Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolapso
Hur klarar sig ett 5870 på 620w corsair HX med 2 hårddiskar och oklockad q6600? Windows 7 professional fixad men jag skippar SSD'n, väntar nu bara på 5870 och lite dx11 spel att köpa.

Jag kör ett 5850 på en oklockad Q6600 och det blir lite flaskhalls, är nöjd med 5850 till denna CPU men ett 5870 blir nog overkill. Gick från ca 9400 till ca 12200 GPU poäng i 3DMark Vantage.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om 5870 på ett q9450. Skulle processorn flaska så mycket att man inte märker någon skillnad över ett 5850? Eller är allt det här snacket om flaskande överdrivet?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Vad tror ni om 5870 på ett q9450. Skulle processorn flaska så mycket att man inte märker någon skillnad över ett 5850? Eller är allt det här snacket om flaskande överdrivet?

Tycker att det är överdrivet.
Om prollen kommer att begränsa hastighetetn beror på grafikinställningar och vilket spel det äär frågan om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Tycker att det är överdrivet.
Om prollen kommer att begränsa hastighetetn beror på grafikinställningar och vilket spel det äär frågan om.

Jag kör bara på 1920x1200 i upplösning. Då kanske processorn flaskar mindre?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Eller är allt det här snacket om flaskande överdrivet?

överdrivet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
överdrivet.

verkar som om en massa människor tror att när de uppgraderar från 8800gt till radeon 5870 t.ex så kommer resten av komponenterna att "flaska" så att spelupplevelsen blir sämre än tidigare.

medans 5870 är god för 170 fps , kanske ens proccessor stryper vid 120... ja flaskning! "o shit , måste köpa en i7 975 fort!!!"

tycker användandet av det där ordet börjar bli läskigt.
det är inte livsfarligt som vissa tror .

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Man kan ju gå efter en enkel regel, det är att testa sin processor i ett visst spel där man undrar om processorn inte orkar. Kör ett timedemo eller liknande test i 640*480 och se om fps hamnar lågt. Min-fps i det fallet kommer säga om processorn får några jobbiga situationer under testets gång. Ligger man på minst 50-60fps average så kommer man öka upplösningen och grafikinställningar sålänge grafikkortet orkar.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Vad är en lämplig temp på 5870 vid load?

Jag hade tidigare en fläkt i dörren på datorn, men flyttade den och monterade dit en täckplatta vilket tystade ner datorn några db... detta sänkte faktiskt idle-tempen på GPU:n men vid load gick tempen upp till runt 75 grader (tidigare ~70).

Självklart ska GPU:n vara så sval som möjligt, men hur skulle ni resonera i mitt fall? Ljud vs temp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skurtbert
Vad är en lämplig temp på 5870 vid load?

Jag hade tidigare en fläkt i dörren på datorn, men flyttade den och monterade dit en täckplatta vilket tystade ner datorn några db... detta sänkte faktiskt idle-tempen på GPU:n men vid load gick tempen upp till runt 75 grader (tidigare ~70).

Självklart ska GPU:n vara så sval som möjligt, men hur skulle ni resonera i mitt fall? Ljud vs temp...

Ljud vs temp är ju väldigt personligt så det tycker jag du ska bestämma själv.
Men 75 grader på GPU är inga farlig temperatur.
Om du har en ledig 4-Pin kontakt för en chassi fläkt på moderkortet och vill ha både lägre temp och tyst så kan du köpa en 120mm Nexus PWM fläkt. Den kan du sedan ställa in i BIOS så den ändrar hastighet efter temperaturen i chassit.
Test vad som ger best temperatur om du har fläkten i sidan som in eller ut sug.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Ljud vs temp är ju väldigt personligt så det tycker jag du ska bestämma själv.
Men 75 grader på GPU är inga farlig temperatur.
Om du har en ledig 4-Pin kontakt för en chassi fläkt på moderkortet och vill ha både lägre temp och tyst så kan du köpa en 120mm Nexus PWM fläkt. Den kan du sedan ställa in i BIOS så den ändrar hastighet efter temperaturen i chassit.
Test vad som ger best temperatur om du har fläkten i sidan som in eller ut sug.

Jag gjorde några tester med en Noctua 120mm, fick samma resultat med den som in och utsug, antar att det viktiga för grafikkortet bara var att den varma luften som samlas under grafikkortet blåstes eller sögs bort. Däremot vet jag inte hur det påverkar över och undertryck i lådan. Vill ju inte ha in onödigt med dam eller störa det tänkta luftflödet i lådan.

Eftersom Define R2 är betydligt tystare utan fläkt i dörren tror jag att jag skippar den, datorn är ju väldigt tyst i övrigt. Däremot kanske man kan sätta in en fläkt under grafikkortet som bara pushar den varma luften vid grafikkortet mot det ordinarie utblåset. Värt att testa.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

någon som fått sitt 5850 från inet? eller något annat stället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aerren87
någon som fått sitt 5850 från inet? eller något annat stället?

Nej, men har fått mitt förväntade leveransdatum från Dustin uppskjutet 2 gånger. Blir inte förvånad om de blir 1-2 gånger till.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Läste på nätet att 5870 inte inhåller Cuda PhysX är det bara nvidia som kör det?
Eller Stöds funktionen i Dx11?

har inte så stor erfarenhet av ATi men har funderingar på att bli en ATI gamer nu

Visa signatur

[Asus Z87-Deluxe][Intel Core i7-4770K] 2*Kingston HyperX 3K SSD 240GB] [2*Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB] [2*4TB WD RE Enterprise][2*Gigabyte GeForce GTX 780Ti GHz Edition Sli ] [Corsair AX 1200i] [Windows 8.1]

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim26
Läste på nätet att 5870 inte inhåller Cuda PhysX är det bara nvidia som kör det?
Eller Stöds funktionen i Dx11?

har inte så stor erfarenhet av ATi men har funderingar på att bli en ATI gamer nu

Det är bara Nvidia-kort som stöder CUDA och PhysX.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

Tjenare, får jag fråga vad folk kör för drivrutiner på era 5870s ? Jag har lite allehanda problem med mitt ex (XFX) Typ Muspekaren blir 3 gånger så stor någon liten crash här och där när jag ska starta om datorn, samt om jag bootar om datorn med strömknappen så startar datorn om men sen står det bara och blinkar på strömknappen på skärmen sen kommer den igång och då är det bara en massa konstiga mönster över hela skärmen, Själv kör jag typ dom som följde med på XFX skivan, tror jag iaf, får något fel, när jag installerar dom jag har laddat hem från ATI, iofs är det bara något "Hjälpverktyg" eller sådant som inte går att installera.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | CPU: i7 2600k Kylare: Corsair H100i | Moderkort: Asus Maximus IV Gene-Z | Minne: Corsair Vengance 8GB 1600Mhz | GPU: EVGA GTX780 SC | PSU: Corsair AX 850w | HDD1: Corsair Force GT 120gb | HDD2: 2TB WD Green | HDD3: Samsung 840 256gb | HDD:4 Samsung 1TB | Skärm: Dell U2311H IPS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det är bara Nvidia-kort som stöder CUDA och PhysX.

Måste man ha ett Nvidia kort med Physx i datorn för att köra Physx även om man har ett 5870, win 7 och "Physx cracket" ?

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av westman91
Måste man ha ett Nvidia kort med Physx i datorn för att köra Physx även om man har ett 5870, win 7 och "Physx cracket" ?

Yes.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av westman91

Ja, för att köra GPU-accellererad PhysX måste man det.
Men det kan vara värt att komma i håg att PhysX fungerar även på prollen, så alla spel fungerar fortfarande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av igor123
--massa text--

Vad hade du för grafikkort innan och vilket operativ system? Alltid bra att formatera då man byter från nvidia till ati eller tvärtom.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Vad hade du för grafikkort innan och vilket operativ system? Alltid bra att formatera då man byter från nvidia till ati eller tvärtom.

Det är en helt ny maskin, kör Vista Home Premium just nu.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | CPU: i7 2600k Kylare: Corsair H100i | Moderkort: Asus Maximus IV Gene-Z | Minne: Corsair Vengance 8GB 1600Mhz | GPU: EVGA GTX780 SC | PSU: Corsair AX 850w | HDD1: Corsair Force GT 120gb | HDD2: 2TB WD Green | HDD3: Samsung 840 256gb | HDD:4 Samsung 1TB | Skärm: Dell U2311H IPS

Permalänk

Får mitt Asus HD5850 imorgon eller i övermorgon!
Beställde 7e oktober.

Visa signatur

| Antec P183 | Intel Core i5 @ 2,67 GHz | Asus P7P55D PRO | Asus Radeon HD5850 | Corsair Dominator 1600 MHz (2x2GB) | Intel X25-M G2 80 GB | 2 x Western Digital Caviar Green 1TB | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Corsair HX750W |

Permalänk
Medlem

vart i från beställde du det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel-Oscar
Får mitt Asus HD5850 imorgon eller i övermorgon!
Beställde 7e oktober.

Lucky bastard.... (:

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av igor123
Tjenare, får jag fråga vad folk kör för drivrutiner på era 5870s ?

jag kör ati beta 9.11.
i och med en 5850 men de har funkat bra för mig.
vi kommer att se en hel del förbättringar gällande drivrutiner då de fortfarande är tidiga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Lucky bastard.... (:

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Har ett Asus 5870 som jag har fått upp i ca 1ghz.
Problemet är att den ena av två skärmar börjar blinka och ha sig. (den som ej spelet körs på)

Det dröjer inte länge innan spelen hänger sig med denna klock.
Väljer jag att bara köra med en skärm eller köra GPU i stock så försvinner problemet.

Har för övrigt W7 @ 64.

Någon som har samma problem eller en lösning?? Citera mig isf gärna!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Har ett Asus 5870 som jag har fått upp i ca 1ghz.
Problemet är att den ena av två skärmar börjar blinka och ha sig. (den som ej spelet körs på)

Det dröjer inte länge innan spelen hänger sig med denna klock.
Väljer jag att bara köra med en skärm eller köra GPU i stock så försvinner problemet.

Har för övrigt W7 @ 64.

Någon som har samma problem eller en lösning?? Citera mig isf gärna!

har du "aktivera ATI-overdrive" i-bockad? bocka av den isf, så löses problemet.

vart så för mig med..

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rafferaffe

vart så för mig med..

Det har jag.
Funderar om det beror på det nya hydravision som ställer till det för mig.
Trots att jag bara kör med två skärmar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rafferaffe

vart så för mig med..

Det har jag.
Funderar om det beror på det nya hydravision som ställer till det för mig.
Trots att jag bara kör med två skärmar.

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga hur bra tror ni HD5870 kommer att stå sig mot Nvidias nya GT300? Jag är riktigt nära på att beställa ett HD5870 men vill inte få ångest sen om Nvidias kort visar sig mycket snabbare även lite fundersam hur den kommer stå sig mot HD5970 om ett sådant släpps, sen en annan fråga ni som köpt HD5870 hur nöjda är ni, hur står den sig i spel klarar den av t.ex ARMA2 i 1920x1080 blir det ens spelbart?

Även hur stor skillnad är det mellan de olika märkena Sapphire vs MSI det skiljer ca 400kr vilket ska man välja? Har läst att MSI kommer med MSI After Burner är det något att ha?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B