.

De flesta scene-rellar i 720p i mkv-kontainern spelar min Macbook upp. Och då snackar vi den första Macbooken som kom för sådär 3,5 år sedan. Så jag hoppas verkligen inte att det är något problem för dagens maskiner.

Använd VLC så kommer det nog gå fint.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zopyrus

Använder man Perian tar det väl några minuter att öppna filen men sen ska det gå att spela upp den helt okej har jag hört.

Permalänk
Medlem

Tack för informationen Movement! Låter bra det.

Permalänk
Medlem

jag hade en 17" mbp innan. den gick sönder och kostade skjortan att laga så var dags att köpa något nytt. köpte 13" billigast möjliga med studentrabbat för 12kkr. tänkte eventuellt byta HDn själv mot en SSD. tror det blir en riktigt fin kombo.

iaf, fick den, slängde in snow leopard och är skitnöjd. den är lätt, skärmen faller inte, batteriet är bra, den är stabil, den är snygg, den väger inte så mycket etc. riktigt nöjd med den som laptop.

enda tråkiga är ju att man ger upp skärmyta vilket försvårar arbete på den. personligen har jag bara datorn som nöjesdator så det bekymrar mig inte så mycket men om man vill använda som arbetsdator så kan det bli problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
[B]Den ska ha upp till 60% större färgrymd än (wider color gamut) än tidigare 13" (plastbook och MB UnibodY).

Vad jag vet så finns det inte särskillt många bärbara datorer som har 8-bitars panel i den här prisklassen. Ska man hålla på med så pass färgkritiskt arbete så är det en bra idé att köpa en riktig skärm.

Man kan inte få allt för ynka 12kkr.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.236166/sa-mycket-skiljer-macb...

Jag håller med till fullt ang. att de flesta inte har 8-bitars, men heter datorn "Pro" och skriver man "millions of colors" på hemsidan, tycker jag att man borde få det det står... hade klagat lika mycket om HP hade datorer för samma pris som är inriktade till 'artsy' användare.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Jag sitter och fundar över en 13" men den som konstar runt 15k.
Tänkte mest använda photoshop på den för raw konvertering och liknande.

Fungerar photoshop bra på den här datorn. Borde funka hyffsat med tanke på 4gb ram och ett rätt så bra graf kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Suntech
Jag sitter och fundar över en 13" men den som konstar runt 15k.
Tänkte mest använda photoshop på den för raw konvertering och liknande.

Fungerar photoshop bra på den här datorn. Borde funka hyffsat med tanke på 4gb ram och ett rätt så bra graf kort.

Ja, Photoshop fungerar bra rent funktions/prestandamässigt. Det enda som är värt att fundera över är 13"-skärmen som kan anses som lite liten för bildbearbetning.För att komma runt det kan man köra med en extern skärm när man sitter vid skrivbordet. Men tycker du det är OK så är det ju bara till att köra.

Angående skillnaden mellan 2.26GHz- och 2.53GHz-modellen så anser måna (inkl jag) att det inte är värt de extra pengarna man får lägga ut för 2.53GHz. Minne och hårddisk kan köpas löst och sättas i på egen hand. Då kommer du ner ganska bra i pris.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Någon som har installerat en SSD VERTEX TURBO 30 GB i sin Macbook Pro 13" och vet om det fungerar okej?