asus essence stx ljudkort minireview

Permalänk
Medlem

Kör nu också Vista, har själv inga funderingar på att byta bara för ljudkvaliténs skull. Har ju iofs bara testat Linux en gång, och det var Yellowdog till PS3. Och det gör jag aldrig igen, maken till krångligare OS får man ju leta efter. Nu är säkert PC-versionerna mycket bättre, men ändå. Det får bli sen när jag väl skaffar en till egen dator och prova. Men just nu så kommer nästa byte bli till Windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OllBoll
Börjar med att säga att jag inte är någon ljudexpert men efter att ha testat den inbyggda förstärkaren med min externa så tycker jag mig höra en liten skillnad, ljudseparationen är lite bättre med den externa förstärkaren, ljudet känns lite närmare, jag behöver anstränga mig mindre för att höra dom olika tonerna.

Dock så var det faktiskt ganska liten skillnad, jag kopplade fram och tillbaka några gånger för att bekräfta att det faktiskt var någon skillnad innan jag drog min subjektiva slutsats.

Nu sitter jag dock på en förstärkare som många anser är en av dom bästa på marknaden och den var ju inte gratis heller (3400kr) så är kanske inte så konstigt att den lät lite bättre.

Däremot så ska man inte känna sig tvingad att springa iväg och köpa en sådan förstärkare för att få det att låta sjukt bra, för det gör det även med den inbyggda!

Tänkte tillägga, använde foobar2000 eftersom att winamp har hörbart sämre ljudkvalité med denna ljudrigg.

Ljudfilerna var mestadels FLAC, en 224 kbps mp3, några 320 kbps mp3.

Inställningsmässigt så hade jag givetvis inte på några dumma dsp-funktioner som förstör ljudet

Vilken förstärkare pratar vi om här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fantoon
Vilken förstärkare pratar vi om här?

Den inbyggda i Asus Xonar Essence STX ljudkortet och Heed Audio CanAmp.

Permalänk
Medlem

Okej, har bara hört goda omdömen om den...tack för info...

Permalänk
Medlem

Har nu förövrigt också beställt ett Essence-kort.
Ska bli intressant att se hur pass stor skillnad det är mot mitt X-Fi XtremeMusic ljudkort, ska åtminstone bli skönt att slippa alla störningar och så när man rör musen m.m.

Köpte också förra veckan nu ett par Sennheiser HD 650 och Clou Cable Ivory hörlurskabel till. Så hoppas verkligen Essence-kortet klarar av att leverera nu! Återkommer med intryck när jag väl fått hem ljudkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
edit: heh, hittade att ställa in 24bitar i foobar samt i windows mixer, nu vart ljudet ännu bättre, lol.

Det gör ju ingen skillnad om inte källmaterialet är 24 bitars, och även då är det nära nog inte hörbart någon skillnad, vad jag läst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Det gör ju ingen skillnad om inte källmaterialet är 24 bitars, och även då är det nära nog inte hörbart någon skillnad, vad jag läst.

Du har så rätt så, har provat själv och märker ingen som helst skillnad, det skulle vara ytterst lite då isf, och då är det nog mest inbillning.

Permalänk
Medlem

Vill man ha bra kvalité från foobar använder man kernel mixer (xp) eller wasapi (vista).

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Vill man ha bra kvalité från foobar använder man kernel mixer (xp) eller wasapi (vista).

Absolut, jag kör Wasapi nu då jag kör Vista. Och det då hörde man helt klart ljudförbättring, ingen större skillnad, men så pass stor så att det inte bara var inbillning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis

Ljud och att höra skillnad är liknande som en del som kan skilja kaffe sorter från varandra, vinprovare eller whiskey, det är helt enkelt nästan omöjligt att avgöra hur skillnaden är från en person till en annan då en del helt enkelt är tondöva och tror att 128kb mp3 är bra musik.
Mina lurar med asus och dess inbyggda förstärkare gör att jag nästan gråter när jag lyssnar till musik då den är så massivt bra.

Min syster vill inte ens dricka kaffe efter att ha fastnat i musikens värld.

