Muskampen 2025: Segraren korad!

Das Keyboard uppdateras

Permalänk
Melding Plague

Das Keyboard uppdateras

Hacker-tangentbordet Das Keyboard uppdateras med ny design och färska finesser.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jaha och varför ska man punga ut 1100 kr för ett tagentbord?

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Jaha och varför ska man punga ut 1100 kr för ett tagentbord?

DU får gärna skriva på membrantangentbord hela livet om du vill, jag gör det aldrig igen.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

alla knappar är oberoende av varandra och därmed kan användas samtidigt utan förbehåll

Sex knappar samtidigt verkar begränsningen vara om man skall vara petig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Sex knappar samtidigt verkar begränsningen vara om man skall vara petig.

Det är en begränsning i USB-gränssnittet. Koppla in på PS/2 så har du NKRO.

Das är väl okej, antar jag, men jag skulle nog köra på ett Filco istället, personligen, sedan vet jag inte om cherry blue skulle vara min favorit bland cherry-switchar. 50 gram är väl iofs rätt bra, men så pass inkörd som jag är på buckling spring får det nog gärna fått vara cherry white (som inte längre går att få tag på ). Men, men, om jag skulle köra blues så blidde det nog troligare ett Filco eller en japansk HHKB.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Det här har jag aldrig sett förut. =O

Visa signatur

Rigg: E8500 @ 3.6Ghz NH-U12P | Asus P5Q Pro | Corsair xms PC6400 4GB 800 Mhz | PNY 8800GT | Corsair HX850 | Antec 900 | Windows 7 Ultimate 32-bitars | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Logitech X-540 |
SWE[color="grey"]CLOCKERS.[/color][color="orange"]COM[/color]

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte betala 1100 kr för ett tangentbord jag inte testat, och jag tror aldrig jag sett ett Das Keyboard i någon butik.

Att det saknar etiketter känns lite onödigt, inte för att man behöver dem men de skadar ju inte och det blir säkert lite lätt drygt så fort någon annan ska använda datorn. Men det gäller väl att sticka ut på något sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode

Das är väl okej, antar jag, men jag skulle nog köra på ett Filco istället, personligen, sedan vet jag inte om cherry blue skulle vara min favorit bland cherry-switchar. 50 gram är väl iofs rätt bra, men så pass inkörd som jag är på buckling spring får det nog gärna fått vara cherry white (som inte längre går att få tag på ). Men, men, om jag skulle köra blues så blidde det nog troligare ett Filco eller en japansk HHKB.

Driveru?

Permalänk
Medlem
Citat:

Filco släpper i januari nån gång en europeisk variant av sina "fullstora" tangentbord. Jag kniper ett med det samma när det kommer, de har en återförsäljare i england så frakten behöver inte bli så blodig

Mosiga tangentbord kan ju faktiskt sabba hela upplevelsen av "bra dator".

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk

Funderar faktiskt på att köpa ett fint tagentbord, man lägger ju mycket pengar på datorn så det känns dumt att inte få perfekt känsla hela vägen.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bra att det finns tillverkare som fortfarande gör riktiga tangentbord.

Det kommer nog att dröja länge innan jag går från mina Facit (Cherry) tangentbord. Just nu är de 18 respektive 20 år gamla och visar hittills inga tecken på att ge upp.
IBM hade också trevliga tangentbord, dock passar de inte mig riktigt och de är en aning högljudda om man måste tänka på omgivningen.

Hur många "vanliga" membran/gummi-tangentbord klarar sig lika länge vid daglig användning?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Får jag bara fråga vad ni använder sådana här finare tangentbord till, när behöver man användning för NKRO?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem

Har Das Keyboard samma typ av brytare som ett KeyTronic ErgoForce KT2001? Jag har ett sånt liggande som jag inte använder och om jag har förstått rätt så har det visst nån sorts kult-status?

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till Logitech Ultra-X Flat så länge.
Har inte kännt på något annat t-bord som slår det i pris/"känsla" ännu.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Filco släpper i januari nån gång en europeisk variant av sina "fullstora" tangentbord. Jag kniper ett med det samma när det kommer, de har en återförsäljare i england så frakten behöver inte bli så blodig

Mosiga tangentbord kan ju faktiskt sabba hela upplevelsen av "bra dator".

Keyboard company, ja. Är lite sugen också, faktiskt. Amerikanare får tycka som de vill, men jag har lite svårt för icke-europeisk layout. Den där extra tangenten gör ju sitt till.

Rubberdome är något som verkligen tar emot att skriva på. Sitter man ändå så pass mycket vid datorn som man gör kan man kosta på sig ett riktigt tangentbord tycker jag. BS, Cherry, Topre, man kan diskutera deras förtjänster fram och tillbaks hur länge som helst, men de har åtminstone det gemensamt att de har en helt annan kvalité än 40-kronorstangentbordet du hittar i lågprishörnan. Med lite tur så fick den som plockade ihop tangentbordet lite mer betalt än 2 amerikanska cent per tangentbord också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jenka27
Får jag bara fråga vad ni använder sådana här finare tangentbord till, när behöve man användning för NKRO?

Jag har inget NKRO-tangentbord (använder IBM Model M och Unicomp Customizers) , så den frågan är väl upp till någon annan att svara på. Men exempelvis finns det viss förtjänst i att slippa key ghosting och key jamming, något som Das trots allt haft en del problem med tidigare. Vanliga kombinationer av tecken vill man ju gärna ska fungera utan att tecknen hamnar i fel ordning eller spökar.

Visa signatur

"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Sötast

Hahaha ett tangenbord utan märkning på tangenterna!

Fan vad löjligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Har Das Keyboard samma typ av brytare som ett KeyTronic ErgoForce KT2001? Jag har ett sånt liggande som jag inte använder och om jag har förstått rätt så har det visst nån sorts kult-status?

Mvh Johan

KT2001 (jag har fyra stycken, för övrigt) är rubber dome. Dock helt klart i den högre delen av skalan bland dessa. Variabelt motstånd kan nog vara riktigt fint, jag kan peka på Topre RealForce som exempel på en annan implementation av samma idé.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill man ha ett tangentbord utan text på är det väl bara att slänga svart färg över sitt eget? Det finns kanske en viss målgrupp för detta tangentbord, men jag tycker ändå att det är löjligt prisöversatt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Finns mekaniska tagentbord någonstans att köpa i sverige

skulle vara roligt att prova

sen va folk klagar på att inte ta tecken på, kör ni fortfarande pekfinger vals

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk
Medlem

Perfekt för den som vill hålla sina syskon eller andra personer borta från datorn, då går de oftast ifrån för just p.g.a. tagentbordet!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

hahahaha vilken skön idé... Inga märkningar på tangenterna lol

Permalänk
Medlem

Synd att de fortfarande har så höga priser Funderade faktiskt en gång på att köpa mig ett Das Keyboard, men priset avskräckte mig! Och nu har jag vant mig vid trådlöst tangentbord, så mitt KT2001 vill jag inte använda längre. Finns det något trådlöst tangentbord under 500 som är helt svart, eller är det lacka själv som gäller?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Musikälskare

Man är en riktig hacker om man köper detta

Doh tror jag har den gamla versionen i garderoben xD

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
hahahaha vilken skön idé... Inga märkningar på tangenterna lol

Microsoft hade en version av sitt "Microsoft Wired Keyboard©" som gjordes utan tryck på knapparna. Det var säkert sju år sedan, så det var inte direkt något nytt...

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk

Drygt när man glömt bort vart } och ¤ sitter... Om man inte har en layout liggande i närheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Drygt när man glömt bort vart } och ¤ sitter... Om man inte har en layout liggande i närheten.

Google/bilder?

Visa signatur

|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN

Hur ofta använder man egentligen "¤"?

Permalänk
Inaktiv

Ärligt, vem fan tittar på tangentbordet när man skriver? Once you go dvorak, you never go back Jag gillar iden att inte ha etiketter på tangenterna, men i övrigt var det fult...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Ärligt, vem fan tittar på tangentbordet när man skriver? Once you go dvorak, you never go back Jag gillar iden att inte ha etiketter på tangenterna, men i övrigt var det fult...

De flesta - men inte jag. Men för det så vet jag, som någon ovan nämnt, inte var ¤ om jag någonsin skulle behöva den. Man kan visserligen chansa sig fram, men det vore drygt. Jag hade ett blankt tangentbord för ett par år sedan, men nu använder jag mitt Saitek Eclipse för att det snyggare matchar mina övriga prylar som har ett tema med blå belysning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Har en bildskärm som är helt svart, hackerskärm, kanske kan få en tusing för den, sladd ingår vid snabb affär.

HAHAhAHAAAAAaaa! Natthumor.

Visa signatur