Ny dator nu, eller vänta in dx11?

Permalänk
Medlem

Ny dator nu, eller vänta in dx11?

Hej,

jag går i starka funderingar på en ny dator då mitt gamla bygge börjar falla i bitar vilket resulterar i mycket förlorade pengar och tid, vilket jag börjar ledsna på.

Nu vet jag att det inte är riktigt rätt forum att konstatera att jag inte vill bygga ihop burken själv denna gång, jag har insett att jag är som en elefant som ska sy när jag monterar, därmed blir det alltid krångel.

Så jag är ute efter prisvärda paket som jag kan konfigurera lite själv och låta något företag bygga ihop det åt mig till en... hyfsat rimlig summa (blir ju alltid 10-20% dyrare än att bygga själv)

Men den jag kikade på som verkade ganska okay och kanske prisvärd (inte så uppdaterad) är denna:
Komplett Gamer Premium i40 - Watercooled

Största frågan är som rubriken lyder, om man kanske ska vänta in ett gfx-kort som stödjer dx11 och vänta ner priserna på dom lite, eller om man kan slå till innan julen och vara nöjd ändå.
Det viktigaste för mig är att ha en high-end burk men som samtidigt är kall och stabil.
Prisklass vill jag inte överstiga 25 tusen, och det ska helst vara någorlunda prisvärt.

Några förslag till en kraft-hungrig spelgalning som mig?

Permalänk
Medlem

Som gamingdator var den inte prisvärd, i7 920 får stryk av lillebror i5 750 i (nästan?) alla spel. GTX275 är ett bra grafikkort, men långt ifrån det bästa, särskilt om det är ensamt som i det där paketet. AMD har ju lanserat sina dx11-kort - dock är det lång leveranstid på dem.

Hade hellre kört på detta som grund för en speldator, "gamingkringutrustning" är jag ingen expert på.

+ Processor som är bättre än storebror i spel
+ SSD
+ Modulärt 750W-nätaggregat (slänga in ett till HD5870 utan problem)
+ Paketet som helhet ger många fler FPS än ett ensamt GTX275 + i7 920
- Lång leveranstid på grafikkortet, som dessutom är en dyr skapelse
- Ej x16 Crossfire (P55-chipset klarar endast x8 dubbelt, men det ger bara -1 % med HD5870 enligt det senaste testet jag såg)
- Ej vattenkyld processor om du tyckte det var kul, men det är för att Inet inte har Hydro H50, du behöver ju inte köpa på Inet.

Permalänk
Avstängd

Ungefär samma paket som tuppel satt ihop kan du köpa på komplett, som faktiskt också får in x18 intel 80gb diskar för 2300kr inom en snar framtid, samt 5870 kortet!
Då även med h50 kylning

Permalänk

Håller med båda föregående talare.

Visa signatur

ASUS UX51VZ

Permalänk
Medlem

Med din budget så hade jag bara gjort små ändringar i tuppels förslag; en i5 860 CPU och dubbla AMD 5850 i CrossFire.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Underbara förslag!
Tack så hemskt mycket, frågan är bara om lacrits förslag är prisvärt att ta med, annars gillar jag tuppels förslag skarpt, tack!

Ska slänga ihop paketet på datorbutiken och se om jag kan modda något, priset såg ju onekligen vackert ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Koplik
Underbara förslag!
Tack så hemskt mycket, frågan är bara om lacrits förslag är prisvärt att ta med, annars gillar jag tuppels förslag skarpt, tack!

Ska slänga ihop paketet på datorbutiken och se om jag kan modda något, priset såg ju onekligen vackert ut

Har inte Datorbutiken kursat? Eller menade du datorbutiken som i någon annan butik än just datorbutiken?

Lägg märke till att Tuppels paket har montering. Du behöver alltså inte ta ett moddat paket, du kan ta vad f-n du vill så bygger Inet ihop det åt dig.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Har inte Datorbutiken kursat? Eller menade du datorbutiken som i någon annan butik än just datorbutiken?

Lägg märke till att Tuppels paket har montering. Du behöver alltså inte ta ett moddat paket, du kan ta vad f-n du vill så bygger Inet ihop det åt dig.

Datorbutiken körde igång igen (under ny regi antar jag)
Trodde det var där han slängt ihop paketet för röda färgen var lite lika, men nu vet jag att det var iNet, klart bättre då datorbutiken inte hade montering samt att deras tidigare konkurs gör en lätt nervös

Tackar!

Permalänk

Här har du ett paket om du söker en grym allroundprestanda, prisvärt..

Om du tänkt att lägga så mycket pengar på en dator så kan du lika gärna köra 920 så får du med triplechannel bättre prestanda i typ musikredigeringsprogram och andra icke gfx-krävande program.

Socket 1366 är inte begränsad till x8 x8 vid CF(även om det i socket 1156 inte gör så mycket) Socket 1366 har även triple channel.

Om du absolut BARA spelar så rekommenderar jag ett i5 paket(blir billigare för din del) Men om du tänkt ha datorn för fler ändamål och lång tid så kommer du långt på mitt i7 paket.

Lycka till.

Permalänk

Många saker är även billigare på komplett.se, bl.a. HX750 nätagget. Kolla upp med komplett först

Permalänk
Avstängd

Förstår inte varför folk köper 32bit windows, men det är väll en smak sak.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Utgick från Tuppels paket och lade till lite extragodis som verkade kul, lite osäker på ljudkortet dock. Nu är jag ingen ljudfantast så vet inte om jag hör så stor skillnad på bra och mindre bra, men vill ju gärna ha det som ger mest för pengarna.

Såhär ser mitt paket ut just nu.

Det är förresten mestadels för spel, inga tyngre program körs förutom lite videostreaming/konvertering

Permalänk
Medlem

Efter att bråkat lite med en kompis som är mer insatt i hårdvara än mig och som bråkade lite om att jag borde ha en i7:a istället. Till slut så gav jag efter och gjorde om paketet litegrann:

Om jag forstår det rätt så ska jag inte ha snabbare minnen än det där för det moderkortet, och att det ska vara 3 st då det är tripple-channel.

Har för mig att det var mycket enklare att montera ihop en dator förr i tiden Nu är det så mycket att hålla koll på

Permalänk
Avstängd

Spelar ingen roll med minnena, du kan köpa snabbare också. Ger lite bättre överklockningsmarginal

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

ska du betala 10-20% på en 20k dator så plocka ihop de du vill ha och låt mig bygga den för 8% av priset ;D

Skulle förövrigt personligen valt i 920 over 750 då man kan klocka den ganska bra.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hybris6
ska du betala 10-20% på en 20k dator så plocka ihop de du vill ha och låt mig bygga den för 8% av priset ;D

Skulle förövrigt personligen valt i 920 over 750 då man kan klocka den ganska bra.

Handlar inte om att dom bygger ihop den bara, man får lite bättre support från inet än hos dig om nått strular eller om saker går sönderno offense.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB