MacBook Pro i företag.

Permalänk
Medlem

MacBook Pro i företag.

Hej!

Jag ska köpa en ny jobbdator till mig själv och funderade på en macbook pro.
Enligt Apples hemsida så ska det inte vara några problem med att köra MacOSX i ett windowsnätverk.

Det lät ju bra, men de kanske inte berättar hela sanningen. Har googlat och fått fram småsaker.
Men jag undrar om jag kan göra följande i OSX.

Ansluta till en windows-domän.
Köra en RDP-klient mot en terminalserver.
Kunna använda VNC.
Måste man använda en mus från Apple, eller går det bra med vilken USB-mus som helst?

Det är väl egentligen RDP funktionen som är viktigast då jag kan sköta allt ifrån en windowsmaskin. Men ingår någon form av RDP i OSX?

Visa signatur

K#

Permalänk
Medlem

Ja man kan ansluta med tex SMB!

RDP är plattformsoberoende så ja det går att köra OS X - Windows!

Ja!

Om du googlat fram småsaker så borde du fått svar på musfrågan? Ja man kan använda vilken mus som helst!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Inte riktigt koll på domäner men är övertygad om att en så simpel sak ska fungera utan problem.

Ingår inte RDP men finns flera program t.ex. CoRD som fungerar riktigt bra. Aldrig haft några som helst problem.

VNC fungerar perfekt, finns flera program.

Du kan självklart använda vilken mus du vill.

Edit: Attans, för sen! Men men.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Microsoft har en egen RDP-klient för Mac, den brukar jag använda för att göra småsaker på min laptop. Jag antar att den borde fungera på ett terminalserver också. VNC har jag ingen större koll på och tyvärr inte windows-domäner heller.

När det gäller möss så fungerar andra möss också. Jag använder en Microsoft-mus.

Edit: Var lite seg...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"windowsdomän" går säkert men är inte helt enkelt . Är det bara du som ska använda datorn så ser jag inte vitsen med det.
MS har egen rdp-klient till OS X som sagt men finns tredjepart också.
VNC finns med i OS X men finns säkert tredjepart där med..

Permalänk
Medlem

Jag tror jag kan lösa domänproblematiken genom att ansluta till varje del som kräver domänlösenord med domän\användarnamn.
Det fungerar i linux iallafall.

Tack för alla svar. Nu är det bara att beställa. Är grymt sugen på att komma igång.

Visa signatur

K#

Permalänk

Personligen använder jag JollysFastVNC som VNC-klient och den klarar nästan alla typer av VNC-setups som jag provat att köra mot förutom ifall hosten endast kräver lösenord då vill det sig inte. Men så är ju också VNC ett rent härke. Annars tycker jag det är en mycket bra klient.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det inte finns är det väll bara dualboota eller köra Windows virtuellt!

/ lAlAz0r

Permalänk
Medlem

Om du med Windows-domän syftar på en Active Directory-domän så äre inga problem, OSX stödjer det.
Finns en Microsoft-utvecklad klient för MS Remote Desktop(den är t.o.m. gratis)
Finns många VNC-klienter till OSX. VNC-server.
Går givetvis med vilken mus som helst.

Permalänk
Medlem

Jobbiga med Mac är väl bara avsaknaden att kunna använda sig av en docka. Finns väl kanske någon USB-variant men ändå. Skulle aldrig klara mig utan min docka på jobbet. Tar med mig datorn fram och tillbaka till möten och annat och att behöva koppla ur extern skärm, mus, ljud osv varje gång blir lätt drygt i längden.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jilted82
Jobbiga med Mac är väl bara avsaknaden att kunna använda sig av en docka. Finns väl kanske någon USB-variant men ändå. Skulle aldrig klara mig utan min docka på jobbet. Tar med mig datorn fram och tillbaka till möten och annat och att behöva koppla ur extern skärm, mus, ljud osv varje gång blir lätt drygt i längden.

Jo synd med docka, men inte så illa på nya maskinerna som du beskriver.

3st sladdar, magsafe, usb, displayport.
Det är alla sladdar du behöver koppla i, som dessutom är på samma sida brevid varandra.

Skaffa bara en usbhubb som du har kopplar tgb, mus, ljud osv i.

EDIT: Finns faktisk inofficiella dockor, men de kostar...

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jo synd med docka, men inte så illa på nya maskinerna som du beskriver.

3st sladdar, magsafe, usb, displayport.
Det är alla sladdar du behöver koppla i, som dessutom är på samma sida brevid varandra.

Skaffa bara en usbhubb som du har kopplar tgb, mus, ljud osv i.

EDIT: Finns faktisk inofficiella dockor, men de kostar...

Nja, laddare, skärm, extern HDD ibland, mus, tangentbord, hörlurar och mobiltelefonen. Men som du säger, kan skaffa en USB-hubb så slipper jag joxa med alla USB-enheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ducks att skaffa trådlös tgb och mus då kanske?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Ducks att skaffa trådlös tgb och mus då kanske?

Vi är runt 150 pers, får en trådlöst ska alla ha

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, laddare, skärm, extern HDD ibland, mus, tangentbord, hörlurar och mobiltelefonen. Men som du säger, kan skaffa en USB-hubb så slipper jag joxa med alla USB-enheter.

Det var ju det jag sa, bara tre sladdar.

Kör ju själv med liknande lösning, se bara till att skaffa en usb hubb med minst 7 portar och extern ström.

Jag pluggar bara i ström, usb och skärm.

I usbn har jag, ljudkort, tgb, mus, externa diskar, mobildocka, arduino, xbox 360 controller reciver, kablar till allt möjligt, skrivare och scanner.

Ja i princip hela mitt skrivbord.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

En mac är ju en vanlig dator precis som en acer, hp, dell osv. Varför skulle en vanlig mus inte funka? Fattar inte varför frågor som den kommer upp hela tiden.

Permalänk
Citat:

Jobbiga med Mac är väl bara avsaknaden att kunna använda sig av en docka.

Apple har något patent på en docka för MacBooks/MacBook Pros. Tänk dig en iMac fast där det är tomt bakom skärmen så trycker du in din MB/MBP i den och voila dockad. Synd bara att dem inte har producerat den (för konsumption, kanske finns något test-exemplar).

http://gizmodo.com/339918/apple-docking-patent-works-perfectl...
http://www.appleinsider.com/articles/08/01/03/apple_filing_pr...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att ansluta till en windows-domän. Det är lite enkelt som att ansluta till en LDAP eller OSX Open Directory. Man använder bara programmet Directory Utility och skriver in domännamnet.