Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H moderkort.

Tänkte sammanställa och köpa en burk från Komplett med följande:
- Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H mobo som skall bära en:
- AMD Phenom II X4 945 3,0Ghz prolle och förslagsvis:
- 4 GB DDR3 av typen Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB Kit w/2X HyperX 2GB DDR3, CL7-7-7-20.
Hittar inte många recensioner om Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H.
Jag undrar om någon har det här kortet?
Jag önskar också synpunkter om kompatibilitet, eller erfarenheter av Kingston DDR3 enligt ovan.
Jag skall inte ha en speldator. Ingen OC heller. Photoshop är huvudsakliga användningen.
Alternativ platta:
- ASUS M4A79T Deluxe, fast dyrare. Kan det vara värt, istället? Har läst om vissa problem med minneskompatibilitet.
Ge mig gärna alternativ till DDR3. Corsair?

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Permalänk

Jag vet inget om Gigabytekortet men ett annat alternativ är M4A785TD-M EVO. Detta vet jag dock mer om då jag har ett. För att fatta mig kort kan jag säga att det är ett klockrent kort. Fick mitt för 900 kronor. Det blir inte speciellt varm, har bra BIOS, har SB710-sydbryggan med ACC och har inga hyss för sig. Express Gate funkar prima när man vill. Minuskontot cashar in på en bajsbrun PCB och att SATA-portarna sitter lite illa till. Sen är tidiga BIOS-versioner lite skakiga men med den senaste lirar allt perfekt - överklockar mycket bra

Ang. CPU: Prisskillnaden till 955BE är väl inte så stor? Är den inte det skulle jag lätt lägga på lite extra för att få Black Edition.

Permalänk
Medlem

Byggde en dator till en kompis för ett tag sedan med det Gigabytekortet och exakt likadana minnen, enda skillnaden var att vi stoppade i en 545 som vi sedan låste upp. Överklockning gav vi oss aldrig på, men på standardhastighet var det 100% stabilt, även med 2 upplåsta kärnor.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Tack för era snabba svar. Det ser bra ut och jag tror jag behöver inte oroa mig för vad jag försöker få ihop, från Komplett.
I nuläge är jag trött på att bygga själv. För några år sedan (ganska exakt 2001) byggde jag en gammal Athlon burk som fungerar än hos min fru, men börjar bli jättegammal nu (hehe, inte min fru, datorn ). Min nuvarande P4 köpte jag också från Komplett och fungerar utan problem. Därför blir Komplett igen.
@Rymdvanilj, hos Komplett får jag inte välja andra Gigabyte kort än den jag skrev i trådtiteln. Däremot finns några Asusplattor, dock med 790G eller 790FX chip. GA-MA785GMT-UD2H har däremot 785G chip, som trots lägre typnummer är både nyare och bättre.
955 prollen har jag funderat på. Bara kring 500:- dyrare, men jag inser att jag inte behöver den. Jag spelar inte spel men bildredigerar mycket och ibland videoredigerar. 955-an kan vara varmare men den är en 125 W prolle mot 945-ans 95W. Den är ju bestämt nu av mig.
Jag var mest tveksam om Kingston minnena om det kan vara kompatibilitetsproblem med Gigabyte plattan. Och var osäker just om GA-MA785GMT-UD2H.

En tilläggsfråga dock, kanske dumt, men bottenkortet har inbyggt ATI HD 4400 GPU, men jag skall köpa ett extra, typ Radeon HD 4850. Så frågan är om man kopplar in (i BIOS) den interna kan man köra två skärmar typ crossFire eller liknande?
@Aldric T tack för ditt inlägg. Mycket uppmuntrande.:)

Visa signatur

Permalänk

Om du inte ska ha en spel dator så behöver du inte bättre grafikkort än det integrerade.

jag klockade dock mitt integrerade på Asus M4A785TD-V EVO till 1000mhz core clock(500 standard) då går det spela spel som wow, farcry2, bf2, source engine baserade spel utan problem.

Det integrerade har ju 2 video utgångar så du borde kunna köra 2 skärmar på det? annars så rekommenderas nog HD5750 som är ett tyst grafikkort med DX11 och DisplayPort

Hybrid Crossfire kan bara köras med HD3400 serien.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinguulol
Om du inte ska ha en spel dator så behöver du inte bättre grafikkort än det integrerade.

jag klockade dock mitt integrerade på Asus M4A785TD-V EVO till 1000mhz core clock(500 standard) då går det spela spel som wow, farcry2, bf2, source engine baserade spel utan problem.

Det integrerade har ju 2 video utgångar så du borde kunna köra 2 skärmar på det? annars så rekommenderas nog HD5750 som är ett tyst grafikkort med DX11 och DisplayPort

Hybrid Crossfire kan bara köras med HD3400 serien.

Hehe, ja. Det var faktiskt meningen. Men tyvärr kan man inte välja bort grafikkortet från ett Komplett-paketet. Därför valde jag det allra billigaste kortet, ett 4850-typ. Vet inte vilket, Sapphire, eller PowerColor, alt. XFX (aningen dyrare). Kan vara bra som reserv, eller som default om det inte väsnas för mycket.
HD 5750 ingår inte i listan från Komplett-dator och jag vet inte om Photoshop CS4 (vilket jag använder) klarar av DX11. Troligen ja, men behöver jag det?
Tack för ditt inlägg.

Visa signatur

Permalänk

Om du beställer från Inet med https://www.inet.se/artikel/9990250/ så kan du troligtvis få en bättre dator för dina användnings områden för samma pris.
Gratis frakt också genom Sweclockers också https://www.inet.se/artikel/6101343/

Vet inte om Komplett har sån montering.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinguulol
Om du beställer från Inet med https://www.inet.se/artikel/9990250/ så kan du troligtvis få en bättre dator för dina användnings områden för samma pris.
Gratis frakt också genom Sweclockers också https://www.inet.se/artikel/6101343/

Vet inte om Komplett har sån montering.

Kollade en lista, liknande den jag vill ha från Komplett, med extra grafikkort.
Inet pris= 9902:- exkl frakt
Komplett= 9180:- exkl frakt, men Kingston DDR3 + USB extern kortläsare.

Båda utan Windows, som skall installeras i dual boot XP-SP2 i första och W7-Ultimate 64 i den andra partitionen, på en SATA 500 GB WD splittrad i 100+100+300 delar. Eller kanske på en befintlig 120 GB Maxtor SATA som jag har i min bef. burk.

Visa signatur