Permalänk
Medlem

Jag fattar inte exakt vad du menar med din vga och det. Men om du har en skärm som enbart har en VGA ingång så kan du använda en DVI -> VGA adapter på grafkortet och sedan bara en VGA kabel emellan. Jag har använt det länge men nu har jag en skärm som har en DVI port också.

Sen med det chassi du har valt är att i just det chassit kan du inte sätta in fler fläkter. Så du kanske borde ta ett annat om du vill ha fler sådana.

T.ex. det här har totalt 6 st 120 mm fläktar, kostar lite mera men men.
https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/cooler-maste...

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tack, det var det jag menade! Då funkar det nog tillsvidare, annars får jag köra endast med hörlurar och lyssna mig fram utan någon bild.

Innebär inte extraplatser att jag kan köpa fler fläktar och sätta in, men att det inte ingår i chassit?
Hur mycket kostar en hyfsad 120mm fläkt?

Permalänk
Medlem

Nej det ingår bara 3 st 120 i chassit men 3 platser till finns.

Från 100 - 200 kr får du en bra 120 mm fläkt.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vad tror du om dessa Fractal Design fläktar?
Antar att det är standardmått på allting, så att man kan ha Fractal Design fläktar med ett Cooler Master chassi.

Permalänk
Medlem

De funkar nog perfekt. Men ja det är "standard" det är 120 mm fläktar och 120 mm "platser" i chassit så det ska passa.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sant.

Men vart ska de kopplas in? Står att det är 3-pin anslutning.
Antar att det är till moderkortet, men jag ser inga anslutningar.

Permalänk
Medlem

Jag hittar bara 1, den är vit och sitter precis vid ljudet.

Dock kan du ju köpa ett par sånna här:
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/adapt...

och sånna här:
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/3-pin...

Så lär det inte bli ett problem. Men jag tror att det minst måste vara 3 st 3-pins iaf på moderkortet lite konsigt annars

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Den här kanske är ännu bättre då dock inte från inet.se

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461619

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreemus
Tackar, Xosos.

Så då är alltså AMD att satsa på? Har du några tester/källor?

Jag har också några fler frågor:
Behöver jag en CPU-kylare och/eller fler fläktar?

Hur vet jag om Crossfire stöds?
Vad betyder till exempel:
Moderkort: PCI Express X16 | 3st PCIe 2.0 X16 (single X16 eller dual X8) + 1st X4
Grafikkort: Korttyp | PCI Express 16X 2.0

Jag har också satt ihop en till. Den här gången med i5 750 processorn, annat moderkort och hårddisken som Robiiins93 tipsade om.
http://img136.imageshack.us/img136/7628/dator2.jpg

köp inte ASrock har bara otroligt dåliga erfarenheter av deras moderkort. det känns som om ASrock är ASUS motsvarighet för vad euroshopper är för ica: är det för dåligt för att kallas ICA så kallas det euroshopper. man bör alltid satsa på en bra mammabräda

Visa signatur

Main Rigg: Q9550, E0 @ 4GHz 1,37vcore + P5Q Deluxe + Corsair PC6400 @ 1060MHz + Asus GTX 670 Direct CU II TOP + CM Storm Scout + H50 + corsair HX 750w + Win 7 Ult x64
Sony Vaio S13P: i5 + 12gb + 830 256gb + 640m LE @ 1Ghz (Kepler)

Permalänk
Medlem

Okej, bra att det finns gott om sladdar att välja mellan.
Jag tror nog att jag i såna fall köper en extra fläkt och sen kopplar ihop den
med de andra tre inbyggda med en sån sladd. Den ser dock väldigt kort ut.

Hursomhelst har mina tankar har gått tillbaka till processorerna igen.
Är det bäst med en Core i7 920, Phenom2 X4 P55 eller en Phenom2 X4 P65?

Jag provade två olika setups med Core i7 920 eller Phenom2 X4 P55.
Jag sparar omkring 2000 kr med Phenom2 X4 P55, men 6GB blir till 4GB.
Börjar bli lite smått förvirrad vilken processor som är värd pengarna.

Permalänk
Medlem

Där vet jag inte vad du menar men tror du kommer få mera drag med en i7 om du ska konvertera en video eller liknande.

Men annars kan du ta en phenom II och köpa 8 GB minne då tjänar du i alla fall pengar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ah, I like your thinking.

Men är det då P55:an som gäller, eller är det P65:an som är bättre (kostar ungefär 100-200kr mer om jag inte har fel)?

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte vad du menar med p65 :S

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Förlåt, jag menar processorerna 955 och 965, skrev fel.

Permalänk
Medlem

De är ju ganska så feta kan man säga. Skulle säkert klara alla spel bra. Men utan någon erfarenhet själv så tror jag att en intel i7 som är klockad skulle piska dom ganska bra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om vi jämför dessa två setups, vilken är bäst?
EDIT: Skiljer sig 1 520 kr i pris.

Core i7 920 Setup

Phenom2 X4 965 Setup

Permalänk
Medlem

Du får mera ram med i7. Sen det som jag skrev i inlägget ovan. Men i en speldator räcker det med 4 gig ram. (Sen har du glömt att ta bort noctua kylaren i ditt AMD paket så räkna bort 750 kr där också.)

Jag tycker att någon som har mera erfarenhet av båda kanske ska titta på dina paket.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på i7 systemet. Mer minne och en bättre processor

Klk skall du inte lyssna på förens han har publicerat några tillförlitliga källor som stödjer hans löjliga teorier.

Jag värderar ungefär hans påståenden lika högt som när jag frågar min farmor om vilket grafikkort jag borde slå till på.
Dessutom springer han tydligen iväg så fort han blir ifrågasatt.

Här är min källa där dessutom 965:an körs i 3.4ghz mot i7 920 som körs i 2.66ghz. En i7 920 med rätt stepping på 4ghz springer cirklar runt AMD processorn. (Om han får krydda järnet för att stödja AMD så tänker jag göra det åt motsatt håll!)

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6193&page=8

Intel har både högre minimum och max FPS.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Jag håller med, om någon annan har något att tillägga så skulle det vara kanon.

Men går det inte att överklocka AMD processorn?
Noctua kylaren passar nämligen också för AM3, i alla fall enligt den mer detaljerade beskrivningen.

Permalänk
Medlem

Jo det går att överklocka AMD och om kylaren passar dit också så är det ju bra. Visste inte det bara.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majje
Klk skall du inte lyssna på förens han har publicerat några tillförlitliga källor som stödjer hans löjliga teorier.

Jag värderar ungefär hans påståenden lika högt som när jag frågar min farmor om vilket grafikkort jag borde slå till på.

Tips! läs på i intels egna dokumentation angående cache design och hur deras prefetchers fungerar samt hur det påverkar prestanda beroende på hur man belastar processorn. Fast du kanske inte tror på intels dokumentation heller

Citat:

http://www.sweclockers.com/articles...6193&page=8

Intel har både högre minimum och max FPS.

Lägg märke till att desto mer du belastar processorn (min) desto mer kryper phenom närmare, beroende på vilka spelsekvenser som används i test så kan man få fram olika resultat men generellt är att desto mer processorn belastas så får intels mer problem. och detta gäller spel som inte alls belastar processorer speciellt, vänta till det dyker upp spel som verkligen drar nytta av 4 kärnor. och kanske börjar använda sig av tesselation, det som intel är så bra på idag (räkna ut trianglar), då återstår arbete där amd är starkare

Permalänk
Medlem

Men testerna som Majje länkade till visar ju klart och tydligt att Core i7 920 klår Phenom2 X4 965, dessutom är inte ens Core i7 920:an överklockad i testerna.
2,66GHz klår 3,4GHz, vilket jag tycker gör det här till ett ganska självklart val.

Permalänk
Medlem

Yes!

Ska du köpa den med i7 setup?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
Tips! läs på i intels egna dokumentation angående cache design och hur deras prefetchers fungerar samt hur det påverkar prestanda beroende på hur man belastar processorn. Fast du kanske inte tror på intels dokumentation heller

Teori och praktik ser jag som ganska olika saker. Sweclockers eget test visar klart på hur intel ger bättre minimum fps.
Den körs dessutom i en lägre fps och klockar väldigt bra.

Än så länge har inte du visat på något som grundar något på dina påståenden och jag skiter fullständigt i det du säger tills du kan bevisa det
Inget personligt men jag har lärt mig tillräckligt om källkritik för att inte bara lyssna på dina ogrundade "fakta" :).

Citat:

Men testerna som Majje länkade till visar ju klart och tydligt att Core i7 920 klår Phenom2 X4 965, dessutom är inte ens Core i7 920:an överklockad i testerna.
2,66GHz klår 3,4GHz, vilket jag tycker gör det här till ett ganska självklart val.

Precis

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, men låt oss säga att jag nu kör på detta:

Är det några extrasladdar jag behöver tror ni, eller är det troligt att de flesta följer med produkterna?
Om det nu skulle vara något som inte passar går det då att skicka tillbaka en produkt till inet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo men det är ett test där man använt sig av 4870X2, du måste bromsa processorn för att få fram de låga fps från processorn. 4870X2 är vad jag vet en favorit om man vill visa att intels processorer är så snabba som möjligt, även att man väljer ut en del speciella spel.

läs något test som kör nvidia istället och gärna något som inte har det absolut snabbaste i grafik.

om du inte bromsar processorn vid lätta belastningar så är det väldigt svårt och se hur processorn påverkar när det verkligen krävs arbete av den (det är processorn som flaskar)

Permalänk
Medlem

Kanske du inte behöver 850 utan räcker med 750 även för CF

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Teori och praktik ser jag som ganska olika saker.

Är det? beror nog på om man förstår teorin, förstår du och vet hur spelet använder sig av processorn så kan du förutsäga resultatet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
Är det? beror nog på om man förstår teorin, förstår du och vet hur spelet använder sig av processorn så kan du förutsäga resultatet

Jag går på praktiken så länge som de visar olika.

Det spelar ingen roll att AMDs processor borde prestera bättre när den inte gör det

Intel slår AMD även när upplösningen är sänkt för att avbelasta grafikkortet.
Dessutom är ju som jag sagt flera gånger intel processorn i en betydligt lägre frekvens.
Som sagt kommer jag inte att gå på ditt skitsnack utan källor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använde mig av Corsair's PSU finder och räknade med en (icke-överklockad) Core i7 920, två HD5870 och två hårddiskar.
Men egentligen behöver jag en mindre wattare för denna setup jag börjar med, men det kanske är bättre att ha mer än att köpa en till i framtiden och slänga den första.
Inte helt säker dock.

Och klk, så länge du inte hittar ett test så kommer jag att föredra Core i7 920.
Jag tänker inte leta upp ett nvidia test, eftersom jag inte ens använder mig av nvidia.