Radeon HD 58xx-tråden

Permalänk
Medlem

Fick tag i mitt Sapphire 5870 2/10.
Tyvärr visade det sig vara fel på det kortet så jag får ett HIS 5870 på fredag.
Äntligen!

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk
Medlem

Kul nu ändra dem igen vecka 46 om två veckor alltså, trevligt

Permalänk
Medlem

Skulle ha fått mitt kort 30/10, när jag hörde med supporten. Men idag fick jag ett mail om att nästa sändning kort skulle komma in 24/11... Får se hur det blir nu, skickat mail för att höra om dom fått in några kort, men i och med att jag fick det där mailet så blir det väl vackert att vänta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalaklas
Skulle ha fått mitt kort 30/10, när jag hörde med supporten. Men idag fick jag ett mail om att nästa sändning kort skulle komma in 24/11... Får se hur det blir nu, skickat mail för att höra om dom fått in några kort, men i och med att jag fick det där mailet så blir det väl vackert att vänta!

Var och när beställde du?

Permalänk
Medlem

Tjena det var så mycket skrivet på den här tråden så jag orkade inte läsa igenom allt detta, det kanske redan skrivits men jag undrar detta:

Är det sant att både 5870 och 5850 är låst till 8x Anti Aliasing är det något man bör oroa sig för kommer fermi att ha 16x AA stöd är det någon som vet detta svara gärna isåfall skulle vara bra o veta innan man handlar

Permalänk
Medlem

Det verkar som om jag får mitt HD5870 i slutet av November!
Känns jättetrist, men som att vänta på julafton!

Har någon fått sitt HD5870 tidigare trots det faktum att det verkar vara i princip slut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yamaknas
Var och när beställde du?

Beställde från Dustin den 26/10. Och fick svar från supporten idag, ser ut som man får vänta 1 månad på det nya kortet ungefär

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreemus
Det verkar som om jag får mitt HD5870 i slutet av November!
Känns jättetrist, men som att vänta på julafton!

Har någon fått sitt HD5870 tidigare trots det faktum att det verkar vara i princip slut?

Vad jag har förstått så får folk korten lite då och då. Det verkar som dom flesta får in småpartier av kort och dessa skickas då i första hand ut till dom som förhandsbeställt kort.

Dom preliminära leveranserna verkar handla om större partier kort.

Du får beställa ett och hålla

Permalänk
Medlem

Fan ta det här, beställde 2/10 från komplett... Och verkar inte få kortet förrän i slutet av november som alla andra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saccer
Fan ta det här, beställde 2/10 från komplett... Och verkar inte få kortet förrän i slutet av november som alla andra...

Den är sur, jag beställde mitt den 21/10 från dustin, och preliminärt så ska det komma den 5/11, men det känns som det datumet kommer flyttas fram ett antal ggr.

Permalänk

det här suger verkligen att behöva vänta på en produkt som har lanserats för över en månad sen, och som inte går att få tag på.
Kanske det blir ett Nvidia..=)
Någon som vet exakt varför det inte finns tillgängligt??

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfrooDite
det här suger verkligen att behöva vänta på en produkt som har lanserats för över en månad sen, och som inte går att få tag på.
Kanske det blir ett Nvidia..=)
Någon som vet exakt varför det inte finns tillgängligt??

två troliga skäl.
TMSC med ny 40nm process.
ati som inte beställde tillräckligt många kort då detta är en beräkning av efterfrågan så var ati troligen rädda för fermi skulle komma ut samtidigt, vilket skulle göra marknaden till ett priskrig..

nu har ati 6 månader att göra rätt med 5000 serien.

det tar tid att få nya kortlevererade.
mitt 5850 går dock så bra.

Supernöjd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt Asus 5870 kort igår och får nedan med 3Dmark 1600x1200

Vcore: 1.212
Engine: 932MHz
Memory: 5396MHz

Är detta bra eller borde jag få ut mera på min i5 maskin?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MP_Swede

beror på vilken mhz du har.
3dmark06 är cpu bundet.

får 25k med 4ghz i7 samt 5850.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MP_Swede
Jag fick mitt Asus 5870 kort igår och får nedan med 3Dmark 1600x1200
http://img407.imageshack.us/img407/3779/5870.jpg

Vcore: 1.212
Engine: 932MHz
Memory: 5396MHz

Kör standardinställningar (även upplösning) om du vill jämföra med folk!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Avstängd

Hej, funderar på RadeonHD 5850, men vet inte vilken tillvrkare jag ska välja bland. XFX, Sapphire, Gigabyte, Club3D etc, vilket ska man ta. De ligger ungefär på samma pris i olika affärer och jag har Mecenat studentrabatt osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Hej, funderar på RadeonHD 5850, men vet inte vilken tillvrkare jag ska välja bland. XFX, Sapphire, Gigabyte, Club3D etc, vilket ska man ta. De ligger ungefär på samma pris i olika affärer och jag har Mecenat studentrabatt osv.

Ta det som är billigast/snabbast leverans. Det är samma kort med olika klistermärken på. Vissa av tillverkarna skickar med Dirt 2.

Permalänk
Avstängd

Okej tack så mycket för svaret. En till fråga, tycker ni det är lönt att ge 1000:- extra för att få en 5870? Är prestandaskillnaden så stor mellan dem, eller kan man köpa en 5850 och klocka upp den, så den presterar nära en 5870?

Permalänk
Medlem

kollade komplett precis , de har ändrat till 10/11 =D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Okej tack så mycket för svaret. En till fråga, tycker ni det är lönt att ge 1000:- extra för att få en 5870? Är prestandaskillnaden så stor mellan dem, eller kan man köpa en 5850 och klocka upp den, så den presterar nära en 5870?

nej
ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
nej
ja.

Jag tycker tvärtom på första och påstår tvärtom på andra då jag äger crossfirekonfigurationer av båda, och räknar inte vantage poäng som en faktor med de omogna driverna som är tillgängliga nu för dom är starkt begränsade från att visa hur långa benen är utan en riktig dx11 benchmarking aplikation som också tillåter direct computing ge nvidia en smocka. Däremot så kan man klart och tydligt se i dx9 och dx10 spel att 5850 presterar lite mer som ett hårt klockat 4890 inte i närheten av ett 5870 stock och hela hästlängder från ett överklockat 5870.

Permalänk
Avstängd

Okej, ska bli ett 5870

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de under några veckors tid istort sett inte har ett enda kort i lager till salu, men nu i slutet av november verkar det komma tusentals kort på en gång från de flesta tillverkarna. Håller de tillbaks korten från försäljning eller vad är det som gör att de går från väldigt få till inga kort och sen till tusentals på en gång?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Förstår inte varför de under några veckors tid istort sett inte har ett enda kort i lager till salu, men nu i slutet av november verkar det komma tusentals kort på en gång från de flesta tillverkarna. Håller de tillbaks korten från försäljning eller vad är det som gör att de går från väldigt få till inga kort och sen till tusentals på en gång?

beställning från Dell gjorde lagren tomma.
av 100.000 kort tog dell 80k eller så.
därav fylls det på ordentligt.

Edit: skiljer 3fps i minimum i crysis mellan 5850/5870.
upp till 1920x1200 är skillnaden minimal mellan korten.

Jag kan köra mitt 5850 i 1ghz i spelandet.
Hade tänkt ta ett 5870 men ansåg inte att skillnaden var värd det.
ett kort som drar allt jag spelar på max idag är helt enkelt bara bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett 5870 hos Komplett för ett tag sen och fick det bekräftat till 5 Nov. Nu ser jag att kortet blivit framflyttat till 20 Nov men det står fortfarande 5 Nov på "förväntat sänddatum" på mitt konto.

Har Kompletts system missat att uppdatera datumet eller hur fungerar det?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomgot
Jag beställde ett 5870 hos Komplett för ett tag sen och fick det bekräftat till 5 Nov. Nu ser jag att kortet blivit framflyttat till 20 Nov men det står fortfarande 5 Nov på mitt konto.

Har Kompletts system missat att uppdatera datumet eller hur fungerar det?

Dom som beställer nu får kortet den 20:e, du beställde tidigare, är före i kön och får ditt den 5:e.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Däremot så kan man klart och tydligt se i dx9 och dx10 spel att 5850 presterar lite mer som ett hårt klockat 4890 inte i närheten av ett 5870 stock och hela hästlängder från ett överklockat 5870.

bara att visa källor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Dom som beställer nu får kortet den 20:e, du beställde tidigare, är före i kön och får ditt den 5:e.

Ok tack, ni som har beställt hos Komplett tidigare, hur pålitliga är deras datum?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomgot
Ok tack, ni som har beställt hos Komplett tidigare, hur pålitliga är deras datum?

Pålitliga, preliminärt kan ändras, bekräftat ändras ytterst sällan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Är enda sättet att passera 775 Mhz i klock på ett 5850 att flasha om bios?

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 64gb | Samsung 980 Pro | AMD Radeon RX 7900 XT | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |