Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Och om man inte kör AHCI (med Win7). Hjälper SSD Toolbox då?

Först och främst så hade jag rekommenderat att vänta och testa SSD Toolbox tills firmware problemen är över.

Direkt svar på din fråga är JA om man vill köra TRIM manuellt, men enligt tabellen ska det skötas automatiskt i Win 7 oavsett om man kör i IDE eller AHCI mode. Men detta gäller under förutsättning man använder "native MS Win 7 drivrutiner".
Eftersom jag installerat drivrutiner från Intel och använder "Intel Matrix Storage Manager" i min dator så måste jag schemalägga SSD Toolbox i win 7 om jag vill utnyttja TRIM.

I den här tråden på OCZ forum diskuteras exakt det du frågar efter. TRIM in W7 = AHCI?

Skrivet av Wendy i OCZforumet post #10
IDE mode: With native MS Win7 drivers = Yes TRIM works
AHCI mode: With native MS Win7 drivers = Yes TRIM works
ACHI mode: With new Intel beta drivers (Rapid Storage Driver) = NO, no TRIM pass-through (TRIM doesn't work)

Avslutningsvis: Varför skulle man vilja köra i IDE mode när prestandan är så mycket bättre i AHCI mode för Intel's SSD?

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet hur man formaterar Intels SSD så den blir som ny igen? Eller ska man formatera den med Windows?

Vilket alternativ är bäst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Någon som vet hur man formaterar Intels SSD så den blir som ny igen? Eller ska man formatera den med Windows?

Räcker med Windows egna. Kör Intel's SSD Toolbox och prestandan är tillbaks som ny igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Vad tror ni, ska man chansa på att uppdatera firmware innan man installerar Win 7 eller ska man ta och vänta på en fix?

Jag har fortfarande inte sett en enda rapport om att en nyinstallation efter firmware 1.4 har orsakat problem, dock skulle jag personligen inte riskera disken (såvida du inte gillar att skicka tillbaka den och få en ny).

Ge Intel nån vecka till eller så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Använd HDDErase för att vara helt säker. Finns en guide här: How to Secure Erase (reset) an Intel Solid State Drive (SSD)

Om du laddar hem Ultimate Boot CD finns programmet redan på skivan. Men det funkar bara om man kör i IDE mode.

MEN hade firmware problemet aldrig uppstått från Intel så hade vi inte behövt HDDErase längre eftersom TRIM fixar allt. SÅ här skriver AnandTech:
Formatting your drive now actually does something. You no longer have to boot to DOS and secure erase your SSD before installing Windows, just quick format the partition before installing Windows 7.

För att vara helt säker kan man använda HDDErase iaf.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kott
Jag har fortfarande inte sett en enda rapport om att en nyinstallation efter firmware 1.4 har orsakat problem, dock skulle jag personligen inte riskera disken (såvida du inte gillar att skicka tillbaka den och få en ny).

Samma här. Men förmodligen så är det ju en överväldigande del som inte gjort installation efter firmware utan de flesta har säkert bara flashat med OS redan installerat

Tänkte vänta och dra in TRIM innan jag installerade Win7 men nu vettefan när det kommer något man kan lite på så blir nog att köra på utan

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Vad tror du? (se sign)

Att du inte har koll på vad du snackar om.

Permalänk
Medlem

Så hämtade precis min disk från posten.
Men har en massa läxor så blir inte montering förens på Söndag.
Men jag har några frågor:

1. Hur blir det med den nya firmwaren? Hur skall jag göra?

2. Eftersom att jag skall ha Windows på den så undrar jag hur det blir när man uppgraderar/flashar firmware försvinner allt på disken?

3. Något jag skall göra mer än att stänga av diskfragmenteraren?

Tacksam för svar!

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Relik 📜

En fråga jag inte tänk på innan..

Jag har ett AMD-system som sign visar, kommer det ställa till problem för hela TRIM:andet? Alla diskussioner rör hurvida Intels drivrutiner pajar saker och ting, jag är orolig för om ens SSD Toolbox kommer kunna TRIM:a min disk..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Avslutningsvis: Varför skulle man vilja köra i IDE mode när prestandan är så mycket bättre i AHCI mode för Intel's SSD?

Tack för svaren. Rimligtvis borde det ju gälla Intels också, även om det var OCZs sida. Ska jag tolka IDE i detta sammanhang som Sata utan AHCI?

På din avslutande fråga kan jag svara att jag har Asus A8N-SLI Deluxe. Denna stödjer både SataII och AHCI. Dock började jag misstänka när jag sökte runt lite nu när det var aktuellt att det _kan_ vara så att brädans ena kontroller stödjer SataII och den andra (Silicon Raid) AHCI, men ingen stödjer båda, och då föredrar jag SataII (plus att Silicon-kontrollern tar flera sekunder extra att starta).

Osäker, och dessutom osäker på vad jag ska aktivera då det inte finns något AHCI att aktivera (ska komma med aktivering av RAID-kontrollern om jag förstår det rätt..?) Helt enkelt mer jobb än resultat att reda ut. Jag har enl benchmarks fullt jämförbar prestanda utan AHCI. Fast har du/någon svar åt mig på dessa funderingar blir jag ju såklart lycklig.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för svaren. Rimligtvis borde det ju gälla Intels också, även om det var OCZs sida. Ska jag tolka IDE i detta sammanhang som Sata utan AHCI?

JA!

Citat:

På din avslutande fråga kan jag svara att jag har Asus A8N-SLI Deluxe. Denna stödjer både SataII och AHCI. Dock började jag misstänka när jag sökte runt lite nu när det var aktuellt att det _kan_ vara så att brädans ena kontroller stödjer SataII och den andra (Silicon Raid) AHCI, men ingen stödjer båda, och då föredrar jag SataII (plus att Silicon-kontrollern tar flera sekunder extra att starta).

Osäker, och dessutom osäker på vad jag ska aktivera då det inte finns något AHCI att aktivera (ska komma med aktivering av RAID-kontrollern om jag förstår det rätt..?) Helt enkelt mer jobb än resultat att reda ut. Jag har enl benchmarks fullt jämförbar prestanda utan AHCI. Fast har du/någon svar åt mig på dessa funderingar blir jag ju såklart lycklig.

Enkla svaret i ditt fall är ändra inget i Bios:en och kör på som vanligt i IDE eller SATAII som du kallar det.

Långa förklaringen tog tid att hitta och på länken här hittade jag en del av förklaringen. Tydligen valde Nvidia att göra en egen version av AHCI som inte följde vedertagna standarder.
"The onboard SATA controller of the nForce4-SLI chipset claims to be NCQ (or SATA II) capable, but nVidia implemented this feature in a not-AHCI-standardised way, but as an own solution."

Dvs: "riktig" AHCI verkar inte finnas på ditt moderkort och därför finns inte inställningen i Bios:en. Om din SSD har samma prestanda siffror som oss andra i forumet så är det nog inget att oroa sig för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

varför är det så dålig tillgång på dessa diskar, kollade på prisjakt och inga butiker hade någon alls. har kollat lite då och då sen dom lanserades och tillgången har varit dålig hela tiden. är det något som kanske gör dom svårare att tillverka eller så?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kott

Så blev det.

Ut med det gamla: (300GB VelociRaptor)

Och in med det nya: (X25-M 160GB)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
varför är det så dålig tillgång på dessa diskar, kollade på prisjakt och inga butiker hade någon alls. har kollat lite då och då sen dom lanserades och tillgången har varit dålig hela tiden. är det något som kanske gör dom svårare att tillverka eller så?

Efterfrågan är ENORM. Gott om folk som uppdaterar med denna runt om i världen, ett bra tag framöver tippar jag.
I synnerhet nu med W7 lanseringen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXizoR
Så hämtade precis min disk från posten.
Men har en massa läxor så blir inte montering förens på Söndag.
Men jag har några frågor:

1. Hur blir det med den nya firmwaren? Hur skall jag göra?

2. Eftersom att jag skall ha Windows på den så undrar jag hur det blir när man uppgraderar/flashar firmware försvinner allt på disken?

3. Något jag skall göra mer än att stänga av diskfragmenteraren?

Tacksam för svar!

1. Om du vill utnyttja TRIM (det vill du), vänta tills Intel får ut en ny firmware. Personligen skulle jag inte installera Windows tillsammans med firmware 1.4 även om det funkar för de flesta. Jag förstår att det är outhärdligt att vänta när man har en sprillans ny SSD. Jag sitter i samma sits.
2. Inget ska försvinna från disken, däremot kan inte Intel garantera att det inte gör det. Ta alltid en backup innan du flashar.
3. Eftersom du har en SSD kan du stänga av diverse services som SuperFetch (om du kör Vista/W7).

Permalänk
Medlem

Tjena, ska köpa en x-25 80gb disk. Blev lite osäker på en sak bara.

SSDSA2MH080G2R5 - det är en G2 antar jag?

- Något man ska tänka på när man installerar den? Kommer att trycka in den i en helt ny dator som ska ha Win7.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket kott!

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subruz
Tjena, ska köpa en x-25 80gb disk. Blev lite osäker på en sak bara.

SSDSA2MH080G2R5 - det är en G2 antar jag?

- Något man ska tänka på när man installerar den? Kommer att trycka in den i en helt ny dator som ska ha Win7.

Ja det är en G2. Inget spec att tänka på förutom att vänta tills FW 1.5 kommer innan du installerar något på den.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Ja det är en G2. Inget spec att tänka på förutom att vänta tills FW 1.5 kommer innan du installerar något på den.

