Permalänk
Medlem

Vattenkylning - tryck i systemet?

Tja! Tänkte se om någon kan svara på en enkel fråga. Har i mitt bygge kommit på att jag använder 1/2" blandat med 3/8" och innan jag byter radiatorn och alla slangar så tänkte jag fråga om det är bättre med högre tryck, eller om jag ska ha tjockare slangar för högre flöde?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så spelar tryck ingen roll i sig självt, det är däremot viktigt att inte ha för lågt tryck. Men man köra 1/2" ID med lågpresterande system utan några problem. Så givet att du inte har något speciellt CPU-block som kräver högt tryck så ska det vara lugnt, och har du ett sådant CPU-block så borde du dessutom ha en pump som kan trycka på ganska bra med och då vill du automatiskt ha 1/2" och har inga problem med tryck. Så som min uppfattning från vad andra skrivit är att om man inte har väldigt låg-presterande system så kan man lika gärna köra 1/2".

Något som verkar väldigt poppis är 7/16" ID på 1/2 kopplingar. Smidigare svängar, mindre turbulens vid kopplingarna och slangen sitter på mycket hårdare (nästan av sig själv).

Permalänk
Medlem

7/16"? Får kolla efter det imorn.. Mitt block är ett Zalman ZM-WB 3.. Vet ej vad det ger för tryck, men tänkte skaffa 1/2"-koppling till den med..

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Det är mängden vatten som förs igenom systemet som avgör kyleffekten.
Trycket har inget med detta att göra så länge som vi inte talar om nära kokpunkten då man kan fördröja kokning med högre tryck (jmf. tryckkokare).

Det optimala är väl att vattnet omsätts ofta i systemet och inte att det bromsas upp i onödan. Med andra ord låt det flöda genom systemet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Då är saken avgjord, med den nya radden så kommer fetare slang att införskaffas.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Det trycket du pratar om här i förbindelse med block osv är det samma som flöde, det finns ett annat som kallas lyftkraft på vattnet men fet är inte heller viktigt i sammanhanget.... Det du ska göra är att säkra alla slangar ordentligt på niplarna och sedan låta bli att stänga locket på tanken, kör igång intel byrntest på hur många omgångar som helst. Låt burntest gå i en havtimme då har du riktigt varmt vatten, stäng nu locket på din tank och stäng av programmet. Nu har du ett undertrycksystem med ett bra flöde för pumpen transporterar vattnet med samma hastighet ändå. Fördelen är att nu har du undertryck så vad du än företar dig så kan inte temperaturer uppnås som gör att det skapas så högt tryck att nån läcka uppstår... Se til att använda slang som inte stryps av undertryck bara. Jag använder transparant silikon med en ingjuten rostfri spiral , den gör att den inte kan nypa för hårt böjande av slangen desutom. Du hittar den överalt där dom är spesialiserad på slangar.

Permalänk
Medlem

Or whatever... jag ser ju att du är killen som inte tror jag vet vad jag pratar om ;-p

Permalänk
Medlem

Slangdiametern har i princip ingen betydelse för prestandan på systemet så länge man håller sig till rimliga diametrar, över 8mm eller så är tryckförlusterna i rören försumbara.
Skillnaden mellan ett stort och ett litet rör är hastigheten på vattnet vid samma flöde, hög hastighet ger större förluster.

Det absoluta trycket har ingen betydelse för hur bra systemet kyler, det som har betydelse är flödet. Sen är det tryckskillnaden över komponenterna i systemet som driver flödet. Flödet i systemet avgörs av hur mycket kraft det finns för att driva vattnet framåt, det vill säga tryck, och ju högre flöde man har desto mer tryck behövs för att "orka" trycka vattnat genom systemet. Och hur mycket tryck det behövs för att få ett vist flöde beror på hur mycket motstånd komponenterna i loopen ger.
Om det där nu var begripligt för någon

Om du kan någon ellära så fungerar vattensystem ungefär likadant, om du tänker, Ström = flöde, Tryck = Spänning och Resistans = motstånd i systemet.

Vist går fungerar det att skapa något undertryck i systemet för att eliminerar risken för kraftigt övertryck i systemet som Shagy beskriver, men så länge du har lite luft kvar i reservoaren bör tryckökningen på grund av värmeutvidgning bli väldigt liten då luften är lätt att komprimera. Temperatur skillnaden mellan varmt/kallt system bör ligga under 15° om man har rimligt med radiator och det är i sammanhanget väldigt lite temperatur skillnad.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Slangdiametern har i princip ingen betydelse för prestandan på systemet så länge man håller sig till rimliga diametrar, över 8mm eller så är tryckförlusterna i rören försumbara.
Skillnaden mellan ett stort och ett litet rör är hastigheten på vattnet vid samma flöde, hög hastighet ger större förluster.

Här hänger jag inte med, högre flödeshastighet på vattnet ger större förluster? Sen tänkte jag på det, slangen jag har nu är 10mm innerdiameter, och den tjockare jag har använt lite är 12mm, den skillnaden kan inte spela roll sen.

Nästa problem, vart fan får jag tag på nipplar inne i stan???

Sitter mitt i city utan möjlighet till bil... Misstänker att det blir cykeln 1-2km för att ta mig till Eneby Järngruppen, men vad finns annars? Kommer behöva 10mm-anslutningar till min nya radiator.

Sen vidare ner till stan igen och 1-2km åt andra hållet för att fixa slippapper och kylpasta. Tänkte putsa till CPU och CPU-Block när skiten ändå är löst.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Or whatever... jag ser ju att du är killen som inte tror jag vet vad jag pratar om ;-p

Ärligt talat så låter din föregående post mer som svammel faktisk.

Riktat till alla:
När det gäller tryck så sägs det sakna betydelse? Detta låter lite orimligt och jag resonerar lite såhär:

För att uppnå optimal kylning bör väl vatten passera värmekällan med en given volym per tidsenhet. Har man resistiva block och en klen pump så kanske man inte uppnår önskat flöde och kylmedlet blir varmt (varmare än med snabbare flöde). Det varma vattnet skall sedan kylas och ju varmare vatten desto större krav på radiatorn - som i sin tur är begränsad av sin yta och omgivande luft.

Läst att mina EK-block skulle vara resistiva så jag valde en pump med högt tryck vilket jag förstod från olika artiklar och tester är en bra kombination?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Ärligt talat så låter din föregående post mer som svammel faktisk.

Riktat till alla:
När det gäller tryck så sägs det sakna betydelse? Detta låter lite orimligt och jag resonerar lite såhär:

För att uppnå optimal kylning bör väl vatten passera värmekällan med en given volym per tidsenhet. Har man resistiva block och en klen pump så kanske man inte uppnår önskat flöde och kylmedlet blir varmt (varmare än med snabbare flöde). Det varma vattnet skall sedan kylas och ju varmare vatten desto större krav på radiatorn - som i sin tur är begränsad av sin yta och omgivande luft.

Läst att mina EK-block skulle vara resistiva så jag valde en pump med högt tryck vilket jag förstod från olika artiklar och tester är en bra kombination?

Alltså bör jag med en klen pump, troligen ett resistivt block, och en liten radiator leta efter så högt flöde som möjligt?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Alltså bör jag med en klen pump, troligen ett resistivt block, och en liten radiator leta efter så högt flöde som möjligt?

Jag läste en hel del för c:a 8 månader sedan då jag infärskaffade mig min utrustning, men man har väl teflonminne. Kommer ärligt inte ihåg så mycket längre MEN...
Det låter vettigt i mina öron... hoppades någon som vet med säkerhet kunde bidra med lite mer kunskap på området.
Det jag är osäker på är om man kan kompensera med mindre diameter på slangarna.

Har du försökt med Google, det finns en hel del artiklar i ämnet:
http://www.xoxide.com/water-cooling.html
http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-253958_11_0.html

och SweCs egen:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tack för den översta länken, den svarade i princip frågan!

Citat:

A 1/2" inner diameter system will offer higher possible flow rates than a 3/8" system, but higher flow isn’t necessarily desirable. As long as water is moving in the system, it will spend the same amount of time in the radiator regardless of how fast it’s moving. (If this sounds weird, imagine a car going around a racetrack. The car will spend the same amount of time in a given section of track regardless of how fast the car is moving, because if the car moves more quickly, it will spend less time traveling through the section per lap but make more laps.)

Detta gör att värmen transporteras snabbare ifrån CPU-blocket vilket ger upphov till en kallare processor - så länge radiatorn hänger med. Samtidigt som det faktiskt ställer lite högre krav på radiatorn som kommer få ta hand om en större mängd (?) varmvatten.

Har jag irrat bort mig helt nu, eller börjar jag få rätsida på det?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Alltså bör jag med en klen pump, troligen ett resistivt block, och en liten radiator leta efter så högt flöde som möjligt?

det flödet du talar om nu, kommer vara samma om du kör 10mm slang eller ett 3" rör mellan dina komponenter.. (i princip)..

flödet är just flödet, liter/minut, och det förändras väldigt lite mellan olika dimensioner på slangarna. tror vissa förväxlar det här med hur fort vattnet rör sig inne i slangen, för vid ett givet flöde kommer vattnets hastighet vara mycket högre i ett klenare rör.

i din loop kommer det vara din som du själv säger "klena pump" som bestämmer flödet. slangarna kommer spela dig absolut zero difference..

MVH/Tommie

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
det flödet du talar om nu, kommer vara samma om du kör 10mm slang eller ett 3" rör mellan dina komponenter.. (i princip)..

flödet är just flödet, liter/minut, och det förändras väldigt lite mellan olika dimensioner på slangarna. tror vissa förväxlar det här med hur fort vattnet rör sig inne i slangen, för vid ett givet flöde kommer vattnets hastighet vara mycket högre i ett klenare rör.

i din loop kommer det vara din som du själv säger "klena pump" som bestämmer flödet. slangarna kommer spela dig absolut zero difference..

MVH/Tommie

Ok, men om vattnet rinner snabbare så är väl flödet högre? Vi säger såhär, det jag vill uppnå är att vattnet rinner så fort som möjlig igenom hela loopen för att snabbt ta upp värmen ifrån CPU-blocket och lämna i radiatorn.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Ok, men om vattnet rinner snabbare så är väl flödet högre? Vi säger såhär, det jag vill uppnå är att vattnet rinner så fort som möjlig igenom hela loopen för att snabbt ta upp värmen ifrån CPU-blocket och lämna i radiatorn.

jag gör ett försök att förklara igen

flödet mäts i l/minut, 1liter / minut är alltid en liter per minut, oavsett vilken slang man använder.

vattnets hastighet genom en slang/komponent avgörs av tvärsnittsarean och flödet. om du har en slang på 15mm så kommer vattnet gå långsammare i slangen än om du haft en 10mm slang, men BARA inne i slangen. Sen har du ju blocket, som står helt oförändrat, exakt samma tvärsnittsarea, därför kommer vattnet gå precis lika fort genom blocket oavsett vilken slang man använder

sen har man ju andra variabler att ta hänsyn till också givetvis, tex så är en tunnare slang mer restriktiv än en lite grövre, och därför kommer loopens totala flöde öka pyttelite med en grövre slang. men det är så ytterst lite att det inte är värt besväret.. typ nån tiondels grad om jag minns rätt.. finns ett bra test på xtremesystems forum.

MVH/Tommie

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Äntligen rätsida! Då blir det 3/8" iaf, då detta är vad jag har hemma i slangväg redan, och det kommer alltså bli lika bra Samt att jag slipper krångel med nya nipplar eller skarva till blockets redan 3/8"-anslutning.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

absolut.. inget snack om saken faktum är att en övergång till annan dimension hindrar flödet, då vattnet väldigt snabbt tvingas byta riktning in mot mitten i det mindre hålet från den grövre slangen. sen är ju så få skarvar som möjligt önskvärt i en dator.. mindre risk för läckage.

här är det där testet jag pratade om, där man testar samma system med olika slangar och nipplar.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=147767

mellan 9.6mm och 12.7 mm slang är det 0.01C skillnad i cpu temp drygt en grad skillnad mellan 6.35mm och 12.7mm slang.. inte mycket att hänga upp sig på

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Dessa saker tkr jag saknas i våran vattenkylnings-FAQ, men nu kan jag iaf ^^

Nu behöver jag hjälp med att överklocka!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=944...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

ska man förklara det enkelt det enkelt så är det.

*Flöde och turbulens ger bra kylning

*Kylblocken är designade för att skaffa en kraftig turbulens, detta ger även ett mottryck

* Mottryck = trycket i kylsystemet

* Allt i ditt kylsystem ger motstånd (mottryck). Slangar, kopplingar, vattenblock även pumpen gör motstånd för att vattnet ska ha en fri väg
(mycket av detta är försumbart)

*Man kan inte ha Högt tryck och Högt Flöde, dom tar ut varandra.

(ser att jag inte får till turbulens rätt så ni får gärna rätta mig , om någon känner för det)

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem

Flödet i systemet beror av hur mycket tryck pumpen ger.

Pumpen trycker vatten genom systemet, det flöde man får är det flöde då trycket från pumpen är lika stort som tryckfallet över komponenterna i systemet.

Grunden för att förstå hur det fungerar

Pumpen genererar ett tryck, trycket från pumpen sjunker när flödet ökar.

När vattnet passerar genom en komponent sjunker trycket, det skapas en tryckskillnad som driver vattnet genom komponenten. Högre flöde ger högre tryckfall.

Flödet l/min (eller GPM galons per minut om man surfar på utrikiska forum) är konstant genom varje del av systemet. Förutsatt att man inte kör något parallellt.

Vad betyder nu allt detta.
Ju högre flöde man får ur pumpen desto högre tryckfall får man över komponenterna och desto lägre tryck får man från pumpen, flödet ökar tills man hamnar i ett läge då trycket från pumpen är lika stort som tryckfallet i systemet.
Alltså motstådet från komponenterna i systemet är lika stort som pumpens förmåga att trycka vatten genom det.

Bra saker att veta grundläggande strömmingslära

Den enda praktiska funktion tryck har i ett vattenkylnings system är att generera flöde. Vetten går i princip inte att tryckaihop ett högre tryck i en del gör inte att vattnet kyler bättre i den delen av systemet.

Flödet genom systemet är konstant, alternativet summan av flödet i parallella delar är den samma som flödet i systemet.

Trycket sjunker när vattnet passerar en komponent.

Flöde och flödeshastighet är inte samma sak, flödet är tvärsnittsarean * flödeshastigheten.

Hoppas någon blev klokare av det här inlägget

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jaha, jag som tänkte att jag äntligen kan få glänsa lite på detta forum över mina kunskaper inom detta område som jag fick via min utbildning på universitetet, MEN det har ju redan Tommie_l och lideri gjort.. Bummer.

Kan inte säga mer än att det som de har skivit stämmer.

Kan ju dock tillägga att om man har grövre slang så ökar tryckskillnaden lite mer i blocket kontra trycket i slangen, ökat tryck = ökat tempratur, så i teroin så bör det absolut bästa vara en slang som har samma area som blocken och radiatorerna.

Men tryckskilladen som blir i dessa system är så extremt liten att detta absolut inte spelar någon roll, men det kan ju alltid vara kul att veta.

Det är med hjälp av den metoden kylkompressorer får ner tempraturen under rumstempratur förövrigt, man har ett medium med ett visst tryck som man kyler ner så mycket som möjligt (rumstempratur), sedan sänker man trycket på den sidan som ska vara kall. Trycksänkning = lägre tempratur, och har du då ett medium som är nerkylt till säg 20 grader vid XXX Bars tryck så kommer tempraturen sjunka när man sänker trycket.

Permalänk
Medlem

Vet du vad jag tycker ? (PS. retorisk fråga) Du frågar om råd, men har dina egna ideer som emotsäger alla råd du får av oss som har gjort detta ifrån ett par år til mina 17 år med detta. Så sköt ditt utan att fråga oss här så blir det nog bäst. Dina kunskaper och egna ideer om hur denna fysiken fungerar för dig nog längre än någon av oss.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Vet du vad jag tycker ? (PS. retorisk fråga) Du frågar om råd, men har dina egna ideer som emotsäger alla råd du får av oss som har gjort detta ifrån ett par år til mina 17 år med detta. Så sköt ditt utan att fråga oss här så blir det nog bäst. Dina kunskaper och egna ideer om hur denna fysiken fungerar för dig nog längre än någon av oss.

Förstår inte riktigt vad motiveringen till detta påhopp är då TS enbart vill förstå hur det fungerar och nu har fått det förklarat för sig, ser ingenstans där han påstår att något som sagts i tråden inte stämmer och att han minsann tänker göra på sitt sätt iaf.

Men men, alla är vi olika.....

Permalänk
Medlem

Spännande tråd detta, har alltid trott att det skulle vara större temp. skillnad mellan tjocka och smala slangar, detta har fått mig att fundera en del faktiskt. Stort tack för informationen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Vet du vad jag tycker ? (PS. retorisk fråga) Du frågar om råd, men har dina egna ideer som emotsäger alla råd du får av oss som har gjort detta ifrån ett par år til mina 17 år med detta. Så sköt ditt utan att fråga oss här så blir det nog bäst. Dina kunskaper och egna ideer om hur denna fysiken fungerar för dig nog längre än någon av oss.

Det jag har förstått utav era svar är att 3/8" blir minst lika bra och kanske bättre än 1/2", och därför skrev jag att jag tänker ta det och att det är ett plus att jag slipper jävlas med byte av nipplar. Jag har alltså tagit till mig det ni sagt och följer era råd, eller har jag missförstått med att 3/8" bli bra och kanske bättre än 1/2" ? De "ideér" jag har postat är enbart tankar om hur jag tolkar era svar, och det är för att få bekräftat att jag fattat rätt. Vad är det för mening att läsa era svar och sen inte veta om jag tolkat dem rätt?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Spännande tråd detta, har alltid trott att det skulle vara större temp. skillnad mellan tjocka och smala slangar, detta har fått mig att fundera en del faktiskt. Stort tack för informationen!

+1

Permalänk
Medlem

tror Shagy har missförstått grovt eller vaknat på fel sida..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Viktigt att inte glömma bort är att om du har 1/2" slangar har du mer vatten i systemet än om du skulle ha använt 3/8 slangar. Då 3/8 slangar inte kommer att bromsa vattnet avsevärt kommer begränsningarna vara raditatorn och cpu kylaren. Kör på 1/2" silikon slangar och sedan kan du lättare uppdatera systemet genom att köpa en ny pump.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux