Permalänk
Medlem

Dator för 4k

Hej!

Håller nu på och sätter ihop en dator till föräldrarna. Vad tycker ni om systemet ?

Sedan har jag en liten fråga bara. Såg att det finns inbyggd RAID på moderkortet(Inte för att jag tror att dom behöver det, men kanske fixar nått liknande som server). Hur bra är denna RAID egentligen, skulle det bli aktuellt men RAID för min del skulle jag vinna mycket prestanda med ett RAID-kort(PCI) istället ?

Min bror bor fortfarande hemma och spelar ibland Crysis och Age of Emires III, inte på speciellt höga inställningar men. Iaf det jag undrar är kommer detta system klara av ett 5850 ? Annars får det bli att jag slänger med mitt 3870 och köper ett eget 5870 till min rigg

DVD läsare har jag så det blir över så dom får en av mig.
Skärm fixar jag på onoff

Tackar i förhand.

Permalänk

Skippa S-ATA kabeln (följer med moderkortet). Det skulle väl vara en klar fördel med ett grafikkort?:S Ett 4670 t.ex. Sen räcker 400W.
Kör på 450W om du är säker på att du kommer stoppa i ett 5850 i den (eller 550W).

Dock skulle jag köra på det här moderkortet med inbyggd grafik:

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4a78-pro...

Jag skulle inte köra Raid. Köp bara en extern hårddisk som de kan ha back-up på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Skippa S-ATA kabeln (följer med moderkortet). Det skulle väl vara en klar fördel med ett grafikkort?:S Ett 4670 t.ex. Sen räcker 400W.
Kör på 450W om du är säker på att du kommer stoppa i ett 5850 i den (eller 550W).

Dock skulle jag köra på det här moderkortet med inbyggd grafik:

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4a78-pro...

Jag skulle inte köra Raid. Köp bara en extern hårddisk som de kan ha back-up på.

Ibland undrar man om folk läser mina inlägg.

"Det skulle väl vara en klar fördel med ett grafikkort?"
Tror jag frågade om jag skulle välja ett 5850 eller mitt gamla 3870

Du får gärna förklara varför jag skall införskaffa ett grafikkort och moderkort med inbyggd grafik.

"Jag skulle inte köra Raid. Köp bara en extern hårddisk som de kan ha back-up på."
det var inte föräldrarna RAIDen var menad för viket jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Men tack iaf för infon om att SATA kabel följer med moderkortet

Permalänk

Om du kör på ett moderkort med inbyggd grafik ska du självklart inte köpa 4670, det var om du absolut ville ha det moderkortet du hade valt. Missuppfattade den delen med att du skulle slänga i ditt grafikkort och köpa ett nytt. Och ja datorn skulle klara av ett 4850 (med molex till pci-e 6-pins adapter för strömmen) men jag skulle köra på ett 550W istället så slipper du adaptern. Och självklart ska du slänga i ett 5850 om de har råd (beror också på hur stort spelbehovet är hos din brorsa).

Sen finns det fler olika Raid, vet du inte vilka kan du läsa mer om det på Wikipedia...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Om du kör på ett moderkort med inbyggd grafik ska du självklart inte köpa 4670, det var om du absolut ville ha det moderkortet du hade valt. Missuppfattade den delen med att du skulle slänga i ditt grafikkort och köpa ett nytt. Och ja datorn skulle klara av ett 4850 (med molex till pci-e 6-pins adapter för strömmen) men jag skulle köra på ett 550W istället så slipper du adaptern. Och självklart ska du slänga i ett 5850 om de har råd (beror också på hur stort spelbehovet är hos din brorsa).

Sen finns det fler olika Raid, vet du inte vilka kan du läsa mer om det på Wikipedia...

Okej.

Vi får se hur det blir med graffet, beställer i slutet av nästa vecka. Känner han behovet av en 5850 så blir det nog ett sådant (eller 2, ett till mig med )

Om det blir RAID för mig blir det nog RAID 0, 4-5 st Samsung F3 500Gig.
Lär väll bli snabbare än en INTEL SSD G2 80Gig, för samma pris men mycket mera utrymme ?

Permalänk
Medlem

Jag hade annars tagit 4890 med AMD-720 x3-prolle om han spelar crysis mm... bara en ide..

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem

kolla upp om moderkortet hra stöd för acc (aac?) så du kan pröva låsa uppp extra kärnor på cpun

Visa signatur

asd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pontusd
kolla upp om moderkortet hra stöd för acc (aac?) så du kan pröva låsa uppp extra kärnor på cpun

Dock är det som att kasta tärning, det är inte alla processorer som klarar av att få sin avstängda kärna att bli upplåst.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass