Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller är typ stora delar av alla 24" skärmar i 16:9 format nuförtiden?

Kollar på webhallen och är typ 6 eller 7stycken i 16:10 av 20 stycken skärmar. Enklare idag hitta en prisvärd 16:9 än en 16:10 tycker jag.

Har stort dilemma över vad jag ska köpa för skärm då jag är väldigt allround, kollar mycket serier och film på datorn, spelar en hel del spel, och surfar pysslar i Photoshop en hel del.

Serier och film tror jag 16:9 funkar bra (speciellt i film) men är fördel med de extra pixlarna i 16:10 när man surfar och redigerar bilder.

Förslag? Är 24 tummare jag är ute efter, helst inte över 2500kr.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Jag har alltid hatat widescreen och kommer nog alltid att göra det också så det självklara valet för mig skulle vara en 16:10 skärm eftersom 16:9 är aldeles för mycket widescreen enlig min mening.

Men men alla tycker som man vill och vill man ha en 16:9 så köp den

Permalänk
Inaktiv

Fast ärligt talat, det där med att man vill ha mer i höjdled... Jag håller absolut med, men det finns en sak man gärna glömmer. De flesta laptops har en upplösning på 1280x800, vilket är helt okej. Har använt det länge utan att det stör mig. Köper man en skärm med 1920x1080 så är det ju bara en ökning Blir ju fortfarande en ökning om man tidigare suttit med 1680x1050... Så man förlorar ju inte direkt på det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaputski
Om jag köper en 16:10 skärm, kan jag ändra inställningarna på datorn till 16:9 och få en likadan bild som en riktig 16:9 skärm eller är jag helt fel ute här? Kan man ställa om det när man ska kolla på film?

...

Ja, i alla fall i vissa mediaspelare kan du välja att sträcka ut videon, vet att det funkar i VLC t ex.
Men om du läst mitt inlägg i tråden så skriver jag att i princip inte en endaste film är i 16:9 (1,78:1). Det är dagens tv-serier och tv-program som spelas in i det formatet.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniffarn_
ja skulle vilja ha 2.35:1

Eftersom jag är en filmmänniska

Jag skulle vilja ha en riktigt stor välvd 2.35.1 skärm inte bara för jag är en film människa utan mycket för jag är en multi monitor människa, kör själv dagligen aktivt med 3-4monitorer (beror på lite den fjärde används dåligt men tre är riktigt bra) hade man därimot haft en riktigt stor välvd 2.35.1 skärm som har ca 1200px i höjd, det skulle minska behovet av många skärmar sen hade man kanske haft en 22" 16:10 skärm brevid på högkant som man kan ha för att läsa lång texter,mm. Jag är ingen spelmänniska men de gånger man skulle spela spel så skulle det ju vara en helt annan känsla. Men som det ser ut idag så föredrar jag 16:10 för vanligt användande då man får mer höjd som är riktigt bra om man surfar sedan så har de 16:9 skärmarna jag sätt haft rätt skräpig bild. Vill nämna att jag är en filmmänniska absolut och svarta kanter från man på en 16:9 skärm också även om de är något mindre men om man är en tvserie person så är 16:9 ju vanligast fast de små svarta kanterna är inte störiga tycker jag, så länge man inte har en skräpskärm som blöder så in i helvete så lär det ju inte vara någon större vara. Fast nu har jag ju en fullhdtv kopplad till datorn 24/7 som sitter brevid så ska jag kolla på film eller serier så sätter jag ofta på det på den tven och lägger mig i sängen, så skönt att slippa hörlurar sen tycker jag att ljudet blir aldrig det samma med hörlurar.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaputski
Om jag köper en 16:10 skärm, kan jag ändra inställningarna på datorn till 16:9 och få en likadan bild som en riktig 16:9 skärm eller är jag helt fel ute här? Kan man ställa om det när man ska kolla på film?

Vet inte om det går i Windows men i vissa spel kan jag ändra till 16:9!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Det finns inga program eller inställningar i världen som kan ändra det faktum att en 16:10-skärm är 16:10. Ska du köra 16:9-grejor på den med korrekt aspect ratio får du leva med nån centimeter svart ovanför och under.

Om du tvunget vill använda hela skärmen kan du stretcha ut det, precis som de allra flesta gör när dom ser på gammalt 4:3-material på sin widescreen-tv. Då sabbar du bilden och gör så skådespelarna blir långa i ansiktet, osv. Ett annat alternativ är att zooma in lite tills skärmen fylls. Då behåller du korrekt aspect ratio, men du tappar lite av bilden i höger- och vänsterkant istället.

Jag tycker att 16:9 på datorer är ett en lösning som ingen bett om på ett problem som inte existerar. Jag lider inte av lite svart ovanför och under när jag ser på film, men däremot vill jag gärna ha dessa 120 pixlar på höjden. Jag ser helt enkelt inte fördelen med att välja 1920x1080 jämfört med 1920x1200. Det är ju lägre upplösning, hur f-n kan nån anse att det är bättre?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Det är ju lägre upplösning, hur f-n kan nån anse att det är bättre?

Ja, det är lägre upplösning än 1920x1200 men det är fortfarande mer än 1680x1050

Men alvarligt, 16:9 formatet passar dina ögon bättre än 16:10. Mao så slipper du fokusera blicken. Sitter själv på ~50cm avstånd till 2x 23.6" 16:9 skärmar och då passar höjden perfekt, hade jag köpt 1920x1200 skärmar vore jag tvungen att flytta dem längre bort (eller köpa mindre skärmar, 22" kanske och spara några kronor) för att få samma överblick. Om det inte vore för att jag kör dubbla skärmar skulle jag görna haft ännu bredare, någonstans mellan 16:7 och 16:8 ville varit bättre än nuvarande 1.78:1.

Det 16:10 skärmar är bättre på är när de roteras och används till Legal layout, men även där är de fel storlek och jag använder hellre en roterad 4:3 så jag har plats till PM meny'n samt dokumentet i "real" size.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Ja, det är lägre upplösning än 1920x1200 men det är fortfarande mer än 1680x1050

Givetvis är det det, men 1680x1050 är mer än motsvarigheten i samma storleksklass 1600x900.

Enda situationen där man faktiskt verkar tjäna nåt (och där 16:9 är lite vettigt med tanke på formfaktorn) är 1366x768 som börjar komma på netbooks.

Permalänk
Medlem

En sak är ju att det inte finns speciellt många mindre skärmar (<24") som stödjer 1920x1200, så vill man ha en 22" eller nått så står ju valet mellan 1920x1080 eller 1650x1050 istället...

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

En fundering jag har är till vilket format en 16:10-TV är gjord. Man har ju alltid sorgkanter när man kollar på film, så varför kom ens 16:10-formatet då? Det görs ju knappt om ens någon film i 16:10 utan dom görs som 16:9-format.

Är det någon som har koll på detta som har en bra förklaring till hur det blev så här. Rent spontant känns det som en miss i standardiseringen på något vis. Eller finsn det någon tanke bakom?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
En fundering jag har är till vilket format en 16:10-TV är gjord. Man har ju alltid sorgkanter när man kollar på film, så varför kom ens 16:10-formatet då? Det görs ju knappt om ens någon film i 16:10 utan dom görs som 16:9-format.

Är det någon som har koll på detta som har en bra förklaring till hur det blev så här. Rent spontant känns det som en miss i standardiseringen på något vis. Eller finsn det någon tanke bakom?

Knappt att det görs film i 16:9 heller, det är för det mesta 2.35.1 eller 1,78:1 som gäller. Tanken bakom när man väljer filmformat är ungefär som när man väljer objektiv till en systemkamera, bildformatet bestäms av olika faktorer, typ av objekt man ska filma, bioduk, miljöer osv.

16:9 formatet är dock väl förekommande i TV-produktion, så där blir det inga sorgekanter alls. Här i Sverige så är det dock ibland 16:9, ibland 4:3 och ibland så vet jag i ärlighetens namn vad dom håller på med.

16:10 TV?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
En fundering jag har är till vilket format en 16:10-TV är gjord. Man har ju alltid sorgkanter när man kollar på film, så varför kom ens 16:10-formatet då? Det görs ju knappt om ens någon film i 16:10 utan dom görs som 16:9-format.

Är det någon som har koll på detta som har en bra förklaring till hur det blev så här. Rent spontant känns det som en miss i standardiseringen på något vis. Eller finsn det någon tanke bakom?

Det finns inga 16:10-tvs, vad pratar du om? Datorskärmar är tänkta till datoranvändning, man har inte tagit hänsyn till några piratidioter i Sverige som sitter och laddar ner material där bildförhållandet ibland förstörts.

Vanliga filmer (med undantaget porrfilmer) görs inte i 16:9 heller, runt 20-30% är däremot i 1,85:1. Har du din tv korrekt inställd får du svarta kanter på allt utom nyare tv-serier, tv-program och nyare porrfilmer.

Jag förstår allvarligt talat inte hur så många kan ha fått det så fel.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Det finns inga 16:10-tvs, vad pratar du om? Datorskärmar är tänkta till datoranvändning, man har inte tagit hänsyn till några piratidioter i Sverige som sitter och laddar ner material där bildförhållandet ibland förstörts.

Vanliga filmer (med undantaget porrfilmer) görs inte i 16:9 heller, runt 20-30% är däremot i 1,85:1. Har du din tv korrekt inställd får du svarta kanter på allt utom nyare tv-serier, tv-program och nyare porrfilmer.

Jag förstår allvarligt talat inte hur så många kan ha fått det så fel.

Ja så klart, helt rätt, jag missade det.Men varför görs inte allt i 16:9 nu då? Är det inte den nya standarden och då också borde följas? Eller ja, nu är det HD-tv som gäller med flera olika format.

Men som du säger "Vanliga filmer (med undantaget porrfilmer) görs inte i 16:9 heller, runt 20-30% är däremot i 1,85:1" Varför görs inte vanliga filmer i 16:9 i sånt fall? Finns det någon bra förklaring?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv

Filmskaparen väljer det format som passar för hans film, eftersom denna är tänkt att visas på bio där man har en bioduk där man projicera vilket format man vill. Eller har jag fel?

16:9 är som alla försöker förklara en TV-standard. Film och TV är olika saker.

Permalänk

16:9 (1.78:1) valdes som en kompromiss till TV apparater då alla dåtidens format passade in (med svarta ränder av olikt slag) på en 1.77:1 ratio.

Detta formatet valdes senare av TV producenter för nytt material. Dagens filmer (de flesta iallafall) spelas också in med en 1.78:1 safe zone (dvs. det som är viktigt sker inom denna "ramen") för enkel 16:9 konvertering vid TV broadcast.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
...

Men som du säger "Vanliga filmer (med undantaget porrfilmer) görs inte i 16:9 heller, runt 20-30% är däremot i 1,85:1" Varför görs inte vanliga filmer i 16:9 i sånt fall? Finns det någon bra förklaring?

Hmm, ja, det kan man fråga sig när det är så liten skillnad i bredd. Jag skulle säga att det beror på gammal vana, 1,85:1 fanns långt innan widescreen-tvs.
Sen om jag får bortförklara mig så var ordvalet "görs" (produceras) lite olyckligt. Jag menade snarare att ytterst få spelfilmer är i 1,78:1-formatet. Däremot blir det nog vanligare och vanligare att man väljer det ifall man ska spela in en film idag (och inte vill ha "biobrett").
Skulle kunna tänka mig att en del digitalkameror är låsta till 1,78:1 dessutom.

