Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
jo förstod ironin, å förstod även att du är större än mig är ironi

du får nog växa till dig lite först mina 200cm tar du inte

Sant, 200cm e jävlig mycket. Jag har personligen bara 90cm.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

vart är typ bäst att köpa en macbook pro?

tar det lång tid att få hem en Macbook pro 17" från Apple Store (ifall man beställer en.

eller det är "bättre" att bara gå in i en affär här i sverige å köpa?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

vart är typ bäst att köpa en macbook pro?

tar det lång tid att få hem en Macbook pro 17" från Apple Store (ifall man beställer en.

eller det är "bättre" att bara gå in i en affär här i sverige å köpa?

Det kvittar, går på 1-2 dagar att få från Applestore, snuskigt snabba.

Det som är bra (som hände mig) är att om din dator är trasig ur kartong får du den bytt direkt i butik om du köpt den där. Butiker tar bara på sig garanti ärenden från applestore efter 1 månad.

Jag köpte min på apple.se och den kom "skev" ur kartongen. Fick skicka tillbaka den och klydda. Hade jag köpt den på kullander är det bara att gå in i byta ut den. Dock så har du mycket högre studentrabatt på apple.se än hoss fysiska butiker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nu är jag äntligen hemma igen flög hem från Boden igår, blev duscha sen puben då

hur som helst, är jätte sugen på en Macbook pro 17" just nu.... men jag har börjat tänka lite ekonomiskt nu...

25 000kr är en hel del pengar... tänk på vad man kan köpa för 25 000kr en "ny" bil, ny soffa, ny säng osv.
25 000kr är väldigt mastigt för en dator..

på Måndag ska jag ringa grupplarm å fixa tid för mötet. Önska mig nu Lycka till! min Första jobbintervju

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

nu är jag äntligen hemma igen flög hem från Boden igår, blev duscha sen puben då

hur som helst, är jätte sugen på en Macbook pro 17" just nu.... men jag har börjat tänka lite ekonomiskt nu...

25 000kr är en hel del pengar... tänk på vad man kan köpa för 25 000kr en "ny" bil, ny soffa, ny säng osv.
25 000kr är väldigt mastigt för en dator..

på Måndag ska jag ringa grupplarm å fixa tid för mötet. Önska mig nu Lycka till! min Första jobbintervju

Man ska inte tänka på pengar på det sättet.

Ett dygn är 24 timmar. Du spenderar kanske 8 av dom i sängen. 8 av dom på jobbet. Om du sen har en fritid på 8 timmar och du sitter 4 av dom vid datorn. Ja då ska du självklart ha en dator du är nöjd att jobba med annars gör du dig bara en otjänst

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fast 24" och nvidia 130 hade inte varit helt fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: imac 24" eller MBP 17"

Jag hade valt MBP 17", den är bara för vacker och den är inte extremt hemskt prissatt heller. Dessutom är iMacen gammal. Välj den bärbara!

Citat:

verkar ju riktigt grym, men 1000kr är ganska saftigt för en sådan väska

Nej, det är anpassat för Apple-prissättning.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Jag lovar att du inte blir missnöjd med en 17" eftersom du kör samma res som på en 24" så blir skärmen i din värld lika stor.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Damn.... nu har man börjat tänka igen å försöker välja...

iMacen ska ju snart få sig en uppdatering, en Helt ny version av iMac...
vilket inte låter helt fel..

men samtidigt... en imac kan man inte flytta över till soffan som man kan med en Macbook pro....

Hur ska jag välja?

kanske köpa en iMac och spara till en Macbook air?

hur hade ni gjort, ni har ingen mac, men ska köpa en, hur hade ni gott tillväga?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker du först och främst skall avvakt och se uppdateringen på Imac:en. Sedan bestämma dig för om du anser det värt att betala extra för att kunna flytta runt på datorn. Har du ett egentligt behov av en bärbar dator?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
Jag tycker du först och främst skall avvakt och se uppdateringen på Imac:en. Sedan bestämma dig för om du anser det värt att betala extra för att kunna flytta runt på datorn. Har du ett egentligt behov av en bärbar dator?

behov å behov har jag väll inte riktigt, däremot vill man ju kunna ta med sig datorn då man sätter sig i soffan eller åker hem till en kompis eller liknande.
och å är ju en laptop att föredra..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

behov å behov har jag väll inte riktigt, däremot vill man ju kunna ta med sig datorn då man sätter sig i soffan eller åker hem till en kompis eller liknande.
och å är ju en laptop att föredra..

I det anseendet så är ju en laptop oslagbar.

Visa signatur

ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Imacen, detta för att jag anser att den ger mer "bang for the buck". Och den har dessutom hela 24", så om du inte har ett behov av en bärbar dator så är det min rekommendation.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Vi pratar nog främst uppdatering utav iMac.

Personligen så skulle jag nog inte klara mig utan en bärbar modell nu när man vant sig vid att ha sin primära dator bärbar.

Skillnaden på iMac 24 och MBP 17 är egentligen inte så stor med tanke på att de har samma upplösning på skärmen - du får bara en större bild med iMac.

I och med att du förmodligen inte kommer kräva mycket bättre prestan än 9600m GT så rekommenderar jag MBP. Du kan ha datorn var du vill, när du vill.. ta den och lägg dig i soffan en stund på kvällen och chilla, dra över till polare en timme eller två snabbt och enkelt.

Du kan ju alltid koppla in en extern skärm till den när du sitter vid skrivbordet.

My $0.02.

Kunde inte sagt det bättre själv.:) Oftast brukar ju rekommendationen vara att "börja med stationär" men här skulle jag säga det är bättre att börja med MPB och sen eventuellt köpa en iMac, men då är det nästan bättre att köra på en skärm man kopplar in till sin MPB när man är hemma/sitter längre stunder, även om 17" inte kommer ge dig huvudvärk.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Storleken på skärmytan är om du frågar mig irrelevant över 15". Vad som däremot spelar mest roll är upplösningen.

För i slutändan så är det endå viktigast hur mycket du får plats med på skärmen.
Dessutom så ser ju 1920x1200 bättre ut på en 17" än en 24" pga högre ppi.

Sen kan man ju argumentera att en 24" ger mer "bang for the buck" men om vi ska räkna in att du inte tar med dig iMacen till polare, resa eller soffan. Samt inte kan använda iMacen i bilen, på tåget eller bussen, på jobbet eller någon annan stans så om man räknar med detta så ger en 17" lika mycket som en iMac.

Hur sjukt najs är det inte att kunna ta med din primära hemdator när du vill?

Jag återkommer åter igen till det som jag gör i nästan alla mina svar, lämna så många alternativ öppna så miskar chansen att du blir missnöjd.

Du kan göra en MBP stationär du kan INTE göra en iMac bärbar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Storleken på skärmytan är om du frågar mig irrelevant över 15". Vad som däremot spelar mest roll är upplösningen.

För i slutändan så är det endå viktigast hur mycket du får plats med på skärmen.
Dessutom så ser ju 1920x1200 bättre ut på en 17" än en 24" pga högre ppi.

Sen kan man ju argumentera att en 24" ger mer "bang for the buck" men om vi ska räkna in att du inte tar med dig iMacen till polare, resa eller soffan. Samt inte kan använda iMacen i bilen, på tåget eller bussen, på jobbet eller någon annan stans så om man räknar med detta så ger en 17" lika mycket som en iMac.

Hur sjukt najs är det inte att kunna ta med din primära hemdator när du vill?

Jag återkommer åter igen till det som jag gör i nästan alla mina svar, lämna så många alternativ öppna så miskar chansen att du blir missnöjd.

Du kan göra en MBP stationär du kan INTE göra en iMac bärbar.

Du har rätt ang. upplösningen.:) Men resonemanget att du inte tar med dig datorn till polare etc. det fattar jag inte.:o:P Just precis som Josasp säger kan man inte göra en iMac bärbar, så bör man börja med MPB.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!