Windows 7 säljer 234 procent bättre än Vista

Permalänk
Melding Plague

Windows 7 säljer 234 procent bättre än Vista

Det går bra för Microsofts nya operativsystem. Under de första dagarna sålde Windows 7 hela 234 procent fler exemplar än Vista under samma period i livscykeln.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Och detta innebær 15 st exemplar sålda inklusive mitt som jag har hemma?

Skulle vara lite kul att veta hur många som blev sålda i siffror

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

ja det säger ju en del om vista hur "bra" det var/är

Permalänk
Medlem

Windows 7 är det bästa OSet som MS har producerat så länge..ja det klår XP

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd

Jag kommer att köpa W7 nästa månad från dustinhome Och min bror kommer med att köpa W7

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

blir att inhandla när jag köper ny burk

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Hedersmedlem

Ganska naturligt. Microsoft har ändå nästan 90% av PC marknaden (jag tar med Mac i detta). Eftersom dess egen marknad fryst investeringar med förhoppningar ställda på Win 7 borde allt annat än märkbart bättre försäljningssiffror varit en katastrof för Microsoft. Vista har enligt den som vanligt osäkra webb-statistiken bara nosat på 20%, vilket är märkligt lågt ställt i förhållande till att icke-MS operativsystem har omkring 10%.

Edit: konstigt men artikeln det hänvisas till visar att topp 3 för försäljning av Win 7 är uppgraderingar. Det innebär i så fall att det döljer sig en hel massa sålda Vista med löfte om billig uppgradering till 7 i siffrorna. I så fall är det lite tidigt att slå på stora trumman om jämförelsen görs med Vista. Siffrorna skulle då mer tyda på att Microsoft tjänar extra, om än till rabatterat pris, på att Vista inte gick riktigt hem hos användarna.

Permalänk
Medlem

Bli billigare sen efter den första eller andra Vågen.Kör nu med Win 7 på Probe.Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk

Jag inførskaffade W7 via Amazon's preorder erbjudande så det blev inte så farligt.
Ær rysligt nøjd redan med RC'n, så nu ska man bara ta sig i kragen och installera om

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk

Hehe tur att studenter får gratis win 7 hehe

Windows 7 ftw!

Visa signatur

Balle

Permalänk

Windows 7 säljer förmodligen 234% bättre än vista för att det är en 234%bättre produkt..

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk

ärligt tycker jag det inte är nån större skillnad mellan W7 och Vista Sp2

ungefär samma minnesanvändning, likvärdig prestandaskillnad i spel

ända skillnaden jag märkt av är det nya utseenedet och lite ändrade/nya funktioner med bla sidebar

så jag håller mig fast vid Vista då mitt W7 bara är RC och kommer sluta fungera om nått år

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
ärligt tycker jag det inte är nån större skillnad mellan W7 och Vista Sp2

ungefär samma minnesanvändning, likvärdig prestandaskillnad i spel

ända skillnaden jag märkt av är det nya utseenedet och lite ändrade/nya funktioner med bla sidebar

så jag håller mig fast vid Vista då mitt W7 bara är RC och kommer sluta fungera om nått år

Instämmer, anledningen till det är ju att vista bygger på nt 6.0 och win7 på nt 6.1 och flera av patcherna till vista är med i win7 från start.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Windows 7 är ju mer eller mindre Vista Sp3 .... så någon större aha upplevelse lär väl knappast folk få som sitter med ett uppdaterat Vista idag.

Att det sålt så bra har mer att göra med marknadsföring, än att det skulle vara så mycket bättre än tidigare OS, för det är det knappast!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TechWolf
Windows 7 är ju mer eller mindre Vista Sp3 .... så någon större aha upplevelse lär väl knappast folk få som sitter med ett uppdaterat Vista idag.

Att det sålt så bra har mer att göra med marknadsföring, än att det skulle vara så mycket bättre än tidigare OS, för det är det knappast!

W7 är ett klart bättre OS än Vista var vid lanseringen.

Främst av två anledningar. Vista var tungt, spelar ingen roll att Vista är lättdrivet med dagens mått mätt men det var det inte när det var nytt.

Med Vista bytte man drivrutinsmodell (särskilt för 64-bitars versionen) vilket gjorde systemet extremt instabilt och gjorde att det presterade än sämre (härifrån kommer mycket utav Vista-hatet).

Det i sig betyder inte att det är stor skillnad på W7 och Vista, och det är lite det som är poängen. W7 kom självfallet mycket senare än Vista - därför är datorerna bättre utrustade för W7 än de var med Vista. W7 kör i princip samma drivrutiner som Vista och även då det inte fungerar är det lätt att göra om drivrutinerna för W7 - det gör att stödet för W7 är mycket bättre och det minimerar stabilitetsproblem.

Sen är det mängder av smågrejjer som var så mycket sämre i Vista än de var i XP. Den uridiotiska prompten efter att man 'ejectat' ett usb-minne och massa sådana saker som gjorde att upplevelsen var mycket sämre i Vista.
I W7 har man återgått eller ytterligare förbättrat de saker som Vista var sämre på, allt är betydligt mer polerat vilket gör en rätt stor skillnad. Sen är det nya aktivitetsfältet guld värt för oss som multitaskar mycket.

Permalänk
Medlem

Fast inkomsterna av os7 såhär första veckan var visst bara 83% bättre än för Vistas första vecka.
Låter som om Ms har hjälpt upp mängden sålda licenser med rätt justa rabatter...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Tycker man inte att det är nån skillnad mellan Vista och W7 ser man nog ingen skillnad på Ubuntu och OSX heller.

Permalänk
Medlem

Är väl pga att flera är missnöjda med Vista och uppgraderar från Vista så snabbt som möjligt, och även de som sitter på gamla xp som vill uppgradera sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Hehe tur att studenter får gratis win 7 hehe

Håller med!

Visa signatur

Hellre fråga och se dum än att inte fråga och förbli dum.

🖥️: Ryzen 9 5900x, MSI X470 GAMING PRO MAX, Gigabyte 2070,
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18, Fractal Design R5, 2x 1080p 1x 1440p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ganska naturligt. Microsoft har ändå nästan 90% av PC marknaden (jag tar med Mac i detta).

Bara flika in en rättelse, Microsofts operativsystem återfinns på 93% av världens persondatorer och Apples på lite mindre än 7%. Den promille som är kvar upptas av diverse konstigheter som Linux etc.

Källa Steve Ballmers intervju i Endgadget Show

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnöRöjjarN
Håller med!

"Tur" för Microsoft ja.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
... men artikeln det hänvisas till visar att topp 3 för försäljning av Win 7 är uppgraderingar. Det innebär i så fall att det döljer sig en hel massa sålda Vista med löfte om billig uppgradering till 7 i siffrorna.

Samtidigt ingår en hel massa uppgraderingar från XP.
Även den relativt billiga familjepacken med tre licenser är uppgraderingar.

Jag tycker inte alls det är konstigt att uppgraderingarna säljer bra, eftersom de är billigast.

/Olle

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Källa Steve Ballmers intervju i Endgadget Show

... and he doesn't have a clue.

Ballmer sa härom veckan i en annan intervju: "Windows runs 75% of all servers". Yeh, right... maybe if we're talking about Microsoft's own servers since Bling obviously runs on Linux... (or it doesn't but then it's Windows servers running Apache).

Crap statistics. It's like Webb-browser statistics. One constantly shows Linux at 0.9 - 1.2% while another +4%. You might correct me, but then you'll be busy correct statistics all around the world.

Permalänk
Inaktiv

Om man inte spelar spel och bryr sig om DX11, finns det någon som helst anledning att byta från XP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Om man inte spelar spel och bryr sig om DX11, finns det någon som helst anledning att byta från XP?

Om man vill ha något nytt och fräscht så ja, annars nej. Det är alltid smidigast att vänta ett tag efter lanseringen för att allt ska bli så bra som möjligt även om Windows 7 verkar fungera ovanligt bra för de flesta redan.

Blev väckt i morse av dörrklockan, Windows 7 uppgraderingen som kommit till tjejens HP-laptop. 300kr gick det på, helt klart prisvärt! Det blir nog Win7 snart för min del med.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Om man inte spelar spel och bryr sig om DX11, finns det någon som helst anledning att byta från XP?

7an är enligt mig mycket smidigare, snabbare och mer användarvänlig. Jag kör Windows 7 Ultimate x64 och är riktigt nöjd.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
W7 är ett klart bättre OS än Vista var vid lanseringen.

Ja, det kan jag inte säga emot. Men det skrev jag inget om ...
Utan jag skrev om ett uppdaterat Vista, dvs inkl servicepack och nya Win7.
Där är det inte mycket skillnad.

Så att Win7 sålt mycket har med marknadsföring att göra .... inte att
det skulle slå Vista på fingrarna, för det gör det inte.
Skulle säga att det är Vista med smärre förbättringar, dvs som
ett Vista SP3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TechWolf
Ja, det kan jag inte säga emot. Men det skrev jag inget om ...
Utan jag skrev om ett uppdaterat Vista, dvs inkl servicepack och nya Win7.
Där är det inte mycket skillnad.

Så att Win7 sålt mycket har med marknadsföring att göra .... inte att
det skulle slå Vista på fingrarna, för det gör det inte.
Skulle säga att det är Vista med smärre förbättringar, dvs som
ett Vista SP3.

Fasst det där går inte ihop. Det är ju inte så konstigt att en ny OS-version säljer med vid starten än vad det gamla OSet gör vid "slutet", eller hur?
Det enda man kan jämföra med är ju Vistas lansering, och då är det bra mer än marknadsföring som är skillnad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Fasst det där går inte ihop. Det är ju inte så konstigt att en ny OS-version säljer med vid starten än vad det gamla OSet gör vid "slutet", eller hur?

Jodå ... Många verkar tro att Win7 skulle vara ett helt nytt OS ... att det skulle vara helt omarbetat jämfört med Vista. Vilket det inte är .... Och där kommer marknadsföring och upphausning in! Många har varit väldigt negativa till Vista, och kan man då få in i användarna att här kommer vi med ett nytt OS som slår det gamla med hästlängder, så kan man sälja in det. Även om det inte är sant.

Microsoft har alltid varit bra på marknadsföring. Även om dom haft tveksamma
produkter, så har dom ändå lyckats sälja in dom.

Men blanda inte ihop det med Win7, för det är väl vad Vista borde ha varit
när det kom. Men saken är ju att Vista med sina servicepack har blivit en
hel del bättre. Så den stora skillnaden i försäljning är inte kopplad till hur
bra produkten är, utan till bra marknadsföring.

Permalänk
Medlem

mm men, win7 vs vista så vet jag vad jag väljer alla gånger....

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w