Imac med syfte att kunna spela krävande spel?

Permalänk
Medlem

Imac med syfte att kunna spela krävande spel?

Alltså... jag har länge funderat på att köpa en Imac, och då 24" - den blir nog den näst bästa modellen, men med det bästa grafikkortet för att kunna mäta min krav - jag känner inte att det är värt att gå från 2,93 till typ 3,1 i prollehastighet för några tusen, sådeså. Men eftersom jag kommer att spela en del (typ Microsoft Flight Simulator FX) och andra spel som tydligen kräver enormt mycket, så undrar jag hur detta kommer att gå? Kommer jag kunna maxxa med bästa inställningar eller kommer det lagga dase?

Ni som har en relativt ny Imac, och ni som kör typ EVE Online eller WOW (som jag anser är krävande spel) - hur fungerar detta? Laggar det mycket) Kan ni maxa? För även om jag köper en Mac, så är det ändå 20000 kr jag lägger ut och lite prestanda för pengarna vill jag faktiskt ha - det jag har gjort annars under mina senaste år är typ surfa, pyssla med bilder och annat skit som kräver nada prollekraft, så i annat fall skulle jag ju lika gärna kunna köpa en Macbook om det nu var något sådant jag är ute efter, men icke.

Har kört OS X (har hunnit avverka en Mac Mini, sen Macbook och sist, men icke minst, en Macbook Pro) i snart sju år, så jag är ingen nybörjare eller så, men jag har aldrig haft någon tanke att spela med, något som jag har börjat gilla på sistone.

Prestandan blir enligt nedan:
2.93GHz Intel Core 2 Duo
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB (eventuellt att jag är på egen hand uppgraderar till 8GB inom en snar framtid)
640GB Serial ATA Drive
NVIDIA GeForce GT 130 512MB

Hur mycket försämrar Bootcamp, eller.. snarare, drar ner spelupplevelsen? För mig känns det bökigt, alltså... det känns inte på riktigt när man går igenom ett annat program för att kunna köra ett operativsystem - det är helt skumt för mig, men tydligen så fungerar det över förväntan. Hur fungerar det med drivrutiner? Är det värt att köpa en Imac nu, eller bör jag vänta tills typ torsdag (eftersom eventet är på onsdag)? Om jag väntar så försvinner erbjudandet om att typ (nästan!) få en gratis Ipod Touch (den gamla modellen, men iaf).

Eller skall jag bara lägga ned allt vad spel heter inom Apple, OS X.. whatever - jag vill ju icke lämna OS X för det är typ det bästa som har hänt mig (sorry flickvännen, men det är faktiskt så.), men det kanske är den bistra sanningen, att om jag skall få uppleva en någorlunda tillfredsställande harmoni så är det kanske (men bara KANSKE) PC (USCH!) som gäller. Huga. Jag. Vill. Inte. Lämna. Min. Värld.

Tacksam för all hjälp i denna djungel, trots att jag har haft en fot inne i snart sju år. Kaaaaaaaos är det.

Permalänk
Medlem

Vill inte uttala mig ang iMac eftersom jag inte har någon.

Men är det helt omöjligt för dig att ta en billigare iMac men samtidigt skaffa en spel-pc?
Det borde ju summera upp ganska bra med tanke på att du får en dator till.

Bootcamp är dessutom ingen virtualisering utan en riktig boot rakt in i Windows. Så då presterar en iMac lika som en Ibm-Pc med samma specs.

Ang erbjudandet så kan du ju beställa och utnyttja 14 dagars ångervecka om det skulle visa sig ett dåligt köp.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Vill inte uttala mig ang iMac eftersom jag inte har någon.

Men är det helt omöjligt för dig att ta en billigare iMac men samtidigt skaffa en spel-pc?
Det borde ju summera upp ganska bra med tanke på att du får en dator till.

Bootcamp är dessutom ingen virtualisering utan en riktig boot rakt in i Windows. Så då presterar en iMac lika som en Ibm-Pc med samma specs.

Ang erbjudandet så kan du ju beställa och utnyttja 14 dagars ångervecka om det skulle visa sig ett dåligt köp.

hm, kanske.. men alltså - i sådant fall får det bli en Mac Mini, men det känns inte helt rätt - antingen är det allt eller inget, typ så jag känner. Men det blir nog en Imac, får jag tror det kommer flyta på ganska så bra iaf - jag hoppas iaf det.

Men frågan är bara när man köper den...

Permalänk
Avstängd

Grafikkortet är idag efterblivet och med morgondagens kort runt hörnet kommer det vara än mer efterseglat - speciellt om du ska spela i nativ upplösning. Ta en funderare till anser jag.

Permalänk

Har inte spelat WoW på ett år men det flöt på riktigt bra på en 2007 års iMac i 1920-upplösning.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Vill han lira Microsoft Flight Simulator FX så lär inte grafikkortet hänga med alls.

Köp en billigare modell av Mac och lägg pengar på en speldator, för 20 000:- borde du få både och och speldatorn behöver du ju inte ens boota upp förutom när du ska lira spel.

Permalänk
Medlem

Re: Imac med syfte att kunna spela krävande spel?

Citat:

[/B] Text[/B]

1. Flight simulator är jätte krävande.

2. GT 130 är mycket slöareä än HD 4850. Köp vilken CPU du vill men välj till 4850 isf.

3. Eve online o wow kräver CPU och flyter bra på alla moderna iMac som har grafikkort med dedikerat minne (ej 9400m).

4. Dagens generation iMac är från Februari/mars. Men hårdvaran är inte ändrad i år direkt med några stora steg, utan någon mhz hit och något namnbyte dit. Jag hade aldrig köpt en iMac nu utan antingen i jul eller efter kommer dom nog uppdatera hårdvaran och basera den på Socket 1156. Då kommer det nog grafikkort från nVIDIAs 2XX serie istället för 1XX eller snabbare ATI kort.
Känns lite surt att köpa en iMac idag där 4850 är det bästa där är och man ska betala 2000kr extra för det, samtidigt som PC världen har 4890 som är påväg att ersättas med DX11 kort denna månaden!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Att spela på en Mac är som att streetracea med en Daihatsu-lastbil. Rent ärligt, jag förstår att man vill ha en Mac men ska du spela så hade jag nog hellre tagit och köpt den billigaste iMacen och sen för mellanskillnaden köper du en PC du kan spela på.

Annars finns det alltid EFI-X om du inte vill lämna OS X's värld men ändå kunna spela...

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Att spela på en Mac är som att streetracea med en Daihatsu-lastbil. Rent ärligt, jag förstår att man vill ha en Mac men ska du spela så hade jag nog hellre tagit och köpt den billigaste iMacen och sen för mellanskillnaden köper du en PC du kan spela på.

Annars finns det alltid EFI-X om du inte vill lämna OS X's värld men ändå kunna spela...

men då kommer den andra stora frågan som är: alltså, det är ju huvudsak tunga spel som jag tänker att lira, typ Flight Simulator, Crysis osv, vilket kräver en del - då har jag funderat på att köpa en bra PC och sedan en Mac Mini som ett komplement, det skulle jag gilla - men då måste jag kompromissa på PC:n och då är frågan: kommer den klara av spelen någorlunda bra, om den ligger på en budget runt 11-13000 kr?

Är det inte bättre att satsa allt eller inget? Hur skulle ni göra om vill lira krävande spel, men också ha tillgång till OS X - är den ekvationen omöjlig att lösa i dagens prekära läge?

Permalänk
Medlem

Burken du funderar på (imac) är alldeles för klen för dom spel du har i åtanke, FSX crysis etc kommer mest bli en plåga att spela, och du måste använda låga inställningar och ganska låg upplösning för att det ska gå någorlunda.

Detta 2.93GHz Intel Core 2 Duo räcker inte till för FSX, FSX ska ha en bra Quad för att bli spelbar, ja spelet stödjer Quad och även mer cores.

Detta NVIDIA GeForce GT 130 512MB är för klent för dom flesta spel och i synerhet för Crysis, motsvarar ca ett GT9500 och gör ingen spelare glad.

En PC för 11-13.000 utklassar Imac.en brutalt rent spelmässigt
även en PC för 6-7000 är ordentligt bättre också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rakaj123
men då kommer den andra stora frågan som är: alltså, det är ju huvudsak tunga spel som jag tänker att lira, typ Flight Simulator, Crysis osv, vilket kräver en del - då har jag funderat på att köpa en bra PC och sedan en Mac Mini som ett komplement, det skulle jag gilla - men då måste jag kompromissa på PC:n och då är frågan: kommer den klara av spelen någorlunda bra, om den ligger på en budget runt 11-13000 kr?

Definitivt - Jag funderar på en dator för 8000 och den klarar dina spel väldigt bra.

Citat:

Är det inte bättre att satsa allt eller inget? Hur skulle ni göra om vill lira krävande spel, men också ha tillgång till OS X - är den ekvationen omöjlig att lösa i dagens prekära läge?

När det finns EFI-X eller, om man vill jobba lite, Hackintosh? Nej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rakaj123

Du måste förstå att i pc-världen så är ca12k sjukt mycket pengar. Det får du ju kickass-grejer för!

Visa signatur

ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Du måste förstå att i pc-världen så är ca12k sjukt mycket pengar. Det får du ju kickass-grejer för!

Börjar man plocka ihop kvalitetsprylar så räcker 12k inte så långt, men det finns ju gott om billig junk till pc.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baxer19
Börjar man plocka ihop kvalitetsprylar så räcker 12k inte så långt, men det finns ju gott om billig junk till pc.

Du får ett ganska bra och prestanda per krona- optimerat system för 12 000kr skulle jag vilja hävda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du får en PC för ca 12.000 kr som ungefär dubblar, ibland 3dubblar den dyraste iMac i spel...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej det räcker som sagt inte till värsta sakerna, men en pc för 8-9k spöar ju nästan alla macar.

Tro inte att jag förspråkar Pc framför Mac, det är bara det att om man ska spela så är mac fel val
Lite som att köpa ett wii om man vil spela Halo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du får ju tänka att om du ska köpa en pc så måste du lägga till en skärm, tangentbord och mus(om du inte hade tänkt att gamea på mighty mousen , )

då hamnar man en 2-3tusen mindre

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtazz
du får ju tänka att om du ska köpa en pc så måste du lägga till en skärm, tangentbord och mus(om du inte hade tänkt att gamea på mighty mousen , )

då hamnar man en 2-3tusen mindre

Man kan också vända på det, nästa gång du vill byta ut din iMac måste du köpa ny skärm

Permalänk
Medlem

Re: Re: Imac med syfte att kunna spela krävande spel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs samtidigt som PC världen har 4890 som är påväg att ersättas med DX11 kort denna månaden! [/B]

<-- Har Mac Pro som kör 4890 native i osx

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Imac med syfte att kunna spela krävande spel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
<-- Har Mac Pro som kör 4890 native i osx

Haha Jo jagvet. Pris på Mac Pro? Tack hej

1 x Mac Pro = Internett Café i PC världen

Visa signatur

Permalänk

Skulle i dina kläder köpt en shysst Apple-cinema-skärm + tbord å mus.. sen KMV-switchat en Spel-PC och en begagnad MacPro(towerchassit), alternativt en Minimac.

Då slipper du resa på arslet, och två datorer är bättre än en, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robert_the_1337
Skulle i dina kläder köpt en shysst Apple-cinema-skärm + tbord å mus.. sen KMV-switchat en Spel-PC och en begagnad MacPro(towerchassit), alternativt en Minimac.

Då slipper du resa på arslet, och två datorer är bättre än en, eller hur?

Förstår inte - varför ska man lägga 8-9k på en Apple-skärm när man kan köpa en minst lika bra för 3-4k?

Visa signatur

Permalänk

Köp inte mac om du gillar spel!
har en iMac 20 tum med ati radeon hd 2600 pro och den datorn är helt värdelös!
man kan få en pc för 4500:- med samma specs.
så jävla grymt är inte mac osx.
tycker att mitt Windows 7 är bättre och snabbare än mac os x.

Visa signatur

Asus P7P55D LE | Asus Ati Radeon HD 5850 | fractal design define r2 | Intel Core i5 750 | Corsair TX 750W | Dell U2412M IPS | Windows 7 Ultimate 64 bit | 4 GB Corsair XMS3 ddr3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Corsair Cooling Hydro H40

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Vill han lira Microsoft Flight Simulator FX så lär inte grafikkortet hänga med alls.

Köp en billigare modell av Mac och lägg pengar på en speldator, för 20 000:- borde du få både och och speldatorn behöver du ju inte ens boota upp förutom när du ska lira spel.

+1