EU skruvar ned volymen

Permalänk
Melding Plague

EU skruvar ned volymen

MP3-spelare låter för högt och kan skada hörseln hos miljontals unga människor. EU kräver att tillverkarna sänker volymen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd man redan har nedsatt hörsel

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Mycket smart. Första bra på länge som EU gör. Man hör folk på tunnelbanan med otroligt hög musik. Vad är det dem inte fattar, hög musik förstör öronen. Lyssnar själv på musik, men inte speciellt högt, och det duger utmärkt. Sedan dem som säger att det inte är så högt, trots att det är det, vad kan det bero på om inte nedsatt hörsel...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Men käre nån ... LÖS ALLVARLIGARE PROBLEM FÖR FAN EU.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Bara på bussen jag har på högt för dessa jävla nya SL-bussar låter ju förfan mer än en jetmotor... Fast iofs så kan man inte ha överdrivet högt på iPod har jag märkt. (eller så har jag redan nedsatt hörsel som Nagel)

Permalänk
Medlem

Otroligt löjligt. Att man ens kan komma på tanken om att stifta en lag om något sådant? Dock positivt att det inte innebär någon egentligen begränsning utan snarare ett införande av varningstext. En begränsning hade varit rent bedrövlig.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

EU har väl absolut inget att göra så då kom någon idiot på att vi kan stifta nya lagar som är helt åt h-vete

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

Nedsatt hörsel är fan bra, då slipper man höra allt gnäll från EU och framförallt svenskar, tråkigt att man inte blir analfabet på köpet så man inte heller kan läsa skiten... Herregud om folk vill "förstöra öronen" vem fan bryr sig? Det är väl ändå upp till dom?

Permalänk

Jag gissar att ca 98.3% av alla ungdomar kommer stänga av begränsningen, men tanken var god. Men det faktum att EU låter oss välja om vi vill ha hög volym är positivt. Jag hade väntat mig en hårdkodad volymsänkning.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

Rätt bra, men jag tycker att man borde försöka få ut att frekvent användning är minst lika farligt som hög volym. Använde mp3spelare >6 om dagen innan, alltid låg volym, nu har jag tinnitus och kan inte använda hörlurar alls.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apeman90
Nedsatt hörsel är fan bra, då slipper man höra allt gnäll från EU och framförallt svenskar, tråkigt att man inte blir analfabet på köpet så man inte heller kan läsa skiten... Herregud om folk vill "förstöra öronen" vem fan bryr sig? Det är väl ändå upp till dom?

Folk har blivit så dumma att de inte fattar att de pajjar öronen, och för att förhindra problem så inför man en lag som förhindrar folk att göra bort sig. Samhällsproblem måste bekämpas, eller så kommer vi dö ut!

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Själv bryr jag mig faktist inte. Jag lyssnar inte på hög volym och jag klarar mig. 2 pluttar på SE duger

Permalänk

Hahah, kom igen nu för helvete, varför ska man spela musiken as högt? är man döv eller? finns det inget som heter lagom?

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Han en kompis som är 14. När han sitter med sina hörlurar på och jag bredvid med mina PC350 och vi båda spelar så hör jag ibland saker i HANS spel som inte han hör... Han blir helt chockad när jag nämner det men börjar sen asgarva åt sin egen hörsel..... Själv tycker jag det är sorgligt...

Kan tillägga att han lurar också är slutna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Se där... man måste lagstifta bara för folket är så dumma i huvet och inte klarar av att reglera volymen själva. xD

Ska man skratta eller gråta? O.o

säger detsamma. men de är bra att de kommer en lag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Folk har blivit så dumma att de inte fattar att de pajjar öronen, och för att förhindra problem så inför man en lag som förhindrar folk att göra bort sig. Samhällsproblem måste bekämpas, eller så kommer vi dö ut!

Vi kommer dö ut ja, men jag tror det är för folk är korkade och inte själva inser att dom "förstör öronen" (som du säger) utan "måste" ha en lag på det... Och tror man på allt i media osv(Som EU verkar göra) så skulle vi ju dött ut för länge sen av allt möjligt och även flera gånger om...

Fan vad jag låter bitter

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_War

Skivbolagen har både ett och två fingrar med i spelet de också. Allt ska spelas högt.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Avstängd

Själv kan man ställa in volymen till lagom högt på mp3n

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Se där... man måste lagstifta bara för folket är så dumma i huvet och inte klarar av att reglera volymen själva. xD

Ska man skratta eller gråta? O.o

Just nu skrattar jag bara åt dem, haha.
Alla andra som tycker det är idiotiskt och vill låta folk paja sina öron om de vill... Lär gå åt massa skattepengar och skit för att behandla alla. Betalar de all vård själva bryr jag mig absolut inte ett skit.

Visa signatur

Three men can keep a secret if two of them are dead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Men käre nån ... LÖS ALLVARLIGARE PROBLEM FÖR FAN EU.

/Agree

Aldrig diggat det mesta EU sysslar med.
Tur att man flyttar till ett asiatiskt land för något år snart.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra. SONY Har haft liknande teknik sin åtminståne sen sent 90-tal då jag köpte en SONY Walkman.

Jag försöker att inte ha så högt ljud. Problemet är på bussen då man måste dra upp en hel del för att höra nått. Eller bara att man går längst en trafikerad gata gör att man måste dra upp ljudet eftersom bakgrundsljudet är så högt.

Det kan inte kosta mycket att lägga in och man kan helt frivilligt stänga av spärren så ingen frihet berövas. Ser inget negativt i det.

EDIT: Ni kanske inte har hört talas om att man vänjer sig med ett visst ljud? Det är lite som fartblindhet i bilar. Man vänjer sig med 100km/h å så känns det inte så fort. Samma med ljud.

Jag skulle tro att det var liknande diskussion när man ville sätta in hastighetsmätare i bilar nån gång i början av förra seklet. "Man ser väl hur fort man åker" osv. men inte många skulle säga att det är onödigt i dagens läge.

Lär kosta samhället mer att ha massvis med folk med tinnitus än det lilla det kan kosta att fixa det här. Dessutom betyder det inte att man inte jobbar på andra saker bara för man fixat en sak men många stora och viktiga som t.ex. miljöfrågor saker är svåra att enas om och därför det mesta EU tycks arbeta med är att bestämma storleken på jordgubbar, kakaohalten i choklad osv.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

ibland är deras begränsningar ett ansvarstagande som många inte är klar över att det behövs, det finns föräldrar som stoppar i musik i öronen på sina barn utan att tänka på att det kan ge skador innan dom når den åldern att dom förstår själv att det är skadligt.

Permalänk
Medlem

Man hör inte alltid när en ljudvolym är så hög att den skadar örat. Säkert därför lagen tillkommer. Inte en människa tycker om otroligt höga volymer. Det är självklart ett misstag när man har hög volym, exempelvis för att man försöker överrösta miljön.

Satte EU att standarden ska vara 80 decibel på ca 5-10mm avstånd från örat? Svårt att tänka mig ett par lurar som orkar spruta ut 80db på 1m avstånd.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Nja jag vet inte jag, dom flesta byter för eller senare medföljande lurar till bättre som ofta kräver mer effekt för att låta rimligt högt med påföljd att folk måste skruva volymen i botten för att man ska få tillräcklig volym = bara en massa dist som knappast kan vara bra för hörselen, testa en gång en ipod med ett par seriösa hörlurar och den klara inte av att ge tillräckligt.

Så nej tack inga begränsningar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Copy
Just nu skrattar jag bara åt dem, haha.
Alla andra som tycker det är idiotiskt och vill låta folk paja sina öron om de vill... Lär gå åt massa skattepengar och skit för att behandla alla. Betalar de all vård själva bryr jag mig absolut inte ett skit.

Hur behandlar man nedsatt hörsel?

Hursomhelst, olika hörlurar är olika tungdrivna. En hård begränsning hade varit klassisk EU-idioti, så jag är positivt överraskad.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det här kommer ju bara leda till problem för alla med tungdrivna hörlurar. Att MP3-spelartillverkarna och vi med vett i huvet ska behöva lida för att alldeles för många människor är dumma i huvet...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

alltså på ett sätt är detta ganska bra, känner många som har tinnitus osv. Dom visste inte hur farligt det var. Och det är ingen big deal för dom som vill ha super högt att fixa det isåfall...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Hur behandlar man nedsatt hörsel?

Hursomhelst, olika hörlurar är olika tungdrivna. En hård begränsning hade varit klassisk EU-idioti, så jag är positivt överraskad.

Det finns väl inte så mycket sätt att behandla öronen? Just därför man kanske stiftar en lag som ska försöka se till att man undviker problem med just öronen. Nog att det finns hörselapparater osv. Som jag uppfattar detta stiftar man denna lag för försöka minska framtida problem med hörseln och då kunna spara enorma summor på vårdkostnader och forskning kring detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Det här kommer ju bara leda till problem för alla med tungdrivna hörlurar. Att MP3-spelartillverkarna och vi med vett i huvet ska behöva lida för att alldeles för många människor är dumma i huvet...

Hur menar du att det leder till problem med tungdrivna hörlurar?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apeman90
Nedsatt hörsel är fan bra, då slipper man höra allt gnäll från EU och framförallt svenskar, tråkigt att man inte blir analfabet på köpet så man inte heller kan läsa skiten... Herregud om folk vill "förstöra öronen" vem fan bryr sig? Det är väl ändå upp till dom?

Ojojoj, bra tänkt! För att vara döv eller ha tinnitus är väldigt skönt och framförallt praktiskt.

Bra lag! Finns faktiskt en anledning till att myndigheter stiftar lagar, och en av anledningarna är att förhindra att befolkningen skadar sig själv. För det verkar vi ha en mycket stor benägenhet att göra... Dessutom går det ju att stänga av spärren för den som vill. Vet man att man har tröga hörlurar eller liknande så bör det inte vara något problem. Meningen med lagen är väl att förhindra den ovetande massan att omedvetet förstöra sin hörsel pga av högljudda MP3-spelare.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.