skörda en fuktskadad MBP

Permalänk

skörda en fuktskadad MBP

hejhej!

jag har en fuktskadad mbp hemma som inte startar.
har funderat på att skörda delarna och kanske försöka sälja eller använda till annat.
Finns de några risker med detta, kan jag ha sönder andra datorer med delarna från min?
de va mer än en månad sen jag spillde vin på den så de borde va torrt nu...

MVH
luke

Permalänk
Avstängd

det är en mac, släng den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torgny_87
det är en mac, släng den.

har du inget vettigt att säga så håll dig borta här ifrån, du har uppenbarligen något emot apple.

OnT:
det som är lättast att få ut är ju batteriet, minnet och hårddisken ingen aning om det kan ta skada på andra grejjer men det tror jag inte :S

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

skärmen går säkert att ta? lite knepigt att sätta på nåt annat, men det kommer bli ett kul prjekt iaf

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

skärmen går säkert att ta? lite knepigt att sätta på nåt annat, men det kommer bli ett kul prjekt iaf

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Bestämmer du dig för slakt så är jag sugen på fläktar

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luke Skywalker
hejhej!

jag har en fuktskadad mbp hemma som inte startar.
har funderat på att skörda delarna och kanske försöka sälja eller använda till annat.
Finns de några risker med detta, kan jag ha sönder andra datorer med delarna från min?
de va mer än en månad sen jag spillde vin på den så de borde va torrt nu...

MVH
luke

Får man fråga vilken storlek på skärmen det är?

Jag känner nämligen en som har fått sprickor på skärmen och letar efter ett utbyte.

Skicka PM, så kan jag berätta lite mer.

Annars tror jag att batteriet kan ju vara OK, men du bör nog kolla batteriet noga på något sätt (multimeter) innan du sätter in den i en ny MBP så du inte skadar en dator till. Kortslutningsrisk liksom.
Annars tror jag att rätt många delar kan ha överlevt.

MVH
/Regert.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

skärmen är 13,3 tum...
minnena är sodimm ddr3 på 1030mzh, ganska snabba men de är bar 2st 1gb stickor så man får inte så mkt för dem...
kmr nog skörda och försöka sälja, trisst att den bara står och blir gammal...

går de att göra något med skärmen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luke Skywalker
skärmen är 13,3 tum...
minnena är sodimm ddr3 på 1030mzh, ganska snabba men de är bar 2st 1gb stickor så man får inte så mkt för dem...
kmr nog skörda och försöka sälja, trisst att den bara står och blir gammal...

går de att göra något med skärmen?

Kollade med min bekant. De fick en ny skärm på garantin.

Jag skulle säga att du kan nog om du orkar testa vilka delar av datorn funkar. Om tillräckligt många delar funkar så kan ju nog hitta resternade på ebay, så får du en hel dator igen.

Funkar moderkortet?

/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Sälj den som den är, då får du förmodligen mest pengar.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Annars med lite självrisk kan man väl få en ny på hemförsäkringen?

För ett antal år sedan hade jag och några vänner ett lan, en av mina vänner hade köpt nya delar men hade inget chassi så han satte ihop delarna löst på et av borden och körde så... tror ni inte han spillde vin på moderkortet... men flytnisse 2000 klarade sig utan några som helst konsekvenser.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

är intresserad av ett airport kort om du bestämmer dig för att slakta den. behöver ett osx kompatibelt kort till min Hackbook Noob.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur