Permalänk

Köra Windows på Mac?

Undrar vad som krävs exakt för att kunna köra Windows på en Mac?
Att jag måste köpa Windows operativsystem förstår jag men mer då?

Permalänk
Medlem

Re: Köra Windows på Mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thelawyer
Att jag måste köpa Windows operativsystem förstår jag men mer då?

Ja det och utrymme på din hårddisk, enda som krävs, jao kunnandet att installera ett operativsystem med då men men!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Ok, men det är väl lätt att installera ett operativsystem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thelawyer
Ok, men det är väl lätt att installera ett operativsystem?

Stoppa i skivan, klicka nästa 10 gånger, skriva in sin nyckel, sen klicka nästa 10 gånger till!

Meeen kan du inte det nu allts? Du behöver kunna förstå bootcamp i OS X också, skitenkelt, det är så logiskt att man inte behöver en guide för att få igång det så du bör kunna det utan problem!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du har windows:
Gå in på verktygsprogram, sedan öppna boot camp, sedan följ instruktionerna (bl.a. välj hur stor windowspartitionen ska vara och vilket filsystem, FAT eller NTFS eller vad det heter), BUS-ENKELT!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

http://www.simplehelp.net/2009/01/15/using-boot-camp-to-insta...

Efter att installationen är klar får man stoppa i sin OSX installationsskiva och köra installationen av bootcamp - då installerar den vissa drivrutiner till grejerna som windows själv inte gjorde.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Boot Camp drivrutinerna finns att hitta på apples hemsida också, om man inte har sin cd till hands.

Permalänk

Ok, tack för all hjälp. Ska prova direkt när min Mac kommer.

Permalänk
Medlem

En ganska relaterad fråga, kan man installera windows PÅ ett USB minne(jag vill alltså boota från USB minnet)?, nu pratar vi alltså på en mac, närmare bestämt macbook från late 07.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Lägg över en kopia på ett bootbart USB så borde det funka, uppdaterade till 10.6 från ett USB utan problem.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Finns en artikel på macworld.se om att lägga in windows 7 på en mac just nu!

Permalänk
Inaktiv

glöm inte att säkerhetskopiera HDDn innan du installerar windows. Mitt egna problem är att jag har en 1tb WD disk med personliga filer på. Jag vill köra time capsule innan jag installerar windows men man måste tydligen formatera hårddisken innan. Finns det någon lösning på detta? jag tänker ju inte formatera den och förlora allt jag har sparat på den.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att köra time capsule? Ska du sätta in disken i time capsule? (antar att du menar time machine)

Vad är det för filsystem på nu?

Utan att veta något så skulle jag partionera hårddisken om du verkligen inte har något annat ställe att lägga dina personliga filer på!

Edit:
Öh njaa det var ju en otroligt konstig meningsuppbyggnad, går ju tolka det som jag gjorde över eller såhär:

Du vill köra time machine med hjälp av en annan disk för att vara säker på att du har backup?

Isåfall är svaret att NEJ du behöver inte formatera den befintliga disken om du vill köra 2 os på den, bara partionera den och kör igång installationen av ditt nya OS!

Edit2:
Trofan att det fanns ett till sätt att tolka det på, har ni problem med något så se till att vara tydliga i eran beskrivning!

Du har nu 2 diskar i din mening, den ena ligger det enbart personliga filer på och inget OS, den andra disken har ett OS just nu, troligen OS X, du vill säkerhetskopiera disken med time machine till den disken med personliga filer på?

Ja då får du partionera din disk med personliga filer på om du inte kan lägga dom filerna någon annanstans!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En annan ganska relaterad fråga...

Om jag ska installera Windows på min mac, så kan jag ju välja FAT32 eller NTFS.
Jag har förstått att om man har ett program som bara fungerar i XP, men vill använda det i Snow leopard, så ska man använda FAT32.

För jag har en Photoshop kopia som bara fungerar till XP, men vill använda det i Mac istället, ska jag välja att installera min kopia av XP i FAT32 då?

// Tulle

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Medlem

Erhm, tror att du har ganska grovt missuppfattat detta, hur har du tänkt att du skulle köra hmm båda samtidigt på det sättet du syftar på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ne men så som jag uppfattade det är att om man installerar XP i FAT32 så kan man på nåt sätt integrera Windows applikationer i Snow leopard... eller?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hemfrid
Ne men så som jag uppfattade det är att om man installerar XP i FAT32 så kan man på nåt sätt integrera Windows applikationer i Snow leopard... eller?

