Crossfire fungerar ej - 4870

Permalänk
Medlem

Hade samma fel när jag hade två 4870 . Enda som löste problemet var att gå ända bak bak till 8.10 eller äldre. Men kolla där om du hittar nått http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=262&threadid...

Permalänk
Medlem

Hade du både kortet i när du för första gången installerade windows 7?

Det ska ju inte vara några problem men det är alltid bäst att köra först med ett grafikkort i datorn tills alla drivrutiner och uppdateringar är installerade sen kan man köra i andra kortet.

Värt att testa du då inte verkar ha så mycket på windows än så ta och formatera om windows 7 med ETT kort i sen testar du som sagt med andra kortet och se om det funkar på det sättet. Kolla en gång till genom bios inställningar och se till att allt är som det ska!

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Gå då tillbaka till 9.9 eller 9.8 tex, finns att hämta på AMD/ATi:s hemsida och på www.guru3d.com

Bra mirror site som har väldigt många ATI versioner, har inte 9.10 än men den kommer förr eller senare ftp://files.3dnews.ru/pub/drivers/ati/ Läs noga så ni inte tar fel filer. Vista och XP ligger i en enda röra Använd gärna ftp klient eller Total Commander för att ladda ner filerna

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Crossfire strulade för mig också i början har Radeon 4870 och 4850 från sapphire.

Det jag behövde göra efter det att jag monterat in båda korten var att,
1 Installera drivrutiner (Cd var bäst minns inte varför just nu. Korten var precis ute på marknaden så det kan varigt därför.)

2 Starta om då hitta Windows det fösta kortet och installera det

3 Det viktiga steget, rör inte i Windows starta bara om datorn igen och tada!

Hoppas det funkar får dig. Dock skall sägas att Sapphire fixade den buggen efter ett par drivar men i ditt fall kanske det hjälper.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Hade du både kortet i när du för första gången installerade windows 7?

Det ska ju inte vara några problem men det är alltid bäst att köra först med ett grafikkort i datorn tills alla drivrutiner och uppdateringar är installerade sen kan man köra i andra kortet.

Värt att testa du då inte verkar ha så mycket på windows än så ta och formatera om windows 7 med ETT kort i sen testar du som sagt med andra kortet och se om det funkar på det sättet. Kolla en gång till genom bios inställningar och se till att allt är som det ska!

Gjorde som du sade, det fungerade inte heller ;/.

I Device Manager så hittar den inte ens det andra kortet. Jag har ju inte heller någon CF conf./tab i Catalyst. Men jag har ju kopplat rätt :s

Permalänk
Avstängd

Kollat bios på grafik korten? uppdatera?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kead
Hade samma fel när jag hade två 4870 . Enda som löste problemet var att gå ända bak bak till 8.10 eller äldre. Men kolla där om du hittar nått http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=262&threadid...

Testade 8.10, funkade inte heller ;/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Kollat bios på grafik korten? uppdatera?

Vad skulle det då kunna stå i BIOS? Och vad skulle jag uppdatera?

Jag också nämna att jag har testat i Windows XP Pro, det funkade inte heller där.

Kanske har att göra med BIOS :o?

Permalänk

Har läst att om man ska köra CF så kan man i vissa fall behöva koppla in 8-pinnar i CPU kontakten. Har du bara kopplat in 4 alltså hälften av kontakten i moderkortet?

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Har läst att om man ska köra CF så kan man i vissa fall behöva koppla in 8-pinnar i CPU kontakten. Har du bara kopplat in 4 alltså hälften av kontakten i moderkortet?

PSU-kontakten är 8-pinnar och är insatt i moderkortet. Vänster om CPU, vid den blåa Ultra Durable-saken där.

Permalänk
Avstängd

I mitt BIOS så finns det under PCI Express Configuration så finns det nåt som heter Peer-to-Peer among GFX/GFX2 och den ska vara på när det gäller Crossfire (tror jag), men den står på disable som default inställning. Jag har ett ASUS M4A79T Deluxe (AMD moderkort)

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Vet ni vad SW Switch och HW Switch betyder?

Permalänk
Avstängd

Har väl med minnena att göra?

Detta är vad jag tror det betyder

SW = Software Switch
HW = Hardware Switch

En del säger att allt minne inte syns i Windows och jag tror detta är för att fixa det. Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är då GFX7 Gen2 och GFX9 Gen2:P?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad händer om du ändrar på "Primary dual display config" i bios, som ligger på samma sida som det som du frågar efter??

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det måste klickas i med nya 9.10 också, ev kommer det upp en ruta när man installat drivisarna eller pulat i ett extra kort...

CrossfireX längst ner på graphics, under overdrive dvs...

edit, missade att läsa andra sidan så kom kanske lite oväntat :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad händer om du ändrar på "Primary dual display config" i bios, som ligger på samma sida som det som du frågar efter??

Det enda man kan ändra på är Auto och Disabled och provade Disabled nu och det händer ingenting.

Permalänk
Medlem

Okej, ni behöver inte heller bekymmra er^^. Det var mitt mistag och det var typ någon milimeters noggrannhet på PCI platsen =P. Det är fixat! Crossfire gamin!

Tack ändå! Man lär sig alltid någonting nytt!