Att troligen äga det bästa ljudkortet kombinerat med sennheiser 600 är lycka

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Xonar Essence STX ljudkort idag. Har provat nu lite smått med mina Sennheiser HD650 (lyssnar nu). Första tanken som slog mig, innan jag ens satt på någon musik var att det var precis knäpptyst i lurarna. Rörde på musen som brukade orsaka störningar förut med mitt X-Fi, men inget, knäpptyst. Riktigt skönt.

Sen när jag väl slog på lite musik som jag lyssnat flitigt på de senaste dagarna, så blev jag först lite besviken, visst lät det bra, men inte så stor skillnad.
Men nu bara efter en halvtimmes lyssning börjar man gilla ljudet mer och mer, allt är verkligen bättre. Väldig skillnad på klarhet i ljudet, mer detaljrikt och bättre separation. Känns inte som alla ljud kommer från samma ställe längre, utan olika ljud befinner sig verkligen på olika ställen. Tycker också basen blivit betydligt rappare, fastare och mer detaljerad.

Nej, nu vill jag lyssna lite mer och skapa en bättre uppfattning så återkommer jag då! Men just nu känner jag mig riktigt nöjd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jallixx
Första tanken som slog mig, innan jag ens satt på någon musik var att det var precis knäpptyst i lurarna. Rörde på musen som brukade orsaka störningar förut med mitt X-Fi, men inget, knäpptyst. Riktigt skönt.

Nej, nu vill jag lyssna lite mer och skapa en bättre uppfattning så återkommer jag då! Men just nu känner jag mig riktigt nöjd.

Japp, tyst, och dynamiskt.
Helnöjd med mitt köp.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Fick hem mitt Xonar Essence STX ljudkort idag. Har provat nu lite smått med mina Sennheiser HD650 (lyssnar nu). Första tanken som slog mig, innan jag ens satt på någon musik var att det var precis knäpptyst i lurarna. Rörde på musen som brukade orsaka störningar förut med mitt X-Fi, men inget, knäpptyst. Riktigt skönt.

Sen när jag väl slog på lite musik som jag lyssnat flitigt på de senaste dagarna, så blev jag först lite besviken, visst lät det bra, men inte så stor skillnad.
Men nu bara efter en halvtimmes lyssning börjar man gilla ljudet mer och mer, allt är verkligen bättre. Väldig skillnad på klarhet i ljudet, mer detaljrikt och bättre separation. Känns inte som alla ljud kommer från samma ställe längre, utan olika ljud befinner sig verkligen på olika ställen. Tycker också basen blivit betydligt rappare, fastare och mer detaljerad.

Prova Foobar2000 med wasapi och Flac/lossless kodad musik. Då kan jag lova dig att du kommer hoppa ur stolen, ibland har jag blivit rädd för man som du beskriver hör ljuden på avstånd vilket automatiskt resulterar i att man vänder sig om och undrar vafan det var som lät:D För att sedan komma på att hmmf det var något i inspelningen av låten

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Prova Foobar2000 med wasapi och Flac/lossless kodad musik. Då kan jag lova dig att du kommer hoppa ur stolen.

Har faktiskt kört Foobar2000 med Wasapi nu i en månad, vilket gjorde sin skillnad med X-Fi kortet och kan tänka mig att det gör sin skillnad med Essence-kortet också, men har ju inte provat något annat så kan inte yttra mig om det.

Från mitt tidigare omdöme så spelade jag då "bara" med 320kbps MP3 (har inget sämre än så). Men det var för att det albumet jag spelade sist med X-Fi var 320 MP3. Har dock en massa i FLAC, men vill spara det lite grann, kunde dock inte hålla mig igår, så jag sätte igång The Best Of Roxette i FLAC. Och ja, sjukt, hörde en massa detaljer som jag aldrig hört innan träda fram, ändå har jag lyssnat mycket innan på den skivan innan, och min setup innan var inte precis dålig den heller...

Sitter dock nu och provar att spela till mina Logitech Z-5500 högtalare, visst är det inte några bra högtalare, men var nyfiken om det gjorde någon skillnad.
Ingen jättestor skillnad, men de spelar ändå förvånansvärt mycket bättre nu. Helt annan kontroll i alla register, framförallt basen, som nu är förhållandevis mycket rappare, tightare och mer detaljerad. Helt annan dynamik och mer detaljer som framträder.

