Ny i5 rigg hänger sig med jämna mellanrum.

Permalänk

Ny i5 rigg hänger sig med jämna mellanrum.

.

Permalänk
Medlem

Ja, det hände mig också med MSI p55 CD 53 kort, datorn hängde sig, startade om sig själv. Jag bytte till Gigabyte p55- UD3 och det fungerade genast mycket bättre. Att datorn hänger sig förekommer dock fortfarande fast inte lika ofta som det gjorde med MSI. Det kan ta flera veckor innan den hänger sig.

Jag har tyvärr inte listat ut vad detta beror på men jag misstänker starkt att det är min ATI drivrutinerna som ställer till det på något sätt.

Jag har lagt märke till när datorn hänger sig då är webbläsaren igång och jag har problem med flashplayer. Jag kan inte se på flashplayer i helskärms läge. Då fryser bilden. De senaste två gångerna datorn hängde sig befann jag mig på aftonbladets hemsida och där är det mycket flash-reklam.

Jag har testat minnena med olika program och har inte haft något fel.

Jag ska snart testa att sätta i ett Geforce kort, vi får se vad som händer.

Hör gärna av dig om du kommer på lösningen eller om du har lagt märke till annat.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk

Det löste sig genom att jag ändrade volten på minnena till 1.65 i BIOS. MSI kortet ställer automatiskt in sig på 1.5 volt och då vet vi alla vad som händer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av O.Lindstrom
Det löste sig genom att jag ändrade volten på minnena till 1.65 i BIOS. MSI kortet ställer automatiskt in sig på 1.5 volt och då vet vi alla vad som händer.

Mina inställningar är på 1.5 V i BIOS. Men spänningen på mina minnen är 1.5 V behöver man ändra det ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gigabyte P55-UD3 och en i5 processor och har precis samma problem som du beskriver.

Jag förstod inte riktigt, var det någon av er som hade lyckats få bort problemet?

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att problemet löste sig genom att höja minnesvolt till 1.64 och ändra minneshanteringen. Jag ändrade fyra första värden i Chanal A och Chanal B till 8 8 8 22, istället för 9 9 9 24 som BIOS hade satt.

Jag har haft mycket stabilt system sedan ändingen. Inga frysningar eller annat skumt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vart i BIOS ändrar jag denna hastigheten?
Noterade att du hade samma moderkort så tänkte om du kunde förklara lite enkelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tokigt
Vart i BIOS ändrar jag denna hastigheten?
Noterade att du hade samma moderkort så tänkte om du kunde förklara lite enkelt

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8900... fryser&pagenumber=3

Kolla länken "Marw93" förklara i sista sidan. Du får väl hojta om du inte lyckas så förklarar jag närmare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja du har ett bra moderkort =). Mycket knas kan hända om man har fel inställningar i bios.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Nu hittade jag inställningarna, tack för länken o hjälpen.
Ändrade till 9 9 9 24 som skall vara för mitt minne.

Nu blir det bara till att hålla tummarna för att det håller sig stabilt och fint

Permalänk
Medlem

Hade ett identiskt problem och detta verkar fungera:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=959...

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Det verkar inte hålla sig alltför stabilt ... vart hittar jag Speedstep och det som ni pratade om i andra tråden?
Hittar inte det i mitt BIOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu hittade jag inställningarna, tack för länken o hjälpen.
Ändrade till 9 9 9 24 som skall vara för mitt minne.

Nu blir det bara till att hålla tummarna för att det håller sig stabilt och fint

Samma värden gällde för mina minnen men jag ändrade till 8 8 8 22 och jag fick genast stabilare system. Jag har volten på 1.64. (1.5 volt står det i manualen) Det är endast dessa 2 inställningar jag ändrade och det har fungerat bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu verkar den gå mer stabilt, bara att hoppas att det håller i sig som sagt
Tack för all hjäp!

EDIT:
Detta vart dock inte lösningen på problemet, systemet vart stabilare .. men det hänger sig fortfarande, dock inte lika ofta som förut.

Några mer tips på vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det verkar inte hålla sig alltför stabilt ... vart hittar jag Speedstep och det som ni pratade om i andra tråden?
Hittar inte det i mitt BIOS

Vet inte riktigt hur det ser ut på MSIbrädor men kolla runt bland processorinställningar, kanske advanced clock options typ.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!