Vad är din mest udda pryl?

Permalänk
Medlem

det mest udda jag har är en skiva (disc) från en gammal "stordator"

den kommer från Järnverkets dator som de bytte ut ca:-85-86 nån gång
fick den av farsan när jag var på besök när jag va liten =P

själva datorn var stor som 3-4 garderober och vägde typ som en bil..

disken är lite större än en LP-skiva men är typ dubbelt så tjock och har ett större hål i mitten, samt är av metall...

Ganska cool,, nu vet jag inte var den är, säkert hemma hos mamma & pappa nånstans..

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

Jag såg nåt kul för ett tag sen
Ett vanlig pc-tangentbord med din kontakt, MEN alla knappar hade svenska beskrivningar
Typ Home=Början End=Slut osv

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Jag såg nåt kul för ett tag sen
Ett vanlig pc-tangentbord med din kontakt, MEN alla knappar hade svenska beskrivningar
Typ Home=Början End=Slut osv

haha, snyggt. Jag har ett Norsk Data tangentbord med knappar som "stryk", "kopi" och "flytt"

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Har en Amiga 4000/030 ståendes med några skuma kort i, har lyckats komma fram till att det har nått med TV/video redigering att göra (tror jag ).

Det var datorn som höll i Härenstams Jeopardy på tv. Kul kuriosa. Trodde inte folk hade råd med dem.
Hade själv en 500:a som jag sålde för ett par år sen. Annan udda grej är min gamla ZIP-drive. Hela 120 Mb kapacitet, synd att det tog halva dagen att använda den.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

Jag fick tag på en lite udda bärbar dator vi hade på jobbet för sisådär 10-15 år sen kanske? Rensade bort lite gamla saker så skulle den kastas. Så jag tog hem den, och tro det eller ej men i skrivande stund står den stackars fullt fungerande brevid mig Tog även med en tillhörande extern CD läsare som läser 3x hastighet. Datorn är en IBM 360Cs med 33Mhz cpu och 7808kb i ram 1081mb i hdd. Värsta spelburken va? Vet inte vad jag ska med den till, men ville bara kolla om den funka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR

disken är lite större än en LP-skiva men är typ dubbelt så tjock och har ett större hål i mitten, samt är av metall...

Ganska cool,, nu vet jag inte var den är, säkert hemma hos mamma & pappa nånstans..

på gamla datorer kunde man byta skivorna i hårddisken, kan va en sån. passar in på beskrivningen iaf.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
på gamla datorer kunde man byta skivorna i hårddisken, kan va en sån. passar in på beskrivningen iaf.

Det fanns både och. Jag har varianter av varje hemma.

RA-disk (med bilder):
http://hampage.hu/oldiron/e_other.html

http://design.osu.edu/carlson/history/images/small/RL02.jpg

http://williambader.com/museum/vax/01rl02.jpg

http://williambader.com/museum/vax/45rl02platter.jpg

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

USB E-peen extender ^^

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

- En 5.25" diskett - alltså en "riktig" floppy disk
- Några ZIP-diskar - kapacitet: 100Mb
- En Amiga 500 med extra drive och minne
- En mobiltelefon av modell Ringo - funktion: lagra upp till tio snabbnummer

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk

5.25".... du menar en av dom där nyare smådiskarna? 8" är det enda riktiga formatet.

Fick en remsläsare igår. dvs en sån som läser hålremsor. Med den så kom det nåt som antingen är en terminal eller en komplett dator. Har inte haft tid att kolla på det än.
Sen fanns det även en Commodore dubbel diskettstation i en plåtlåda, men det var för sånadär små ynkliga 5.25" floppys så den ska jag nog göra mig av med.

/Göran

Permalänk
Medlem
Skrivet av g_axelsson:

5.25".... du menar en av dom där nyare smådiskarna? 8" är det enda riktiga formatet.

Fick en remsläsare igår. dvs en sån som läser hålremsor. Med den så kom det nåt som antingen är en terminal eller en komplett dator. Har inte haft tid att kolla på det än.
Sen fanns det även en Commodore dubbel diskettstation i en plåtlåda, men det var för sånadär små ynkliga 5.25" floppys så den ska jag nog göra mig av med.

/Göran

Hej Göran.

Fast 8" är väl inte så maffiga... du vill ha en RL02 eller kanske RP06 diskpacke

Vad för skojjig terminal har du hittat då?

/Pontus

Visa signatur

Permalänk

Jag har en fullt fungerande tv-spelskonsoll som heter "Luxor Fairchild Channel F" hemma. Den lanserades 1976, året innan Atari 2600, och var den första tv-spelskonsollen med programmerbara spelkassetter. Alla tidigare spelkonsoller hade likt pongkonsollerna haft spelen inbyggda.
Det är den svenska modellen jag har som ser annorlunda ut än den amerikanska och är mycket ovanligare.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Skrivet av ErikR:

Enligt beskrivningen verkar den inte helt lätt att tappa bort, du lär säkert hitta den om du letar

Permalänk
Medlem

philips fizz mobiltelefon -.-

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Skrivet av Catamenia:

en comandore lan-väska som luktar kattmat

HaHAHAHA

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Vilken är din uddaste pryl?

