Permalänk
Medlem

Överklockning och Garanti

Hejsan,

Nu är det så att jag troligtvis vill överklocka min i5:a, men har aldrig gjort det förut.
Har läst en massa trådar osv. men jag bestämde mig för att göra en ny eftersom
jag har några frågor.

Jag har inte fått grejerna ännu, men det ser ut såhär:

Moderkort - Asus P7P55D EVO
Kylare - Noctua NH-U12P SE2
RAM - Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3

Hur mycket tror ni jag kan överklocka?
Vilka begränsningar är det om man vill behålla sin garanti?

Permalänk
Medlem

garantin ryker egentligen så fort du andrar nånting från default..

men å andra sidan är det ju väldigt svårt att bevisa att den dog av överklockningen. kan du ha det på ditt samvete så är det inga problem.

sen är det inte speciellt ofta man klockar sönder en CPU.. inte om man klockar normalt, och inte tänjer på gränserna va gäller Vcore och temp.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Sant.

Vilka gränser bör man sig hålla sig inom?
Det vill säga när tar processorn stryk av temperaturen och/eller spänningen?

Permalänk
Medlem

Över 1.45v och ca 85-90c

Permalänk
Medlem

OK.

Något annat man bör tänka på?
Aldrig suttit i BIOS och knappat förut.

Permalänk

Det är väldigt svårt att ha sönder en CPU genom överklockning såvida man inte höjer spänningen för mycket. Det finns smarta inbyggda funktioner som stänger av datorn om den blir för varm, sänker frekvens, höjer fläkthastighet osv.

Håll dig bara till måttlig spänning och håll koll på tempen så ska det gå fint

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Jag sitter nästan i samma båt som du, så det ska bli intressant att se dina resultat och jämföra senare, enda skillnaden är att jag har p7p55d, inte EVO.

Har alla grejjerna monterade redan utom CPU-fläkten och har därför inte försökt mig på några vilda lekar. Upptäckte ett problem när jag skulle installera fläkten, den boxade kylaren till i5an har en 4pin connector och noctuan har bara 3 pin. Här
kan ni se, kontakten är precis till höger om den PCIe som sitter närmast CPUn.

Jag provade att koppla in noctuan i 4pin connectorn för att se om den strejkade, fläkten funkade fint men datorn gav ifrån sig ett mycket otrevligt pipljud, provade två gånger. Verkar som att den fjärde pinnen är den som upptäckte CPUfläkten och om den inte finns så varnar den? Värt att nämna är att medan ja testade detta kopplade jag den boxade kylaren till 4pin chassi-fläkt-kontakten.

Kollade extra noga om noctuan är kompatibel med p7p55d kortet och det står tydligt på tillverkarens hemsida
att den skall vara det

Väldigt glad om någon kan ge mig (och antagligen även dreemus) en lösning på detta, hoppas jag inte stal tråden för mycket.

Edit: Sökte och såg att det fanns en del trådar om det redan. provade att koppla in noctuan och nu funkar det prima, tror den bara tjöt av överhettning. Nu vet vi att detta var ett dåligt sätt att prova kylarkompatibilitet på.

Permalänk
Medlem

Köpt ett i5 system för 2månader sedan typ, jag har bara gjort noob clock via några program man fick med till moderkortet. Har Asus Pro variant, de ända jag höjt e frekvensen, ej höjt vcore etc i bios vill säga, jag kör i ca 3.0ghz med orginalkylningen, kan säkert gå längre men efter som jag inte vill "clocka sönder" datorn att någonting skadas så uppskattar jag tråden oxå. Ända jag har riktigt bra koll på e att clocka grafikkort.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreemus
OK.

Något annat man bör tänka på?
Aldrig suttit i BIOS och knappat förut.

Ha tålamod och klocka en komponet åt gången för att kolla vad maxklock ligger för varje enskild hårdvara. Blir så mycket enklare att få allt att lira i harmoni på det sättet.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.