Citat:

Ibland har jag blivit rädd för man som du beskriver hör ljuden på avstånd vilket automatiskt resulterar i att man vänder sig om och undrar vafan det var som lät:D För att sedan komma på att hmmf det var något i inspelningen av låten

Känner jag allt för väl igen...

Men nu vill jag inte yttra mig mer förrens jag fått lite mer intryck.
Återkommer!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Prova Foobar2000 med wasapi och Flac/lossless kodad musik. Då kan jag lova dig att du kommer hoppa ur stolen, ibland har jag blivit rädd för man som du beskriver hör ljuden på avstånd vilket automatiskt resulterar i att man vänder sig om och undrar vafan det var som lät:D För att sedan komma på att hmmf det var något i inspelningen av låten

har aldrig hänt mig

Blir ofta skrämd av folk som nu kan smyga upp då man är inkapslad i musikens värld.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Näe det gäller för Vista, och troligtvis då även för 7.

Tjenare!

Jag fick precis hem mitt Essence ST och kör dem med HD-650.
Hursomhelst har jag öppnat Foobar nu och undrar om du kan hjälpa mig med inställningar. Jag laddade ner WASAPI och kör med den.
Men vad ska jag ha på "Output data format"? 16/24/32bit

Tack

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Tjenare!

Jag fick precis hem mitt Essence ST och kör dem med HD-650.
Hursomhelst har jag öppnat Foobar nu och undrar om du kan hjälpa mig med inställningar. Jag laddade ner WASAPI och kör med den.
Men vad ska jag ha på "Output data format"? 16/24/32bit

Tack

24, du kanske behöver dra ner buffern lite också.

Vad tycker du om kortet då?

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

24, du kanske behöver dra ner buffern lite också.

Vad tycker du om kortet då?

Ok, det fungerar bra nu med 24-Bit.
Ska jag vara ärlig märker jag inte mycket skillnad alls jämfört med XtremeMusic? Jag kanske hade för höga förväntningar.

Hursomhelst, jag har full volym i Winamp och Windows endå är volymen rätt låg. Går det inte att höjja mer?

Tack

*Edit* Jag hittade "HP Advance Setting" där jag kan välja:
64Ohm
64-300Ohm
300-600Ohm

Vilken passar bäst till HD-650?

*Edit2* Ofyfan, doppa mig i choklad och dra mig baklänges.
Jag ändrade från 64Ohm till 300-600Ohm. Och sanna minna ord, det är ju HELT SINNES vilket jävla ljud det blir med HD-650.

Det är ju nästan overkligt hur bra det låter, man kan ju lugnt säga att ljud får en helt ny dimension. Ljudets fjärde dimension liksom!

Snacka om att det borde vara kriminellt att köra HD-650 utan förstärkare, det är ju en våldtäckt mot dom!

*Edit3* En fråga bara. Skulle jag få bättre ljud i mina Z-5500 högtalare om jag kopplade in dom i hörlursutgången?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul att du är nöjd med ditt Essence-ljudkort och Sennheiser HD650!
Jag har ju precis samma setup själv och gick precis som du ifrån ett XtremeMusic.

Även jag märkte ingen större skillnad i början. Men så fort man fått till inställningarna med Wasapi, foobar och ljudkortsinställningarna så blev det verkligen ett jäkla lyft! Låter verkligen helt underbart!

Sen angående den förstärkning som passar HD650 bäst är ju lite en smaksak och är ju individuellt vad man föredrar. Då HD650 ligger på 300Ohm, så funkar ju både 64-300Ohm och 300-600Ohm förstärkningen. Vad jag läst så rekommenderar man 64-300Ohm till HD650, vilket även jag kör med och jag tycker det fungerar riktigt bra. Men tycker du det fungerar bra med 300-600Ohm, så kan du ju köra på det med. Du kan ju skifta lite i mellan så märker du nog rätt snabbt vad som är att föredra. Den största anledningen för mig att jag valde den lägre förstärkningen 64-300Ohm är att man får en lägre lägsta volym, vilket kan vara bra ibland.

Att koppla dina Z-5500 till hörlursutgången ska inte tjäna något till, då inte högtalarna kan ta åt sig av förstärkningen. Sedan är ju RCA utgången bättre specad med lägre brus m.m. Dock tycker jag skillnaden mellan XtremeMusic och Essence STX inte var direkt märkbar när man använde sig utav Z-5500 som högtalare, jag skulle tro att den skillnaden jag hörde bara var inbillning, för det är inga stora skillnader vi snackar om här. Men det är ju framförallt för att Z-5500 högtalarna egentligen är ganska medelmåttiga, så man hör inte alls på samma vis skillnaden i ljudkvalitet som på ett par betydligt bättre högtalare.

Själv uppgraderade jag nyligen mig högtalarmässigt också, Dali Concept 8, Dali Concept Center, Dali Concept 1 och Dali Concept 12 Sub drivna av en Marantz SR-6004. Och nu snackar vi verkligen att Asus Xonar Essence STX kortet får blomma ut ordentligt! Jag tycker verkligen att det blir betydligt bättre att köra analogt (RCA) från ljudkortet till förstärkaren än digitalt (Koaxial), då ljudkortet har en betydligt bättre DAC som gör jobbet bättre än DAC:n i förstärkaren.

Så nu i efterhand när man har haft Essence STX-kortet i några månader, så blir man bara mer och mer nöjd, speciellt med tanke på det ringa pris det betingar jämfört med så mycket annat svindyrt HiFi-krafs. Det enda jag grämer mig lite över är att jag inte väntade med inköpet lite till och skaffade mig ett ST-kort, så jag kunde köpt det analoga 7.1 kortet som passar. Så jag kunde använda ljudkortets DAC:ar även till surroundljud.

Permalänk
Citat:

Kul att du är nöjd med ditt Essence-ljudkort och Sennheiser HD650!
Jag har ju precis samma setup själv och gick precis som du ifrån ett XtremeMusic.

Även jag märkte ingen större skillnad i början. Men så fort man fått till inställningarna med Wasapi, foobar och ljudkortsinställningarna så blev det verkligen ett jäkla lyft! Låter verkligen helt underbart!

Sen angående den förstärkning som passar HD650 bäst är ju lite en smaksak och är ju individuellt vad man föredrar. Då HD650 ligger på 300Ohm, så funkar ju både 64-300Ohm och 300-600Ohm förstärkningen. Vad jag läst så rekommenderar man 64-300Ohm till HD650, vilket även jag kör med och jag tycker det fungerar riktigt bra. Men tycker du det fungerar bra med 300-600Ohm, så kan du ju köra på det med. Du kan ju skifta lite i mellan så märker du nog rätt snabbt vad som är att föredra. Den största anledningen för mig att jag valde den lägre förstärkningen 64-300Ohm är att man får en lägre lägsta volym, vilket kan vara bra ibland.

Att koppla dina Z-5500 till hörlursutgången ska inte tjäna något till, då inte högtalarna kan ta åt sig av förstärkningen. Sedan är ju RCA utgången bättre specad med lägre brus m.m. Dock tycker jag skillnaden mellan XtremeMusic och Essence STX inte var direkt märkbar när man använde sig utav Z-5500 som högtalare, jag skulle tro att den skillnaden jag hörde bara var inbillning, för det är inga stora skillnader vi snackar om här. Men det är ju framförallt för att Z-5500 högtalarna egentligen är ganska medelmåttiga, så man hör inte alls på samma vis skillnaden i ljudkvalitet som på ett par betydligt bättre högtalare.

Själv uppgraderade jag nyligen mig högtalarmässigt också, Dali Concept 8, Dali Concept Center, Dali Concept 1 och Dali Concept 12 Sub drivna av en Marantz SR-6004. Och nu snackar vi verkligen att Asus Xonar Essence STX kortet får blomma ut ordentligt! Jag tycker verkligen att det blir betydligt bättre att köra analogt (RCA) från ljudkortet till förstärkaren än digitalt (Koaxial), då ljudkortet har en betydligt bättre DAC som gör jobbet bättre än DAC:n i förstärkaren.

Så nu i efterhand när man har haft Essence STX-kortet i några månader, så blir man bara mer och mer nöjd, speciellt med tanke på det ringa pris det betingar jämfört med så mycket annat svindyrt HiFi-krafs. Det enda jag grämer mig lite över är att jag inte väntade med inköpet lite till och skaffade mig ett ST-kort, så jag kunde köpt det analoga 7.1 kortet som passar. Så jag kunde använda ljudkortets DAC:ar även till surroundljud.

Ok! Tackar för svaret!

Hursomhelst har jag problem nu med att få SPDIF och fungera. Jag har kopplat in mina Z-5500 via en Coax kabel till ljudkortet och har aktiverat "SPDIF Ut: PCM" i Xonar Audio Center. Men det står endå bara "No digital data" på Z-5500's LCDPanel, trots att jag slänger i en orginal DVD med DD 5.1.

Det fungerade dock när jag kopplade in högtalarna via optisk kabel istället, men jag fick bara upp "DD 5.1 Digital" på hötalarna när jag valde "Dolby Digital Live" i Audio Center. Är det inte "PCM" den ska vara på? "Dolby Digital Live" låter ju som någon effekt som läggs till.

Vet du hur man får den att fungera med Coax?, för jag har egentligen optical-kabeln till Xboxen.

Tack!

*Edit2* Nu har jag försökt med allt för att få coax-kabeln att fungera. Det kanske är något fel med drivrutinerna?

Kabeln fungerar bra med gamla kortet, så det är inte fel på den.

Visa signatur

Permalänk

att köra Coax när du har ett Essence är bara dumt..

I och med att du kör Coax så spelar de ingen roll att du köpte ett Essence eftersom att nu får Z-5500 avkoda ljudet..

Så kör hellre analogt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniffarn_
att köra Coax när du har ett Essence är bara dumt..

I och med att du kör Coax så spelar de ingen roll att du köpte ett Essence eftersom att nu får Z-5500 avkoda ljudet..

Så kör hellre analogt

Ops, det kanske inte framgick.
Jag försöker alltså få ljud när jag kollar på filmer med DD5.1/DTS vilket kräver att man kör digitalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ops, det kanske inte framgick.
Jag försöker alltså få ljud när jag kollar på filmer med DD5.1/DTS vilket kräver att man kör digitalt.

Nej, det krävs verkligen inte.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Nej, det krävs verkligen inte.

Ok, nu blir jag förvirrad.
Hur ska jag annars kunna skicka vidare(Pass-trough) en DD5.1 Signal från en DVD-skiva direkt till högtalarna så det blir riktigt 5.1 Surround och inget upmix från stereo.

Det fungerade utmärkt när jag kör från moderkortets SPDIF-Out.

*Edit*När jag menade "få ljud" syftar jag på riktigt DD/DTS ljud och inte nermixxat till stereo, vilket det blir genom analogt?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

*Edit2* Ofyfan, doppa mig i choklad och dra mig baklänges.
Jag ändrade från 64Ohm till 300-600Ohm. Och sanna minna ord, det är ju HELT SINNES vilket jävla ljud det blir med HD-650.

Det är ju nästan overkligt hur bra det låter, man kan ju lugnt säga att ljud får en helt ny dimension. Ljudets fjärde dimension liksom!

välkommen till en annan ljudbild
Hittat bas justeringen också hehe.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, nu blir jag förvirrad.
Hur ska jag annars kunna skicka vidare(Pass-trough) en DD5.1 Signal från en DVD-skiva direkt till högtalarna så det blir riktigt 5.1 Surround och inget upmix från stereo.

Det fungerade utmärkt när jag kör från moderkortets SPDIF-Out.

*Edit*När jag menade "få ljud" syftar jag på riktigt DD/DTS ljud och inte nermixxat till stereo, vilket det blir genom analogt?

Ja, har du inte tilläggskortet blir det ju givetvis endast stereo. Men med tilläggskortet är det inget som hindrar DD/DTS över analogt.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ja, har du inte tilläggskortet blir det ju givetvis endast stereo. Men med tilläggskortet är det inget som hindrar DD/DTS över analogt.

Ok, tack.

Hursomhelst, har du någon aning om varför Optical fungerar men inte Coax?

*Edit2* En sak till jag inte riktigt förstår. Måste jag välja "8 Channels" när jag ska spela för att kunna få surroundljud i hörlurarna när jag spelar?.

