Efter att ha följt guiden jag länkade till ovan, samt dessutom kommenterat bort raden med nvidias autogenererade modelines i xorg.conf så kunde jag ställa in 1280x720@50 Hz i xbmc. Men trots att jag endast har en enda modeline i xorg.conf så finns det massor av upplösningar och frekvenser att välja mellan inuti xbmc. Men i alla fall så blev det en skillnad att jag kunnde ställa in 50 Hz (samt 51 Hz, 52 Hz, 53 Hz o.s.v) istället för som innan lägst 55 Hz vid 1280x720. Och när jag valt 1280x720@50 Hz så funkar även kalibreringen av skärmen när man kollar på film (den kompenserar alltså överscanningen). Innan så funkade det bara för menyerna inuti xbmc men när man startade en film så ställde grafiken om sig.
Så jag har fått det att funka med fint flyt nu (jag tittar nästan enbart på PAL-material). Önskar dock att endast de modlines jag lagt in i xorg.conf ska komma upp som valbara alternativ i XBMC. Hade tänkt lägga in endast de upplösningar och frekvenser som är "validated modes" från TVns EDID och inte en massa annat onödigt bjäfs...
Min gissning är att det även finns någon konfigureringsfil även för xbmc där de valbara grafikalternativen är listade som modelines eller något liknande. Någon som har koll på detta?
EDIT: Sökt lite och ett tips är att ta bort filen ~/.xbmc/userdata/guisettings.xml
EDIT 2: http://xbmc.org/forum/showpost.php?p=389221&postcount=55p=389...
For people with the following problem:
1: Refreshrates shown in XBMC are 52,53,54,55,56,57,58 Hz
Add the following to xorg.conf in the "Screen" section:
Code:
Option "DynamicTwinView" "False"
Then, if you have this second problem:
2: The refreshrates are now shown correctly, but XBMC will not switch the refreshrates accordingly with the media being played (24Hz/50Hz/60Hz), although it says so when you press 'O' during playback, add the following to xorg.conf in the "Screen" section:
Code:
Option "FlatPanelProperties" "Scaling = Native"