Permalänk
Avstängd

Bättre kylning i Antec 300

Hi fox
Eftersom jag inte har så mycket att göra under dagarna så tänkte jag fixa mitt chassie lite för att få ett bättre luftflöda och kylning.

Det jag tänk mig är:

1.kapa bort näten vid insugsfläktarna

2. Borra hål i moderkortsplåten för bättre kabeldragning

3. Möjligtvis borra hål i golvet och sätta dit en fläkt

4. Om jag gör nummer 3 behöver jag även luftfilet. går det göra av något man har liggandes hemma? Strumpbyxor? Tunnt tyg?

Har ni några andra förslag så är dom välkommna

Komponenter i övrigt.
I7 920
Rampage 2 gene
corsair xms3 1333 3x2 GB
2 hhd:s
Gtx260

Permalänk

Hallå Jag själv har kapat bort fläktgallren i fronten + bak och det får bort lite vinande ljud med samt att luftflödet ökar. Funderar på att kapa bort gallret i toppen för 140mm fläkten med och sätta dit ett svart standardgaller (blir inte samma vinande ljud). Det går utmärkt med strumpbyxa som filter, använder det själv på sidofläkten.

Jag har själv vart väldigt nära på att kapa upp lite hål för att kunna gömma kablarna bättre, men ja har lyckats få till en kabeldragning ändå som inte hindrar luftflödet direkt något, förlängningar till atx24 kabeln samt till strömkablarna till mobot och lyckats dra dom bra

Hoppas att jag kunde bidra med lite hjälp!

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Avstängd

Japp, skullevara skönt få ner ljudnivån lite. Hur tror du det blir om jag gör insug i sidan och i botten? då kommer det bli 4 insug och 2 utblås.

Ser ut så här nu, litet fågelbo...
blir det bättre om jag vänder processorkylaren så den blåser uppåt istället?

Permalänk

hmm. Det skulle nog kunna bli bra jag kör 2x insug i fronten och 1x insug i sidan samt 2x utsug vilket fungerar galant. Du ser mina komponenter i sign.

De kyls bra som det är nu tycker jag. Men vill du greja så är det nog inte helt dumt med ett insug i botten. Men om jag tänker efter så kan det blir lite knasigt med 4 insug och 2 utblås, speciellt om man har det varmt i rummet.. Överlåter nog den frågan till någon annan som har lite bättre koll än mig på den sidan.

EDIT: såg inte bilden.

Njae, CPU-kylaren sitter bra som den gör nu, vänder du på den så tar den ju upp värme från graffet och drar igenom sig.

Tänkte att jag skulle kunna ladda upp en bild på hur det ser ut i min burk, men alla bildr är i raw format och jag har inte photoshop på datorn just nu..

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk

Mig veteligen så är det bättre med 4 insug än 2 insug. Med damfilter framför insugen så är ett övertryck i lådan att föredra.

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Medlem

Varför drar du ens kablarna sådär, det finns relativt god möjligheter att dra kablarna i Threehundred redan från början, det handlar bara om att komma på smarta lösningar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Sådär.. En taskig mobilbild på hur det ser ut i min burk.

Tryckt in så mycket av kablarna som möjligt bakom hdd-buren där.. Ingen som sticker ut och hindrar luftflödet..

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Avstängd

Hr kommer lite bilder på hur det blev, kunde inte göra klart allt för min dremel gick sönder...

Blev lite fult med rattarna och ena utgången på fläktkontrollern slutade fungera...

Kabeldragningen blev rätt ok?

Permalänk
Medlem

Fixa mindre bilder , alla sitter inte på 42" skrämar.

Permalänk
Medlem

Fixa mindre bilder !!!!. Jag har beställt lite mod grejer till mitt antec 300 och ska börja modda ljud, kabeldragning och luftflöde. Sen plexi.
Har funderat på att göra hål där vid nätaggregatet så det får bättre luftflöde men vet inte.

Lycka till !

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB