Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag har inte möjlighet att läsa igenom artiklarna om dessa problem som skall ha att göra med nya firmware (får läsa ikväll) men jag kan iallafall bidra med at tmin disk fungerar ännu. Förvånar mig inte alltför mycket om det är nya buggar även i denna BIOS, kan Intel ens skriva firmware och har de ens en fungerande kvalitetsfunktion inom företaget? Det ser ju för bövelen ut som vi användare får agera testare.

Ni som inte får igång era diskar hoppas jag att ni får nya på RMA snart nog och att era har förut. RMA svider alltid när man måste vänta på en ersättningsprodukt och den/de veckor detta tar. Speciellt på en så känslig del som en lagringsdisk.

Ni som inte flashat ännu gör klokt i att göra backup innan.

För övrigt verkar det se ut som att det är tätare mellan diskleveranser, så de som inte gjort årets enda vettiga uppgradering kan ju passa på.

hmm tätare mellan diskleveranser vet jag inte. tror det är skitsnack från företagen som vill se bra ut. eller så är det bara jag som har otur överallt.

kanske fins det någon butik i stockholmsområdet som inte har internetbeställningar som sitter och trycker på några i helmighet? undrar om man ska på jakt

Permalänk
Medlem

De finns affärer som har gott om dom. Men dom tar lite redigare priser också. 2 650 får du ge för en 80GB i en affär i malmö t ex. Dom har 30+ i lager.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Efteråt upptäckte jag däremot att man var tvungen att köra nya programmet Intel SSD Toolbox för att aktivera TRIM kommandot i win 7. Jag laddade ner programmet och gjorde en körning och sedan var SSD:n helt optimerad. Btw: Jag kör inte någon RAID på datorn och hade "Intel Matrix Storage Manager" SATA drivrutiner installerat innan jag utförde uppdateringen av SSD:n.

Bör/måste man installera Intel Matrix Storage Manager under/efter installationen av Windows 7 om man väljer att köra SATA som AHCI i BIOS?

Edit: Verkar vara RAID-relaterat, så antar att svaret är nej.

Permalänk
Medlem

nvm. google <3

edit: jag flyttade min spotify-cache till en annan disk, det är nog ett smart drag

Visa signatur

• Alienware 34" OLED AW3423DWF • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

hmm jag kör min update skiva och när den scannar efter en intel drive så hittar den inga

någon som varit med om nått sånt?

Den funkar ju självklart toppen och finns

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
hmm jag kör min update skiva och när den scannar efter en intel drive så hittar den inga

någon som varit med om nått sånt?

Den funkar ju självklart toppen och finns

Slå av achi, sätt i skivan, installera, starta om, aktivera achi, dra hem Intel toolbox och kör.

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Suddigum
hmm tätare mellan diskleveranser vet jag inte. tror det är skitsnack från företagen som vill se bra ut. eller så är det bara jag som har otur överallt.

kanske fins det någon butik i stockholmsområdet som inte har internetbeställningar som sitter och trycker på några i helmighet? undrar om man ska på jakt

Jag tänkte mer på att folk rapporterar dels att de hittat diskar hos butik, samt att folk börjar få de. Att de fuskar med lagersaldon är mer regel än undantag. =/

Permalänk
Medlem

Jag beställde mig på dustinhome idag, och den skickades idag.

Jag vet inte om det bara var tur, för jag råkade se att de hade några i lager mitt under en föreläsning. Så det var bara att slänga upp Visa-kortet och genomföra transaktionen så fort som möjligt. De borde tagit slut rätt fort, för när jag kollade en stund senare så var statusen på "Ej i lager".

Permalänk
Medlem

Varning för senaste firmware, rekommenderar att ni väntar några dagar på o se om intel kommer med en andra version av den, flasha min ssd, stod lyckat sen gav den error i smart i bios samt i windows + intel toolbox. Googlat och hittat många med det problemet, nåt har dom gjort fel iaf. HAR NI GAMLA VERSIONEN FÅR NI GÄRNA LÄNKA DEN (en fungerande nedladdningslänk dvs).

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Verkar som intel har tagit bort den nya firmware från deras hemsida.
Varför? någon som vet något annat ställe å tankahem den ifrån?

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&ProdId...

Download Not Available

This download is no longer available.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Verkar som intel har tagit bort den nya firmware från deras hemsida.
Varför? någon som vet något annat ställe å tankahem den ifrån?

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&ProdId...

Download Not Available

This download is no longer available.

Läs inlägget ovanför ditt eller alla de andra på de två senaste sidorna. Många användare har fått sina diskar mer eller mindre förstörda pga vad som verkar vara en ny bug i Intels firmware. Min X25-M G2 fungerar fortfarande bra efter flashning men det är ju inget att rekommendera att göra med tanke på antalet fel och att ingen verkar veta exakt varför vissa kan flasha utan problem och andra får diskar som eventuellt aldrig fungerar igen.

Låt bli och vänta på uppdaterad firmware och flasha om efter några dagar då Intels nästa firmware säkert har nya buggar.

Permalänk
Medlem

Fick min idag, en 80GB från Dustin (inte HOME)...

Sicken liten krabat - tänkte installera i företagsburken till helgen, hoppas på en en markant förbättring i hastighet!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Musikälskare

Ush man blir rädd nu när man sitter på 1.4

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Fick min idag, en 80GB från Dustin (inte HOME)...

Sicken liten krabat - tänkte installera i företagsburken till helgen, hoppas på en en markant förbättring i hastighet!

Då håller jag tummarna på en ökad produktivitet från ditt håll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Ush man blir rädd nu när man sitter på 1.4

Gör backup istället för att oroa dig. *tipsa*
Har den inte tagit slut ännu så bör det ju vara ganska säkert. Eller har du fått upp "BAD_CTX" som de drabbade fått upp?

Och för övrigt, jag tror vi kan sluta oroa oss för att vi skriver sönder våra SSD'er när Intel förstör de med defekta firmwares mycket fortare.

Permalänk
Musikälskare

Har 2 TB Backup

Sen kör jag bara OS och program på SSDn så det är "lugnt" om den rycker, men ändå störigt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

Det känns nästan som vi med lyckade uppdateringar kanske sitter på tidsinställda hårddiskkraschar framför oss. Ungefär som för några år sedan med IBM's Deskstar HDD, man visste att disken skulle smälla men inte när eller om man skulle hinna göra backup i tid.

Eftersom Intel dragit bort fw 1.4 för nerladdning har de ju i princip erkänt att de klantat till det. Det är andra gången för den här produkt generationen, fast den här gången med betydligt mer allvarligare konsekvens.

Vem vågar vara först och uppdatera till nästa sk "fungerande" fw 1.5?

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det känns nästan som vi med lyckade uppdateringar kanske sitter på tidsinställda hårddiskkraschar framför oss. Ungefär som för några år sedan med IBM's Deskstar HDD, man visste att disken skulle smälla men inte när eller om man skulle hinna göra backup i tid.

Eftersom Intel dragit bort fw 1.4 för nerladdning har de ju i princip erkänt att de klantat till det. Det är andra gången för den här produkt generationen, fast den här gången med betydligt mer allvarligare konsekvens.

Vem vågar vara först och uppdatera till nästa sk "fungerande" fw 1.5?

Jag undrar om vi som flashat kan få möjlighet att flasha tillbaks en äldre firmware eller om de hoppas på att få plåga oss med utragen RMA-hantering?

Ingen mer Intel-lagring för min del som det känns just nu. Dessa diskar är bra både i teorin och praktiken men att dels få tag i ett ex och sen hålla den fungerande verkar vara ett större problem.

Jag väntar ett par dagar nästa gång. Hade jag vetat av dessa problem när jag flashat hade jag gett fan i det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Läs inlägget ovanför ditt eller alla de andra på de två senaste sidorna. Många användare har fått sina diskar mer eller mindre förstörda pga vad som verkar vara en ny bug i Intels firmware. Min X25-M G2 fungerar fortfarande bra efter flashning men det är ju inget att rekommendera att göra med tanke på antalet fel och att ingen verkar veta exakt varför vissa kan flasha utan problem och andra får diskar som eventuellt aldrig fungerar igen.

Låt bli och vänta på uppdaterad firmware och flasha om efter några dagar då Intels nästa firmware säkert har nya buggar.

Verkar vara desto mer som det fungerar bra för.

Så finns den att laddahem på någon annan sidan?

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Låter ju obehagligt det där...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

[...]

Rättelse: "Deathstar", ahh those were the days
Det ôrdnar sig, och ôrdnar det sig inte kvitter det. Jobbigt att installera om all skit dock ifall den skulle börja fippla. Backup känns ganska givet i detta läget (lär ju inte vara många som enbart kör en SSD, så det borde vara mer jobbigt än något annat).

Permalänk
Avstängd

Vad hinner toolbox grunkan göra för nytta på 3 sekunder?

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Musikälskare

Tror ni Intel's kodar har mycket att stå i nu eller

Eller så har dom inte de

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjamsetramsa
Vad hinner toolbox grunkan göra för nytta på 3 sekunder?

Bricka din disk :)?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Bricka din disk :)?

vad är bricka då? min disk går iallafall som ett skott..

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjamsetramsa
vad är bricka då? min disk går iallafall som ett skott..

Disken är död och får lika stor funktionalitet som en tegelsten (eng. brick).

Jag tror Intel kommer bygga sitt nya högkvarter med brickade X25-M G2'or.

Permalänk
Medlem

haha stort grattis till intel, jag hoppas min disk inte hittar på något, den funkar ju fortfarande som sagt

Visa signatur

• Alienware 34" OLED AW3423DWF • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Någon som vet om dom bytt skal på de nya diskarna. Alla säger att dom ska vara helt i silver men Alina och swe. FW artikel så är dom silver med svart ram.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Någon som vet om dom bytt skal på de nya diskarna. Alla säger att dom ska vara helt i silver men Alina och swe. FW artikel så är dom silver med svart ram.

De är ju helt i silver. Ramen är svart och levereras monterad, men den tillhör ju egentligen inte disken. Har du några bilder att länka på den disk som den där artikeln du har visar den?

Permalänk
Medlem
Citat:

De är ju helt i silver. Ramen är svart och levereras monterad, men den tillhör ju egentligen inte disken. Har du några bilder att länka på den disk som den där artikeln du har visar den?

http://www.sweclockers.com/nyhet/10023-intel_slapper_trim_for...

kollar man på prisjakt så finns det 3 olika utseenden på G2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1