Nja? Det är väl bara uppdatera till 1.4 som han inte ska göra? Vad den än kommer med lär ju vara ok att köra på.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cf256
Använd HDDErase för att vara helt säker. Finns en guide här: How to Secure Erase (reset) an Intel Solid State Drive (SSD)

Om du laddar hem Ultimate Boot CD finns programmet redan på skivan. Men det funkar bara om man kör i IDE mode.

MEN hade firmware problemet aldrig uppstått från Intel så hade vi inte behövt HDDErase längre eftersom TRIM fixar allt. SÅ här skriver AnandTech:
Formatting your drive now actually does something. You no longer have to boot to DOS and secure erase your SSD before installing Windows, just quick format the partition before installing Windows 7.

För att vara helt säker kan man använda HDDErase iaf.

Jo men problemet är att jag kör Vista 64 Vad hjälper quick formatting på disken före installation av win 7? Om jag vill göra nyinstallation av Vista så "måste" jag köra HDDErase för att få en ren formatering? Har läst att upphovsmännen av programet tagit bort den versionen av HDDErase som stöder X-25 diskarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja? Det är väl bara uppdatera till 1.4 som han inte ska göra? Vad den än kommer med lär ju vara ok att köra på.

Great, så jag kör på orginal FW:n och sedan uppdaterar när en ny version släpps (som inte e borked). Antar att man inte förlorar data när man uppdaterar FW:n?

Juste, glömt fråga förresten. Vad ska man formatera SSDs (och vanliga HDs förresten, inte så insatt) i för format?

Permalänk
Medlem

blev lite skillnad gamla c-disken till höger

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo men problemet är att jag kör Vista 64 Vad hjälper quick formatting på disken före installation av win 7? Om jag vill göra nyinstallation av Vista så "måste" jag köra HDDErase för att få en ren formatering? Har läst att upphovsmännen av programet tagit bort den versionen av HDDErase som stöder X-25 diskarna.

Bara att köra SSD Toolbox sen när intel fått ordning på grejjerna igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Att du inte har koll på vad du snackar om.

Nej det är du som hela tiden varit fel ute. Du missförstod från början frågan då han hade hdds i raid och undrade ifall trim funkade på en ej raidad ssd på samma kontroller.

edit: du tvivlade på att det ens gick att köra via toolbox och jag svarade att det verkar funka fin fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Nej det är du som hela tiden varit fel ute. Du missförstod från början frågan då han hade hdds i raid och undrade ifall trim funkade på en ej raidad ssd på samma kontroller.

edit: du tvivlade på att det ens gick att köra via toolbox och jag svarade att det verkar funka fin fint.

Suck, jo det ligger ju något i det. Lyckat att man missförstår samma sak två gånger :\

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Suck, jo det ligger ju något i det. Lyckat att man missförstår samma sak två gånger :\

Jag förstod nästan att du missförstått då det inte ska vara någon skillnad på att köra raid-läge eller achi-läge, men ville väl vara lite lustig. Drog nog mitt strå till stacken för att skapa missförstånd.

edit: btw är det någon som provat trim med sina ssds i raid? antar att toolbox inte hittar dem eller? och ställer man tillfälligt in ide/achi så a) hittar inte/kan inte köra toolbox eller b) du kan inte koppla ihop dem till "samma" raid efteråt?

Permalänk
Medlem

stället för att köpa 160Gb köp 2 80Gb och kör raid 0?
blir nästan lika dyrt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det går ju men problemet är då att man inte får TRIM från start och disken blir polluted. Sen när FW 1.5 läggs in och man aktiverar TRIM så kommer den inte fixa allt retroaktivt. Tillslut så kommer den ju att ha gjort det men det kommer ta tid...

Det är anledningen till att min X25a fortfarande ligger nedpackad i sin kartong...

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Det går ju men problemet är då att man inte får TRIM från start och disken blir polluted. Sen när FW 1.5 läggs in och man aktiverar TRIM så kommer den inte fixa allt retroaktivt. Tillslut så kommer den ju att ha gjort det men det kommer ta tid...

Det är anledningen till att min X25a fortfarande ligger nedpackad i sin kartong...

Nåt gör den ju retroaktivt. Folk som installerat 1.4 och kört SSDToolbox rapporterar om hög återhämtning. Oavsett är det ju mer värt att köra nu, än att låta den ligga i låda! Det är ju inte direkt dag och natt på trimmad versus otrimmad heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju jusst det SSDToolbox gör, den kollar av disken och jämför med operativsystemet vilka filer som egentligen finns kvar. Detta är förstås bra för operativsystem som inte har TRIM men kan även i detta fall utnyttjas för att rensa allt retroaktivt efter att man uppdaterat till en firmware med TRIM-stöd.

Sen när man har fungerande TRIM-stöd i operativsystemet (drivrutiner m.m.) så finns det ingen användning för SSDToolbox längre.