Crossfire fungerar ej - 4870

Permalänk
Medlem

Crossfire fungerar ej - 4870

Nu är det så att jag nyligen köpte
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332714
och jag har nu gjort klart allt.

Jag har installerat Windows 7 32-bit och även Catalysts senaste drivrutiner och systemet är okej. Enda problemet är att jag ej kan få Crossfire att fungera. Grafikkorten är länkade till varandra med bryggorna, 2st.

Det visas ingen Crossfire tab/configuration i Catalyst och inte heller visar Device Manager två ATI Radeon HD 4870. Men när jag högerklicka på ATI i taskbar så får jag då upp:

1. ATI Radeon HD 4800 Series
2. ATI Radeon HD 4800 Series

Så, vad kan egentligen vara fel? Allt skall ju fungera.

Kan ge mer info om så skulle behöva, även bilder

Skulle gärna vilja få CF att fungera, tack!

Permalänk

testa varje kort för sig själv så du vet att båda funkar och det räcker med en 1 brygga även om det inte gör något

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik433
testa varje kort för sig själv så du vet att båda funkar och det räcker med en 1 brygga även om det inte gör något

Japp, båda korten fungerar. Men dock så får man något bättre prestanda med 2 bryggor ^^

Permalänk
Hedersmedlem

Har du rensat de "gamla" drivisarna med tex drivercleaner och installerat nytt med bägge korten i?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har du rensat de "gamla" drivisarna med tex drivercleaner och installerat nytt med bägge korten i?

Yes. Jag har ju då båda korten inkopplade i PCI platserna och bryggorna påkopplade på korten. Så jag tycker att båda korten borde få drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Får bägge korten tillräckligt med ström?

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlen
Får bägge korten tillräckligt med ström?

Ja, det borde de få eftersom båda fläktarna snurrar. Hur kan jag annars kolla det?

Permalänk
Medlem

att datorn kanske hänger sig när du ska starta grafik krävande applikationer, hade de med min första dator hade massa skit saker i ljudkort å skräp köpte nytt grafikkort men datorn bara dog ibland, kopplade ur allt utom de nödvändiga då gick de, eftersom den inte orkade att driva kortet, kanske e något liknande. Vad har du för nättaggregat?

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyran26
att datorn kanske hänger sig när du ska starta grafik krävande applikationer, hade de med min första dator hade massa skit saker i ljudkort å skräp köpte nytt grafikkort men datorn bara dog ibland, kopplade ur allt utom de nödvändiga då gick de, eftersom den inte orkade att driva kortet, kanske e något liknande. Vad har du för nättaggregat?

Nej, datorn är stabil och hänger/kraschar inte.
Nätagget; http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=415884

Permalänk

Jadu ett 850w ska ju räcka till det där iaf.

Men kolla om du får bättre/samma/sämre prestanda med 1 kort istället för 2, kan ju vara mjukvaran som är retarderad också.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Hedersmedlem

Har du Catalyst A.I igång? Någon inställning i bios som du glömt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du Catalyst A.I igång?

Catalyst A.I är på Standard.

Permalänk
Hedersmedlem

Ställ den på avancerat, och kolla om du har någon biosinställning som bör ändras till CF typ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ställ den på avancerat, och kolla om du har någon biosinställning som bör ändras till CF typ?

Nu ställd på Avancerad. Vad skulle det kunna heta då i BIOS?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alec1337
Yes. Jag har ju då båda korten inkopplade i PCI platserna och bryggorna påkopplade på korten. Så jag tycker att båda korten borde få drivrutinerna.

eftersom du skriver "bryggorna" trots tidigare inlägg så vill jag påpeka ännu en gång att man ska bara använda 1stk brygga med två kort, 2 stk bryggor med 3 kort och så vidare.... Det kan faktiskt göra problem att ignorera anvisningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
eftersom du skriver "bryggorna" trots tidigare inlägg så vill jag påpeka ännu en gång att man ska bara använda 1stk brygga med två kort, 2 stk bryggor med 3 kort och så vidare.... Det kan faktiskt göra problem att ignorera anvisningar.

Okej, men jag läste någonstans att det inte skulle spela någon roll men om man ändå använde 2st så skulle man få mer prestanda. Men kan väl göra som du säger, använda 1st brygga då.

Edit: Det funkade inte heller.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka olika drivisar har du testat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilka olika drivisar har du testat?

Senaste, 9.10.

Permalänk
Hedersmedlem

Gå då tillbaka till 9.9 eller 9.8 tex, finns att hämta på AMD/ATi:s hemsida och på www.guru3d.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad visar gpu-z?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
vad visar gpu-z?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/gpuzasdf.jpg =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Gå då tillbaka till 9.9 eller 9.8 tex, finns att hämta på AMD/ATi:s hemsida och på www.guru3d.com

Funkar inte heller, gick tillbaka ända till 9.7! Still no crossfire ;/

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat vad du kan hitta i bios om du trycker ned tangentbordskombinationen Ctrl + F1?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du kollat vad du kan hitta i bios om du trycker ned tangentbordskombinationen Ctrl + F1?

Kom en till tab kallas PCI Latency Timer (CLK)

Den står på 32.

Edit: Nu kollade jag lite mer överallt i BIOS, på advanced chipset features, och där fanns PCI inställning, stod lite PCI16_genx,PCI8, genfx, spread sanctum nåt och massa skit och saker =P

Permalänk
Hedersmedlem

Fiddla lite med de där PCI_e inställningarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fiddla lite med de där PCI_e inställningarna.

Jag kan skriva ner vad det står. Återkommer!

Det står då om man gå in på Advanced Chipset Features:

PCIE Configuration [Enter]
SB700 Spread Sprectrum [Enable eller Disable]

Trycker man enter på PCIE Conf. får man fram:

PCIE_16_1 Gen2 Speed Mode [På alla dessa kan man skriva Auto, Disabled, SW Switch eller HW Switch]
PCIE_8_1 Gen2 Speed Mode
PCIE_1 Gen2 Speed Mode
PCIE_2 Gen2 Speed Mode
GFX7 Gen2 Speed Mode
GFX9 Gen2 Speed Mode

PCIE Delay Timer

Kanske det har något med detta att göra?

Permalänk
Hedersmedlem

De borde stå på AUTO, gör de detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

De borde stå på AUTO, gör de detta?

Ja, de står på auto.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alec1337
http://data.fuskbugg.se/skalman01/gpuzasdf.jpg =P

ATI Crossfire: Disabled
Nån inställningar är fel, i BIOS borde finnas nåt typ Crossfire enable/disable.
Eller nån Catalyst inställning

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Avstängd

Har du klickat i Crossfire i Catalyst Control Center? fanns det i äldre CCC i alla fall

Aktivera ATI CrossFireX™ När ATI CrossFireX-konfigurationen upptäcks för första gången av skärmdrivrutinen ATI Catalyst™ aktiveras stöd för ATI CrossFireX normalt automatiskt, och bästa möjliga GPU-kombination väljs med utgångspunkt från konfigurationen av maskinvaran. Du kan vid behov ändra den befintliga ATI CrossFireX-konfigurationen med hjälp av följande procedur. ATI Radeon™-grafikkort för dubbel GPU är utformade med utgångspunkt från tekniken i ATI CrossFireX. Resultatet blir att ATI CrossFireX-stöd alltid är aktiverat för sådana kort. 1. Baserat på det navigeringssystem som finns i ATI Catalyst™ Control Center-fönstret, gör något av följande: * Navigeringsmenyn — På menyn Grafik, klicka på CrossFireX™. * Navigeringsträdet — Från trädet på fliken Grafikinställningar, klicka på CrossFireX™. 2. Klicka på Konfigurera. 3. Från listan Grafikadapter väljer du det grafikkort som ska fungera som bildkärms-GPU. 4. Välj Aktivera CrossFireX™. Anm: Listrutan Välj mellan följande renderade GPU-kombinationer fyller automatiskt i alla tillgängliga renderings-GPU baserat på den utvalda skärm-GPU:n. Listan visar endast de GPU som går att aktivera för ATI CrossFireX. Andra kombinationer visas inte här men kanske finns i en lista på sidan CrossFire™ > Diagnostik. 5. Välj tillämplig kombination från listan. Anm: Om den valda kombinationen inte är det mest optimala valet för ditt system visas ett meddelande längst ned på sidan om detta. 6. Klicka på Verkställ. I vissa konfigurationer gäller att när ATI CrossFireX är aktiverat, inaktiveras GPU-accelererad fysik automatiskt för alla kort i konfigurationen tillsammans med alla skärmar, förutom den som används av ATI CrossFireX.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64