Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spector
Det känns som att jag får längre siffror än alla andra. Kör w7 och senaste firmware. Några tankar?

http://bayimg.com/image/aaekdaacj.jpg

Den där länken fungerar inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Har du kört nya programmet "Intel SSD Toolbox"?
och kör du SSD:n med AHCI mode i Bios?

Svar ja på båda frågorna. Sitter och kliar mig i skallen om det kan vara någon inställning jag har gjort, men jag vill minnas att det var så redan innan jag började pilla.
Ska gräva fram ett äldre test.

-------------------------------------------------- CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo Crystal Dew World : http://crystalmark.info/ -------------------------------------------------- Sequential Read : 178.862 MB/s Sequential Write : 76.304 MB/s Random Read 512KB : 138.494 MB/s Random Write 512KB : 49.365 MB/s Random Read 4KB : 21.035 MB/s Random Write 4KB : 29.829 MB/s Test Size : 1000 MB Date : 2009/10/21 21:08:24

Jämfört med dagens efter firmware-uppdateringen, en förbättring men ändå inte i närheten av vad andra verkar ha.

-------------------------------------------------- CrystalDiskMark 2.2 (C) 2007-2008 hiyohiyo Crystal Dew World : http://crystalmark.info/ -------------------------------------------------- Sequential Read : 184.657 MB/s Sequential Write : 79.168 MB/s Random Read 512KB : 141.252 MB/s Random Write 512KB : 81.987 MB/s Random Read 4KB : 20.218 MB/s Random Write 4KB : 42.309 MB/s Test Size : 1000 MB Date : 2009/10/27 0:33:40

Permalänk
Medlem

spector: Här är några övriga saker som eventuellt kan påverka.

Klarar ditt moderkort av SATA2 anslutningar? De flesta har SATA2 idag men om du har ett äldre moderkort kanske det är SATA1 kontakter på.

Vilken SATA port är din SSD enhet kopplad till? I vissa fall "föredrar" SSD enheten att bli kopplad till SATA port 0 alt port 1, dvs till de två första SATA porterna på moderkortet.

Vilken I/O controller har du? T.ex jag har Intel's ICH9 controller och den ger lite sämre prestanda än nyare ICH10 på x58 moderkort. Eller så kanske du har ett controller chip från en annan leverantör än Intel och detta påverkar eventuellt prestandan.

Ladda hem AS Benchmark programmet och testa samt jämför med andra i forumet http://www.alex-is.de/PHP/fusion/news.php

Slutligen så kan du alltid läsa samlingstråden här på forumet och se om det finns någon mer information att testa. http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8652...

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk

Jag har precis laddat ny firmware, ställt om bios till ahci, och kört toolbox.
Mitt windows experience index ökade från 7,3 till 7,7.
*lycklig*

Av någon orsak ökade även cpu-score från 7,4 till 7,6 och memory-score från 7,5 till 7,7???

Det var väl roligt men vad kan det bero på?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Jag har precis laddat ny firmware, ställt om bios till ahci, och kört toolbox.
Mitt windows experience index ökade från 7,3 till 7,7.
*lycklig*

Av någon orsak ökade även cpu-score från 7,4 till 7,6 och memory-score från 7,5 till 7,7???

Det var väl roligt men vad kan det bero på?

Mest troligt pga det faktum att WEI är en usel benchmark. Bra ökning likväl.

7,3 innan lät väldigt lågt men 7,7 är lika högt som de flesta andra verkar få. Jag har varit uppe i 7,8 men 7,7 är för mig normalt iallafall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Mest troligt pga det faktum att WEI är en usel benchmark. Bra ökning likväl.

7,3 innan lät väldigt lågt men 7,7 är lika högt som de flesta andra verkar få. Jag har varit uppe i 7,8 men 7,7 är för mig normalt iallafall.

Jag skulle tro att jag fick så lågt från början eftersom jag identifierade den som IDE från början.

Permalänk
Medlem

Uppmärksammar folk på att 1.4 har brickat diskar för vissa användare, se http://www.hardforums.com/showthread.php?t=1463671&page=2 alternativt http://communities.intel.com/message/71383#71383.

cf256 / danielinterius:
1. Hur exakt har du gjort vid firmware update? IDE/AHCI vid firmware och sedan AHCI efter det?
2. Ska man köra AHCI även om man bara använder en disk?
3. Var ditt OS installerat innan du körde firmware update?
4. Tar gärna en förklaring också på vad AHCI gör för skillnad i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Har precis beställt en 80-giggare från Dustinhome.se. De har båda 80GB och 160GB varianterna i lager just nu. Tänkte bara tipsa...

Inet.se skulle få in igår - de kanske får in senare idag istället...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kott
Uppmärksammar folk på att 1.4 har brickat diskar för vissa användare, se http://www.hardforums.com/showthread.php?t=1463671&page=2 alternativt http://communities.intel.com/message/71383#71383.

Det där är nog bara illojal konkurrens.
Andra tillverkare som vill tjäna mer pengar - tycker att det går för bra för intel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Andra tillverkare som vill tjäna mer pengar - tycker att det går för bra för intel.

Vill inte skapa panik i onödan men känns ju för jävligt om 1.4 mer eller mindre kan döda disken.

Du går gärna svara på mina ovanstående frågor danielinterius så man vet hur man bör göra vid firmware update och installation av W7.

Permalänk

1. Hur exakt har du gjort vid firmware update? IDE/AHCI vid firmware och sedan AHCI efter det?
-Jag hade en windows 7x64 installation med IDE drivers när jag bootade med firmware upgrade. Efter reboot ändrade jag i regedit på msahci-start från 3 till 0, startade om och ändrade från IDE till AHCI i BIOS
Som jag har uppfattad det så ska man få bättre prestanda även med en disk.
Se ovan
Jag har googlat runt på en massa sidor där olika tycker och säger olika saker.
Jag tycker att du ska göra detsamma och bilda dig en egen uppfattning.
Jag fick en sammanlagd bild av att det skulle ge bättre prestanda - för mycket information - för mycket att skriva.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ahci

Permalänk
Medlem

Tackar för snabba svar.

Själv väntar jag på min kopia av Windows 7, har redan flashat min disk till 1.4 via IDE. Så efter diverse läsning och dina svar så kommer jag köra med AHCI vid nyinstallation av Windows 7. Detta betyder (vad jag läst mig till) att man får köra TRIM manuellt via Intels SSD Optimizer och sedan schemalägga körningar.

Permalänk
Citat:

Tackar för snabba svar.

Själv väntar jag på min kopia av Windows 7, har redan flashat min disk till 1.4 via IDE. Så efter diverse läsning och dina svar så kommer jag köra med AHCI vid nyinstallation av Windows 7. Detta betyder (vad jag läst mig till) att man får köra TRIM manuellt via Intels SSD Optimizer och sedan schemalägga körningar.

Så är det.

Permalänk

Jag har även inaktiverat skrivcache på disken, flyttat mappen temporary internet files till en lagringsdisk, inaktiverat schemalagd defragmentering, inaktiverat indexering och inaktiverat systemåterställning.

Som lite extra info.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det hände min rumskompis igår som jag skrev här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=957...

Blir RMA till komplett på den disken. Den är helt körd. Min funkar dock bra hittills.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Gjorde precis en beställning på Dustin
Får den nog om 3-4 dagar (bor på Gotland)

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Citat:

cf256 / danielinterius:

1. Jag utförde uppdateringen i AHCI och ändrade inte alls till IDE. Jag bootade från skivan tryckte Y hela tiden när det kom frågor och lät programet sköta sig själv tills det stod att man skulle ta ut skivan och boota om. När allt var klart bootade jag om från skivan en andra gång för att verifiera att SSD:n var uppdaterad, vilket den också var. Därefter tog jag ut skivan, bootade om och lät Win 7 starta som vanligt. Väl inne i win 7 installerades en drivrutin automatiskt och sedan var jag tvungen att starta om. Efter omstarten av Win 7 så var allt klart.

Efteråt upptäckte jag däremot att man var tvungen att köra nya programmet Intel SSD Toolbox för att aktivera TRIM kommandot i win 7. Jag laddade ner programmet och gjorde en körning och sedan var SSD:n helt optimerad. Btw: Jag kör inte någon RAID på datorn och hade "Intel Matrix Storage Manager" SATA drivrutiner installerat innan jag utförde uppdateringen av SSD:n.

2. Ja kör AHCI eftersom disken får bättre prestanda.

3. Ja mitt Win 7 x64 var redan installerat innan jag gjorde uppdateringen.

4. För att få maximal prestanda från Intel's SSD:er så krävs att AHCI är på i Bios:en. Varför det är så vet jag inte mer än att det går långsammare i IDE mode.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Efter alla rapportera om crashade diskar så ska jag försöka vänta ett par dagar med att installera nya firmwaren

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Tackar för snabba svar.

Poängen med att Windows 7 har TRIM-stöd är ju jusst att man ska slippa köra något program för att underhålla disken.

