Permalänk
Medlem

Fråga till handledare

Hej,
Jag tar mig friheten att ställa en fråga till handledarna under det här projektet.
Många av diskussionerna angående många av förslagen här har handlat om hurvida lösningarna får/inte får använda specialkomponenter. Jag antar att det ur ett kostnadsperspektiv är svårt att tillverka elektroniska specialkomponenter, men man ska inte slänga idéer utan att ha undersökt dem först! (det lärde jag mig på just konstfack)

Därför undrar jag hur långa kablar det är möjligt att ha mellan PCI-E16 kort och PCI-E port på moderkortet.

Utbudet av sådana är begränsat men skulle drastiskt öka möjligheterna till placering av komponenter i annorlunda chassin.

Tack på förhand
Erik K

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Det finns ingen satt standard om rekommenderade maxlängder för PCIe.

Här finns det 38cm(15") långa: http://www.mycableshop.com/items.asp?Cc=PCIXP_FLEX&iTpStatus=...

Men avståndet påverkar säkert bandbredden för PCIe bussen. Så ju kortare, desto bättre.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Edit: Tack!

Kan dom inte göra en rund variant så jag kan placera kortet var jag vill. Billigt var det inte heller

Eftersom jag typ fått svar på min fråga får ni gärna radera tråden för att städa upp i forumet.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan nog vara väldigt svårt att undvika "cross-talk" om man gör kabeln rund. Det är ju väldigt höga frekvenser så blir känsligt för små störningar. Jag tror man får lägga idéen om runda PCI-E x16 åt sidan.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Va synd =(

Men jag lägger aldrig ner idéer utan att de är testade. Spotify/Apple/Datorn i sig/Flygplanet... ingen av dessa var troliga att fungera med rådande tidens vetenskap.

Visa signatur

Whales are nice!