Roligt att se en "head fi"-tråd
Xonar Essence STX verkar helt klart mycket intressant. Kanske hamnar jag själv där såsmåningom men tillsvidare tar jag det lugnare:
Personligen har jag sällan tid att lyssna på musik i hörlurar annat än när jag går och lägger mig, och då brukar jag lyssna på musik från min Linux-server bland annat eftersom den nästan alltid står på och drar relativt lite ström. Mest Spotify Premium, eftersom det är så otroligt smidigt att bara dra igång en playlist med favoritmusik. Spotify äger i smidighet.
Nackdelen med det har varit att jag bara har haft det integrerade ljudkortet att lyssna igenom, ALC889A, som i och för sig är hyfsat för att vara integrerat. Det låter verkligen inte dåligt, det är ett riktigt musikaliskt ljud från det, men det saknas kanske en hel del detaljer i ljudbilden.
I vardagsrummet kör jag X-Fi, men optiskt, till hemmabioanläggningen. Där är jag helt nöjd, jag tycker att receiverns inbyggda DAC låter bättre än X-Fi trots att det är en budgetreceiver. Men den anläggningen har jag inte igång sent på kvällen när jag brukar lyssna, samt att den ofta är upptagen av annat TV-tittande.
I spel/arbetsburken har jag ett Audiophile 2496 för mina musikprojekt, jag bryr mig inte mycket om surroundljud i spel annars hade X-Fi suttit där, det låter såklart bra men jag brukar stänga av den burken på kvällen. Hårt överklockad Quad med gaminggraffe är kanske inte det mest ekonomiska som musikspelare, samt att det finns en del fläktar i den burken som susar och har sig på kvällen. Den får vila på natten.
Då återstår alltså Linux-burken, som dessbättre går att undervolta kraftigt när jag har lust. Jag har kört processorn på 0.89V, bryggorna går att undervolta, fläktstyrningen är bra samt att graffet är tyst mha en Arctic Cooling S1 rev.2 och chassiet klarar sig med en ynka 80mm ADDA som också är tyst, så den är så att säga utvald som musikspelare. Tyvärr bara med ett ALC889A då alltså.
Jag har kört Linux-burken kopplad till en Phonic MM-1002 mixer(120db s/n, ALPAGE komponenter) som fått agera hörlursförstärkare, vilket den gör mycket bra. Jag använder den även till huvudburken och Audiophile 2496 och den fungerar helt ok för mina små musikprojekt. För hörlurslyssning använder jag mest ett par gamla Sony MDR-CD770, som framförallt är bland de mest bekväma lurar jag någonsin haft, men de är väldigt högupplösande imho samt hyfsat neutrala. Finns det skillnad mellan olika komponenter brukar det höras mycket tydligt i Sony-lurarna. Jag har tidigare haft lurar som AKG K241 och Beyer Dynamics DT990 och kan lugnt säga att Sony-lurarna spelar i samma liga, även om de har ett lite annat typ av ljud som det alltid är mellan olika lurar. Jag är övertygad om att exempelvis Sennheiser HD650 förmodligen är ett märkbart snäpp bättre på de flesta sätt, men jag har tyvärr inte haft tillfälle att lyssna på dem eller jämbördiga helt moderna lurar och så länge jag är nöjd kanske det vore dumt att göra det
Hursomhelst, bättre än ALC889A var uppdraget, och det kan ju inte vara så svårt. Nästan alla separata ljudkort bör vara märkbart bättre, hursomhelst föll valet på Asus Xonar DX, i första hand pga sitt låga pris men naturligtvis på grund av alla goda omdömen. Det går tex troligen inte att komma över en fungerande CS4398 DAC på något enda billigare sätt än att köpa just ett Xonar DX. Nu finns det kanske både bättre DACs och bättre ljudkort, men CS4398 är i alla fall uppe där och konkurerrar med de bästa samt att jag blev väldigt imponerad av testet i Techreport där Xonar DX visade sig mäta i stort sett identiskt med det mycket dyrare Xonar D2X på alla parametrar. Xonar DX hade tom bättre dynamik än storebror, men en hel del färre finesser såklart vilket jag inte bryr mig om eftersom jag bara skall lyssna på vanlig stereomusik i lurar och dessutom i Linux, utan Asus-drivrutinerna med alla finesser som finns i Windows.
Så, Xonar DX blev det. Hämtade det på posten igår och hann slänga in det i Linux-burken igår kväll. Det första jag gjorde vara att gå in i bios och stänga av Azalia-codecet till ALC889A på moderkortet, sen var det bara att boota Linux(Mandriva 2010 RC1) och kortet hittades direkt. Jag körde för säkerhets skull hårdvarukonfigureringsverktyget som bekräftade att Xonar DX var fullt installerat och i "glitch free mode". Också för säkerhets skull körde jag Alsa-config, samt Winecfg för att se till att ljudet skulle fungera korrekt i Spotify. I Winecfg såg jag till att välja bort Pulse-Audio för Wine eftersom det fortfarande buggar med att ändra volym lite då och då utan att man har kontroll över det(det kan inte bestämma sig för efter vilket program det skall ställa volymen), och valde ALSA istället.
Eftersom jag har Spotify Premium är det 320kbps Ogg som gäller, som många påpekat finns det trots det en hel del uselt kodade album även i Premium-versionen av Spotify. Det är bara vissa som är helt bra kodade, men de som är bra är å andra sidan mycket bra.
Nu hade jag inte så mycket tid igår, men jag drog igång en Live-konsert med Jaco Pastorius och storband som inledning. Det är svårt att säga något tvärsäkert såhär på en gång, men det jag först slås av är att ljudet är _mycket_ neutralt. Ingen sk "imponatoreffekt", vilket bådar gott, färgat ljud vill jag inte ha. Vid nogrannare lyssning känner jag mig rätt säker på att ljudet är en hel del mer detaljerat än vad jag minns av ALC889A, eftersom det är en Live-konsert så kan man förnimma minsta ljud genom Xonar DX. Även störningar, skrapljud på instrumenten och publikljud är mycket tydliga på gott och ont, och allting är extremt väl positionerat i ljudbilden. Som sagt, ljudet är väldigt neutralt, inget register framträder över det andra utan jag kan lyssna in mig på vilken ljuddetalj jag vill så framträder den men inget står ut. Det är så jag inbillar mig att det skall vara, så mitt första intryck är att det är ett ganska stort lyft från ALC889A i form av högre naturtrogenhet och att många fler små detaljer går att höra tydligt om man lyssnar efter dom.
Det är måhända ett stort steg kvar till Xonar Essence STX i ytterligare "fidelity" men för mig själv ser det ut att vara ett rejält kliv upp i kvalitet för vanlig stereolyssning på datorn Det skall bli spännande att lyssna mer och mer och mer, och med bättre material än Spotify som trots allt är "förstört" ljud.
En kul detalj är att Linux identifierar ljudchippet som Asus AV200, alltså samma som på D2X, och inte AV100 som Asus kallar det på DX.
Det enda som är tråkigt just nu är att jag inte kan lyssna på mer musik förrän sent ikväll