Tänkte på när man har Dolby Headphone aktiverat, måste man ändra "Audiochannels" hela tiden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Roligt att se en "head fi"-tråd

Xonar Essence STX verkar helt klart mycket intressant. Kanske hamnar jag själv där såsmåningom men tillsvidare tar jag det lugnare:

Personligen har jag sällan tid att lyssna på musik i hörlurar annat än när jag går och lägger mig, och då brukar jag lyssna på musik från min Linux-server bland annat eftersom den nästan alltid står på och drar relativt lite ström. Mest Spotify Premium, eftersom det är så otroligt smidigt att bara dra igång en playlist med favoritmusik. Spotify äger i smidighet.

Nackdelen med det har varit att jag bara har haft det integrerade ljudkortet att lyssna igenom, ALC889A, som i och för sig är hyfsat för att vara integrerat. Det låter verkligen inte dåligt, det är ett riktigt musikaliskt ljud från det, men det saknas kanske en hel del detaljer i ljudbilden.

I vardagsrummet kör jag X-Fi, men optiskt, till hemmabioanläggningen. Där är jag helt nöjd, jag tycker att receiverns inbyggda DAC låter bättre än X-Fi trots att det är en budgetreceiver. Men den anläggningen har jag inte igång sent på kvällen när jag brukar lyssna, samt att den ofta är upptagen av annat TV-tittande.

I spel/arbetsburken har jag ett Audiophile 2496 för mina musikprojekt, jag bryr mig inte mycket om surroundljud i spel annars hade X-Fi suttit där, det låter såklart bra men jag brukar stänga av den burken på kvällen. Hårt överklockad Quad med gaminggraffe är kanske inte det mest ekonomiska som musikspelare, samt att det finns en del fläktar i den burken som susar och har sig på kvällen. Den får vila på natten.

Då återstår alltså Linux-burken, som dessbättre går att undervolta kraftigt när jag har lust. Jag har kört processorn på 0.89V, bryggorna går att undervolta, fläktstyrningen är bra samt att graffet är tyst mha en Arctic Cooling S1 rev.2 och chassiet klarar sig med en ynka 80mm ADDA som också är tyst, så den är så att säga utvald som musikspelare. Tyvärr bara med ett ALC889A då alltså.

Jag har kört Linux-burken kopplad till en Phonic MM-1002 mixer(120db s/n, ALPAGE komponenter) som fått agera hörlursförstärkare, vilket den gör mycket bra. Jag använder den även till huvudburken och Audiophile 2496 och den fungerar helt ok för mina små musikprojekt. För hörlurslyssning använder jag mest ett par gamla Sony MDR-CD770, som framförallt är bland de mest bekväma lurar jag någonsin haft, men de är väldigt högupplösande imho samt hyfsat neutrala. Finns det skillnad mellan olika komponenter brukar det höras mycket tydligt i Sony-lurarna. Jag har tidigare haft lurar som AKG K241 och Beyer Dynamics DT990 och kan lugnt säga att Sony-lurarna spelar i samma liga, även om de har ett lite annat typ av ljud som det alltid är mellan olika lurar. Jag är övertygad om att exempelvis Sennheiser HD650 förmodligen är ett märkbart snäpp bättre på de flesta sätt, men jag har tyvärr inte haft tillfälle att lyssna på dem eller jämbördiga helt moderna lurar och så länge jag är nöjd kanske det vore dumt att göra det

Hursomhelst, bättre än ALC889A var uppdraget, och det kan ju inte vara så svårt. Nästan alla separata ljudkort bör vara märkbart bättre, hursomhelst föll valet på Asus Xonar DX, i första hand pga sitt låga pris men naturligtvis på grund av alla goda omdömen. Det går tex troligen inte att komma över en fungerande CS4398 DAC på något enda billigare sätt än att köpa just ett Xonar DX. Nu finns det kanske både bättre DACs och bättre ljudkort, men CS4398 är i alla fall uppe där och konkurerrar med de bästa samt att jag blev väldigt imponerad av testet i Techreport där Xonar DX visade sig mäta i stort sett identiskt med det mycket dyrare Xonar D2X på alla parametrar. Xonar DX hade tom bättre dynamik än storebror, men en hel del färre finesser såklart vilket jag inte bryr mig om eftersom jag bara skall lyssna på vanlig stereomusik i lurar och dessutom i Linux, utan Asus-drivrutinerna med alla finesser som finns i Windows.

Så, Xonar DX blev det. Hämtade det på posten igår och hann slänga in det i Linux-burken igår kväll. Det första jag gjorde vara att gå in i bios och stänga av Azalia-codecet till ALC889A på moderkortet, sen var det bara att boota Linux(Mandriva 2010 RC1) och kortet hittades direkt. Jag körde för säkerhets skull hårdvarukonfigureringsverktyget som bekräftade att Xonar DX var fullt installerat och i "glitch free mode". Också för säkerhets skull körde jag Alsa-config, samt Winecfg för att se till att ljudet skulle fungera korrekt i Spotify. I Winecfg såg jag till att välja bort Pulse-Audio för Wine eftersom det fortfarande buggar med att ändra volym lite då och då utan att man har kontroll över det(det kan inte bestämma sig för efter vilket program det skall ställa volymen), och valde ALSA istället.

Eftersom jag har Spotify Premium är det 320kbps Ogg som gäller, som många påpekat finns det trots det en hel del uselt kodade album även i Premium-versionen av Spotify. Det är bara vissa som är helt bra kodade, men de som är bra är å andra sidan mycket bra.

Nu hade jag inte så mycket tid igår, men jag drog igång en Live-konsert med Jaco Pastorius och storband som inledning. Det är svårt att säga något tvärsäkert såhär på en gång, men det jag först slås av är att ljudet är _mycket_ neutralt. Ingen sk "imponatoreffekt", vilket bådar gott, färgat ljud vill jag inte ha. Vid nogrannare lyssning känner jag mig rätt säker på att ljudet är en hel del mer detaljerat än vad jag minns av ALC889A, eftersom det är en Live-konsert så kan man förnimma minsta ljud genom Xonar DX. Även störningar, skrapljud på instrumenten och publikljud är mycket tydliga på gott och ont, och allting är extremt väl positionerat i ljudbilden. Som sagt, ljudet är väldigt neutralt, inget register framträder över det andra utan jag kan lyssna in mig på vilken ljuddetalj jag vill så framträder den men inget står ut. Det är så jag inbillar mig att det skall vara, så mitt första intryck är att det är ett ganska stort lyft från ALC889A i form av högre naturtrogenhet och att många fler små detaljer går att höra tydligt om man lyssnar efter dom.

Det är måhända ett stort steg kvar till Xonar Essence STX i ytterligare "fidelity" men för mig själv ser det ut att vara ett rejält kliv upp i kvalitet för vanlig stereolyssning på datorn Det skall bli spännande att lyssna mer och mer och mer, och med bättre material än Spotify som trots allt är "förstört" ljud.
En kul detalj är att Linux identifierar ljudchippet som Asus AV200, alltså samma som på D2X, och inte AV100 som Asus kallar det på DX.
Det enda som är tråkigt just nu är att jag inte kan lyssna på mer musik förrän sent ikväll

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet är ljudkortet viktigare än .flac uppspelningen då mp3 har mycket att ge delvis du kan få bättre ljud med essence/mp3 än med d2x/flac.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Enligt min erfarenhet är ljudkortet viktigare än .flac uppspelningen då mp3 har mycket att ge delvis du kan få bättre ljud med essence/mp3 än med d2x/flac.

Citat:

Ok, tack.

Hursomhelst, har du någon aning om varför Optical fungerar men inte Coax?

*Edit2* En sak till jag inte riktigt förstår. Måste jag välja "8 Channels" när jag ska spela för att kunna få surroundljud i hörlurarna när jag spelar?.

Tänkte på när man har Dolby Headphone aktiverat, måste man ändra "Audiochannels" hela tiden?

Kan ju bero på att själva cox delen i kortet inte matas med någon DD/DTS signal som STX behandlar när du kör film.
Så vad kör du för player? och har du provat att installera tex AC3 filter?
Jag kör tex MPC -HC + AC3 filter och det hela funkar bra när jag provar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300