Vilken version vill jag ha?

Permalänk
Medlem

Vilken version vill jag ha?

Jag sitter och funderar på vilken version av windows 7 jag ska välja.

64-bit är självklart, eftersom jag har 6 GB RAM.

Jag kör mest spel och folding, kör en del spel som inte funkar i W7, kör därför dualboot med XP nu. Skulle gärna slippa det, men jag har sett några här som påstår att XP mode inte kommer funka bra för spel, stämmer det? Detta spelar stor roll, för om det inte funkar måste jag köpa större/dubbla SSD sen när jag köper det.

Vilka andra viktiga funktioner skiljer som man kanske vill använda? Har kollat i listan här men är osäker på vilka funktioner man kommer vilja använda. Kan nån sammanfatta de viktigaste och berätta vad de är bra för så vore det jättebra.

Så, home premium, professional eller ultimate?

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

Jag tror att Home Premium är det bästa valet du kan göra, men nu vet jag ju förstås inte vad du försöker spela på Win7 som inte fungerar.
Från vad jag har hört så fungerar inte heller XP mode så bra som man vill att det ska göra.

De flesta programmen fungerar, men om du kör jättegamla spel förstår jag inte riktigt varför du ska ha Win7.
None of my business, men hursomhelst tror jag att du ska köra på Home Premium - det tänker i alla fall jag också göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Vilken version vill jag ha?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Skulle gärna slippa det, men jag har sett några här som påstår att XP mode inte kommer funka bra för spel, stämmer det?

Tanken med xp mode är främst att företag inte skall låta bli att uppgradera till windows 7 på grund av att gamla, men viktiga, kontorsprogram inte längre fungerar. Det finns till exempel inget stöd för 3d-acceleration, men ännu äldre spel fungerar om man inte har alltför stora krav på prestanda. Om du redan har en windows xp-licens borde du dock klara dig minst lika bra med till exempel virtualbox, som dessutom har stöd för 3d-acceleration.

Permalänk
Medlem

Ok, tror att det får bli professional, iaf till dator 1. Till dator 2 kanske home premium blir bra.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7