Ändra datumformat på ett gäng filer?

Permalänk
Medlem

Ändra datumformat på ett gäng filer?

Hejsan

Har 1300 filer som jag skulle vilja byta namn på. Just nu heter dem tex. *_012906_*.jpg där 06 är året. Detta gör att bilderna kommer i helt fel ordning när jag bläddrar i vilket bildvisarprogram som helst. Skulle vilja byta namn på dem så dem istället blir *_060129_*.jpg. Någon som har någon ide?

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Finns många varianter tror jag. Själv är jag helt beroende av ett filhanteringsprogram som heter Total Commander, där finns ett multirenameverktyg som klarar det du vill. Programmet i sig går att ladda ned gratis (shareware).

Om du bestämmer dig för att testa det och behöver hjälp, hojta till.

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag tycks inte hitta någon sådan funktion i Total Commander. Du får gärna peka mig åt rätt håll om du vill.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

1) Markera filer (håll in höger musknapp och dra över filerna du vill markera, eller klicka. Alternativt tryck Ins-tangenten)
2) Välj Files > Multi-rename tool (alt. Ctrl-M)
3) Utforma nya namnet med knappar alt direkt i textboxarna om du tycker det är enklare. Du har två boxar, en för filnamet och en för ändelsen. T.ex. har du Range för att plocka ut vissa bokstäver ur orginalnamnet och behålla.
4) Du ser före/efter i listan (old name/new name).
5) När du är nöjd klicka Start!

Lycka till!

mvh Morr

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Förresten, vad står * för i *_012906_*.jpg?

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Jo, jag hittar funktionen till att byta namn, men det finns ingen möjlighet vad jag hittar i alla fall för den att förstå att jag vill byta namn plats på något eller på något annat sätt konvertera datumformat på namnen.

* = vad som helst.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Jo, jag vet att * står för wildcard. Men jag undrade lite vad du menade med det - betyder det att filerna har ett varierande antal tecken före och efter datumet i filnamet?

Då blir det nämligen lite krångligare. Med fix längd på en fil med namet _012906_.jpg blir "Rename mask" i Total commander: _[N6-7][N2-3][N4-5]_

Om du klickar på knappen "[N#-#] Range får du upp en dialog där du enkelt markerar vilka tecken du vill ha så genereras motsvarande "kod" i Rename mask.

Men... jag misstänker att du inte har fix längd och då blir det som sagt lite krångligare. Om så är fallet är jag lite osäker på om total commander räcker till. Men det kan det göra - har bara inte testat på den nivån.

Fråga: Är _ i ditt exempel de enda förekomsterna? Dvs, kan man söka på _ i namnet och då få positionen innan datumet?

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Filerna heter ImgDump_010307_012337.jpg. Alla filer heter det är alltså ImgDump_[datum]_[tid].jpg

Edit: ImgDump_[N13-14][N9-12][N15-21] löste det hela! Tack så otroligt mycket!

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Vad bra! Smidigt verktyg eller hur?

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Ja när man väl förstått funktionerna i det så är det verkligen jättebra!

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Visserligen löst, men jag brukar använda Métamorphose. Tillåter bl.a. regex uttryck vid namnändring av filer/mappar.

Permalänk
Medlem

+1 för metamorphose.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Aight, såg trevligt ut!

(Total Commander är ju lite mer än bara omdöptningsverktyg men eftersom jag använder det dagligen kändes det naturligt att tipsa om det.)

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Man behöver bara ETT verktyg - Total Commander
Har använt det sen version 1.12d

Visa signatur

--------------------
Intel i7-6700K, 64 GB RAM, RTX 2070 Super, Dell 32", Dell 27", TCL 55", Win10Pro.
--------------------

Permalänk
Medlem

Jag började med Norton Commander på den tiden det begav sig

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem

Mmm, använde NC för länge länge sen också, men sen växte det bort lite, är inte lika kvick på alla kortkommandon längre. Annars håller jag med dig att det är väldigt smidigt att använda sig av.

Visa signatur

Maila mig