Imac 27" med Core i7 -- 6gb eller 8gb?

Permalänk
Medlem

Imac 27" med Core i7 -- 6gb eller 8gb?

Är det någon som vet om det påverkar prestandan negativt på nya Imac 27" om man kör jämn minnesmängd (4, 8, 16gb)? Anledningen till varför jag undrar är att Core i7, iallafall i PC-världen, drar nytta av ojämn minnesmängd (3, 6, 12gb), men till Imac:en går det bara att välja till 4, 8, eller 16gb.

Jag beställde modellen med Core i7 som tillval, dock endast med 4gb. Det finns då två lediga platser som jag tänkte uppgradera i efterhand. Skall jag köpa till så att jag har 8gb eller endast ytterligare 2gb så att jag får 6gb?

Visa signatur

/Stuffe23

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vet inte om det är 1366 eller 1156 socket. Är det det förstnämnda körs minnena i triplechannel. Är det det sistnämnda körs de i dualchannel.

För triplechannel vill du ha 3, 6 eller 12gb ram. För dualchannel vill du ha 2, 4 eller 8gb.

edit; bra att man läser ditt inlägg ordentligt... det verkar som du sitter på en 1156 I7. Följaktligen vill du ha dina minnen i dualchannel. T.ex. 2,1,2,1 för 6Gb ram eller 2,2,2,2 för 8GB..

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej, det är sockel 1156 så det är endast dual-channel och därför ska alla minnesmoduler ha samma storlek för bästa prestanda.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Inaktiv

Svar på frågan, 8 gb.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Då kör jag på 8gb (2, 2, 2, 2). Undrar bara hur mycket ett sådant moderkort drar ner i7:ans prestanda mot ett moderkort med 1366-sockel.

Visa signatur

/Stuffe23

Permalänk
Medlem
Citat:

Undrar bara hur mycket ett sådant moderkort drar ner i7:ans prestanda mot ett moderkort med 1366-sockel.

Efter att ha jämfört 2 nästan lika system sånär som på sockel (cpu:erna klockade lika, båda i7) och att det ena gick dual och det andra tripple channel så - NEJ, inte om du inte bryr dig om siffror i benchmarkprogram. Detta var förvisso PC-apparater det var frågan om men skillnaden vid olika test i "verkligheten" var max 2% och med tanke på hur snabb den redan är så...

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Good to hear...

Visa signatur

/Stuffe23

Permalänk
Medlem

I swec. test så fick lynnfield bättre minnes-benchmarks med dual-channel än bloomfield fick med tripple-channel så om man inte bara ska använda program som är beroende av minnesbussbredd så är lynnfields minnen bättre.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd

lånar tråden lite och undrar om garanti bryts ifall man tänker uppgradera minnen och hårddisk i imacen, någon som har svar på detta?

Permalänk
Medlem

Minnen är väl OK, det kan du göra själv, följer anvisning i handboken.. HD däremot är inget och rekommendera, garantin ryker då du måste disikera datorn.

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av facedark
lånar tråden lite och undrar om garanti bryts ifall man tänker uppgradera minnen och hårddisk i imacen, någon som har svar på detta?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd

aha okey, aa minnen är väl det jag planerat byta ut ändå Tänkte ifall det kommer någon fin SSD disk i 3.5" format så skulle det ju passat bättre i en imac med i7 processor i sig, men det ska väl gå att lämna in den hos apple killarna för några hundralappar (inte över 1000?), och få disken bytt ifall det känns som ett behov?