Bättre att installera programmen med en gång då, utan att först installera OS:et! (finns program för det)

Dessutom tror jag nog det gäller någon VM det du syftar på och ja då spelar det nog ingen roll!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, men vilket program är det då?

Och ursäkta om jag är riktig nybörjare, men vad menar du med VM?

Visa signatur

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Inaktiv

haha förlåt x-per, min beskrivning var väldigt flummig.

Jag vill alltså installera windows på min MBP och först säkerhetskopiera alla filer på den till min externa hårddisk - där jag redan har massa personliga filer sparade. Så jag tror tolkning nr 2 stämmer in precis. Finns det något program för att partitionera min externa eller kan jag göra det i time machine? eller kanske boot camp? Jag tror dock huvudproblemet är att det är fel format på disken, ändrar jag detta vid partioneringen och vad ska jag ha?

tack för svaret! : )

Permalänk
Medlem

Hehe

Partionera får du göra i skivverktyg, Program - Verktygsprogram - Skivverktyg, det är ganska enkelt att partionera din externa disk där, men se till att du inte raderar ALLT utan istället delar upp i 2 olika partioner, det borde gå om nu inte OS X är jättekinkig med NTFS diskar, men iaf, var 100% säker på att du gör rätt när du partionerar din hårddisk!

Det är bara att köra in fat32 eller Mac OS extended eller liknande och sen använda Time Machine på din externa disk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Bättre att installera programmen med en gång då, utan att först installera OS:et! (finns program för det)

Dessutom tror jag nog det gäller någon VM det du syftar på och ja då spelar det nog ingen roll!

Vilket program är det du menar?

Visa signatur

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Inaktiv

tack x-per!

Permalänk
Medlem

Är windows 7 något att rekommendera att installera på en MBP? Har den bättre av 13"arna.
Tänkte installera windows hur som helst så vista är väl dumt att installera nu när win 7 kommit?

Isåfall vilken version av win 7 ska man installera? Är det 32 eller 64bit?

Permalänk

Med parallells kan du köra program "native" i OSX. Jag använde mig av det när jag hade en programmeringskurs i Ada (förstår fortfarande inte hur jag ska konfigurera allt för att det ska fungera i OSX ). Slött som fan, men då satt jag också med en 5400 rpm-disk och 2 GB ram.

Jag fick alltså det fönster jag valde att dyka upp i OSX-dock(a/e)n. Fick till och med upp ballongtipsen från XP: "Det finns tillgängliga uppdateringar för den här datorn". Coherence-mode tror jag det heter

Parallells kostar dock en summa, men det borde finnas utvärderingsversion att få hem. K'ed!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB
Är windows 7 något att rekommendera att installera på en MBP? Har den bättre av 13"arna.
Tänkte installera windows hur som helst så vista är väl dumt att installera nu när win 7 kommit?

Isåfall vilken version av win 7 ska man installera? Är det 32 eller 64bit?

MBP använder Intel Core 2 duo som är compatibel med 64bits system. Däremot finns det folk som säger att skillnaden i hastighet int e är skärskillt stor i mellan 32 och 64 i praktiken så man kan nog välja det man känner för. För att program ska gå snabbare måste de vara byggda för 64bit.

Hur som helst vore att installera W7 på en Mac lite av att ta bort poängen med att ha Mac över huvetaget. I princip alla program till Windows har en Unix baserad motsvarighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Hur som helst vore att installera W7 på en Mac lite av att ta bort poängen med att ha Mac över huvetaget. I princip alla program till Windows har en Unix baserad motsvarighet.

Förutom spel.
Jag vet att man inte köper en Mac för att spela, men när man nu gjort det och inte har råd med en till dator, inte är någon stor gamer, utan bara vill lira lite då och då (som jag) så vill man ha windows så man kan spela sina gamla spel som man köpte till sin förra dator som inte längre funkar.

Visa signatur

The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior

Ja eller om man ska spela poker och en del klienter inte stodjer mac.

Men nu nar val allt ar installerat sa ska man installera antivirus osv som vanligt? Kanske dum fraga men tanke kolla anda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB
Ja eller om man ska spela poker och en del klienter inte stodjer mac.

Men nu nar val allt ar installerat sa ska man installera antivirus osv som vanligt? Kanske dum fraga men tanke kolla anda

Ja, tyvärr så blir OSet inte motståndskraftigt mot virus bara för att det är apple-hårdvara...

Visa signatur

Permalänk

Går det att installera Windows 7 på Mac?

Permalänk
Medlem

Ja.

edit: Mac = som vilken pc som helst, lite snyggare bara

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |