Cooler Master HAF 922 Midi, låter enormt högt. Hjälp

Permalänk
Medlem

Cooler Master HAF 922 Midi, låter enormt högt. Hjälp

Hej,

jag hoppas detta inlägg kommer i rätt forumsdel.

Köpte en Komplett PC a20. Den har chassit Cooler Master HAF 922 Midi. Dom enda konfigurationerna jag gjorde var att jag bytade grafikkort till NVIDIA GeForce GTX 260 och 2x 1,5Tb Hdd av märket Seagate Barracuda.

Datorn fungerar mycket bra, men den låter som bara den. som en liten dammsugare nästan. Kan inte använda den utan att ha stora hörlurar på mig för att dämpa ljudet, men även då hörs det så pass mycket att det är störigt. Jag kan även glömma att ha datorn igång på natten för att tanka med mera (den står i sovrummet).

Då jag inte är så insatt i datorer så har jag ingen referenspunkt på hur högt denna dator borde låta, men jämfört med min förra (en Dell köpt för 3-4 år sen) så är det natt och dag. Är såklart väldigt svårt att beskriva i text hur mycket datorn låter så förstår att det är svårt att svara på om lådan ska låta så mycket som den gör.

Har skickat email till komplett's support såklart angående detta. Men beroende på vad för svar jag får så känns det bra att fråga er experter vad jag kan göra.

1. Kan jag sänka fläkthastigheterna på något vis så den inte väsnas så mycket?

2. Vad tror ni det är som väsnas mest i denna dator? (Har försökt lyssna var allt ljudet kommer ifrån men har svårt att lokalisera.)

3. Kan ni rekommendera chassifläktar som är i princip ljudlösa och som jag kan byta ut själv?

All hjälp skulle vara uppskattad angående detta. Om det finns någon som bor i Sjöbo-trakterna (Skåne) och är insatt i sånt här, så skulle jag uppskatta om det finns möjlighet att komma hit och höra hur den låter för att säga om det är normalt eller ej med denna ljudnivå.

Är enormt besviken på detta köpet i nuläget och känner mig totalt uppgiven.

Mvh - Frank

Permalänk
Medlem

Efter ha googlat runt på nätet i några timmar så verkar det vara grafikkortet GTX 260 som väsnas mycket. Har försökt hitta info på vad fläkt RPM borde ligga på men inte hittat mycket information.
Laddade ner ett program jag läste om som hette RivaTuner och där kan jag se temp, RPM med mera för mitt GTX 260.
Problemet är, att jag vet inte alls vad som är normalt, och har svårt att hitta info om det när jag söker.
Om någon är bra på detta så kommer här statistiken jag ser i Hardware Monitoring i RivaTuner.

Core click \ ROP domain, MHz: 300.86
Core click \ shader domain, MHz: 601.71
Memory clock, MHz: 100.00
Core temperature, C: 37.00
Ambient temperature, C: 29.00
Fan speed, RPM: 2560
Fan duty cycle, %: 40.00
Sensor supply voltage, V: 3.38

Detta är statsen när jag har lite websidor uppe (Win 7 64).

Har provat 2 spel, ett som använder CryEngine 2 och är rätttung i grafiken och shading. Och WoW. Jag märkte ingen ökning av fan speed då (väsnades inte mer).
Ska prova använda spel och RivaTuner Hardware monitoring imorgon och se vad som händer med temp och RPM.

Känner att jag är lite offtopic med denna tråden då det är i chassiforumet, men känns bäst att samla all information i samma tråd.

Permalänk
Medlem

Mitt gtx 260 är helt knäpptyst. Det kan ju bero på tillverkare och kylning. !
Du kan även ladda hem nvidia tools till din nvidia kontrollpanel. Därigenom kan du styra fläkten osv.

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cer0n
Mitt gtx 260 är helt knäpptyst. Det kan ju bero på tillverkare och kylning. !
Du kan även ladda hem nvidia tools till din nvidia kontrollpanel. Därigenom kan du styra fläkten osv.

Tack för tipset, ska prova detta program och se om det kan hjälpa. Känner mig ute på djupt vatten med RivaTuner, vill inte förstöra något.

Permalänk

jag har denna dator http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=488612 tycker inte att den låter mycket bara luftigt och fint förutom cpu fläkten kan låta lite äcklig vid påfrestning