35 recensioner i kategorin 1,78:1-format.... ett antal är dock tv-serier och t ex Rambo som jag kikade på var beskuren, den är egentligen i 2,35:1 (borde vara 2,40:1 eftersom den är ny men skitsamma... man har fått extra utrymme idag eftersom ljudet ligger separat, förr låg det alltså på filmrullen)

http://www.dvdforum.nu/?act=rec&type=bf&data=4419|8|4|0
http://www.blu-ray.com/movies/movies.php?id=737

1,85:1-format gav 86 recensioner
http://www.dvdforum.nu/?act=rec&type=bf&data=4809|8|12|0
om man tittar närmare så ser man se att många av filmerna är lite äldre till skillnad mot 1,78:1-kategorin
här är ytterligare en film i 1,78:1 som jag såg själv häromdagen
Nanny Diaries från 2007 med Scarlett Johansson
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=67130&lan...

Ja, vad kom vi egentligen fram till med det där inlägget... inte mycket

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Billigare med 16:9. Köpte en BenQ G2412HD förra veckan när komplett hade rea på dem (1895kr) och jag kan inte säga att jag är missnöjd. Man vänjer sig rätt snabbt. Har hunnit kolla på några filmer men inte så mycket spelade pga. att jag fortfarande sitter på en usel laptop..

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk

Ja, visst är de billigare eftersom det går åt mindre material. Har man en riktigt stor "plåt" kan man få ut ett par extra skärmar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Har kört med en Benq E2400HD i mer än ett halvår och är jädrigt nöjd med den. Efter allt snack om TN-paneler trodde jag den skulle vara skit men jag är riktigt nöjd med bildkvaliten, om man inte är en hardcore film/fotoredigerare så tror jag inte man märker så stor skillnad faktiskt. Till stor del är det nog mycket folk som bara suttit och läst om att TN är skit på nätet och sedan tycker det, utan att egentligen ha sett dem i verkligenheten.

Vad det gäller 16:9 så tycker jag att det fungerar utmärkt att sitta framför, både när det gäller lättare arbete och spel/film. De där sista pixlarna gör för mig inte så stor skillnad.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

vilket är bäst om man nästan bara spelar spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Umarrion
vilket är bäst om man nästan bara spelar spel?

Jag säger att du ger oss en budget så får vi ta fram en bra skärm åt dig, det är så mycket annat som är viktigare än just ifall skärmen är 16:10 eller inte!

Permalänk
Medlem

stör mig lite på 16:10 nu. Att köra klonat till tvn skulle vara lite smidigare än utökat.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk

Om man vill ha en billig (TN) 24" skärm skulle jag välja 16:9 framför 16:10 om man bryr sig om bildkvaliteten. Höjden på 24" TN-skärmarna är för hög vilket gör att man märker av de mindre bra betraktningsvinklarna på ett helt annat sätt än om man använder 24" TN skärm med formatet 16:9.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Om man vill ha en billig (TN) 24" skärm skulle jag välja 16:9 framför 16:10 om man bryr sig om bildkvaliteten. Höjden på 24" TN-skärmarna är för hög vilket gör att man märker av de mindre bra betraktningsvinklarna på ett helt annat sätt än om man använder 24" TN skärm med formatet 16:9.

24tummare med 16:9 är ju i regel inte 24tum utan 23,.. Som du nämner så är 16:9skärmar billigare så är man ute efter en billig skärm så är det ett bra val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Enda situationen där man faktiskt verkar tjäna nåt (och där 16:9 är lite vettigt med tanke på formfaktorn) är 1366x768 som börjar komma på netbooks.

Om man har en netbook med 1366x768, dvs 16:9, finns det då någon fördel med att välja samma förhållanden, eller nackdel med 16:10, till en extern skärm?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demerzel
stör mig lite på 16:10 nu. Att köra klonat till tvn skulle vara lite smidigare än utökat.

Jag förstår dig. 16:9 är bättre.

Permalänk

Vad händer om man har 16:10 datorskärm och vill klona till tv:en som är 16:9?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naked-Snake
Vad händer om man har 16:10 datorskärm och vill klona till tv:en som är 16:9?

Du får anpassa upplösningen på skrivbordet du har på datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Du får anpassa upplösningen på skrivbordet du har på datorn.

Men man vill ju ha full hd på tven, kan man ställa in 1920 1080 på 16:10 skärm?