Min uddaste är nog Qtek 7070 - en intelligent 140 grammare
http://img55.imageshack.us/img55/1544/s30000040ea.jpg

http://img136.imageshack.us/img136/7094/s30000051fw.jpg

Den väcker många minnen.. Hade en 7070 när den kom ut

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Har bara processorn kvar,

Intel Pentium Pro

SY032 256k
http://img526.imageshack.us/i/20110110037.jpg

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk
Medlem

Hade en AMD K6-2 tills hunden tog den. Har även en kapsylöppnare gjord av en AK5 patron.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

En Magnavox Odyssey

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Skrivet av PBGP:

Hej Göran.

Fast 8" är väl inte så maffiga... du vill ha en RL02 eller kanske RP06 diskpacke

Vad för skojjig terminal har du hittat då?

/Pontus

Jag har några diskpackar liggandes också. Det finns en anledning till att jag döpte min senaste USB-disk till PACK-REMOVE.

Terminalen var ingen terminal, det var en "TERCO CNC SYSTEM" Videomonitor med en kraftiugt moddad TRS-80 Colour hemdator i en stor ASEA-orange plåtlåda.

Jag fick dock en udda pryl här i höstas, en frontpanel till en Alpha / LSI Naked mini. Nä, inte en sån alpha som du fick före jul, Pontus, utan en minidator från 1974 med coreminne. Med frontpanelen kan jag singelsteppa CPU:n och kolla varför min maskin inte bootar som den ska. Den sitter i botten på en röntgenspektrometer. Eftersom det är coreminne i den så startade den upp på samma ställe som den var sist innan den tappade strömmen. Ett snyggt diagram på skärmen. Men när jag tryckte tangenten rubout så kraschade allt. Troligen har eprommarna tappat lite bittar här och där.
Men det blir ett senare projekt när jag får lite mera tid över.

/Göran

Permalänk
Medlem

Vet inte om den är jätteudda, men jag har iaf en fullt fungerande spectravideo 328 med tillhörande bandstation. Tror man utökade minnet via en cartridge oxå. Inte säker på den punkten. Programmerade mitt första program i den. en boll i en rektangel som studsade omkring.

Permalänk
Medlem

vet ej om det är udda men vi har en toshiba l 300 (med 160 gb hårddisk och celeron) utan skärm som vi idag ska koppla in i vår tv och den fungerar fint bara att man måste ha en skärm till den (vga anslutning bara)

sen har jag en liten radiostyrd helikopter med ett extra drops paket som kaross (gamla gick sönder pga lillebror) (men antingen motorn eller batteriet är på väg att lägga av helt då den knappt klarar av att flyga längre)
karossen på helikoptern

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk

Amiga 3000

Cyberstorm PPC Till min 3000

Cybervision 64/3D till 3000, under kortet sitter nätverkskortet, orkade dock inte ta kort på eländet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av +_+:

Jag har en

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-DSC01178.JPG

Har även väldigt många andra gamla processorer! orkar tyvär inte gå och hämta dom så jag ser vad det är, och min fina pentium pro har jag ingen aning om vad det är för modell på!, jävligt snygg tkr jag den är iaf =P

Jävligt snygg och udda pryl du!!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Hur ska man räkna:

1. Mest udda funktion, inte nödvändigtvis eftertraktad.

Här vet jag inte riktigt vad jag ska välja. Jag har en RF-modulator till Commodore PET, som visserligen inte är så värst udda i sig men sällan man ser det till en dator som ändå har skärmen inbyggd. Jag har några oidentifierade modemprylar och instickskort också.

2. Ovanlig modell av en produkttyp som annars är vanlig, dock osäkert om något större ekonomiskt värde.

Detta blir enklare, jag plockar fram min SWTPC PR-40, en matrisskrivare från mitten av 1970-talet som dock behöver lite service. Eventuellt ska jag göra mig av med den.

3. Högt värderad produkt av en typ som annars är billig.

Här hamnar ungefär resten av mina rariteter, t.ex. en boxad COMX-35 i nyskick, en V-Tech Laser 2001, kanske t.o.m. min Olivetti PC-1 samt en rad spel och programvaror. Dessa kan vara svåra och dyra att få tag på, men är mer ovanliga än udda om man får göra den särskiljningen.

Permalänk
Medlem

Vore väll kanske den där P1an...

Annars har ja ett Nintendo 8-bit med 2st Trådlösa kontroller till!
(Inge modding här inte! är kontroller från 8-bit tiden, fasst inte Nintendo som gjort dom om ja minns rätt, blå och svart är dom iallafall)

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk

grafikort : 1st 3dfx voodoo 2 med hissnade 12mb! 1st ati kort från 95 1st ati rage 2 år 96 1st diamond stealth 64 år 95 1st 3d fx kort okänt

jag ska göra ett galleri nu med dom med så får ni gärna avslöjja lite grejer om dom

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk

glömde en sak ett nintendo 8bit med 2 fungerande kontroller och en lite glapp på knapp b

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(