Däremot om drivrutinerna inte stödjer TRIM ännu så har man inte mycket till val.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriNitro
Efter alla rapportera om crashade diskar så ska jag försöka vänta ett par dagar med att installera nya firmwaren

fegis

OnT: funkar prima här än så länge, har ungefär samma som anders i AS SSD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
fegis

+1

Permalänk
Relik 📜

Avbeställde på Inet och tog på Dustin istället. Fick bekräftelsemail att min order var packad och nu är de slut igen.
*phew*, att det ska vara sån't projekt att köpa disk!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

sådär flashad o klar fick slå över till IDE för att min cd ens skulle boota freedos.
Funkar kanon, knepigt dock att jag har skrivit 200gb till den på mindre än en vecka hur går det till? ^^

en fråga dock, ska sata porten stå på native eller legacy i bios?

Visa signatur

• Alienware 34" OLED AW3423DWF • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CusmaR
sådär flashad o klar fick slå över till IDE för att min cd ens skulle boota freedos.
Funkar kanon, knepigt dock att jag har skrivit 200gb till den på mindre än en vecka hur går det till? ^^

en fråga dock, ska sata porten stå på native eller legacy i bios?

När man ändrar från AHCI till IDE är det bara att aktivera IDE i BIOS och sen köra på? Eller måste man både aktivera IDE i BIOS och avaktivera AHCI drivrutinen i windows?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde såhär:

Reboot ->
Gick in i bios och ändrade från AHCI till IDE ->
Save and exit ->
Bootade skivan ->
Installerade firmwaren ->
Reboot ->
In i bios och ändra från IDE till AHCI ->
Save and exit ->
Starta Windows 7

så jag var aldrig inne i windows när jag hade IDE inställt.

Visa signatur

• Alienware 34" OLED AW3423DWF • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jag gjorde såhär:

[...]

Liknande fast från RAID till IDE (ej compatible) till RAID utan att nudda W7.

Permalänk
Citat:

Jag gjorde såhär:

Reboot ->
Gick in i bios och ändrade från AHCI till IDE ->
Save and exit ->
Bootade skivan ->
Installerade firmwaren ->
Reboot ->
In i bios och ändra från IDE till AHCI ->
Save and exit ->
Starta Windows 7

Aha okej.

Har en annan liknande fråga..
De säger ju att man ska aktivera AHCI drivrutinen i windows innan man aktiverar AHCI i BIOS.
Så låt säga att jag gör register-ändringen i windows och sedan startar om datorn (utan att ändra till AHCI i BIOS först), då kommer den börja installera AHCI drivrutinen, fast jag kör fortfarande i IDE läge.. kommer det funka? Alltså kan AHCI drivrutinen köras i windows även fast man kör i IDE läge i BIOS?

Eller måste man göra såhär: aktivera AHCI drivrutinen i windows genom register-ändring> ändra till AHCI i BIOS> starta windows så den installerar AHCI drivrutinen?
Räknas inte detta som att man aktiverar AHCI i BIOS innan man aktiverar AHCI drivrutinen?
Eftersom direkt efter BIOS ändringen så kommer den försöka köras i AHCI läge så windows kommer aldrig ens kunna starta så den kan inte ens påbörja installationen av AHCI drivrutinen?

Uh.. hoppas du eller nån annan förstår vad jag menar, blev ganska mycket svammel nu..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spector
Det känns som att jag får längre siffror än alla andra. Kör w7 och senaste firmware. Några tankar?

http://bayimg.com/image/aaekdaacj.jpg

Testat att ställa in på 100mb där istället för 1gb? Kanske är det, testar nu med 1gb. Nope det verkade inte göra någon skillnad, Achi är aktiverat?

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte möjlighet att läsa igenom artiklarna om dessa problem som skall ha att göra med nya firmware (får läsa ikväll) men jag kan iallafall bidra med at tmin disk fungerar ännu. Förvånar mig inte alltför mycket om det är nya buggar även i denna BIOS, kan Intel ens skriva firmware och har de ens en fungerande kvalitetsfunktion inom företaget? Det ser ju för bövelen ut som vi användare får agera testare.

Ni som inte får igång era diskar hoppas jag att ni får nya på RMA snart nog och att era har förut. RMA svider alltid när man måste vänta på en ersättningsprodukt och den/de veckor detta tar. Speciellt på en så känslig del som en lagringsdisk.

Ni som inte flashat ännu gör klokt i att göra backup innan.

För övrigt verkar det se ut som att det är tätare mellan diskleveranser, så de som inte gjort årets enda vettiga uppgradering kan ju passa på.

Permalänk
Musikälskare

Läser nu att folk har problem med "brickade" SSDer efter firmware 1.4

Man kanske kom undan med en hårsmån :x (eller är det bara en tidsfråga...)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?