Val av mediaspelare för blandat bruk

Permalänk
Medlem

Val av mediaspelare för blandat bruk

Jag kommer inom kort göra en större investering i en LED-LCD tv och ett ljudsystem från harman kardon i prisklassen 20k för tv, 6k förstärkare, 5k ljudanläggning. Detta har jag mer eller mindre bra koll på och jag vet vad jag vill ha för mina behov.

Vad jag däremot inte är helt säker på är vad jag ska köpa för att spela upp min media.

I huvudsak kommer min anläggning att användas till film, oftast nedladdad sådan. Ungefär 30% hd film och resten serier/DVD film.

Har tidigare haft en dator kopplad till en projektor och ett z-5500 ljudsystem. Då detta var lite billigare grejjer fungerade detta bra. Nu vill jag ha något som klarar HDMI hela vägen, både för ljud och bild. Jag vill alltså vara säker på att jag kan få ut full effekt av min hemmabio anläggning.

Det skall gärna vara enkelt att komma åt filer på en dator i samma nätverk eller liknande.

Funderingar har varit HTPC eller någon typ av popcorn liknande spelare. Eller en kombination av dessa och blueray spelare kanske?

(Om det nu är HTPC som är det rätta valet så behöver jag inte nödvändigtvis specifika tips på delar i HTPC:n utan mer vad det är jag behöver och i vilken prisklass jag ska lägga mig)

Budget är ca 5-7k.

Någon som har något tips på hur jag bör göra?

Tack på förhand

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Att bygga en HTPC är inte alltid en lätt match, jag skulle nästan rekommendera att du köpte en färdig från någon som som vet hur man bygger. Har själv byggt HTPC maskin och har många gånger tyvärr haft problem med värmeutveckling. Min senaste köpte jag på Pyrotech, dom verkar veta vad dom sysslar med, tyst burk med sjysst kabeldragning och den går inte supervarm. Det kan jag varmt rekommendera, dock gav jag närmare 12K för min maskin men dom skräddarsyr ju maskiner.

www.pyrotech.se

Visa signatur

MSI K8N NEO Platinum | amd64 3000+@2300Mhz | 2*512 Crucial BallistiX pc4000 2.5-2-2-6 @ 230Mhz | Sapphire x800pro vivo @ x800xt pe 1.6ns (520/560 Mhz, blå pcb) | 120 gb Seagate Barracuda | PSU: Fortron(FSP) 400W | Colorcase blue | Audigy 2 | MS IE 3.0
3dmark01= 26593 P, 3dmark03= 12834 P, 3dmark05= 5963 P, Super PI = 38s